missä vika?
Moderator: Masi_K
missä vika?
Auto on ooppeli 3.0 msruiskulla. ruisku(partcon sarja) ollut käytössä koko kesän ilman mitään ongelmia. Nyt uskalsin vihdoin asentaa jäykän virranjakajan hall-anturilla, tein levylle schematic 2 mukaisen kytkennän -139 modulilla ja ohjaus fidlestä DP30. (extra024s13 ja 2.25b627)
Auto käynnistyy ja käy jotenkin,megan sytkäkartalla säädöt muuttuu, mutta spark advance mittari pysyy paikallaan, eikä lampulla katsottuna ennakot muutu koneessa. Eli missä mättää,olen jo pari iltaa istunut netin ääressä selvittämässä asiaa. Nyt ajattelin kysyä oisko jollain ollut samaa ongelmaa?
kippari tampereelta.
Auto käynnistyy ja käy jotenkin,megan sytkäkartalla säädöt muuttuu, mutta spark advance mittari pysyy paikallaan, eikä lampulla katsottuna ennakot muutu koneessa. Eli missä mättää,olen jo pari iltaa istunut netin ääressä selvittämässä asiaa. Nyt ajattelin kysyä oisko jollain ollut samaa ongelmaa?
kippari tampereelta.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Kysytääs nyt varmuudeksi:
Onko Fixed angle -10?
Onko Fixed angle -10?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Kyllä on. Kaikki pitäisi olla oikein,mutta joku mättää. Olen vaihdellut kaikkia arvoja yksitellen. kun trigger anglea muuttaa, niin spark advanse arvo muuttuu,mutta se pysyy vaan paikallaan. tyhmä kysymys,mutta kuuluko sen spark advance mittarin näyttää kokoajan moottorin kuormitustilanteen mukaista ennakkoa?
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Spark Advance-mittari näyttää nimenomaan lasketun, uloslähtevän ennakon.
Mitäs se tekee, jos Fixed Anglen asettaa vaikka 20 asteeseen?
Mulla muuten toi Fidle-lähtö ei toiminut oikeinja nykyään käytän LED17-lähtöä.
Ms'S'E-sivulla mainittiin ohimennen, että Fidlen käyttöä ei enään suositella.
"Using FIDLE to drive the spark output No longer advised"
Mitäs se tekee, jos Fixed Anglen asettaa vaikka 20 asteeseen?
Mulla muuten toi Fidle-lähtö ei toiminut oikeinja nykyään käytän LED17-lähtöä.
Ms'S'E-sivulla mainittiin ohimennen, että Fidlen käyttöä ei enään suositella.
"Using FIDLE to drive the spark output No longer advised"
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
muistaakseni kokeilin 10 fixed anglea, mutta en muista vaikuttiko se mitään. täytyy kokeila uudestaan, menee kyllä ens viikkoon. löytyykö yksinkertaista kytkentä ohjetta sille led 17 ulostulolle. vaikka olen autosähköasentaja niin elektroniikan opiskelu on hiukan lasten kengissä vielä.
onko muuten sitä uudempaa MS-versioo jo suomen markkinoilla.
Kiitokset etukäteen,pieni apu säästää omia hermoja.
onko muuten sitä uudempaa MS-versioo jo suomen markkinoilla.
Kiitokset etukäteen,pieni apu säästää omia hermoja.
-Opel kapitän -65
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... rd-d17.jpg
Eipä tuo vaadi muuta, kuin tuon yhden vastuksen piirilevylle ja jomppilanka X11 tai vastaavaan pinniin.
Sitten tietenkin vaihdat outputin LEDille.
Ei kai siinä muuta tarvinnut...
...niin olihan sinulla codebase & output functionissa Fidle merkattu Spark outputiksi?
Eipä tuo vaadi muuta, kuin tuon yhden vastuksen piirilevylle ja jomppilanka X11 tai vastaavaan pinniin.
Sitten tietenkin vaihdat outputin LEDille.
Ei kai siinä muuta tarvinnut...
...niin olihan sinulla codebase & output functionissa Fidle merkattu Spark outputiksi?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Kyllä on vaihdettu fidle spark outputiksi. Jollain laillahan tuolta DB30 tulee ohjausta syttymodulille,koska auto käynnistyy. Mä yritän vielä tänään säädellä niitä arvoja, jos ei auta niin muutan ton kytkennän led 17. Onko tossa extra 024s13 koodissa ollut bugeja sytkäpuolella, kannataisko päivittää extra 029t?
-Opel kapitän -65
Kokeilin muuttaa kaikkia arvoja, mutta ei vaikutusta, asetettii virranjakajakin uudelleen. spark tablelin arvot muuttuu niin kuin pitääkin,mutta spark advance mittari pysyy paikallaan eikä moottorissa muutu ennakot lampulla katottuna.
Muutin ulosoton led 17, mutta nyt en saa hall-anturilta kierrostietoo eikä auto enää käynnisty,vaikka muutin vastus kytkennänkin ( DP28-- 1kohm--signaali johtoon) , mulla on kylläkin vielä hallin syöttöjohdossa 10ohm vastus, voiko vaikuttaa. Tarviiko pin24 tehdä levylle jotain muutoksia? foorumista löytyy monenlaisia kytkentöjä mikähän niistä varmasti toimii.
Muutin ulosoton led 17, mutta nyt en saa hall-anturilta kierrostietoo eikä auto enää käynnisty,vaikka muutin vastus kytkennänkin ( DP28-- 1kohm--signaali johtoon) , mulla on kylläkin vielä hallin syöttöjohdossa 10ohm vastus, voiko vaikuttaa. Tarviiko pin24 tehdä levylle jotain muutoksia? foorumista löytyy monenlaisia kytkentöjä mikähän niistä varmasti toimii.
-Opel kapitän -65
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
No nyt se taas käy... led 17 ulostulo, muutokset hall-anturilla ja muutos piiri kortilla, mutta ei säädä edelleenkään ennakoita, trigger angle 35, mutta käynnistyy kaikilla 5-40 väliarvoilla.trigger angle addition ollut 0 sekä +22.5 arvoilla. spark output inverted YES, kokeiltu NO. fixed angle -10, kokeiltu -5-20 arvoilla. mistään näistä muutoksista ei ole vaikutusta siihen että megasquit alkaisi säätämään ennakoita, spark advance pysyy paikallaan eikä moottorissa muutu ennakot. Mikä piru tässä nyt mättää?
-Opel kapitän -65
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Säätääkö se lampulla mitattua ennakkoa silti Fixed Anglen pakotettuun arvoon?
Eli vaikka tuohon 20:een?
Jos säätää, niin vika on tosi kummallinen.
Jos ei, niin veikkaisin, että koodin uudelleen asennuksen auttavan.
Eli vaikka tuohon 20:een?
Jos säätää, niin vika on tosi kummallinen.
Jos ei, niin veikkaisin, että koodin uudelleen asennuksen auttavan.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Vaihda koodiksi uusin 029 jotain. Se on uusin stable
Kun kyseessä lienee tavallinen vanha jakaja, voi trigger anglen laittaa aluksi turvallisesti sinne 60 asteeseen ja antaa sen olla siellä kunnes muute pelaa. Käännä kone ykk kohtaan, aseta jakaja ykk merkkiinsä ja pistä fixed angleksi 10. Cranking timeksi sama kuin jakajalla on perus ennakko tyhjäkäynnillä, spark output ei inverted sekä cranking timing time based.
Dwell settingsistä laita fixed duty ja 75% duty cycle, kun moduuli on dwellin laskeva 139.
Starttaa kone ja ennakko mittarin pitäs näyttää 10 astetta. Käännä jakajaa kunnes ennakkoa on se 10.
Muistithan asettaa kaikki muut lähdöt muiksi ja vain yhden (led 17) lähdön sytkäksi ? Sekä sytkämoodi on MSnS.
Kun kyseessä lienee tavallinen vanha jakaja, voi trigger anglen laittaa aluksi turvallisesti sinne 60 asteeseen ja antaa sen olla siellä kunnes muute pelaa. Käännä kone ykk kohtaan, aseta jakaja ykk merkkiinsä ja pistä fixed angleksi 10. Cranking timeksi sama kuin jakajalla on perus ennakko tyhjäkäynnillä, spark output ei inverted sekä cranking timing time based.
Dwell settingsistä laita fixed duty ja 75% duty cycle, kun moduuli on dwellin laskeva 139.
Starttaa kone ja ennakko mittarin pitäs näyttää 10 astetta. Käännä jakajaa kunnes ennakkoa on se 10.
Muistithan asettaa kaikki muut lähdöt muiksi ja vain yhden (led 17) lähdön sytkäksi ? Sekä sytkämoodi on MSnS.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Säätääkö se lampulla mitattua ennakkoa silti Fixed Anglen pakotettuun arvoon?
Eli vaikka tuohon 20:een?
Ei säädä.. , mutta jos trigger anglea muuttaa lähemmäs nollaa niin ennakko myöhästyy.
Kiitti vinkistä. Kyllä lähdöt on tarkistettu moneen kertaan... käyn huomenna hakemassa autosta boxin ja päivitän sen koodin, mitä tune versioo kannattaa käyttää ton 029 kanssa? kannattaako koodin latausvaiheessa huomioida jotain erityistä... ja ilmeisesti lämpökartat tarvii asettaa uudestaan?
Eli vaikka tuohon 20:een?
Ei säädä.. , mutta jos trigger anglea muuttaa lähemmäs nollaa niin ennakko myöhästyy.
Kiitti vinkistä. Kyllä lähdöt on tarkistettu moneen kertaan... käyn huomenna hakemassa autosta boxin ja päivitän sen koodin, mitä tune versioo kannattaa käyttää ton 029 kanssa? kannattaako koodin latausvaiheessa huomioida jotain erityistä... ja ilmeisesti lämpökartat tarvii asettaa uudestaan?
-Opel kapitän -65
Jiippii!! nyt on uusi koodi sisällä(029t). ja pienen koekäytön jälkeen totesin sytytyksen säädön vihdoinkin toimivan,Mutta taas lisää ongelmia megatunee aukaistaessa tulee tämmöinen teksti..
MegaTune Startup
Submenu entry references dialog id`clt_IATCorrC; which cannot be found.
kun klikkaa ok niin tune aukeaa ja toimii normaalisti. Mistä mahdollisesti johtuu? extran mukana tullut msns-extra tiedosto kopioitu samoin uudet easythermillä tehdyt kartat--- uudet kartat myös prossulla. megatuneversio on sama kuin edelliselläkin koodilla 2.25b627.
Pirun iso työ yhden koodin vaihdossa, kaikki asetukset joutuu muokkaa uudestaa samoin kartat.
MegaTune Startup
Submenu entry references dialog id`clt_IATCorrC; which cannot be found.
kun klikkaa ok niin tune aukeaa ja toimii normaalisti. Mistä mahdollisesti johtuu? extran mukana tullut msns-extra tiedosto kopioitu samoin uudet easythermillä tehdyt kartat--- uudet kartat myös prossulla. megatuneversio on sama kuin edelliselläkin koodilla 2.25b627.
Pirun iso työ yhden koodin vaihdossa, kaikki asetukset joutuu muokkaa uudestaa samoin kartat.
-Opel kapitän -65
Easythermin ne karttatiedostot on sekä koodissa sekä megatunen autohakemistossa ?
Ja edelleenkin pitäs fixed angle muuttaa ennakkoa. Trigger angle on muuhun.
Ja edelleenkin pitäs fixed angle muuttaa ennakkoa. Trigger angle on muuhun.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Ihme homma.. mä en saanu uutta megatunee pelittää millään,pitäs varmaan rautalangasta vääntää ohje mulle...
No mutta vanha megatunen beta versio pelittää yhdestä virheestä huolimatta. Sain auton käyntiin ja melkohyvin säätöihinkin tänään, sytytyksen säätö pelaa. Ennakot muuttuu hienosti ja just oikein vielä moottorissakin. Moottori muuttui vieläkin kierrosherkemmäksi. katsotaan huomen illalla kuinka auto käyttäytyy ajossa ja kun saa vielä säädettyä VE- ja spark karttoja lähemmäs kohdalleen.
No mutta vanha megatunen beta versio pelittää yhdestä virheestä huolimatta. Sain auton käyntiin ja melkohyvin säätöihinkin tänään, sytytyksen säätö pelaa. Ennakot muuttuu hienosti ja just oikein vielä moottorissakin. Moottori muuttui vieläkin kierrosherkemmäksi. katsotaan huomen illalla kuinka auto käyttäytyy ajossa ja kun saa vielä säädettyä VE- ja spark karttoja lähemmäs kohdalleen.
-Opel kapitän -65
Autolla ajettu nyt noin 300 km ja haettu säätöjä. Pers tuntumalta vois sanoa,että voimaa on hiukan lisää. Moottorin reagointi parani niin huimasti,ettei meinaa vanha automaatti pysyä mukana.Kulutusta mittailin tossa vkl, kun käytiin rengossa. Suurimmaksi osaksi ajettiin moottoritiellä tommoista 100-120km/h ja välillä kaasupohjassa kiihdytyksiä niin kulutus 12.5 L/100km, minusta ihan hyvin 1400 kiloselle autolle,jonka ilmanvastuskerroin on varmaan 0.78.
-Opel kapitän -65
No laitanpahan omanikin murheeni tähän "missä vika" keskusteluun
Tuolta Specsejä-> http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=110727

Tuolta Specsejä-> http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=110727