Muut ilmaiset moottorinohjausjärjestelmät + omat viritykset
Moderator: Masi_K
Muut ilmaiset moottorinohjausjärjestelmät + omat viritykset
Moi. Ensinnäkin täytyy sanoa, että todella hienoa, kun olette tällaisen sivuston onnistuneet kasaamaan..
Aina voi kumminkin parantaa:
Olisiko järkevää perustaa yksi alaotsikko muillekkin ilmaisille moottorinohjausjärjestelmille? Megaruutta kun ei ole ainut lajissaan. Lisäksi sama keskustelualue voisi käsittää tämän sivuston käyttäjien omat moottorinohjausviritelmät, mahdollisesti niiden skemat, piirilevykuvat, kasausohjeet, yms..
Semmoista.
keep on the good work.
Aina voi kumminkin parantaa:
Olisiko järkevää perustaa yksi alaotsikko muillekkin ilmaisille moottorinohjausjärjestelmille? Megaruutta kun ei ole ainut lajissaan. Lisäksi sama keskustelualue voisi käsittää tämän sivuston käyttäjien omat moottorinohjausviritelmät, mahdollisesti niiden skemat, piirilevykuvat, kasausohjeet, yms..
Semmoista.
keep on the good work.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Sama vika täälä, tuo näyttäisi omaavan vieläpä seqvenkaali ruiskutuksenkin. Mahtaako tuollaisista genboardeista olla kenties jonkin moinen kimppatilaus liikkeellä jossakin?harrastaja wrote:No minua kiinnostaisi ainakin!!
Varsinkin tuo Genboard 3.x
Last edited by Heikki H. on Thu Mar 17, 2005 12:57, edited 1 time in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Itselläni oli pitkään mietinnässä tuo Genboard, mutta päädyin lopulta Megasquirttiin, lähinnä hinnan takia ja onhan se vähän helpompi lähteä liikkeelle.
Genboardissa on laajakaistalamdan ohjaus, ilmeisesti suoraan toimii tuon genboardin kaupassa myytävän lambdan kanssa, mutta joidenkin muiden kanssa joutuisi hieman säätelemään?
Vuoden sisällä alkaa itsellä uusi mietintä MS-II vai Genboard.
Tässä myös kotimaista osaamista:
http://koti.mbnet.fi/www-max/info.htm
Genboardissa on laajakaistalamdan ohjaus, ilmeisesti suoraan toimii tuon genboardin kaupassa myytävän lambdan kanssa, mutta joidenkin muiden kanssa joutuisi hieman säätelemään?
Vuoden sisällä alkaa itsellä uusi mietintä MS-II vai Genboard.
Tässä myös kotimaista osaamista:
http://koti.mbnet.fi/www-max/info.htm
Volvo 360GL -88
hmm..kun tuota genboard hommaa lueskelee niin tuohon ei taida olla mitään ohjelmia valmiina?
jos on säätöohjelmat yms. valmiina niin ois mukava saaha linkki tms. saitille josta kerrottas niistä/ois screenshotteja vaikka säätöohjelmasta.
Äkkiseltään tuo siis vaikutti valmiilta hardwarelta johon sitten ite kehitellään softat??
jos on säätöohjelmat yms. valmiina niin ois mukava saaha linkki tms. saitille josta kerrottas niistä/ois screenshotteja vaikka säätöohjelmasta.
Äkkiseltään tuo siis vaikutti valmiilta hardwarelta johon sitten ite kehitellään softat??
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Tänks aluks tästä mahdollisuudesta pohtia täällä näitä läheltä liippaaviakin juttuja.
Tässä Megatunixjuttua. Kyllähän noi vähän vaiheessa on, eli ei ilmeisesti saa niitä Genboardin kaikkia ominaisuuksia "säädettyä".
Tuon vehkeen LCD-näyttö/näppis käytöstä mulle ei ole selvinnyt, että saako niin kaikkia mulkattua.
Mulla on vakaa aikomus tilata toi levy, niin sitten varmaan selviää lisää.
Ja pistetään tähän nyt jotain dataa tosta laitteesta:
The VEMS Genboard is powered by the Atmel Mega128 processor. The items contained on the board are included on the following list. These features make Genboard V.3 the most powerful and inexpensive EFI and Ignition Unit ever available.
Drivers
8 High Current Ignition Drivers
8 injection drivers supporting peak-hold injectors.
2 High current miscellaneous outputs. These drivers, as well as the 8 injector drivers can be configured as high current (14 to 15 A) drivers for special outputs (Idle Solenoid, ON/OFF solenoid, NOS Injector, Variable Intake actuator, etc...)
1 Idle stepper driver. (Can be used as four individual 1A push-pull drivers)
4 350mA protected open collector drivers with pull-up.
1 350mA protected open collector driver for fuel pump relay.
1 350mA protected open collector driver for small idle solenoids.
2 350mA protected open collector drivers driving LED's. Available for other applications if connected on board.
Communications
2 RS232 ports for Updates and Data Logging.
1 One-wire communications port. (Can replaces one RS232)
1 Onboard LCD support.
1 Onboard PS/2 Keyboard support
Feature connector for CAN bus and MMC (Multimedia Card) add-on boards.
Fast serial boot loader for firmware updates.
Sensor Inputs
2 VR/Hall sensor inputs.
2 knock sensor inputs with advanced DSP based signal conditioning.
Onboard 2.5-bar Manifold Absolute Pressure Sensor (MAP)
Coolant temperature sensor (CLT)
Intake Air Temperature sensor (IAT)
Throttle position sensor (TPS)
2 miscellaneous inputs for resistive sensors, like exhaust back pressure and fuel pressure.
2 LSU4 Wideband O2 controllers. (fast and precise digital control)
2 Type-K EGT sensor amplifiers.
Several internal sensor inputs for custom applications.

Tässä Megatunixjuttua. Kyllähän noi vähän vaiheessa on, eli ei ilmeisesti saa niitä Genboardin kaikkia ominaisuuksia "säädettyä".
Tuon vehkeen LCD-näyttö/näppis käytöstä mulle ei ole selvinnyt, että saako niin kaikkia mulkattua.
Mulla on vakaa aikomus tilata toi levy, niin sitten varmaan selviää lisää.

Ja pistetään tähän nyt jotain dataa tosta laitteesta:
The VEMS Genboard is powered by the Atmel Mega128 processor. The items contained on the board are included on the following list. These features make Genboard V.3 the most powerful and inexpensive EFI and Ignition Unit ever available.
Drivers
8 High Current Ignition Drivers
8 injection drivers supporting peak-hold injectors.
2 High current miscellaneous outputs. These drivers, as well as the 8 injector drivers can be configured as high current (14 to 15 A) drivers for special outputs (Idle Solenoid, ON/OFF solenoid, NOS Injector, Variable Intake actuator, etc...)
1 Idle stepper driver. (Can be used as four individual 1A push-pull drivers)
4 350mA protected open collector drivers with pull-up.
1 350mA protected open collector driver for fuel pump relay.
1 350mA protected open collector driver for small idle solenoids.
2 350mA protected open collector drivers driving LED's. Available for other applications if connected on board.
Communications
2 RS232 ports for Updates and Data Logging.
1 One-wire communications port. (Can replaces one RS232)
1 Onboard LCD support.
1 Onboard PS/2 Keyboard support
Feature connector for CAN bus and MMC (Multimedia Card) add-on boards.
Fast serial boot loader for firmware updates.
Sensor Inputs
2 VR/Hall sensor inputs.
2 knock sensor inputs with advanced DSP based signal conditioning.
Onboard 2.5-bar Manifold Absolute Pressure Sensor (MAP)
Coolant temperature sensor (CLT)
Intake Air Temperature sensor (IAT)
Throttle position sensor (TPS)
2 miscellaneous inputs for resistive sensors, like exhaust back pressure and fuel pressure.
2 LSU4 Wideband O2 controllers. (fast and precise digital control)
2 Type-K EGT sensor amplifiers.
Several internal sensor inputs for custom applications.
Koska meinasit tilata ja mitä meinasit ottaa siihen mukaan?
Onko tuohon 199e maksavaan levyyn siis jo tinattu kiinni nuo mainitut osat "soldered on"?
Kaavailin tällaista ostoslistaa tuolta:
genboard 3.2 199e
suutin fetit+wb2o 10*1,9e
sytty igbt 8*3,66e
paineanturi 22,8e
askel moot. ohj. 3e
econoseal 18 pcb+w 7e+8e
econoseal 36 pcb+w 11e+9e
kotelo + päädyt 26,6e+9e+8e
alubos gasget 2*2e
näyttö 28e
hallsensori unipolar 2,9e
lampda+liitin 57,7e+8,7e
FET DPAK (for 3.2) 2e
IGBT DPAK (for 3.2) 3e
sytty ohj. eriste 1,9e
lisä VR/kela välinaama 3.99EUR
nakutus anturi välinaama 5.89EUR
pakokaasul.tila vahvistin 6.00EUR
ledejä 3*1.78EUR
Hinnaksi tulis äkkiälaskettuna n. 460erkkiä+ tietysti toimituskulut.
EDIT: missäpäin maailmaa mahtaa toi nettimyymälä toimia?
Onko tuohon 199e maksavaan levyyn siis jo tinattu kiinni nuo mainitut osat "soldered on"?
Kaavailin tällaista ostoslistaa tuolta:
genboard 3.2 199e
suutin fetit+wb2o 10*1,9e
sytty igbt 8*3,66e
paineanturi 22,8e
askel moot. ohj. 3e
econoseal 18 pcb+w 7e+8e
econoseal 36 pcb+w 11e+9e
kotelo + päädyt 26,6e+9e+8e
alubos gasget 2*2e
näyttö 28e
hallsensori unipolar 2,9e
lampda+liitin 57,7e+8,7e
FET DPAK (for 3.2) 2e
IGBT DPAK (for 3.2) 3e
sytty ohj. eriste 1,9e
lisä VR/kela välinaama 3.99EUR
nakutus anturi välinaama 5.89EUR
pakokaasul.tila vahvistin 6.00EUR
ledejä 3*1.78EUR
Hinnaksi tulis äkkiälaskettuna n. 460erkkiä+ tietysti toimituskulut.
EDIT: missäpäin maailmaa mahtaa toi nettimyymälä toimia?
Käykö noi matala impedanssi suuttimet tuohon genboardiin suoraan, vai mitä toi "peak and hold" meinaa? Sitten sytkä kysymys: mitä osia tarvii käyttämään jakaja sytytystä? jakajassa on induktiivinen tahdistin. Vai tasviiko muutakun vetää piuhat jakajalta genboxiin ja sieltä puolalle? Voisiko se olla niin helppoa? Kertokaa vain mikäli olette valmistelemassa jonkin sortin kimppatilausta.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
En nyt näistä tiedä, mutta jokseenkin vahvaa mutua olis notta toi onnistuu. Siinä tapauksessa että on mahdollista vaatii tottakai tietoa nokan asennosta ja sylinterien lukumäärän noita syttyohjaimia.jute wrote:tuo genboard vaikutta aika hitekiltä vehkeeltä, saakohan tuolla ohjattua sytkää silleen että ois joka tulpalle oma puola. tietääkö kukaan onko tämmöstä kellään käytössä jollain ruiskulla?
Tämä alkaa vaikuttaa lupaavalta, kukahan hallitsee tuon softapuolen tuosta genboardista? vois laittaa vaikka viestiä..Heikki H. wrote:En nyt näistä tiedä, mutta jokseenkin vahvaa mutua olis notta toi onnistuu. Siinä tapauksessa että on mahdollista vaatii tottakai tietoa nokan asennosta ja sylinterien lukumäärän noita syttyohjaimia.jute wrote:tuo genboard vaikutta aika hitekiltä vehkeeltä, saakohan tuolla ohjattua sytkää silleen että ois joka tulpalle oma puola. tietääkö kukaan onko tämmöstä kellään käytössä jollain ruiskulla?
Genissä on 8 erillisen puolan ohjaus mahdollisuus.jute wrote:tuo genboard vaikutta aika hitekiltä vehkeeltä, saakohan tuolla ohjattua sytkää silleen että ois joka tulpalle oma puola. tietääkö kukaan onko tämmöstä kellään käytössä jollain ruiskulla?
Ja tosiaan jos jollakin olisi ton source koodi niin tulisi iso kiitos.
Ride on..Ride on...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Missä vaiheessa tilaus on ? Joko on omakohtaisia kokemuksia vai vielä suunnitteluasteella ?harrastaja wrote:Mulla on vakaa aikomus tilata toi levy, niin sitten varmaan selviää lisää.
![]()
Ja pistetään tähän nyt jotain dataa tosta laitteesta:
The VEMS Genboard is powered by the Atmel Mega128 processor. The items contained on the board are included on the following list. These features make Genboard V.3 the most powerful and inexpensive EFI and Ignition Unit ever available.
Petteri
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
Maanantaina tuli testattua tuota vemsiä Megan tilalle jetassa. Kimmokkeena oli lähinnä suora tuki WB:lle ja kunnon suorasytkälle.
Onneks ei lähetty teurastamaan megan johtosarjaa vaan tehtiin adapteri väliin kun suuttimien ohjauksen kanssa oli pientä ongelmaa.
Raudan ja ominaisuuksien puolesta tuo vems on kyllä mielestäni yliveto megaan verrattuna mutta softan puolesta ollaan vielä valovuosi jäljessä. Megatunella pystyy jotain tekemään mutta ei kunnolla kuitenkaan oikein mitään. Megatunixilla ehkä hieman enemmän mutta sitä en oo jaksanu asentaa kun ei suoraan paketista tykännyt toimia.
Näppiksellä ja lcd-näytöllä pystyy tekemään varsin paljon, kunhan osaa käskyt.
Kaveri jonka kanssa tuota testattiin on jossakin määrin mukana sen kehityksessä mutta ei ollut aikaisemmin vielä sitä mihinkään asentanut.
Kuukauden sisällä varmaan yritetään uudestaan.
Tältä pohjalta suosittelen vielä toistaiseksi megaa huomattavasti paremman dokumentaation ja toimivien ohjelmien takia.
Onneks ei lähetty teurastamaan megan johtosarjaa vaan tehtiin adapteri väliin kun suuttimien ohjauksen kanssa oli pientä ongelmaa.
Raudan ja ominaisuuksien puolesta tuo vems on kyllä mielestäni yliveto megaan verrattuna mutta softan puolesta ollaan vielä valovuosi jäljessä. Megatunella pystyy jotain tekemään mutta ei kunnolla kuitenkaan oikein mitään. Megatunixilla ehkä hieman enemmän mutta sitä en oo jaksanu asentaa kun ei suoraan paketista tykännyt toimia.
Näppiksellä ja lcd-näytöllä pystyy tekemään varsin paljon, kunhan osaa käskyt.
Kaveri jonka kanssa tuota testattiin on jossakin määrin mukana sen kehityksessä mutta ei ollut aikaisemmin vielä sitä mihinkään asentanut.
Kuukauden sisällä varmaan yritetään uudestaan.
Tältä pohjalta suosittelen vielä toistaiseksi megaa huomattavasti paremman dokumentaation ja toimivien ohjelmien takia.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
ongelmat:
-sopivan vemsv3.ini:n löytäminen. Lopulta löytyi yksi suht toimiva (ehkä) bemariharrastajan tekemä.
-Megatunen TPS-mittari näytti 100% heti jos polkimeen hiukankin koski
-Suuttimien ohjaus ei jostain syystä tykännyt toimia, selvittämättä jäi johtuiko johdotus- vai koodausvirheestä.
Maanantain jälkeen kaveri on selvitellyt asiaa lisää ja tällä hetkellä näyttäis siltä että megatunella pystyis säätämään jo lähes kaikkea. AFR-kartta lienee toistaiseksi suurin ongelma.
-sopivan vemsv3.ini:n löytäminen. Lopulta löytyi yksi suht toimiva (ehkä) bemariharrastajan tekemä.
-Megatunen TPS-mittari näytti 100% heti jos polkimeen hiukankin koski
-Suuttimien ohjaus ei jostain syystä tykännyt toimia, selvittämättä jäi johtuiko johdotus- vai koodausvirheestä.
Maanantain jälkeen kaveri on selvitellyt asiaa lisää ja tällä hetkellä näyttäis siltä että megatunella pystyis säätämään jo lähes kaikkea. AFR-kartta lienee toistaiseksi suurin ongelma.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Vems 3.2 projekti
http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... e%2FBengtR
http://www.vems-group.org/wiki/index.ph ... e%2FBengtR
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
Lauantaina pitäis vems asentaa. Ekat savut on jo sillä tullut otettua aikaisemmin johtosarja-adapterilla.
Kunnolliset MT-initkin jo saatavissa:
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTune
Kunnolliset MT-initkin jo saatavissa:
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTune
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Joko sait Vemsin pelaamaan?kalsket wrote:Lauantaina pitäis vems asentaa. Ekat savut on jo sillä tullut otettua aikaisemmin johtosarja-adapterilla.
Kunnolliset MT-initkin jo saatavissa:
http://www.vems-group.org/wiki/index.php?page=MegaTune

Volvo 360GL -88
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
Käytössä on juu, tänään ajoin sillä ekan kerran töihin. Melkoisesti on vielä selvitettävää ja säädettävää.
- Idle-ohjaus ei toimi (luultavasti johtovikaa....)
- Max sytkäennakko 25 astetta vaikka kartassa olis siinä kohassa mitä tahansa sitä suurempaa
- Kaikkea muuta pientä epämukavuutta kuten aina säätämättömässä laitteessa
Suorasytkäpuolat tilattu. fordin triggeripyörä pöydällä -> ei mahdu
- Idle-ohjaus ei toimi (luultavasti johtovikaa....)
- Max sytkäennakko 25 astetta vaikka kartassa olis siinä kohassa mitä tahansa sitä suurempaa
- Kaikkea muuta pientä epämukavuutta kuten aina säätämättömässä laitteessa

Suorasytkäpuolat tilattu. fordin triggeripyörä pöydällä -> ei mahdu

Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki