Hukkis vai erillissytkä?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
j-k
Kokenut Megasquirttaaja

Hukkis vai erillissytkä?

Post by j-k »

Biltemasta saisi 18e noita kuivia tehopuolia. Laittaisko 4 niitä vai boschilaisen hukkapuolan? Mulla ei ainakaan ole käyttöä out 3&4 :lle joten 2 sytkäkiveä lisää hoitaisi homman. Onko kukaan kokeillut noilla?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Jasen2624 »

itellä on pösön puola ja ei maksanu ku 60e motonetillä..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
j-k
Kokenut Megasquirttaaja

Post by j-k »

Höh? En minä sitä kysynyt :lol:
Lähinnä kiinnostaa tieto siitä, onko paljonkin käytännön hyötyä erillispuolista verrattuna hukkapuolaan. Itselle tulee mieleen lähinnä

-lämpenevät vähemmän kun käyttöaste 25% neloskoneessa verrattuna hukkikseen
-suurjännitejohtimet lyhyemmät jos puolan laittaa esim. venakoppaan kiinni
-turha kipinä pois toiselta tulpalta, ei kulu ja kipinä tehostuu
-ensiön kämähtäessä vain yksi pytty pimenee

Mitä muuta?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Luulisin, että käytännön hyödyt voi olla aika vähässä, kun puhutaan normaalista käyttöauton koneesta. Käyttöaste tosiaan pienenee, mutta taitaa nuo puolat aika hyvin kestää hukkiskäytössäkin. Kipinä voi tosiaan tehostua vähän, kun kaikki energia menee yhteen tulppaan. Toisaalta se hukkakipinä syö kuulemma varsin vähän energiaa, kun pakotahdilla oleva sylinteri on täynä kuumia kaasuja, niin kipinän muodostamiseen tarvitaan paljon vähemmän.

Hyötyjä alkaisi tulemaan selvemmin sitten, jos kyseessä olisi reilusti kiertävä kone johon tarvittaisiin poskettomat kipinäenergiat. Silloin erillispuolilla saataisiin tuplattua puolan lataamiseen käytettävissä oleva aika. En tiedä mikä on suurin syy siihen, että autoteollisuus on siirtynyt erillispuoliin. Veikkaisin, että yksi tärkeä syy on korkeajännitepiuhoista eroon pääseminen. Yleinen tapa kun on integroida puola tulpanhattuun.

Haittapuolia erillispuolista ei varmaan ole muuta, kuin osien määrän lisääntyminen. Yksi mieleen tuleva juttu tässä tapauksessa on MS:n prossukuorma. En tosin tiedä aiheuttaako sytkälähtöjen lisääminen lisäkuormaa prossulle.

Näin sivuhuomautuksena, tuo wheel decoder ilmeisesti aiheuttaa aika kivasti aktiviteettia prossulle. Testailin tässä tuota mun levyversiota signaaligeniksen kanssa ja huomasin, että 12-1 pyörää simuloitaessa kierrosluku alkoi olemaan aika epätasaista jossain 12000 RPM paikkeilla. Huvikseni sitten kokeilin 4-1 pyörää simuloiden ja kas, toimi hienosti ainakin 20000 RPM asti. Triggerisignaali tuli kuitenkin prossulle virheettömänä kummassakin tapauksessa, joten en keksi muuta syytä häröilylle, kuin prossun kyydistä putoilemisen liiallisten keskeytysten takia.
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja

Post by j-k »

ArttuH wrote:Käyttöaste tosiaan pienenee, mutta taitaa nuo puolat aika hyvin kestää hukkiskäytössäkin. Kipinä voi tosiaan tehostua vähän, kun kaikki energia menee yhteen tulppaan.
Ja on se koolimman näköinen konehuonekin kun joka tulpan nokassa keikkuu puola :lol: Pitää ottaa huomioon myös se, että MS:n ohjauskin saattaa prakata eli kivi hajota. Hukkiksesta pimenee sillloin kaksi pyttyä..
Hinta ei tuossa kyllä paljoa nouse; alta 50e kokonaiskustannukset, luulen.
ArttuH wrote:Veikkaisin, että yksi tärkeä syy on korkeajännitepiuhoista eroon pääseminen. Yleinen tapa kun on integroida puola tulpanhattuun.
Häiriöitäkin tulee vähemmän..
ArttuH wrote:Haittapuolia erillispuolista ei varmaan ole muuta, kuin osien määrän lisääntyminen. Yksi mieleen tuleva juttu tässä tapauksessa on MS:n prossukuorma. En tosin tiedä aiheuttaako sytkälähtöjen lisääminen lisäkuormaa prossulle.
En ole koodia tutkinut, mutta en usko kuorman radikaalisesti kasvavan kun melkein saman ajan se vie naputtaako yhtä vai useampaa lähtöä vuorotellen. Koodirivejä menee enemmän kun on useampi lähtö, mutta mielestäni alta 10 konekäskyn olisi ero näillä tapauksilla.
ArttuH wrote:Näin sivuhuomautuksena, tuo wheel decoder ilmeisesti aiheuttaa aika kivasti aktiviteettia prossulle. Testailin tässä tuota mun levyversiota signaaligeniksen kanssa ja huomasin, että 12-1 pyörää simuloitaessa kierrosluku alkoi olemaan aika epätasaista jossain 12000 RPM paikkeilla. Huvikseni sitten kokeilin 4-1 pyörää simuloiden ja kas, toimi hienosti ainakin 20000 RPM asti. Triggerisignaali tuli kuitenkin prossulle virheettömänä kummassakin tapauksessa, joten en keksi muuta syytä häröilylle, kuin prossun kyydistä putoilemisen liiallisten keskeytysten takia.
Mielenkiintoista.... pitäisikö suosiolla tehdä omaan kotiloon 8-1 -pyörä..?
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

j-k wrote: Mielenkiintoista.... pitäisikö suosiolla tehdä omaan kotiloon 8-1 -pyörä..?
Luultavasti tuossa mun testissä oli kyse korkean kierrosluvun ja suuren triggerikeskeytysten määrän yhdistelmästä. Pienemmillä kierroksilla ilmeisesti sietää tulla enemmänkin triggaustapahtumia. Ainakin siitä päätellen, että 60-2 pyöräkin toimii 7000 RPM asti. Tuossa kun tulee niitä keskeytyksiä reippaasti enemmän kuin mun testissä.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply