Vb921x2 vaihdettu, ei kuumene enään!
Moderator: Masi_K
Vb921x2 vaihdettu, ei kuumene enään!
Lähtee käyntiin, mutta ei anna kipinää oikein.
Puola on Bosch 0 221 503 407.
Spark A: menee puolan napaan 3 ja Spark B puolan napaan 1. Keskelle menee luonnollisesti 12v.
Kuinka nuo tulpanjohdot pitäisi laittaa, nimittäin lampulla katottuna ei anna esim ensimmäiselle sylinterille kipunaa lainkaan.
1 ja 4 pytty ensin ylhäällä, sitten 2 ja 3. Sytytysjärjestys 1,3,4,2.
Katson vielä juotokset varmuuden vuoksi.
Edit: selailkaapa viimistä viestiä
Puola on Bosch 0 221 503 407.
Spark A: menee puolan napaan 3 ja Spark B puolan napaan 1. Keskelle menee luonnollisesti 12v.
Kuinka nuo tulpanjohdot pitäisi laittaa, nimittäin lampulla katottuna ei anna esim ensimmäiselle sylinterille kipunaa lainkaan.
1 ja 4 pytty ensin ylhäällä, sitten 2 ja 3. Sytytysjärjestys 1,3,4,2.
Katson vielä juotokset varmuuden vuoksi.
Edit: selailkaapa viimistä viestiä
Last edited by Tapsa84 on Thu Sep 14, 2006 15:51, edited 3 times in total.
Volvo 242 & 240
Ongelmaa vb921 ja teknistä savua.
Lähinnä haen sitä, että mihin niistä pareista tulee yhtaikaa. Jos liittimen suunnasta katellaan.teg wrote:Jos hukkakipinäpuolassa toinen tulppaparista ei anna kipinää, niin silloin tulppa, johto tai puola on sökö.
Jep, kärvensin tänään sytkäkivet.

Kertokaapa joku olenko kolvannut sytkälähdön oikein, nimittäin kolvailin ne siihen vastuksen jalkaan, joka on lähempänä prossua. Siis r25 ja r28.
Huomenna vaihdan ne vb921:t ja koitetaan uudelleen.
Volvo 242 & 240
Niin, mutta siinä puolalla pitää tietää, mihin niistä neljästä tulee kipinä kun mega antaa maata sparkA:han (eli vaikka puolan liittimen napaan 3). Tiedän kyllä mitkä männät on ylhäällä ja mitkä alhaalla yhtäaikaa kun olen koneen kasannut alusta.teg wrote:Tietenkin ne pytyt jotka ovat yhtä aika ylhäällä, saavat samaan aikaan kipinän, vaikkakin toisessa on kaasujen poisto meneillään.
Riippuen sytytsjärjestyksestä, mutta taitaa yleensä olla 1-4 ja 2-3 parina.
Volvo 242 & 240
Tarviiko alkaa tilaamaan ameriikasta niitä pirun vb:tä vai onnistuuko jos laitan tän linkin takana olevan sytytysmoduulin?
viewtopic.php?t=2167
Kaverilla olis, mutta voi olla että pitäisi syövytellä sitten vielä varmuuden vuoksi uudelleen tuo lisälevy...
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... g_0373.jpg
viewtopic.php?t=2167
Kaverilla olis, mutta voi olla että pitäisi syövytellä sitten vielä varmuuden vuoksi uudelleen tuo lisälevy...
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... g_0373.jpg
Volvo 242 & 240
Hukkakipinäpuolassa tulee aina kahteen tulppaan yhtä aikaa kipinä. Saman piirin tulppien pitää olla samassa maapotentiaalissa rungostaan, muuten homma ei toimi.Tapsa84 wrote: Niin, mutta siinä puolalla pitää tietää, mihin niistä neljästä tulee kipinä kun mega antaa maata sparkA:han (eli vaikka puolan liittimen napaan 3).
Vedä kaikki neljä tulppaa nippusiteellä vierekkäin kasaan venttiilikopan päälle, laita tulpanjohdot kiinni ja laita vuorotellen kiinni spark A ja spark B lähdöt puolaan, niin näen kumpi piiri laukeaa kummasta johdosta.
Yleensä 2x2 hukkakipinäpuolissa laukeaa fyysisesti saman puoleiset tulpat kuin piuhat ovat liittimessä.
Lueskelin että jos puolassa dwell ohjaus, se kärventää noita sytkäkiviä. Nimittäin testailin tuossa pöydällä tuota megaa ja se pelaa kyllä aivan oikein. En keksi mitään syytä miksi ne kivet ois kärventynyt. Luojan kiitos ei kärvähtänyt tuo 90e puola. Vr-anturin piiri toimii mainiosti ja nuo trigger asetukset on todennäköisesti oikein, koska näyttää startilla 150-200 kierrosta.reve wrote:Hukkakipinäpuolassa tulee aina kahteen tulppaan yhtä aikaa kipinä. Saman piirin tulppien pitää olla samassa maapotentiaalissa rungostaan, muuten homma ei toimi.Tapsa84 wrote: Niin, mutta siinä puolalla pitää tietää, mihin niistä neljästä tulee kipinä kun mega antaa maata sparkA:han (eli vaikka puolan liittimen napaan 3).
Vedä kaikki neljä tulppaa nippusiteellä vierekkäin kasaan venttiilikopan päälle, laita tulpanjohdot kiinni ja laita vuorotellen kiinni spark A ja spark B lähdöt puolaan, niin näen kumpi piiri laukeaa kummasta johdosta.
Yleensä 2x2 hukkakipinäpuolissa laukeaa fyysisesti saman puoleiset tulpat kuin piuhat ovat liittimessä.
Kysytään nyt vielä kerran, että tarvitaanko tuonne megan puoleen muuta kytkentöjä sytkälähdön vetoon, kuin kolvata johdot r25 ja r28 vastusten prossun puoleisiin jalkoihin? Näin sen itse ymmärsin tuolta extran sivuilta.
Ensimmäisellä startilla homma toimi ja kone kävi neljällä. Seuraavalla kerralla, ei tullut kipunaa lampulla katottuna kuin puolan toiseen piiriin, eli toinen sytkäkivi kärähti todennäköisesti heti alkuun.
Ruusuinen alku...

Volvo 242 & 240
On inverted ja dwell päällä.reve wrote:Kai sulla oli dwell control ja "output inverted" päällä VB921:sten kanssa?
MS:n levylle ei tarvi VB921:sten kanssa muutoksia. Piuhat vedetään ledien prossan puoleisista pinneistä vastusten kautta vb:lle.
Tarkotatko, että siitä r25 ja r28 vastuksen kautta 330ohm vastukselle ja siitä vb:llel
Volvo 242 & 240
Itse olen vetänyt suoraan prossan viereisestä pinnistä 330ohm vastuksen kautta VB921:lle (kuten extran sivuilla olevassa kytkiksessä asia esitetään).Tapsa84 wrote:On inverted ja dwell päällä.reve wrote:Kai sulla oli dwell control ja "output inverted" päällä VB921:sten kanssa?
MS:n levylle ei tarvi VB921:sten kanssa muutoksia. Piuhat vedetään ledien prossan puoleisista pinneistä vastusten kautta vb:lle.
Tarkotatko, että siitä r25 ja r28 vastuksen kautta 330ohm vastukselle ja siitä vb:llel
Jos vb921:t kuumenee niin niistä juoksee silloin paljon virtaa läpi. Yleensä ne kuumenevat jos output inverted ei ole päällä. Jos sulla kuitenkin on se päällä, niin vähän ihmeelliseltä kuulostaa. Onko dwell aika järkevä? Mulla on 5ms startatessa ja 4ms käydessä fordin puolalla.Tapsa84 wrote:Laitoin uudet vb921:t, mutta ongelmana on edelleen, että ne starttauksen aikana kuumenee aivan jumalattoman kuumaksi... mikähän neuvoksi.
Voiko ongelmana olla mikäli tuossa puolassa on valmiiksi dwell säätö ja nyt ne kivet yrittää sitä samaa?
Puolasi on kyllä ihan "tyhmä" ja dwell -aika täytyy säätää ms:llä.
Jos sulla on skooppi, niin mittaa että ms:ään asettama dwell -aikasi pitää myös todellisuudessa paikkaansa.
Jos signaalin ottaa transistoreiden kollektorilta eli ledilähdöstä niin silloin inverted, pitää olla ylösvetovastus 1 kohm -> +5V/+12V.
Jos lähdön ottaa prossun nastasta 330 ohmin vastuksen (ennen transistoria) kautta niin ei invertoida.
Kumpi nyt onkaan tehty?
Vastukset R25 & R28 ovat ledien etuvastuksia. Niihin ei kolvata mitään.
Jos olet ottanut signaalin etuvastuksen ja ledin välistä niin ei takuulla vedä kunnolla maihin vaan väliin jää n. 2,5V
Savua...

Jos lähdön ottaa prossun nastasta 330 ohmin vastuksen (ennen transistoria) kautta niin ei invertoida.
Kumpi nyt onkaan tehty?
Vastukset R25 & R28 ovat ledien etuvastuksia. Niihin ei kolvata mitään.
Jos olet ottanut signaalin etuvastuksen ja ledin välistä niin ei takuulla vedä kunnolla maihin vaan väliin jää n. 2,5V
Savua...

Epäilys kohdistuu nyt tuohon vr-anturiin ja trigger asetuksiin. Ei voi muuten vetää nuo vb:t sitä jumalatonta lämpöä. Harmi tosiaan kun ei ole skooppia. Olisi myös voinut todeta tuon vr-anturin ja lm-piirin signaalin.
Kuinka ne vr-anturin johdot vedetään. Siinä on kolme johtoa, yksi on maa. Entä ne kaksi johtoa, vedänkö kummatkin yhteen ja kiinni lm-piiriin vai toisen kiinni lm piiriin ja toisen maahan. Kyllä se tästä selviää. Pitää olla varovainen nyt noitten vb:n kanssa kun kestää pariviikko ennenkuin niitä ilmaantuu suomeen.
Trigger A = 5
Trigger return = 13
Trigger B = 35
Trigger return 43
Trigger Angle = 60
Cranking Timing = Trigger return
Cranking Advance Angle = 12
Näillä asetuksilla koitetaan mennä. 15:ta tasainen kohta on anturin alla koneen ollessa ykk:ssa näin muistelen...
Mitä se käytännössä merkitsee, jos laitan tuon cranking timingin vaikka Time Based?
Kuinka ne vr-anturin johdot vedetään. Siinä on kolme johtoa, yksi on maa. Entä ne kaksi johtoa, vedänkö kummatkin yhteen ja kiinni lm-piiriin vai toisen kiinni lm piiriin ja toisen maahan. Kyllä se tästä selviää. Pitää olla varovainen nyt noitten vb:n kanssa kun kestää pariviikko ennenkuin niitä ilmaantuu suomeen.
Trigger A = 5
Trigger return = 13
Trigger B = 35
Trigger return 43
Trigger Angle = 60
Cranking Timing = Trigger return
Cranking Advance Angle = 12
Näillä asetuksilla koitetaan mennä. 15:ta tasainen kohta on anturin alla koneen ollessa ykk:ssa näin muistelen...
Mitä se käytännössä merkitsee, jos laitan tuon cranking timingin vaikka Time Based?
Volvo 242 & 240
Ittellä on siis r25 vastuksen koivessa johto kolvattuna. Nimenomaan siinä koivessa mikä on prosessoria lähempänä. Onko se nyt näin. Ohjeessa lukee solder on to the noted component. RHS R25, eli right-hand-side. Ja eikös se r25 ole nimeen omaan se ledin vastus vai?j-k wrote:Jos signaalin ottaa transistoreiden kollektorilta eli ledilähdöstä niin silloin inverted, pitää olla ylösvetovastus 1 kohm -> +5V/+12V.
Jos lähdön ottaa prossun nastasta 330 ohmin vastuksen (ennen transistoria) kautta niin ei invertoida.
Kumpi nyt onkaan tehty?
Vastukset R25 & R28 ovat ledien etuvastuksia. Niihin ei kolvata mitään.
Jos olet ottanut signaalin etuvastuksen ja ledin välistä niin ei takuulla vedä kunnolla maihin vaan väliin jää n. 2,5V
Savua...

Volvo 242 & 240
Ei ole anturia käsillä, mutta arvataan että on suojattu, kierretty pari:Tapsa84 wrote:Kuinka ne vr-anturin johdot vedetään. Siinä on kolme johtoa, yksi on maa. Entä ne kaksi johtoa, vedänkö kummatkin yhteen ja kiinni lm-piiriin vai toisen kiinni lm piiriin ja toisen maahan.
jos yleismittari antaa vastuslukemaa niiden kahden välillä eli käämi on siinä niin toinen karva piirin sisääntuloon ja toinen maihin piirin tykö. Ja oikein päin että tunnistaa. Kolmas karva kunnon maihin, mieluummin lähelle powerin maata.
kele.. katsoin V3 kytkistä jossa noi on ledeillä.Tapsa84 wrote: Ittellä on siis r25 vastuksen koivessa johto kolvattuna. Nimenomaan siinä koivessa mikä on prosessoria lähempänä. Onko se nyt näin. Ohjeessa lukee solder on to the noted component. RHS R25, eli right-hand-side. Ja eikös se r25 ole nimeen omaan se ledin vastus vai?

Huh... aattelin että teinkö tuossa jo pahan mokan... Tarkista ja laitan uudelleen ne vr-anturin johdot, ja koitan saada tähän hommaan jotain lakia.j-k wrote:kele.. katsoin V3 kytkistä jossa noi on ledeillä.Tapsa84 wrote: Ittellä on siis r25 vastuksen koivessa johto kolvattuna. Nimenomaan siinä koivessa mikä on prosessoria lähempänä. Onko se nyt näin. Ohjeessa lukee solder on to the noted component. RHS R25, eli right-hand-side. Ja eikös se r25 ole nimeen omaan se ledin vastus vai?
Niin ja ne vb:t ei luonnollisesti kuumene jos ei laita puolaan kiinni. Eli nyt jostain syystä se vetää hirveitä määrää virtaa niiden kautta. Ne vb:t on nyt kiinni 20mm alumiiniplootussa, joten pitäisi ainakin olla kunnollinen jäähdytys.
Volvo 242 & 240
Kokeilin virta kynällä, eli laitoin kynän maan kiinni spark A:n johtoon, joka tulee vb:ltä. Kynän kärjen laitoin puolan 12v johtoon kiinni. Kun konetta pyörittelin syttyi valo aina kun se sai maattoa spark A:lta. Kokeilin myös spark B:n ja se toimi myös.j-k wrote:Laita 12V lamppu puolan paikalle ja testaa sillä. Lampun pitäisi olla pimeänä kun 'kone ei käy' ja syttyä hetkeksi ja pätkäistä sytytyshetkellä kun kierrossignaalia tulee. Jos lamppu palaa pelkät virrat päällä niin jotain on vialla, softassa tai kytkennässä.
Mutta ootas pirua, kun kytket puolan kiinni alkaa vb:t kuumeta aivan julmetusti.

Vaikuttaakohan se kun vauhtipyörällä on reikiä eikä hampaita. Eli 58 reikää ja tasainen kohta. Olen laskenut trigger tiedot siten että ensimmäisen reiän jälkeen tasainen kohta on ns. hammas 1 (eli kahden poraamattoman kohdan jälkeisen reikien välissä). Yläkuolokohdassa on muistaakseni tällöin väli 15.
Jos se ensimmäinen tasainenkohta reiän jälkeen onkin hammas 2, pitäisi sytyksen olla vain 6 asetetta pielessa, eli ei saisi kumminkaan sulatella mitään.
Volvo 242 & 240