Moottoripyörä ja sytytys

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
aniimsaj
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Tue Sep 05, 2006 15:48

Moottoripyörä ja sytytys

Post by aniimsaj »

Moi,

Olen uusi innostuja ja pitäisi tuo motskari saada käymään hieman siistimmin. Ongelmia on sytkäbox:issa sekä kaasuttimet ovat jo loppuunkuluneet, joten nyt tarvisi saada sekä bensansyöttö että sytytys omaan hanskaan, joten kysymys kuuluu:

Miten saisin ohjattua suoraan sytytyspuolia (4kpl) ettei tarvisi mitään virranjakajia kehitellä :cry:

T: 2000-luvun motskarin haluava...
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ensinnäkin hommassa pääsee vähän helpommalla, kun tinkii vaatimuksista ja pudottaa puolien määrän kahteen, siis jos kyseessä on nelisylinterinen kone. Tarkemmin sanottuna käytetään kahta kaksoispuolaa. Tämä systeemi on käytössä useimmissa pyörissä ihan uusimpia lukuun ottamatta ja toimii hyvin. Tällä tavoin pärjätään kahdella puolan ohjaimella.

Sitten tarvitset sopivan triggeripyörän ja anturoinnin kampuralle sekä nuo jo mainitut puolien ohjaimet. Megasquirtin osalta toistaiseksi ainoa vaihtoehto taitaa olla MS1 extra-koodilla. MS2 ei vielä tue suorasytytystä, tosin tilanteen pitäisi muuttua ihan lähiaikoina.

Anturoinnissa voi käyttää yhtä anturia ja ns. puuttuvan hampaan triggeripyörää. Esim. mulla on käytössä 12-1 pyörä ja hall-anturi. Toinen vaihtoehto on käyttää kahta anturia, jolloin toista anturia käytetään kierroksen kohdan määrittämiseen puuttuvan hampaan sijaan.

Puolien ohjaukseen voi käyttää jonkun auton sytkäpäätteitä, tai sitten rakennella oman version vaikkapa IGBT-trankuista.

Näistä kaikista löytyy aika paljon juttua täältäkin, kannattaa haeskella ja lukea läpi. Sitten extra-koodin sivut kannattaa myös lukea läpi, siellä on selitetty paljon eri sytkävaihtoehtoja (http://megasquirt.sourceforge.net/extra/).
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply