Imuilman lämpötilan vaikutus seokseen?
Moderator: Masi_K
Imuilman lämpötilan vaikutus seokseen?
Eli mistäs tota pääsee säätämään?
Olis aika hyvä jos sen sais pois päältä kun säätää VE taulua.
Tahtoo sitte häiritä säätämistä niin pirusti.
Olis aika hyvä jos sen sais pois päältä kun säätää VE taulua.
Tahtoo sitte häiritä säätämistä niin pirusti.
Noh!
Anturi on imusarjassa.Voisin väittää ,että tehtaan luomassa paikassa.
Ja mitä kalibrointiin tulee niin aivan samoja asteita näyttää kuin vedenlämpömittarikin kun laittaa samaan saaviin.
Mistäs tota pystyy säätämään , siis tuon lämpötilan vaikututsta seoksiin.
Ongelma on sellanen, että kun ajan autolla imuilma on noin 28c´ niin ahdoilla kuin vacuumillakin.
Pysäköin auton 10min ja lähden ajamaan imuilman lämpötila on 54c´ ja kone ei käy kun vaivoin koska on AFR on 16.5-17.5.
Hetken aikaa ajettua imuilma jäähtyy mutta hitaasti ,auttaa jos ajaa reippaammin (paineella) niin jäähtyy nopeammin.
Tuon ajan kone joutuu käymään todella laihalla meno on nykivää jne..
Samoin illall kun ajaa niin imuilman lämpö on 22c´ ja AFR jossain 14.2 paikkeilla.
Eli ei toi nyt mitenkään helpota säätämistä, kun 28c´ AFR on 14.6-15.2 ja pienikin muuttos imuilman lämpöön sotkee koneen seokset täysin.
Eli ainoa vaihtehto on vähentää lämpötilan vaikutusta seokseen tai ottaa koko sydeemi pois päältä.
Pelottaa jo kun tulossa on talvi ja kun mittari näytää -20 niin taitaa alkaa moottorin huuhdonta.
Anturi on imusarjassa.Voisin väittää ,että tehtaan luomassa paikassa.
Ja mitä kalibrointiin tulee niin aivan samoja asteita näyttää kuin vedenlämpömittarikin kun laittaa samaan saaviin.
Mistäs tota pystyy säätämään , siis tuon lämpötilan vaikututsta seoksiin.
Ongelma on sellanen, että kun ajan autolla imuilma on noin 28c´ niin ahdoilla kuin vacuumillakin.
Pysäköin auton 10min ja lähden ajamaan imuilman lämpötila on 54c´ ja kone ei käy kun vaivoin koska on AFR on 16.5-17.5.
Hetken aikaa ajettua imuilma jäähtyy mutta hitaasti ,auttaa jos ajaa reippaammin (paineella) niin jäähtyy nopeammin.
Tuon ajan kone joutuu käymään todella laihalla meno on nykivää jne..
Samoin illall kun ajaa niin imuilman lämpö on 22c´ ja AFR jossain 14.2 paikkeilla.
Eli ei toi nyt mitenkään helpota säätämistä, kun 28c´ AFR on 14.6-15.2 ja pienikin muuttos imuilman lämpöön sotkee koneen seokset täysin.
Eli ainoa vaihtehto on vähentää lämpötilan vaikutusta seokseen tai ottaa koko sydeemi pois päältä.
Pelottaa jo kun tulossa on talvi ja kun mittari näytää -20 niin taitaa alkaa moottorin huuhdonta.
Se korjaus toimii ihan niinkuin sen pitääkin.
Mutta vaihda sinne nopeampi lämpöanturi ja sellaseen paikkaan missä se ei pääse lämpenemään. Onko se alunperin ollut turbovehje noin hitaalla lämpöanturilla?
Sitä lämpötilakorjausta meinaan tarviit myös ahdoilla, mutta noin hitaalla anturilla sekään ei toimi.
Mutta vaihda sinne nopeampi lämpöanturi ja sellaseen paikkaan missä se ei pääse lämpenemään. Onko se alunperin ollut turbovehje noin hitaalla lämpöanturilla?
Sitä lämpötilakorjausta meinaan tarviit myös ahdoilla, mutta noin hitaalla anturilla sekään ei toimi.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Mun järjen mukaan imusarja on juuri se oikea paikka, koneelle menevän ilman tiheyttähän sillä mitataan eikä. Joten käsitääkseni mahdollisimman lähellä kaasuläppää anturin pitäis olla. Tosiaan extra korjaa liikaa ruiskutus aikaa, kun seokset on kohdallaan -10 pakkasilla niin kesä kuumalla lambda rikastaa seosta jo melkein 10%. Omassa onhieman sivussa lämpöanturi imusarjassa joten siihen ei ilman virtaus osu joutokäynnillä joten hieman on lisäksi tuota lämmön johtumis ongelmaa, mutta sen takia kone ei yski ku ensimmäisen 15sek käynistyksestä. Koodina 027a2 jossa on mahdollisuus itse asettaa korjaus kertoimet lämmölle (ei vaan tunnu toimivan) mutta ei ole pahemmin häirinny, niin en ole koodia jaksanu vaihtaa.
On alkuperäinen turbo vehje ja turbon anturilla.Onko se alunperin ollut turbovehje noin hitaalla lämpöanturilla?
Ei se anturi ole hidas, anturi on imusarjan seinässä kiinni joka on kuuma josta säteilee lämpöä anturiin.
Eli lämpötila alkaa laskemaan vasta kun imusarja jäähtyy.
Ja ei tuon anturin vaihtaminen muuta lämpötilan korjausta seokseen/sen määrää.
No täytyypi kokeilla tota toista koodia

Itsellä on kanssa sen suuntaisia kokemuksia, että megan oma lämpötiläkompensointi on aivan p*****stä. Ottaa niin aivoon kun yhdessä lämpötilassa säädät seokset kohilleen niin toisessa ne on ihan muuta. Ja kyllä anturi on siirretty pois imusarjasta muoviseen imuputkeen jotta lämpö johtumista ei pääse tapahtumaan.
Kymysys onko tietoa tiputtaako mega muuten kokonaan sen oman Normal kompensoinnin pois kun käyttää itsetehtyä imuilman mukaan toimivaan karttaa vaikka alle 2500rpm alueella eli mennäänkö tuon yläpuolella 0-kompensoinnilla?
Kymysys onko tietoa tiputtaako mega muuten kokonaan sen oman Normal kompensoinnin pois kun käyttää itsetehtyä imuilman mukaan toimivaan karttaa vaikka alle 2500rpm alueella eli mennäänkö tuon yläpuolella 0-kompensoinnilla?
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Re: Imuilman lämpötilan vaikutus seokseen?
Olikos se nyt fuel tai lambda settings -> gammae off.Wesq wrote:Eli mistäs tota pääsee säätämään?
Olis aika hyvä jos sen sais pois päältä kun säätää VE taulua.
Tahtoo sitte häiritä säätämistä niin pirusti.
Ei ilman tiheyden korjaus toimi mun mielestäni ollenkaan hyvin ainakaan kaikissa moottoreissa. 29 koodissa on tehdy erikseen taulukko jolla voi muuttaa tiheyden muutosta suhteessa pa määrään. Tästä on ollut ennenkin täällä juttua. Searchilla löytyy:
Ms muuttaa imuilman lt mukaan polttoaineen määrää liikaa siinä "vakiona" olevan "kartan" mukaan. Kylmänä hego korjaus on 80% luokkaa kun taas kuumana 110% jotta seossuhde pysyisi samana. Kuumana käynnistettäessä hego korjaus ei ole toiminnassa 30sec ajan ja tämän ajan voi moottori olla liian laihalla johtuen lämmön johtumisesta tai muuten vaan kuumasta imuilmasta (varsinkaan kun ase ei mene päälle 71c jälkeen, toivottavasti korjaavat sen(kin) pian; koodi 29?).
Koodista 25v lähtien msnextrassa oleva Coolant or IAT Correction to Air Density Calculations jopa toimii jo nykyisin ja kannattaa kokeilla vaikka seuraavia arvoja (tuskin kuitenkaan pajoa tästä tavii muuttaa?):
-15c 88%; 0c 92%; 10c 95%; 20c 100%; 30c 100%, 40c 101%; 50c 103%.
Korjauksen pyörintänopeudet 4 syl: vähenee 2000rpm alkaen jonka jälkeen loppuu 4000rpm. (eli korjaus päällä vain alhaisilla map arvoilla)
En ole testannut yli 40c lämpötiloja koska on talvi mutta mitä hallissa olen käytellyt niin hego korjaus pysyy +- 5% luokassa mikä on normaalia.
Polttoainekartta säädetään siis kohdalleen mahdollisimman vakiossa lt:ssa eli ed tapauksessa 20-30 asteen välissä eli kesällä eli tässä lt:ssä hego korjaus pitäisi olla koko normaaliajokartan läpi 100% 100% tiheydellä
Mahdollisesti voi joutua kiihdytysrikastusta lisäämään hieman pienillä tp arvoilla (liikkelle lähdettäessä alhainen rpm-> map nousee jt:ltä nopeasti = vähemmän korjauksen tarvetta isommilla map arvoilla)= myös decel vähennystä pitää vähentää.
Eli seossäädöstä tuleen nopeampi kun hego korjauksen ei tarvii olla kuin muutama prosentti (1% (contr step) korjaus kestää annetun ajan (ign events ~30))
Seossuhde ei siis muutu hego korjauksen ollessa päällä periaatteessa yhtään, nopeutuu vaan. Ilman hegokorjausta muttuu siis reilustikkin mutta oikeaan suuntaan.
Kirjoitelkaan auttoiko/toimiiko muillakin kun mulla.
J-M
Mulla on kanssa ongelmia tän säädön suhteen..
Tällä hetkellä on ajaessa imu-ilma n.35c ja parkissa nousee jonnekkin 55c ja tällöin ei meinaa aina välillä pysyä käynnissä.
Kokeilin tuolta Coolant or IAT Correction to Air Density Calculations:ista säätää, mutta se tuntuu menevän vain koneen lämmön mukaan..
Eli laitoin
Air density correction: corrected
Correction based on: IAT corrected
Ja siihen "karttaan" noita imu-ilman lämpötila-arvoja.
Mikä meni vikaan?
Tällä hetkellä on ajaessa imu-ilma n.35c ja parkissa nousee jonnekkin 55c ja tällöin ei meinaa aina välillä pysyä käynnissä.
Kokeilin tuolta Coolant or IAT Correction to Air Density Calculations:ista säätää, mutta se tuntuu menevän vain koneen lämmön mukaan..
Eli laitoin
Air density correction: corrected
Correction based on: IAT corrected
Ja siihen "karttaan" noita imu-ilman lämpötila-arvoja.
Mikä meni vikaan?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Siirtäisin ainakin itte lähelle ilmansuodatinta sen anturin. Tällöin se mittais paremmin sitä lämpötilaa mitä viltterin läpi tulee. Koittakaa vaikka ihan piruuttaan että laitatte anturin vaikka pois imupuolelta johonkin siihen kohtaan mistä ilma tulee filtterille. Eipä ainakaan lämpöö hohkaa sillon anturiin. Sitte vaan uudestaan säätöö lämpötilakorjaukseen.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Juu!
Siirsin anturin kauemmaksi, välijäähdyttimeltä lähtevään putkeen.
Nyt toimii hiaman paremmin mutta ei mkuitenkaan hyvin.
Kun koneen pysäyttää se on lämmin ja vaikka anturi on nyt konetilan oikeassa alareunassa niin silti se saa lämpöä niin paljon että AFR on 16.5 luokka kun koneen saa käymään.
Eli ongelma ei ole anturin paikassa vaan ohjelmassa.
Siirsin anturin kauemmaksi, välijäähdyttimeltä lähtevään putkeen.
Nyt toimii hiaman paremmin mutta ei mkuitenkaan hyvin.
Kun koneen pysäyttää se on lämmin ja vaikka anturi on nyt konetilan oikeassa alareunassa niin silti se saa lämpöä niin paljon että AFR on 16.5 luokka kun koneen saa käymään.
Eli ongelma ei ole anturin paikassa vaan ohjelmassa.
Mikä mulla on kun ei toimi tuo IAT correction...Muutin tunesta: Advanced->Coolant-related air density settings valikosta asetuksia josta otetaan käyttöön imu ilman mukaan toimiva rikastus (sieltä corrected ja iat corrected päälle)...Ja kirjoittelin kenttiin tuolla ylempänä olleita arvoja, mutta vihreä täplä seuraa edelleen veden lämpötilan mukaan?? senhän pitäisi nyt seurata imuilman lämpötilaa...Mikä vikana? Koodina 029t
Mulla tulee anturi välkkärin lähtöön ja jos en ennätä saada turbovehkeitä (pakosarja+putkisto+välkkäri+ahtoputket) kasaan ennen tanen ruiskutuksen valmistumista niin oletettuun paikkaan ihan maskin taakse filtterin yhteyteen syylarin eteen/viereen. Siinä saa takuulla raikasta imuilmaa eikä parkissa pitäisi lämpöjen pahemmin nousta. Konehuoneessa ei viileitä paikkoja ole missään...
On, koska anturin antama arvo vaikuttaa suoraan pa-määrän laskentakaavaan:
n = PV/RT
=> M = n x MM = PV/RT x MM
= (VE * MAP * CYL_DISP) / (R * (IAT-32) * 5/9 + 273)) x MMair
Ilman anturia seossuhdekorjaus eri lämpötiloissa ei toimi, mikäli ko. piiri on avoin, Megatune näyttää -xx astetta pakkasta imuilman lämmöksi ja rikastaa seosta raakasti.
n = PV/RT
=> M = n x MM = PV/RT x MM
= (VE * MAP * CYL_DISP) / (R * (IAT-32) * 5/9 + 273)) x MMair
Ilman anturia seossuhdekorjaus eri lämpötiloissa ei toimi, mikäli ko. piiri on avoin, Megatune näyttää -xx astetta pakkasta imuilman lämmöksi ja rikastaa seosta raakasti.
No äkkiäkös tuon anturin korvaa sopivalla vastuksella, mittaa vaikka paljonko anturin resistanssi on +20c ja laittaa vastaavan vastuksen sinne.W-PH wrote:On, koska anturin antama arvo vaikuttaa suoraan pa-määrän laskentakaavaan:
n = PV/RT
=> M = n x MM = PV/RT x MM
= (VE * MAP * CYL_DISP) / (R * (IAT-32) * 5/9 + 273)) x MMair
Ilman anturia seossuhdekorjaus eri lämpötiloissa ei toimi, mikäli ko. piiri on avoin, Megatune näyttää -xx astetta pakkasta imuilman lämmöksi ja rikastaa seosta raakasti.
Ja tuotahan voi "huijata" sillä tavalla että laittaa easythermiin väärät resistanssit/lämpötilat, niin megan säätämä alue on suppeempi. eli jos esim anturi on +20c 2kohm ja +100c 200ohm, laittaa easythermillä +100c kohtaan 50ohm jolloin mega luulee että koneen imemä ilma on n. 60c jolloin se myös rikastaa vähemmän.
Toyota corolla -83 2.0 twincam turbo + megasquirt
Miksi megaa pitää "huijata"? Eikös säädettäviä ruiskuja juuri sen takia laiteta ettei tarvitse harrastaa juuri näitä vastus-vippaskonsteja? Säädöt kuntoon kunnolla niin rikastuksien kuin karttojenkin osalta niin hommassa on jotain järkeä. Ainakin sitä varten säädettävän ruutan laitoin ettei tarvitse arpoa niin että toimisi vain jossain kohtaa kunnolla ja muuten päin ***vettiä.JJtalo wrote: No äkkiäkös tuon anturin korvaa sopivalla vastuksella, mittaa vaikka paljonko anturin resistanssi on +20c ja laittaa vastaavan vastuksen sinne.
Ja tuotahan voi "huijata" sillä tavalla että laittaa easythermiin väärät resistanssit/lämpötilat, niin megan säätämä alue on suppeempi. eli jos esim anturi on +20c 2kohm ja +100c 200ohm, laittaa easythermillä +100c kohtaan 50ohm jolloin mega luulee että koneen imemä ilma on n. 60c jolloin se myös rikastaa vähemmän.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Tuo homma vaan ei toimi oikein. Mystistä kyllä, tänään tutkin asiaa tarkemmin ja huomasin, että ei taida olla IAT-anturin syytä tämä ongelma. Käytössä siis "nopea" avoin Boschin anturi, joka kyllä reagoikin nopeasti, melkein heti startin jälkeen lämpö putoaa sen heatsoakatusta arvostaan parin asteen päähän todellisesta ulkolämpötilasta.
Ongelmana kuitenkin on ollut se, ettei meinaa jäädä millään käymään siltikään kuuman startin jälkeen. Korjasin toistaiseksi ongelman kikkailemalla Temp binien kanssa niin että täysin lämmenneenäkin on päällä aina 101% WUE. Tällöin ASE kytkeytyy kuumanakin päälle, ja säädin Hot ASE:n olemaan 80%(!) ja 2000 cycles. Näillä asetuksilla jää käymään ja seos on näinkin raa'asta rikastuksesta huolimatta kohtuullinen 13 AFR.
Mielenkiintoisinta oli kuitenkin huomata, että IAT:n,AirDen correctionin ja mikä tärkeintä PW:n pysyessä samana seos heittelee huomattavastikin riippuen siitä ajetaanko autolla vai seisooko se paikallaan (jokin kuumenee?).
Esim. normaalin ajon jälkeen pysähdytään paikoilleen, PW on ~1.6ms ja AFR 13.8. Annetaan käydä tyhjää 5min, PW edelleen samat ~1.6ms mutta AFR on sukeltanut jo 14.8-15 tienoille.
Epäilisin, että syypää ei olekaan tuo imuilman lämpötilakorjaus. Testasin sitäkin nimittäin ainakin MS-2:sta löytyvällä Non-linear MAT Correctionilla, jolla lisäsin soppaa korkeammille imulämmöille niin, että käytännössä tuo lämpötilakorjaus mitätöityy kokonaan. Vaikutus oli seoksiin melko minimaalinen, kuten kuuluisikin olla.
Vaikuttaisi minun nähdäkseni vahvasti siltä, että joko joku megassa vaikuttaa siihen, että todellinen PW on matalampi kuin megatunen näyttämä (epätodennäköistä?), tai sitten bensaa ei vain todellisuudessa pytystä löydy samaa määrää lämpötilan noustessa. Yhtenä syynä olen epäillyt suuria suuttimia yhdistettynä matalaan bensanpaineeseen, höyrylukko kenties? Käytössä siis 630cc/min Siemens-Deka korkeaohmiset suuttimet 2.5 bar bensanpaineilla.
Msefi-foorumilla Bruce Bowling ehdottikin syypääksi näihin ongelmiin SAE:n papereista löytyvää Hot Lean Shiftiä, ks. http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=20 ... ak&start=2
Muilla kokemuksia asiasta, mahdollisesti ideoita ongelman korjaamiseen? Itse ajattelin ainakin kokeilla nostaa bensanpaineita vaikka 3 bariin. Muistaakseni näitä ongelmia nimittäin ei ollut alkuperäisillä 270cc/min suuttimilla joilla käytin korkeampia paineita.
Ongelmana kuitenkin on ollut se, ettei meinaa jäädä millään käymään siltikään kuuman startin jälkeen. Korjasin toistaiseksi ongelman kikkailemalla Temp binien kanssa niin että täysin lämmenneenäkin on päällä aina 101% WUE. Tällöin ASE kytkeytyy kuumanakin päälle, ja säädin Hot ASE:n olemaan 80%(!) ja 2000 cycles. Näillä asetuksilla jää käymään ja seos on näinkin raa'asta rikastuksesta huolimatta kohtuullinen 13 AFR.
Mielenkiintoisinta oli kuitenkin huomata, että IAT:n,AirDen correctionin ja mikä tärkeintä PW:n pysyessä samana seos heittelee huomattavastikin riippuen siitä ajetaanko autolla vai seisooko se paikallaan (jokin kuumenee?).
Esim. normaalin ajon jälkeen pysähdytään paikoilleen, PW on ~1.6ms ja AFR 13.8. Annetaan käydä tyhjää 5min, PW edelleen samat ~1.6ms mutta AFR on sukeltanut jo 14.8-15 tienoille.
Epäilisin, että syypää ei olekaan tuo imuilman lämpötilakorjaus. Testasin sitäkin nimittäin ainakin MS-2:sta löytyvällä Non-linear MAT Correctionilla, jolla lisäsin soppaa korkeammille imulämmöille niin, että käytännössä tuo lämpötilakorjaus mitätöityy kokonaan. Vaikutus oli seoksiin melko minimaalinen, kuten kuuluisikin olla.
Vaikuttaisi minun nähdäkseni vahvasti siltä, että joko joku megassa vaikuttaa siihen, että todellinen PW on matalampi kuin megatunen näyttämä (epätodennäköistä?), tai sitten bensaa ei vain todellisuudessa pytystä löydy samaa määrää lämpötilan noustessa. Yhtenä syynä olen epäillyt suuria suuttimia yhdistettynä matalaan bensanpaineeseen, höyrylukko kenties? Käytössä siis 630cc/min Siemens-Deka korkeaohmiset suuttimet 2.5 bar bensanpaineilla.
Msefi-foorumilla Bruce Bowling ehdottikin syypääksi näihin ongelmiin SAE:n papereista löytyvää Hot Lean Shiftiä, ks. http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=20 ... ak&start=2
Muilla kokemuksia asiasta, mahdollisesti ideoita ongelman korjaamiseen? Itse ajattelin ainakin kokeilla nostaa bensanpaineita vaikka 3 bariin. Muistaakseni näitä ongelmia nimittäin ei ollut alkuperäisillä 270cc/min suuttimilla joilla käytin korkeampia paineita.
Mitsubishi Lancer Evolution IV
BMW 525TDS
BMW 525TDS