Lähinnä kiinostaa tuo sytyksen säätäminen. Tiedän että laihalla seoksella saa helposti vahinkoa aikaan mutta mitä muita asioita pitäisi varoa? Sytytyspuolella on varmaan nakutus, eli tätä esiintyy jos on liikaa ennakkoa, vai? voiko siitä taasen olla haittaa kuormituksessa jos sytytys on myöhässä liikaa? Rikkaalla seoksella ajamisella tuskin saa mitään vahinkoa aikaan? Kyseessä siis vapari. Onko muita asioita mitä kannattaa tarkkailla? Jos paukuttaa putkessa niin onko sytytys tällöin liikaa myöhässä vai miten? Ja voiko tuota sytytystä säätää sillä perjaattella että mitä enemmän ennakkoa niin sitä enemmän tehoa? Onko tuossa mitään logiikkaa vai onko täysin moottorikohtaista millä ennakolla löytyy parhaat tehot vaikkei oltaisi lähelläkään nakutusrajaa?
Entäpä miten tuon nakutuksen eroittaa helpoiten jollei ole anturia käytössä? Jotkut on laittanut suljettuihin kuulosuojaimiin muoviputken joka menee jonnekkin konehuoneeseen, mutta minne? lohkon kylkeen? Käsitykseni mukaan nakutus kuulostaa enimmäkseen ritinältä, onko näin? Ja miten helppoa tuota on erottaa korvakuulolla suuttimien raksutuksen ja venttiilikoneiston äänen alta? Onko niin kova ääni että kuuluu ohjaamoon vai pitääkö olla moottorin vieressä?
Säätämisen vaaroista jne nakutuksesta
Moderator: Masi_K
kyllä se kuuluu ohjaamoon ihan hyvin.
Tosin usein pakoäänetkin ovat kovat joten siksi putki/letku kuularit on jees.
Nakutus äänen erottaa kyllä se kuuluu pakosarjan puolelta parhaiten eli putki kannattaa vetää pakosarjan/kannen lähelle, eli pakosarjan puolelle kannen viereen.
nakutus ei tuhoa konetta heti mutta ei sitä kannata pitkäänkään niin kidutella.
Paukutus putkessa johtuu laihasta seoksesta , myös myöhäisestä/aikaisesta sytytyksestä.
Myöhäinen sytytys nostaa pakolämpöjä ja tekee koneesta tukkoisen oloisen.
Paras teho tosiaan ei aina löydy nakutus rajalta jossain se löytyy vasta nakuttaessakin eli se selviää vain jarrussa!
Jos koneesi on viritetty niin se tahtoo yleensä reilusti lisää ennakkoa pienille kierroksille .
Tosin usein pakoäänetkin ovat kovat joten siksi putki/letku kuularit on jees.
Nakutus äänen erottaa kyllä se kuuluu pakosarjan puolelta parhaiten eli putki kannattaa vetää pakosarjan/kannen lähelle, eli pakosarjan puolelle kannen viereen.
nakutus ei tuhoa konetta heti mutta ei sitä kannata pitkäänkään niin kidutella.
Paukutus putkessa johtuu laihasta seoksesta , myös myöhäisestä/aikaisesta sytytyksestä.
Myöhäinen sytytys nostaa pakolämpöjä ja tekee koneesta tukkoisen oloisen.
Paras teho tosiaan ei aina löydy nakutus rajalta jossain se löytyy vasta nakuttaessakin eli se selviää vain jarrussa!
Jos koneesi on viritetty niin se tahtoo yleensä reilusti lisää ennakkoa pienille kierroksille .