HEI7, ei tule kipinää (edit. kipinän ajoitus ei toimi)

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Sivonen
Megasquirttaaja

HEI7, ei tule kipinää (edit. kipinän ajoitus ei toimi)

Post by Sivonen »

Nyt on Mersussa 7-pin HEI-sytkämoduuli kiinni. Kierrokset näkyy megatunessa kuten kuuluu, spark output-ledit vilkkuu, mutta kone vaan ei käynnisty. Ei ensimmäistäkään tupsausta imusarjassa eikä pakoputkessa. :(

Tein homman niin yksinkertaisesti, että virheiden määrän on pakko olla aika minimissään. Kaikki sytkäosat on vielä vakiokunnossa, eli en ole edes lukinnut pyörijää (kipinäkartassa on kaikki nollassa). Auton omalla sytkäyksiköllä kone hörähtää käyntiin kun vähänkin pyörähtää. Bensansaannista homma ei ole kiinni, sitä kun ruiskuttelee vielä toistaiseksi K-Jetronic.

Olen toki lukenut ohjeet ja tehnyt lankulle tarvittavat muutokset, sekä kytkenyt johdot oikein (ja tarkistanut kytkennät) [edit. joopa joo :oops: ]. Perusasetukset on kuten kuuluu olla, eli HEI7 valittu ja Spark A ja Spark B oikeilla ledeillä.

Trigger angleksi heitin aluksi 10 astetta, sen jälkeen otin jakajan kannen irti ja katsoin oikean arvon "suunnilleen" pyörijän ja triggerin asennosta (30 astetta), kun sekään ei toiminut, niin kokeilin muutamaa arvoa väliltä 10-60 astetta. Ei mitään eloa.

Dwellin HEI7 hoitaa matalilla kierroksilla itse, mutta kokeilin syöttää siihenkin kaikenlaista (fixed 75%:lla pitäs ainakin hörähtää mutta kun ei).

VR-anturin piuhoja olen kokeillut vaihtaa toisinpäin. Kierrokset näkyy oli ne miten päin vaan, mutta kipinää ei tule.

Invert outputia kokeilin myös tuloksetta.

Kyllä tuo kone lähtee käyntiin vaikka olisi sytkä väännetty 20 astetta ykk:n jälkeen (kokeiltu joskus) ja tietysti jos on liian aikasellaan niin pitäisi imusarjassa tussahdella. Eli voisi päätellä että kipinää ei tule ollenkaan.

Voiko puola olla vääränlainen? Ja mistä sen tietää? Kyllä sen luulis olevan oikeanlainen, kun kerta kärjetön sytkä on.

Voiko megalta sytkäyksikölle tulevia piuhoja mitata jotenkin? Tai voihan ne mitata vaikka rullamitalla, mutta minkälaista sähköä sinne pitäisi tulla? ...taitaa tosin olla oskilloskooppihommia (ja semmoistahan mulla ei ole).
Last edited by Sivonen on Sat Aug 19, 2006 14:43, edited 1 time in total.
En tiedä mitään mutta olen hyvä kysymään.

Image
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Johan se lähti käyntiin. Oli sittenkin yks piuha väärässä paikassa. :oops:

Mutta sitten pääsinkin kummastelemaan seuraavaa asiaa, nimittäin mega ei ohjaa kipinän ajoitusta ollenkaan. :shock: Koko ajan spark advance mittari pysyy samassa kohdassa, eli trgger angle + yksi aste (trigger angle 15:lla näyttää siis 16 astetta jne). Tämäkään ei vaikuta mihinkään mitenkään, vaan auto käy samalla lailla, oli sitten trg.ang 5 tai 15 astetta. :? Spark tablella ei ole mitään vaikutusta mihinkään... Kartassa heiluu kyllä se vihreä neliö kierrosten ja MAP:n mukaan, mutta kipinän ajoitus vaan ei megatunen taulussa muutu.

Cranking kierrokset on 400rpm, sen tarkistin.

Sainhan minä sen boksin jo palamaankin, mutta toimii siinä sentäs vielä signaalinmuunnin. Eli ei muuta kun toista sytkäyksikköä rinnalle ja katsomaan kauanko se kestää. :lol:

Ei nää Oikeat Autot taida ooppelin osilla toimia. :(

Image
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Mudracer »

Ton 7-pinnisen käikäleen kanssa triggerangle ei saa olla yli 10!!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Sivonen
Megasquirttaaja

Post by Sivonen »

Tästähän tuli melkein menestystarina, vaikka monesti on muulta näyttänytkin.

Nyt on poltetun 7-pinnisen HEI:n rinnalle laitettu ehjä 7-pinninen mikälie Motocraft :arrow: toimii. Eli siis HEI muuttaa triggerin signaalin megalle sopivaksi ja Motocraft ohjaa puolaa. Running Dwell on 2ms ja kipinä vaikuttaa tulevan ihan ok, ainakaan mitään nykimistä ei tunnu ja kone kiertää ilman vastaansanomisia yli 7000 (rajoitin ei toiminut kun yksi mapin jalka oli huonosti kiinni :shock: ). Kumpikaan sytkäyksikkö ei lämpene juuri yhtään. :D Trigger angle on 50, kai se saa ollakin vai eikö? Megan asetuksista laitoin MSnS distributor -ohjauksen päälle GM 7-pin HEI:n tilalle.

Kipinä alkoi ohjautumaan megan avulla kun päivitin koodin (uusin extra). Mikälie bugi ollut... no pääasia että nyt toimii.

Image
Post Reply