Saako sitä toimimaan tällä kytkennällä:
Bosch 3-napainen tyhjäkäyntiventiili?
Moderator: Masi_K
Bosch 3-napainen tyhjäkäyntiventiili?
Onko kukaan kokeillun tälllä ventiilillä (vw 16v koneesta)?
Saako sitä toimimaan tällä kytkennällä:

Saako sitä toimimaan tällä kytkennällä:
ja te ette ilmeisesti perillä millä virroilla noi yleensä toimii..
esim oma bosch mallia bmw tais olla kun mittailin niin n.1.5Amp veteli.
pui
14.vx1.5Amp= 21W
et semmosta poijjat. Itelle rakentelin kaksi vastakkaista lähtöä kuten orggis systeemissä tuosta yhdestä lähdöstä joten kaksi vastakkaista pwm sinkkua ohjaa tuota tyhjismoottoria kahden fetin+yhen invertterin kautta. eli taitaapa riippua aika paljolti moottorista paljonko imee virtaa jne.
Osat makso jotain 5-7e
esim oma bosch mallia bmw tais olla kun mittailin niin n.1.5Amp veteli.
pui
14.vx1.5Amp= 21W
et semmosta poijjat. Itelle rakentelin kaksi vastakkaista lähtöä kuten orggis systeemissä tuosta yhdestä lähdöstä joten kaksi vastakkaista pwm sinkkua ohjaa tuota tyhjismoottoria kahden fetin+yhen invertterin kautta. eli taitaapa riippua aika paljolti moottorista paljonko imee virtaa jne.
Osat makso jotain 5-7e
Last edited by slappala on Tue Mar 14, 2006 13:38, edited 3 times in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No ny meni vähä pieleen. P=teho W, U=jännite V ja I=virta A... R=resistanssi ohm.slappala wrote:ja te ette ilmeisesti perillä millä ohmi arvoilla noi yleensä toimii..
esim oma bosch mallia bmw tais olla kun mittailin niin 1.5ohm
pui
14.vx1.5ohm= 21W
et semmosta poijjat. Itelle rakentelin kaksi vastakkaista lähtöä kuten orggis systeemissä tuosta yhdestä lähdöstä joten kaksi vastakkaista pwm sinkkua ohjaa tuota tyhjismoottoria.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jos U=14V ja I=1,5A niin solenoidin vastus on 9,4 ohmia. Solenoidi vie yksinään siis tehoa tuon 21W jos koko aika päällä. PWM:llä ohjattuna pulssisuhteen mukaan. Solenoidi sulkeutuu ohjauksen jälkeen tuon vastuksen kautta ja jos sen virta rajoitetaan 35 ohmisella vastuksella niin tehohäviöksi vastukselle tulee P=(U/(R1+R2))²R2 = (14V/(9,4+35)V/A)²*35V/A = 3,5W
Itse solenoidiin hukkuu silloin vajaa watti, virta siinä 0,3A:n paikkeilla...

Itse solenoidiin hukkuu silloin vajaa watti, virta siinä 0,3A:n paikkeilla...

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Näyttäis siltä, että monessa paikkaa kun laskeskellaan watteja/fettejä jne. niin oletetaan että toimilaitteeseen ei katoo mitään vaan just monet komponentit mitotetaan väärillä laskukaavoilla. Se on puimuri-kaavan väärinkäyttöö. Viitaten esim. just bensapumpuin ajamiseen suoraa fetillä, niin jos pumppu on 100W, niin ei todellakaan tarvita fettiä, jonka tehonkesto on kans 100W, koska siinä toimilaitteessa katoo paljon watteja. Philips semiconductorsin yhessä pdf:ssä oli yleisluonteisia ehdotuksia feteille jos niitä autokäytössä käyttää suoraa bensapumpun, flektin tms. ajamiseen. Siellä 25W tehonkestosta fettiä suositeltiin 100W bensapumppua ajamaan ja 125W tehonkestosta 120-240W flektiä ajamaan suoraa.
Itte kans olin ihan pihalla näistä puimuri-asioista, mutta ku alko ottaan selvää ja kyseleen asiasta tietäviltä, niin johan alko selviään kuinka laskeskellaan tarvittavat tehonkestot jne.
Multisim on oikein hyvä ohjelma simuloimaan tällasia sähkö/elektroniikka-kytkentöjä.
Itte kans olin ihan pihalla näistä puimuri-asioista, mutta ku alko ottaan selvää ja kyseleen asiasta tietäviltä, niin johan alko selviään kuinka laskeskellaan tarvittavat tehonkestot jne.
Multisim on oikein hyvä ohjelma simuloimaan tällasia sähkö/elektroniikka-kytkentöjä.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Jep. Fetin tehonkeston on oltava vähintään sen yli jäävä saturaatiojännite kertaa läpi kulkeva virta. Esim. jos fetti on ohjaamassa resistiivistä kuormaa 12V käyttöjännitteellä ja saturaatiojännite on 1V virran ollessa 12A -> kuorma on 0,917 ohmia ja fetin dynaaminen resistanssi 0,083 ohmia. Kuormaan hukkuu tehoa 132W ja fettiin 12W.
Edit: korjattu silmän täpästys
Edit: korjattu silmän täpästys

Last edited by j-k on Wed Mar 15, 2006 11:51, edited 1 time in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Äh.. lasku oli oikeinharrastaja wrote:Noh, meniköhän taas vähän pieleen.![]()
Jos Fettiin hukkuu 1V ja virta 12A, niin kyllä se fetin teho on 12W ja kuormaan 132W ---> kuorma 0,917 ohm. ja fetti 0,083 ohm.



Hö.. lasketaanko tuhannesosatkin?

Edelläkuvatun kaltaisella kytkennällä ei oikeastaan 'ohjaudu' oikein ts. solenoidin mekaanisesta liikkeestä/ liikenopeudesta jää suuri osa hyödyntämättä.j-k wrote:Solenoidi sulkeutuu ohjauksen jälkeen tuon vastuksen kautta...
Kytkennän pitäisi olla invertoiva jolloin venttiilin mekaniikan hitausmomentti/hystereesi olisi paremmin hallinnassa, tällöin myös solenoidin tarpeeton 'ohjaustekninen' virrankulutus ja myös kierrosnopeuden ja/tai kaasun avauskulman ylittäessä parametri asettellun arvon voidaan välttää.
Ei - vaan että käämin päitä ohjataan vuorotellen (siitä termi inverted) eli myös tuota kuvassa olevaa vastuksen kautta jatkuvasti virroitettuna olevaa käämin päätä.teg wrote:Mitähän mahdoit tarkoittaa invertoivalla kytkennällä? Tarkoitatko, että ohjauksen pitäisi katkaista virta solenoidilta?Benkku wrote: Kytkennän pitäisi olla invertoiva
Vähän vaikeata yhdellä lähdöllä (fetti lähdössä käämille A ja invertoidusta lähdöstä käämille B): jos fidlen ykköstasolla ohjaat venaa auki ja nollatasolla kiinni, niin se toimii tasan niin kauan kuin pulssitus on päällä. Kun fidle menee nollaan niin toinen fetti jää kokonaan auki ja jotain käryää. Sama asia jos vena saa täyden aukiohjauksen...
PWM:
--------A<B---------------A=B-----------A>B----------savu nousee A-käämistä
fetti A 00000100001100011100111101111111111111111111111111
fetti B 11111011110011100011000010000000000000000000000000
Pitäis olla kaksi lähtöä jolloin molemmat alas kun ohjaus lopetetaan.
Homma kyllä onnistuu jos kiinnivetofettiin laittaa monostabiilin väliin tai vaikka molempiin niin ei jää ohjaus päälle kummassakaan tapauksessa.
PWM:
--------A<B---------------A=B-----------A>B----------savu nousee A-käämistä
fetti A 00000100001100011100111101111111111111111111111111
fetti B 11111011110011100011000010000000000000000000000000
Pitäis olla kaksi lähtöä jolloin molemmat alas kun ohjaus lopetetaan.
Homma kyllä onnistuu jos kiinnivetofettiin laittaa monostabiilin väliin tai vaikka molempiin niin ei jää ohjaus päälle kummassakaan tapauksessa.
Last edited by j-k on Thu Mar 16, 2006 15:11, edited 1 time in total.
Re: Bosch 3-napainen tyhjäkäyntiventiili?
Toimiiko volvon venttiili (bosch 0 280 140 520) samalla kytkennällä? On myös 3-napainen liitin.
turbovoimaa
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 108
- Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
- Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...
Niin tuosta venttiilistä vielä. Ohjataanko tuota PWM:llä vai onko on/off tyyppinen? Eli voiko säätää portaattomasti? Jos voi niin pystyykö ruutan asetukseen määrittämään esimerkiksi että tyhjäkäynnillä lisäisi ilmaa mikäli tulee lisää kuormitusta, eli pitäisi halutun tyhjäkäyntinopeuden?
Ja mistä autoista noita löytyy, muistanko väärin vai oliko esim saabissa?
Ja mistä autoista noita löytyy, muistanko väärin vai oliko esim saabissa?
Motronic + MS-2
Tässä olisi yksi kytkentä tekastu BMW:n Motronic + MS-2 konversioon

Lisää Motronic viritelmästä http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/In ... ronic.html

Lisää Motronic viritelmästä http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/In ... ronic.html
Re: Motronic + MS-2
Entä kun IDLE on nollatilassa, niin ylempi fetti jää johtavaan tilaan...? Kärsiikö venttiili tuosta ja kuinka?205 wrote:Tässä olisi yksi kytkentä tekastu BMW:n Motronic + MS-2 konversioon
Lisää Motronic viritelmästä http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/In ... ronic.html
Millä taajuudella, onko kukaan mitannut, fidle toimii PWM-moodissa?
BOSCH 0 280 140 509 venttiili toimii hyvin tolla 80Hz:n taajuudella,
taajuusgeneraattorilla liikkui siististi laidasta laitaan,
auki asennossa "turisee" jos ajaa pwm:n liian isoksi.
Ihan nollille ei varmaankaan kannata päästää, sammuttaa koneen missä ei ole erillistä tyhjäkäynninsäätöä.
Lämpenee nolla-ohjeella hieman.
Suht samanlainen on Motronic:ssa

taajuusgeneraattorilla liikkui siististi laidasta laitaan,
auki asennossa "turisee" jos ajaa pwm:n liian isoksi.
Ihan nollille ei varmaankaan kannata päästää, sammuttaa koneen missä ei ole erillistä tyhjäkäynninsäätöä.
Lämpenee nolla-ohjeella hieman.
Suht samanlainen on Motronic:ssa

bmw:n kaikissa boschin 3-napaisissa kamoissa ei toimi koko pwm alueella.
Tuo oma venttiili ei ainakaan toimi stabiilisti kuin jossain 30%pwm:llä tämän alle alkaa vaeltamaan. bemun sähködiagnoosi ohjelmasta katottuna vakiona liikkuu jossain 40-65%pwm välillä ja venttiili menee kiinni tietyllä pwm arvolla joka ei ole 0! tällaista ohjausta ei ole megassa...
tästä johtuen omaan autoon ainakin pitäisi laittaa pienemmän koneen venttiili, koska tuolla minimi stabiililla toiminta-alueella jää tyhjäkäynti hiukan liian ylös vaikka läppä onkin kokonaan kiinni.
että tämmönen kokemus myös tähän aiheeseen. Itse siirryn jousikuormitteiseen kuhan joudan niin on yksinkertaisempi ja koska siinä taitaa olla tuo laidasta laitaan toiminta 0-100% suhteella. tietty voihan tuokin riippua täysin autosta josta ottaa sen sitten.
omassa kun on remmiahdin niin tuntuu että imee enemmän ilmaa tuon vakion venttiilin läpi.
2.0L saabinpelkällä bi.metalli luistilla taas meinasi ilma vaparina loppua kesken(2.5L kone) eli se voisi olla hyvä nytten tuon ahtimen kanssa.
Kesä meni kyllä ajellessa ja laiskuutta tyhjäkäynti oli jossain vähän päälle tonnin..keksi aina muutakin tekemistä
. nyt tuon voisi hoitaa kuntoon.
Tuo oma venttiili ei ainakaan toimi stabiilisti kuin jossain 30%pwm:llä tämän alle alkaa vaeltamaan. bemun sähködiagnoosi ohjelmasta katottuna vakiona liikkuu jossain 40-65%pwm välillä ja venttiili menee kiinni tietyllä pwm arvolla joka ei ole 0! tällaista ohjausta ei ole megassa...
tästä johtuen omaan autoon ainakin pitäisi laittaa pienemmän koneen venttiili, koska tuolla minimi stabiililla toiminta-alueella jää tyhjäkäynti hiukan liian ylös vaikka läppä onkin kokonaan kiinni.
että tämmönen kokemus myös tähän aiheeseen. Itse siirryn jousikuormitteiseen kuhan joudan niin on yksinkertaisempi ja koska siinä taitaa olla tuo laidasta laitaan toiminta 0-100% suhteella. tietty voihan tuokin riippua täysin autosta josta ottaa sen sitten.
omassa kun on remmiahdin niin tuntuu että imee enemmän ilmaa tuon vakion venttiilin läpi.
2.0L saabinpelkällä bi.metalli luistilla taas meinasi ilma vaparina loppua kesken(2.5L kone) eli se voisi olla hyvä nytten tuon ahtimen kanssa.
Kesä meni kyllä ajellessa ja laiskuutta tyhjäkäynti oli jossain vähän päälle tonnin..keksi aina muutakin tekemistä

Re: Bosch 3-napainen tyhjäkäyntiventiili?
Nostellaas wanhaa topiccia taas pinnalle...
Nykyisessä 1.7 latukkaprojektissa on 4-napainen IAC-viritys (kuvassa osa 3) ja Ladan 1700i 1-pisteruutasta peräisin. En ole vielä tutkinut lähempää, mutta oletan siinä olevan erilliset avaus- ja sulkukäämit ja käytännössä toimii kuten 3-napaisetkin kun laittaa kaksi piuhaa yhteen. Originaali EFI-4:n boksista (kuvassa osa 4) pitäisi mitata onko solenoidille menevistä johtimista (C3-C6) 2 yhdessä vai ei. Joka tapauksessa megan kanssa toimiessa pitäisi tuolle virittää se push-pull -tyyppinen ohjaus aikakatkaisulla jolloin fidlen mennessä alas vena kiinni ja virta pois.
Mega osaa ohjata myös GM:n DIS-sytytysyksikköä (kuvasssa osa 7) vaikka syttypyörä onkin mallia 6+1
Kuva
http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... es/395.jpg
Nykyisessä 1.7 latukkaprojektissa on 4-napainen IAC-viritys (kuvassa osa 3) ja Ladan 1700i 1-pisteruutasta peräisin. En ole vielä tutkinut lähempää, mutta oletan siinä olevan erilliset avaus- ja sulkukäämit ja käytännössä toimii kuten 3-napaisetkin kun laittaa kaksi piuhaa yhteen. Originaali EFI-4:n boksista (kuvassa osa 4) pitäisi mitata onko solenoidille menevistä johtimista (C3-C6) 2 yhdessä vai ei. Joka tapauksessa megan kanssa toimiessa pitäisi tuolle virittää se push-pull -tyyppinen ohjaus aikakatkaisulla jolloin fidlen mennessä alas vena kiinni ja virta pois.
Mega osaa ohjata myös GM:n DIS-sytytysyksikköä (kuvasssa osa 7) vaikka syttypyörä onkin mallia 6+1

Kuva
http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... es/395.jpg
Re: Bosch 3-napainen tyhjäkäyntiventiili?
Se on askelmoottori, joten ei onnistu aivan noin helposti. Vaati ainakin ms2 prosessorin että saa ohjattua.j-k wrote:Nostellaas wanhaa topiccia taas pinnalle...
Nykyisessä 1.7 latukkaprojektissa on 4-napainen IAC-viritys (kuvassa osa 3) ja Ladan 1700i 1-pisteruutasta peräisin. En ole vielä tutkinut lähempää, mutta oletan siinä olevan erilliset avaus- ja sulkukäämit ja käytännössä toimii kuten 3-napaisetkin kun laittaa kaksi piuhaa yhteen. Originaali EFI-4:n boksista (kuvassa osa 4) pitäisi mitata onko solenoidille menevistä johtimista (C3-C6) 2 yhdessä vai ei. Joka tapauksessa megan kanssa toimiessa pitäisi tuolle virittää se push-pull -tyyppinen ohjaus aikakatkaisulla jolloin fidlen mennessä alas vena kiinni ja virta pois.
Mega osaa ohjata myös GM:n DIS-sytytysyksikköä (kuvasssa osa 7) vaikka syttypyörä onkin mallia 6+1
Kuva
http://www.autoprospect.ru/vaz/2107-zhi ... es/395.jpg