60-2 pyörä, vr-anturi ja 7pin HEI -Ratkes: OPTOEROTIN RIKKI

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Vili
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Jul 11, 2006 7:45
Location: Uusimaa

60-2 pyörä, vr-anturi ja 7pin HEI -Ratkes: OPTOEROTIN RIKKI

Post by Vili »

Olen kasaillut ms 2.2 piirilevyn, johon tein tuon ohjeen mukaiset muutokset piirilevyyn http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html
ja kytkin HEI 7pin-modulin niin kuin tuossa ohjeen kuvassa. http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... g-hei7.jpg
Latasin laitteeseen koodiversion 029q2.
Kone on bmw rivinelonen, ja kampiakselin päässä on 60-2 hammaspyörä ja induktiivinen anturi. Käytössä on alkuperäinen puola ja kiinteä virranjakaja nokka-akselin päässä.
Nyt on kuitenkin pallo todella hukassa miten pitäisi asetuksia laitella vai onko jo kytkennät ihan väärät tähän kokoonpanoon? Ensin laitoin silleen kuin tuossa linkin ohjeessa on eikä toiminut mutta jotain kipinää silti tuli kokeillessa irrallisella tulpalla. No tämän setupin tajusin vääräksi koska jotain dekoodausta hammaspyörältä varmastikin vaaditaan.
Sitten valitsin wheel decoderin käyttöön ja kokeilin seuraavan sivun http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html Working example 2:n mukaisilla asetuksilla, koska näyttäisi olevan samalla tavalla 20. hammas anturin kohdalla 1.sylinterin ollessa ykk:ssa.
Käytin aikaa noin 5 tuntia vekslaten eri asetuksia.
Seuraavassa jotain huomioita:
Kierrosluku näyttää megatunessa aina nollaa startatessa.
Kokeilin vr-anturin johtoja molemmin päin eikä auttanut.
Megan ledeistä vasen on päällä/vilkkuu ja oikeanpuoleinenkin joskus mutta keskimmäinen ei mielestäni lainkaan.

Jos olisi heittää selventävää neuvontaa niin olisin hyvin kiitollinen. Näinkin pitkälle kun on päässyt niin olisi se kiva käyntiin saada.
Asiasta tietoa varmaan löytyy mutta tuntuu siltä, että nyt voisi olla täsmäapu tarpeen, jotta ei menee enempää puurot ja vellit sekaisin kun kaikissa tapauksissa tuntuu kuitenkin olevan jotain eroa omaan verrattuna.
Last edited by Vili on Tue Aug 15, 2006 20:07, edited 3 times in total.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Taitaa kone pyöriä liian nopeasti, tuo hei poksi ei oikein paljoa yli 500 kierroksen nopeudella pysy mukana 60-2 pyörällä (se kun vastais jo 7500rpm sille tarkoitetulla jakaja trikkerillä 8syl koneessa)
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Itse hylkäsin hei-keikeleen juurikin samasta syystä... :roll:
Vili
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Jul 11, 2006 7:45
Location: Uusimaa

Post by Vili »

Kiitoksia tiedoista. Löytyyköhän mistään suoraan "tiskiltä" tarpeeksi nopeaa signaalimuunninta? Vai olisiko järkeä väsätä harvempi-, esim 4- lovinen hammaspyörä kampiakselin päähän vanhan jatkoksi ja siirtää vr-anturi lukemaan sitä? Eihän sakaroiden tarvitse olla magneettisia?
Vai voisiko joku hall-anturi toimia ton pyörän kanssa suoraan jolloin HEI-yksikön voisi anturin osalta ohittaa?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Kun kerran jakaja on käytössä niin suosittelen 4syl koneeseen 2 tappia kampiakselin hihnapyörälle, jos myöhemmin tulee halu siirtyä hukkakipinään niin tarttee lisätä vain yhden hampaan ja pyörä onkin 4-1.
Vili
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Jul 11, 2006 7:45
Location: Uusimaa

Post by Vili »

Nyt laitoin 2 liuskaa antamaan anturille asentotietoa. Megatunessa kuitenkin RPM-mittari on virrat kytkiessä punaisella pohjalla(normaalia?), eikä asia muutu pyörittäessä.

HEI-moduli ilmeisesti toimii, koska se antaa kipinää (tai oletan niin kun naksutusta kuuluu kierrosnopeuden mukaan kun pyörittää porakoneella liuskaa anturin ohi). Lisäksi mittasin yleismittarilla AC-asennossa, että piirilevyn liittimelle asti tulee jotain ja vr-anturi kumminkin päin tuli kokeiltua.

Mistäköhän vikaa voisi mahdollisesti nyt alkaa etsimään?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Kai muistit muuttaa asetukset distributor msns päälle ja wheel decoder pois päältä?
Vili
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Jul 11, 2006 7:45
Location: Uusimaa

Post by Vili »

Joo laitoin valikosta distributorin. Onkohan nuo muutokset piirilevyyn ok? Eli tein tuon ohjeen mukaan:

.Remove D5,D8,R10
.Remove jumper between XG1-XG2
.Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
.Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)
.Fit 1.3k resistor in place of D8 (1k-2k ok)

Add 1k resistor from (-) of D17 to the right (5v) side of R23
Run a length of wire from D17 (-) to X11
Add 1k resistor from (-) of D19 to the right (5v) side of R27.
Run a length of wire from D19 (-) to X12
Vili
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Jul 11, 2006 7:45
Location: Uusimaa

Post by Vili »

Nyt etenin siihen, että mittasin optoerotinta. Löysin täältä tiedon, että kun MS:n liittimen pinniin 24 antaa esim.5V, ulostulon pitäisi mennä 0V:hen ja päinvastoin.
Mittasin että tieto tulee optoerottimen jalkaan 1, mutta pinni 5 on jatkuvasti 5v riippumatta onko pinni 24 5V vai maissa. Onko toi pinni se 5 ns.ulostulo? Tuota datalehteä tässä olen tuijotellut: http://www.fairchildsemi.com/ds/4N/4N25.pdf
Olisiko toi sitten syynä rpm-tiedon puutteeseen? Kun hipaisin vitosta maihin, rpm-mittari muuttui valkoiseksi aina hetkeksi ja näytti satunnaisia arvoja. Samoin bensapumppu meni päälle, mutta ei vaikuttanut resetoitumiselta kun muut mittarit näyttivät kokoajan arvoja ruudulla. Voisiko kokeilla laittaa 24:sta tulevan signaalin suoraan optoerottimen toiselle puolelle ja irrottaa opton kokeilumielessä vai onko siinä oltava transistori jotta saa ylipäänsä rpm-tiedon näkymään?
....
Edit:Korvasin optoerottimen toistaiseksi transistorilla ja nyt toimii.
Post Reply