Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.
Moderator: Masi_K
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Fri Jun 30, 2006 15:52
Kertokaahan viisaammat, miten saan mittarin pelaamaan, kun signaali tulee x2 pinnistä mittarille.
Asetukset kait pitäis olla oikein, kun signaali tulee, mutta mittari on mykkä.
Tein oheisen kytkennän..
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
Pitäisikö olla ton vastuksen tilalla kela?
Niin ja auto on pösö 205 gti.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508 Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus
Post
by Turbiini » Fri Jun 30, 2006 15:59
Joo ainakin oma autogauge vaati sen kelan kuvan ylemmän vastuksen tilalle.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Sun Jul 02, 2006 11:18
Turbiini wrote: Joo ainakin oma autogauge vaati sen kelan kuvan ylemmän vastuksen tilalle.
Minkähänlainen se kela pitäisi olla?
Jotain arvoja vai onko väliä?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508 Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus
Post
by Turbiini » Sun Jul 02, 2006 17:28
Ei sillä kovin suurta mekitystä ole joku puretun releen kela on aika hyvä, eli siis kaikki rautaosat (mitkä helposti irtoaa) releen sisältä pois.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Tue Jul 04, 2006 15:37
Nonni..
Nyt purin yhen releen ja laitoin sen ton vastuksen tilalle ja lopputulos:
Nyt on eloa mittarissa, mutta näyttää 3000 kierroksella n. 1000 kierrosta ja liikkuu yhtä nopeesti, ku lämpömittari, eli reagonti on erittäin hidasta..
Mitäs sitten tehdään?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Tue Jul 04, 2006 16:22
Sen verran on tutkittu, että mittarille asti tulee kyllä signaali ja kierroluku oikein, mutta mittarin päässä on nyt jotain omituista..
Mittariin tulee 4 napainen liitin, josta 1. virta, 2. maa, 3. signaali, 4. signaali?
Pitäisiköhän noi 3 ja 4 napa olla rinnakkain vai?
Kyseessä siis pösö 205 gti.
Ei jummarra?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Wed Jul 05, 2006 14:19
Eikö kellään ole mitään hajua ongelman selvittämiseksi??
Turbiini
Megajumala
Posts: 508 Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus
Post
by Turbiini » Wed Jul 05, 2006 17:02
Mitenkäs nuo on vakiona kytketty?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Thu Jul 06, 2006 7:58
Turbiini wrote: Mitenkäs nuo on vakiona kytketty?
1. +12v
2. maa
3. signaali (korjausoppaan mukaan johto nro 112)
4. ? (johto nro 112A)
Puolan miinuksesta alunperin ohjaa mittaria.
Nyt on hukkakipinäpuola ja signaali megan x2:sta.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Thu Jul 27, 2006 19:24
No nyt on päästy pikkasen eteenpäin..
Eli mittari toimii, sillon kun laittaa mittarille menevään signaalijohdon liitokseen SORMEN.
Lähes kaikkea on kokeiltu mahdollista on kokeiltu, mutta oma tai kaverin sormi on paras..
Siis häh?!
Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Niin ja sormi antoi yleismittariin 2 nanofaradia varausta..
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47 Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä
Post
by AnttiR » Thu Jul 27, 2006 20:42
Jaska wrote: Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Maadottaa??
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Fri Jul 28, 2006 7:59
AnttiR wrote: Jaska wrote: Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Maadottaa??
Sitä tässä kanssa mietittiin, mutta ei kait siinä ole mitään järkeä pistää signaalia maihin?
Sama homma vaikka seisoo ulkona "irti" autosta. Siis kun laittaa sormen siihen signaalijohdon liitokseen.
Voiko sitä edes laittaa maihin?
Mitä kärähtää vai kärähtääkö mitään?
Make_1
Megasquirttaaja
Posts: 40 Joined: Tue Jul 25, 2006 21:38
Location: Hollola
Contact:
Post
by Make_1 » Fri Jul 28, 2006 8:21
Eihän sormi signaalia oikosulje maahan, vaan toimii suuriresistanssisena vastuksena.
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310 Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen
Post
by Jankos » Fri Jul 28, 2006 15:21
Käytännössä se sormi toimii vastuksen ja konkan yhdistelmänä.
Koita laittaa tulevaan piuhaan vaikka 1k0 vastus ja joku 10-100nF konkka sitten maihin.
Mielummin vähintään konkalla 100 volttia jännitekestoa.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Mon Jul 31, 2006 10:35
Jankos wrote: Käytännössä se sormi toimii vastuksen ja konkan yhdistelmänä.
Koita laittaa tulevaan piuhaan vaikka 1k0 vastus ja joku 10-100nF konkka sitten maihin.
Mielummin vähintään konkalla 100 volttia jännitekestoa.
Nyt ollaan taas "sorvin" ääressä..
Eli siis mihin "tulevaan" piuhaan toi kytkentä tehdään?
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310 Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen
Post
by Jankos » Mon Jul 31, 2006 10:40
Siihen kierrosluvun signaalipiuhaan.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Mon Jul 31, 2006 11:23
Jankos wrote: Siihen kierrosluvun signaalipiuhaan.
ok.
Eli siis ennen tota transistori-kela-vastus viritelmää?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Tue Aug 01, 2006 21:02
Ei pelaa ei..
Minkäslaista signaalia yleensä tulee puolan miinusnavasta?
Eroaako toi x2:sta extran kytkennällä toteutettu signaali jotenkin tosta
originaalista?
Rupee ideat jo loppumaan..
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Wed Aug 02, 2006 12:52
Eiks kellään oo mitään ratkaisua ongelmaan?
Eli siis tolla extran kytkennällä kelan kanssa toimii jotenkin, mutta näyttää liian vähän ja on reagoinniltaan hidas.
Pitäsiskö sinne mittarille saada vieläkin tehokkaampi pulssi?
Ja jos tarvii, niin millä se toteutetaan??
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Wed Aug 09, 2006 12:27
Tästä on ilmeisesti tulossa ratkaisematon ongelma..
Kaikkea älyllistä ja älytöntä on kokeiltu paitsi dynamiittia..
Sormi signaalijohtoon on tähän asti parhaiten toimiva "kytkentä"
Mitäs sitte?
MToiv
Megasquirttaaja
Posts: 22 Joined: Thu Mar 17, 2005 17:38
Location: Haapajärvi
Post
by MToiv » Fri Aug 11, 2006 6:29
Jaska wrote: Tästä on ilmeisesti tulossa ratkaisematon ongelma..
Kaikkea älyllistä ja älytöntä on kokeiltu paitsi dynamiittia..
Sormi signaalijohtoon on tähän asti parhaiten toimiva "kytkentä"
Mitäs sitte?
Mikäs rauta sulla on käytössä? Mulla on samanlaisia ongelmia kun ei tuo kiekka mittari taho toimia millään.
Käytössä turtanan piirtämä yksipuolinen levy.
Mittari on Opel Corsa gsi:n ja nyt testattu Auto Gaugen mittarillakin.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482 Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43
Post
by j-k » Fri Aug 11, 2006 7:46
Kokeilkaas ihan peruskytkentää niin, että +12V ja kollektorin välille 470 ohmin vastus ja kollektorin ja mittarin väliin 1...2µF konkka. Ehkä konkan jälkeen maihin vielä parin kilon kuormavastus, kokeilee ensin ilman. Silloin pitäisi lähteä sakara-aaltoa eli käy negatiivisellakin puolella. Jospa onkelma on siinä?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Fri Aug 11, 2006 16:32
Toimii toi kytkentä kahella eri mittarilla, muttei tolla pösön omalla.
Meni hermot ja ostin tarvikemittarin ja otan siitä sisuskalut tonne pösön mittari taulun taakse.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158 Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki
Post
by Jaska » Tue Aug 15, 2006 19:24
Jaska wrote: Toimii toi kytkentä kahella eri mittarilla, muttei tolla pösön omalla.
Meni hermot ja ostin tarvikemittarin ja otan siitä sisuskalut tonne pösön mittari taulun taakse.
Nyt Toimii!!
Pistin uuden koneiston orkkistaulun taakse.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482 Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43
Post
by j-k » Tue Aug 15, 2006 21:09
Uusi mittari saattaa olla joskus se oikea ratkaisu. Mulla riesassa toimi joskus, yleensä ei. Siis ihan puolalla ollessaan. Varaosa-auton kun ostin niin siitä sain uuden ja jo toimii. On ne kivoja vikoja tuommoiset