Kierroslukumittari ei pelaa..

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Kierroslukumittari ei pelaa..

Post by Jaska »

Kertokaahan viisaammat, miten saan mittarin pelaamaan, kun signaali tulee x2 pinnistä mittarille.

Asetukset kait pitäis olla oikein, kun signaali tulee, mutta mittari on mykkä.

Tein oheisen kytkennän..

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html

Pitäisikö olla ton vastuksen tilalla kela?

Niin ja auto on pösö 205 gti.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Joo ainakin oma autogauge vaati sen kelan kuvan ylemmän vastuksen tilalle.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Turbiini wrote:Joo ainakin oma autogauge vaati sen kelan kuvan ylemmän vastuksen tilalle.
Minkähänlainen se kela pitäisi olla?
Jotain arvoja vai onko väliä?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ei sillä kovin suurta mekitystä ole joku puretun releen kela on aika hyvä, eli siis kaikki rautaosat (mitkä helposti irtoaa) releen sisältä pois.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Nonni..

Nyt purin yhen releen ja laitoin sen ton vastuksen tilalle ja lopputulos:

Nyt on eloa mittarissa, mutta näyttää 3000 kierroksella n. 1000 kierrosta ja liikkuu yhtä nopeesti, ku lämpömittari, eli reagonti on erittäin hidasta..

Mitäs sitten tehdään?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Sen verran on tutkittu, että mittarille asti tulee kyllä signaali ja kierroluku oikein, mutta mittarin päässä on nyt jotain omituista..

Mittariin tulee 4 napainen liitin, josta 1. virta, 2. maa, 3. signaali, 4. signaali?
Pitäisiköhän noi 3 ja 4 napa olla rinnakkain vai?
Kyseessä siis pösö 205 gti.

Ei jummarra? :shock:
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Eikö kellään ole mitään hajua ongelman selvittämiseksi??
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Mitenkäs nuo on vakiona kytketty?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Turbiini wrote:Mitenkäs nuo on vakiona kytketty?
1. +12v
2. maa
3. signaali (korjausoppaan mukaan johto nro 112)
4. ? (johto nro 112A)

Puolan miinuksesta alunperin ohjaa mittaria.
Nyt on hukkakipinäpuola ja signaali megan x2:sta.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

No nyt on päästy pikkasen eteenpäin..

Eli mittari toimii, sillon kun laittaa mittarille menevään signaalijohdon liitokseen SORMEN.

Lähes kaikkea on kokeiltu mahdollista on kokeiltu, mutta oma tai kaverin sormi on paras.. :D

Siis häh?! :shock:

Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??

Niin ja sormi antoi yleismittariin 2 nanofaradia varausta.. :lol:
AnttiR
Megasquirttaaja
Posts: 47
Joined: Thu Aug 25, 2005 15:48
Location: Pyhäjärvi/Jyväskylä

Post by AnttiR »

Jaska wrote:Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Maadottaa??
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

AnttiR wrote:
Jaska wrote:Mitä siis "ruumis" tekee tolle kytkennälle??
Maadottaa??
Sitä tässä kanssa mietittiin, mutta ei kait siinä ole mitään järkeä pistää signaalia maihin?

Sama homma vaikka seisoo ulkona "irti" autosta. Siis kun laittaa sormen siihen signaalijohdon liitokseen.

Voiko sitä edes laittaa maihin?

Mitä kärähtää vai kärähtääkö mitään?
Make_1
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Jul 25, 2006 21:38
Location: Hollola
Contact:

Post by Make_1 »

Eihän sormi signaalia oikosulje maahan, vaan toimii suuriresistanssisena vastuksena.
Make
Kawa GTR 1000 -97
MS V3 (extraefi.co.uk)
MegasquirtnSpark Extra 029t
PLX SM-AFR+DM-5 AFR
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Käytännössä se sormi toimii vastuksen ja konkan yhdistelmänä.

Koita laittaa tulevaan piuhaan vaikka 1k0 vastus ja joku 10-100nF konkka sitten maihin.

Mielummin vähintään konkalla 100 volttia jännitekestoa.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Jankos wrote:Käytännössä se sormi toimii vastuksen ja konkan yhdistelmänä.

Koita laittaa tulevaan piuhaan vaikka 1k0 vastus ja joku 10-100nF konkka sitten maihin.

Mielummin vähintään konkalla 100 volttia jännitekestoa.
Nyt ollaan taas "sorvin" ääressä..

Eli siis mihin "tulevaan" piuhaan toi kytkentä tehdään?
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Siihen kierrosluvun signaalipiuhaan.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Jankos wrote:Siihen kierrosluvun signaalipiuhaan.
ok.

Eli siis ennen tota transistori-kela-vastus viritelmää?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Ei pelaa ei..

Minkäslaista signaalia yleensä tulee puolan miinusnavasta?

Eroaako toi x2:sta extran kytkennällä toteutettu signaali jotenkin tosta
originaalista?

Rupee ideat jo loppumaan.. :cry:
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Eiks kellään oo mitään ratkaisua ongelmaan?

Eli siis tolla extran kytkennällä kelan kanssa toimii jotenkin, mutta näyttää liian vähän ja on reagoinniltaan hidas.

Pitäsiskö sinne mittarille saada vieläkin tehokkaampi pulssi?

Ja jos tarvii, niin millä se toteutetaan??
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Tästä on ilmeisesti tulossa ratkaisematon ongelma..

Kaikkea älyllistä ja älytöntä on kokeiltu paitsi dynamiittia..
Sormi signaalijohtoon on tähän asti parhaiten toimiva "kytkentä"

Mitäs sitte?
MToiv
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:38
Location: Haapajärvi

Post by MToiv »

Jaska wrote:Tästä on ilmeisesti tulossa ratkaisematon ongelma..

Kaikkea älyllistä ja älytöntä on kokeiltu paitsi dynamiittia..
Sormi signaalijohtoon on tähän asti parhaiten toimiva "kytkentä"

Mitäs sitte?
Mikäs rauta sulla on käytössä? Mulla on samanlaisia ongelmia kun ei tuo kiekka mittari taho toimia millään.
Käytössä turtanan piirtämä yksipuolinen levy.
Mittari on Opel Corsa gsi:n ja nyt testattu Auto Gaugen mittarillakin.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Kokeilkaas ihan peruskytkentää niin, että +12V ja kollektorin välille 470 ohmin vastus ja kollektorin ja mittarin väliin 1...2µF konkka. Ehkä konkan jälkeen maihin vielä parin kilon kuormavastus, kokeilee ensin ilman. Silloin pitäisi lähteä sakara-aaltoa eli käy negatiivisellakin puolella. Jospa onkelma on siinä?
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Toimii toi kytkentä kahella eri mittarilla, muttei tolla pösön omalla.

Meni hermot ja ostin tarvikemittarin ja otan siitä sisuskalut tonne pösön mittari taulun taakse.
Jaska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 158
Joined: Sun Aug 28, 2005 16:40
Location: Helsinki

Post by Jaska »

Jaska wrote:Toimii toi kytkentä kahella eri mittarilla, muttei tolla pösön omalla.

Meni hermot ja ostin tarvikemittarin ja otan siitä sisuskalut tonne pösön mittari taulun taakse.
Nyt Toimii!!
Pistin uuden koneiston orkkistaulun taakse.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Uusi mittari saattaa olla joskus se oikea ratkaisu. Mulla riesassa toimi joskus, yleensä ei. Siis ihan puolalla ollessaan. Varaosa-auton kun ostin niin siitä sain uuden ja jo toimii. On ne kivoja vikoja tuommoiset :twisted:
Post Reply