Askelmoottorilla hukkaportin ohjaus
Moderator: Masi_K
Askelmoottorilla hukkaportin ohjaus
Elikkäs mieleen juolahti sellainen idea että voisiko turbon hukkaporttia ohjata askelmoottorilla.
Tähän tarvittaisiin askelmoottori ohjain joka paineanturin mukaan liikuttaisi moottoria haluttuun kohtaan, askelmoottorin päähän laittasi sellaisen puolikuun mikä on kaasuläpässä ja siihen vaijerin. Vaijerin toinenpää laitettaisiin hukkaportin "tappiin" jota muuten ohjaisi painekello.
Tällä systeemillä saisi säädettyä painetta paremmin kuin normaalilla painekellolla, varsinkin ylitehoisissa autoissa missä tarvitsee saada katsastus-lappuun se 100hp mikä saadaan 0,1bar ahdoilla
Itse en ole mikään elektroniikka guru, juuri ja juuri tunnistan eri komponentit ja tiedän suurinpiirtein mitä ne tekee mutta siihen sitten tietämys jää.
Onko jollain jemmassa tälläistä kytkentää tai olisi valmis suunnittelemaan vastaavaa? voisin olla pioneeri ja testata tälläistä systeemiä.
Tähän tarvittaisiin askelmoottori ohjain joka paineanturin mukaan liikuttaisi moottoria haluttuun kohtaan, askelmoottorin päähän laittasi sellaisen puolikuun mikä on kaasuläpässä ja siihen vaijerin. Vaijerin toinenpää laitettaisiin hukkaportin "tappiin" jota muuten ohjaisi painekello.
Tällä systeemillä saisi säädettyä painetta paremmin kuin normaalilla painekellolla, varsinkin ylitehoisissa autoissa missä tarvitsee saada katsastus-lappuun se 100hp mikä saadaan 0,1bar ahdoilla
Itse en ole mikään elektroniikka guru, juuri ja juuri tunnistan eri komponentit ja tiedän suurinpiirtein mitä ne tekee mutta siihen sitten tietämys jää.
Onko jollain jemmassa tälläistä kytkentää tai olisi valmis suunnittelemaan vastaavaa? voisin olla pioneeri ja testata tälläistä systeemiä.
Miksi ei vain laita kolmitieventtiiliä jolloin hukkaportin toiminta säilyy ihan normaalina. Esim mulla on asetettu että hukkaportti aukeaa 0,8-0,9bar paineella, mutta kolmitieventtiilillä estetään paineen pääsy hukkaportin kalvolle ennenkuin haluttu paine on saavutettu. Kolmitieventtiiliä ohjataan PWM:llä, jolloin saadaan aina haluttu ahtopaine (toki ei alle 0,8bar tässä tapauksessa). Hukkaportin joustahan voi aina löysätä jos haluaa jotain 0,1bar paineta, mutta silloin se rupeaa käytännössä aukeamaan pakopaineiden seurauksena ajossa.
Lisäksi tuolla saadaan nopeampi ahtojen nouseminen, kun hukkaportti ei aukea yhtään ennenkuin on tarvis. Normaalistihan jos sillä on rajoitettu ahdot 1,5baariin, niin se rupeaa jo paljon ennen sitä ryömimään hieman auki.
Lisäksi tuolla saadaan nopeampi ahtojen nouseminen, kun hukkaportti ei aukea yhtään ennenkuin on tarvis. Normaalistihan jos sillä on rajoitettu ahdot 1,5baariin, niin se rupeaa jo paljon ennen sitä ryömimään hieman auki.
Varo-ominaisuutena on että ilman virtaa se on painetta päästävässä tilassa, eli ahtoja ei tule jousivoimaa enempää. Lisäksihän voi vielä laittaa sytkä/bensakarttaan että tietyn ahdon jälkeen katkaistaan bensa/sytkä, taikka ultimate sovellus painekytkimellä mikä katkaisee virrat ruiskuyksiköltä vaatien resetoinnin ennenkuin alkaa taas toimimaan.
Vähänkään uudemmissa autoissa on yleensä ahtopaine vakiona ohjattu noin, kuten omassa yli 10vuotta vanhassa käyttöautossakin. Tuolla voidaan ottaa pienestäkin ahtimesta kaikki irti, kovat ahdot ala/keskikierroksilla, ja sitten ylhäällä ruvetaan leikkaamaan ahtoja kun pakopainetta alkaa kertyä liikaa.
Vähänkään uudemmissa autoissa on yleensä ahtopaine vakiona ohjattu noin, kuten omassa yli 10vuotta vanhassa käyttöautossakin. Tuolla voidaan ottaa pienestäkin ahtimesta kaikki irti, kovat ahdot ala/keskikierroksilla, ja sitten ylhäällä ruvetaan leikkaamaan ahtoja kun pakopainetta alkaa kertyä liikaa.
Tämä ei paljoa lohduta jos ahtopaineensäätöventtiili räjähtää palasiksi, kuten meillä kävi käytettäessä saabin vanhan mallin apc-venttiiliä (sellainen lieriön muotoinen ruskea mokkula). Ei paljoa mene painetta hukkaportille kun venttiilistä oli jäljellä vain avonainen runko ja sisuskalut kelluivat johdon varassa 30cm alempana.MikaJ wrote:Varo-ominaisuutena on että ilman virtaa se on painetta päästävässä tilassa, eli ahtoja ei tule jousivoimaa enempää.
Tosin haluttu painetasokin oli moninkertainen siihen nähden mitä saabeissa käytetään - taisi saappaan venttiilin mitoituspaine ylittyä. Räjähdyksen jälkeen oli painetta sitten vielä vähän enemmän.. Mitään ei ihme kyllä sillä kerralla hajonnut.
Hukkaportin askelmoottori onhjaus
Garretilla on jo myynnissä tuotannossa askelmoottorilla ohjatuja hukkaportti ahtimia
Muistaakseni myös IHI;llä ainkin marine käyttöön
Muistaakseni myös IHI;llä ainkin marine käyttöön
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44