suuttimet koko ajan auki?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
mikho
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Dec 22, 2005 8:51
Location: joensuu

suuttimet koko ajan auki?

Post by mikho »

Eli virrat kun laittaa autoon niin suuttimet ovat koko ajan auki? Auto kävi pari päivää ilman mitään ongelmia, sitten yhtäkkiä vaan rupes prötäämään ja tukehtu. Mikähän on voinut mennä vikaan? Suuttimet ovat matalaohmiset ilman mitään vastuksia, manuaalin mukaan säädetyt PWM arvot. Onkohan lankulta voinut palaa mitään? Katselin tuota piirilevyä ja juotokset näytti hyviltä amatöörin silmin :lol: Et mistä kannattaisi ruveta vikaa etsimään? Konekin meni paskaksi ton takia :evil: Meni bensat öljyn sekaan ja runkolaakerit hirtti... Nyt on uusi kone niin ei kehtaisi ruveta tukahduttamaan tuota ennenkuin selviää tämä homma.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Todennäköisesti sieltä kosahti se flyback kytkentä.

Eli siellä on ensin hajonnut D21 zenerdiodi ja sen jälkeen Q1 trankku on johtanut koko ajan ja sitten sulanut oikkariin D22 ja D23 diodit.

Ainakin D22 ja D23 luulisi olevan erinäköisiä kuin alunperin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
mikho
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Dec 22, 2005 8:51
Location: joensuu

Post by mikho »

Silmäilin noita D22 ja D23 niin kyllä nuo minun silmissä näyttää ihan samanlaisilta kuin ennenkin. Et ei näytä sulaneilta jne. Pitää vielä tutkia noita johtoja, Et oisko siellä jotakin vikaa. En edes ajanut Koko autolla, Tallissa oli tyhjäkäynnillä ja pientä kaasuttelua! Ensin rupes käymään kolmella pytyllä sit sammutin auton, painelin tulpanjohtoja niin rupes taas käymään. Sit pari tuntia taas kävi nätisti, Sit kahdella pytyllä ja putkesta bensaa aivan roiskumalla.(pakosarjassa pieni halkeama :lol: ) Siinä ihmettelin ja muuttelin suuttimien johtoja ja starttailin. Eipä kauaa kestänyt niin ei kone jaksanutkaan pyöriä :evil: .
Saako noista suuttimien johdoista jotenkin mitattua et minkalaisia lukemia sieltä pitäisi tulla? Mittarilla kun kahtoo virrat päällä niin tulee jatkuvasti virtaa suutin pankkien johtoihin.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Virtalukon ollessa ajo asennossa, pitää suutin liittimen toiseen nastaan tulla kokoajan 12V, mutta toinen pitäisi olla pimeä moottorin ollessa seis. Eli jos mittaat liittimen molemmista nastoista, niin ei saisi näkyä 12V kuin 2s avaimen käännöstä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Virtalukon ollessa ajo asennossa, pitää suutin liittimen toiseen nastaan tulla kokoajan 12V, mutta toinen pitäisi olla pimeä moottorin ollessa seis. Eli jos mittaat liittimen molemmista nastoista, niin ei saisi avaimen käännöstä näkyä 12V kuin vilahduksen tai kaksi prime asennosta riippuen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
mikho
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Dec 22, 2005 8:51
Location: joensuu

Post by mikho »

Jep, Akun kengästä ottaa mittarille plussan ja kahtoo niin tulee maita jokaiseen suuttimen johtoon kun virrat päällä. ja Megatunessa molemmat Pulse width mittarit nousee 5.0 msec. pysyvät tuossa kunnes bensapumpun rele nappaa pois päältä, (Suuttimien plussat on B-pumpun releen kautta) Että taitaa siellä jotain olla palanut.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

mikho wrote:Jep, Akun kengästä ottaa mittarille plussan ja kahtoo niin tulee maita jokaiseen suuttimen johtoon kun virrat päällä. ja Megatunessa molemmat Pulse width mittarit nousee 5.0 msec. pysyvät tuossa kunnes bensapumpun rele nappaa pois päältä, (Suuttimien plussat on B-pumpun releen kautta) Että taitaa siellä jotain olla palanut.
Sama juttu!

PRKL!!!!! Ei muutakun hakemaan komponentteja!
mikho
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Dec 22, 2005 8:51
Location: joensuu

Post by mikho »

Mitä kaikkea osia meinasit hakea tuohon?
Ite en oikein tiedä yhtään mitä pitäisi ostaa tai mitä on palanut, Itse kun en tätä lootaa kasannut.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

mikho wrote:Mitä kaikkea osia meinasit hakea tuohon?
Ite en oikein tiedä yhtään mitä pitäisi ostaa tai mitä on palanut, Itse kun en tätä lootaa kasannut.
Sieltä on voinut palaa vaikka mitä :twisted: Mutta vaikka ostaa kaikki clamp-piirin (flyback on versiossa 3) osat niin ei se paljoa maksa. Feteiksi Q2,Q7 kannattaa laittaa vaikka IRFZ48N (vaatii eristelevyt ja holkin) ja trankuksi Q1 TIP126. Zeneri D21 36V/5W, kantavirta voi olla ampeerinkin ja vastaa zenerin tehoa 36W mutta kaipa noi hetkittäin sen kestää :lol: . D22 ja D23 pitää vaihtaa 5A versioon, vaikkapa SF54 (5A, 200V, 35ns). Osat katottu Partcon sivulta. Kait se oli 2.2 kytkentä?
mikho
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Dec 22, 2005 8:51
Location: joensuu

Post by mikho »

j-k wrote:
mikho wrote:Mitä kaikkea osia meinasit hakea tuohon?
Ite en oikein tiedä yhtään mitä pitäisi ostaa tai mitä on palanut, Itse kun en tätä lootaa kasannut.
Sieltä on voinut palaa vaikka mitä :twisted: Mutta vaikka ostaa kaikki clamp-piirin (flyback on versiossa 3) osat niin ei se paljoa maksa. Feteiksi Q2,Q7 kannattaa laittaa vaikka IRFZ48N (vaatii eristelevyt ja holkin) ja trankuksi Q1 TIP126. Zeneri D21 36V/5W, kantavirta voi olla ampeerinkin ja vastaa zenerin tehoa 36W mutta kaipa noi hetkittäin sen kestää :lol: . D22 ja D23 pitää vaihtaa 5A versioon, vaikkapa SF54 (5A, 200V, 35ns). Osat katottu Partcon sivulta. Kait se oli 2.2 kytkentä?
Juu on 2.2. Siis tuo sinun kirjoittama teksti on mulle ihan hepreaa :oops:
Pitää kysyä joltain joka näistä tajuaa jotain, Et kattos mitä on mahdollisesti paskana! Ja tilais ne osat ja juottelis paikoilleen.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Joo ties monetko öljyt meni vaihtoon tuon takia. Onneksi ei tee tota enää kop kop.
mikho
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Thu Dec 22, 2005 8:51
Location: joensuu

Post by mikho »

kynsi wrote:Joo ties monetko öljyt meni vaihtoon tuon takia. Onneksi ei tee tota enää kop kop.
Kerran kerkesin vaihtaa itelle öljyt, Ei mennyt kauaa kun kone ei jaksanut enää pyöriä :(
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Mulla tai oikeestaan faijalla tais kilahtaa suuttimet :shock:

Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v

Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!! :cry:

Eli suuttimet on skeidana? great, tää tästä vielä puuttui!

Ei kellään olis myydä 6kpl suuttimia opel manta b 3.0 -76? 187cc/min ja sellasilla jeesuksen aikasilla letkukiinnityksillä. 8)
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

cockjerry wrote:Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v

Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!! :cry:
Duoda.... jos toinen napa on akussa kiinni ja toinen roikkuu ilmassa niin suutin saattaa OLLA EHJÄ jos sen toisenkin navan potentiaali on sama :D

Jos toisessa navassa ei ole mitään niin lanka on poikki.
Alllu
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun Mar 01, 2015 17:09

Re:

Post by Alllu »

cockjerry wrote:Mulla tai oikeestaan faijalla tais kilahtaa suuttimet :shock:

Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v

Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!! :cry:

Eli suuttimet on skeidana? great, tää tästä vielä puuttui!

Ei kellään olis myydä 6kpl suuttimia opel manta b 3.0 -76? 187cc/min ja sellasilla jeesuksen aikasilla letkukiinnityksillä. 8)
Itsellä on sama vika.. Tietääkö kukaan mistä johtuu?
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Re:

Post by Jasu »

Alllu wrote:
cockjerry wrote:Mulla tai oikeestaan faijalla tais kilahtaa suuttimet :shock:

Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v

Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!! :cry:

Eli suuttimet on skeidana? great, tää tästä vielä puuttui!

Ei kellään olis myydä 6kpl suuttimia opel manta b 3.0 -76? 187cc/min ja sellasilla jeesuksen aikasilla letkukiinnityksillä. 8)
Itsellä on sama vika.. Tietääkö kukaan mistä johtuu?
Noin se pitääkin toimia. Megan ollessa irti, suuttimen syötön ollessa kytkettynä, näkyy sama syötön jännite suuttimen "kytkemättömässäkin" pinnissä. Jos ei jännitettä näkyisi, olisi suuttimen käämi poikkipalanut, tai vaihtoehtoisesti suuttimien piuha olisi jostain kohtaa rungossa jolloin suuttimet olisivat koko ajan auki...

Se miksi jännite ei muutu kun paikallaan on yksi tai kaikki suuttimet, johtuu taas siitä kun kaikki suuttimet on kytketty rinnan, ja ilman mitään kuormaa (mittari ei käytännössä kuormita yhtään) suuttimen yli ei näy mitään jännitettä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Post Reply