Eli virrat kun laittaa autoon niin suuttimet ovat koko ajan auki? Auto kävi pari päivää ilman mitään ongelmia, sitten yhtäkkiä vaan rupes prötäämään ja tukehtu. Mikähän on voinut mennä vikaan? Suuttimet ovat matalaohmiset ilman mitään vastuksia, manuaalin mukaan säädetyt PWM arvot. Onkohan lankulta voinut palaa mitään? Katselin tuota piirilevyä ja juotokset näytti hyviltä amatöörin silmin Et mistä kannattaisi ruveta vikaa etsimään? Konekin meni paskaksi ton takia Meni bensat öljyn sekaan ja runkolaakerit hirtti... Nyt on uusi kone niin ei kehtaisi ruveta tukahduttamaan tuota ennenkuin selviää tämä homma.
Silmäilin noita D22 ja D23 niin kyllä nuo minun silmissä näyttää ihan samanlaisilta kuin ennenkin. Et ei näytä sulaneilta jne. Pitää vielä tutkia noita johtoja, Et oisko siellä jotakin vikaa. En edes ajanut Koko autolla, Tallissa oli tyhjäkäynnillä ja pientä kaasuttelua! Ensin rupes käymään kolmella pytyllä sit sammutin auton, painelin tulpanjohtoja niin rupes taas käymään. Sit pari tuntia taas kävi nätisti, Sit kahdella pytyllä ja putkesta bensaa aivan roiskumalla.(pakosarjassa pieni halkeama ) Siinä ihmettelin ja muuttelin suuttimien johtoja ja starttailin. Eipä kauaa kestänyt niin ei kone jaksanutkaan pyöriä .
Saako noista suuttimien johdoista jotenkin mitattua et minkalaisia lukemia sieltä pitäisi tulla? Mittarilla kun kahtoo virrat päällä niin tulee jatkuvasti virtaa suutin pankkien johtoihin.
Virtalukon ollessa ajo asennossa, pitää suutin liittimen toiseen nastaan tulla kokoajan 12V, mutta toinen pitäisi olla pimeä moottorin ollessa seis. Eli jos mittaat liittimen molemmista nastoista, niin ei saisi näkyä 12V kuin 2s avaimen käännöstä.
Virtalukon ollessa ajo asennossa, pitää suutin liittimen toiseen nastaan tulla kokoajan 12V, mutta toinen pitäisi olla pimeä moottorin ollessa seis. Eli jos mittaat liittimen molemmista nastoista, niin ei saisi avaimen käännöstä näkyä 12V kuin vilahduksen tai kaksi prime asennosta riippuen.
Jep, Akun kengästä ottaa mittarille plussan ja kahtoo niin tulee maita jokaiseen suuttimen johtoon kun virrat päällä. ja Megatunessa molemmat Pulse width mittarit nousee 5.0 msec. pysyvät tuossa kunnes bensapumpun rele nappaa pois päältä, (Suuttimien plussat on B-pumpun releen kautta) Että taitaa siellä jotain olla palanut.
mikho wrote:Jep, Akun kengästä ottaa mittarille plussan ja kahtoo niin tulee maita jokaiseen suuttimen johtoon kun virrat päällä. ja Megatunessa molemmat Pulse width mittarit nousee 5.0 msec. pysyvät tuossa kunnes bensapumpun rele nappaa pois päältä, (Suuttimien plussat on B-pumpun releen kautta) Että taitaa siellä jotain olla palanut.
mikho wrote:Mitä kaikkea osia meinasit hakea tuohon?
Ite en oikein tiedä yhtään mitä pitäisi ostaa tai mitä on palanut, Itse kun en tätä lootaa kasannut.
Sieltä on voinut palaa vaikka mitä Mutta vaikka ostaa kaikki clamp-piirin (flyback on versiossa 3) osat niin ei se paljoa maksa. Feteiksi Q2,Q7 kannattaa laittaa vaikka IRFZ48N (vaatii eristelevyt ja holkin) ja trankuksi Q1 TIP126. Zeneri D21 36V/5W, kantavirta voi olla ampeerinkin ja vastaa zenerin tehoa 36W mutta kaipa noi hetkittäin sen kestää . D22 ja D23 pitää vaihtaa 5A versioon, vaikkapa SF54 (5A, 200V, 35ns). Osat katottu Partcon sivulta. Kait se oli 2.2 kytkentä?
mikho wrote:Mitä kaikkea osia meinasit hakea tuohon?
Ite en oikein tiedä yhtään mitä pitäisi ostaa tai mitä on palanut, Itse kun en tätä lootaa kasannut.
Sieltä on voinut palaa vaikka mitä Mutta vaikka ostaa kaikki clamp-piirin (flyback on versiossa 3) osat niin ei se paljoa maksa. Feteiksi Q2,Q7 kannattaa laittaa vaikka IRFZ48N (vaatii eristelevyt ja holkin) ja trankuksi Q1 TIP126. Zeneri D21 36V/5W, kantavirta voi olla ampeerinkin ja vastaa zenerin tehoa 36W mutta kaipa noi hetkittäin sen kestää . D22 ja D23 pitää vaihtaa 5A versioon, vaikkapa SF54 (5A, 200V, 35ns). Osat katottu Partcon sivulta. Kait se oli 2.2 kytkentä?
Juu on 2.2. Siis tuo sinun kirjoittama teksti on mulle ihan hepreaa
Pitää kysyä joltain joka näistä tajuaa jotain, Et kattos mitä on mahdollisesti paskana! Ja tilais ne osat ja juottelis paikoilleen.
Mulla tai oikeestaan faijalla tais kilahtaa suuttimet
Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v
Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!!
Eli suuttimet on skeidana? great, tää tästä vielä puuttui!
Ei kellään olis myydä 6kpl suuttimia opel manta b 3.0 -76? 187cc/min ja sellasilla jeesuksen aikasilla letkukiinnityksillä.
cockjerry wrote:Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v
Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!!
Duoda.... jos toinen napa on akussa kiinni ja toinen roikkuu ilmassa niin suutin saattaa OLLA EHJÄ jos sen toisenkin navan potentiaali on sama
Jos toisessa navassa ei ole mitään niin lanka on poikki.
cockjerry wrote:Mulla tai oikeestaan faijalla tais kilahtaa suuttimet
Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v
Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!!
Eli suuttimet on skeidana? great, tää tästä vielä puuttui!
Ei kellään olis myydä 6kpl suuttimia opel manta b 3.0 -76? 187cc/min ja sellasilla jeesuksen aikasilla letkukiinnityksillä.
Itsellä on sama vika.. Tietääkö kukaan mistä johtuu?
cockjerry wrote:Mulla tai oikeestaan faijalla tais kilahtaa suuttimet
Vaikka mega ei oo kiinni, niin kumpaakin piuhaan tulee +12v
Irroittaa kaikki piuhat jokaisesta suuttimista, --> vain toisessa 12v. Heti kun laittaa yhden suutinpiuhan saman pankin suuttimeen, niin kaikissa saman pankin kummassakin piuhassa +12v!!
Eli suuttimet on skeidana? great, tää tästä vielä puuttui!
Ei kellään olis myydä 6kpl suuttimia opel manta b 3.0 -76? 187cc/min ja sellasilla jeesuksen aikasilla letkukiinnityksillä.
Itsellä on sama vika.. Tietääkö kukaan mistä johtuu?
Noin se pitääkin toimia. Megan ollessa irti, suuttimen syötön ollessa kytkettynä, näkyy sama syötön jännite suuttimen "kytkemättömässäkin" pinnissä. Jos ei jännitettä näkyisi, olisi suuttimen käämi poikkipalanut, tai vaihtoehtoisesti suuttimien piuha olisi jostain kohtaa rungossa jolloin suuttimet olisivat koko ajan auki...
Se miksi jännite ei muutu kun paikallaan on yksi tai kaikki suuttimet, johtuu taas siitä kun kaikki suuttimet on kytketty rinnan, ja ilman mitään kuormaa (mittari ei käytännössä kuormita yhtään) suuttimen yli ei näy mitään jännitettä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!