Ford sierra tic
Moderator: Masi_K
Ford sierra tic
Elikkäs tänään tärähti sierra ensi avaimen käännöllä käyntiin MS II+edis-4 voimin kokonaisuudessaan. Tuossa aikaisemmin tuli jo tuo edis sytkän puoli testailtua "alkuperäisen" ruiskun kanssa.
Kartat olivat erään toisen sierran omistajan vierailut tuloksena ja ainakin tyhjäkäynti puolella ollaan rikkaalla.Eivätkä muutenkaan tunnu olevan kohdallaan mutta on jotain mistä lähteä etsimään.
Hieman tausta tietoa sierrasta:
MS II + edis 4
2L ohc vakio nokalla,kanavat portattu omatoimisesti.
Hieman kestävemmät veivit+männät
imusarja muokattu is/cossu
pakosarja noin 40cm putkilla + pate racingin hukkiksella
Holset54/58
putkisto3"/2,5"
Suuttimet 380cc nyt tulevaisuudessa 600cc
tehot tulevat toivottavasti nousemaan edellisestä penkityksestä jossa kierrokset loppuivat 6300(rajoittaja) käyrän ollessa menossa ylöspäin(+220).
Kartat olivat erään toisen sierran omistajan vierailut tuloksena ja ainakin tyhjäkäynti puolella ollaan rikkaalla.Eivätkä muutenkaan tunnu olevan kohdallaan mutta on jotain mistä lähteä etsimään.
Hieman tausta tietoa sierrasta:
MS II + edis 4
2L ohc vakio nokalla,kanavat portattu omatoimisesti.
Hieman kestävemmät veivit+männät
imusarja muokattu is/cossu
pakosarja noin 40cm putkilla + pate racingin hukkiksella
Holset54/58
putkisto3"/2,5"
Suuttimet 380cc nyt tulevaisuudessa 600cc
tehot tulevat toivottavasti nousemaan edellisestä penkityksestä jossa kierrokset loppuivat 6300(rajoittaja) käyrän ollessa menossa ylöspäin(+220).
mitäs kuvia kaipaat ? Olet kyllä varmasti nähnyt nämä ennestään mutta laitetaan nyt muillekin jotain.ytte^ wrote:pistähän kuvia jos mahollista, ne kertoo paljon =)
36-1
imusarja
pakosarja/ahdin
Tuossa viikon lopun aikana pitäisi sitten ruveta säätelemään tuota megaa kunhan kansi saadaan koneistamolta takaisin pienen parannuksen toivossa entiseen nähdessä.Kannesta imupuoli sai hieman lisähengitystä(ja hieman kovien (+1,3bar)vetojen aikana fuskaavan tiivisteen vaihto samalla).
Edellisessä penkityksessä lambda tippui just ennen rajoittajaa 0,9(AFR13,1) ja nyt toisella lastulla kun testasin omalla laajakaistalla niin pysyi rajoittajaan asti 0,8(AFR11,8 ) ,suuttimina 4x380cc + 4x171cc(cossun ECU:lla).
Tallilta kun kotiin ajelin tuon testi illan jälkeen niin muistin että VE kartoissa oli alkupäästä lähtien jo +50 ja tyhjäkäynnillä oli tuolla AFR 11-12 paikkeilla mutta kävi siihen nähden 1000rmp paikkeilla ihmeen siististi ja lähti käymään todella nätisti.
Siinä vaan on ongelmana tuo muotojen ero et joutuu aikas läheltä painekotelon pohjaa leikkaamaan tuon cossun sarjan kun ovat niin soikeat sieltä kannen puoleisesta päädystä.
Juu mullakin on se 1.pytyn leikattu poikki ja käännetty kohdalleen sisälle jäi vain ilkeä monttu joita muissa ei sitten taas ole. No kyllä se tuon 220 antoi tuonne takapyörille asti.Seuraava tavoite on rikkoa sieltä mitattuna 257,4.
Ekan version tein silloin muutama vuosi sitten siten et is:n sarja poikki noin 3-4cm päästä suuttimien jälkeen ja tein rosterisen pohjan painekoteloon johon pienet tumpit myös. Ja kiinnitys kumiletkuilla.
Nuo tunpit oli viellä tehty siten että olivat hieman upotettu noitten alumiinisten(is:n) sisään noin nuutaman milli verran. Sarja pysyi kasassa jo pelkästään tuon upotuksen voimin mutta tiivistys tuli sitten noitten kumiputkien avulla.
Juu mullakin on se 1.pytyn leikattu poikki ja käännetty kohdalleen sisälle jäi vain ilkeä monttu joita muissa ei sitten taas ole. No kyllä se tuon 220 antoi tuonne takapyörille asti.Seuraava tavoite on rikkoa sieltä mitattuna 257,4.
Ekan version tein silloin muutama vuosi sitten siten et is:n sarja poikki noin 3-4cm päästä suuttimien jälkeen ja tein rosterisen pohjan painekoteloon johon pienet tumpit myös. Ja kiinnitys kumiletkuilla.
Nuo tunpit oli viellä tehty siten että olivat hieman upotettu noitten alumiinisten(is:n) sisään noin nuutaman milli verran. Sarja pysyi kasassa jo pelkästään tuon upotuksen voimin mutta tiivistys tuli sitten noitten kumiputkien avulla.
Mittailin niin 45mm on se kanava levee siitä laipanpäästä ja mulla on kanavan koko 40mm. voishan se olla että nakkais is:n sarjasta laipan ja leikkas cosan sarjan niin että senkin suuttimet on käytössä niin saa 8kpl:tta siittimiä. Näyttäs sille että niille tehoille mitä ite pitäs ottaa rupee 465cc:n kokoset siittimetkin olemaan aika rajoilla
Toivotaan että toi 257,4 raja rikkoontuu sulla

Toivotaan että toi 257,4 raja rikkoontuu sulla

-88 sierra (projektina)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
On tuossa jäykkä 4-lapainen sinteri ja asetelmana tuo AP-racingin asetelma.country sedan wrote:Mikä kytkin sulla tossa on. Mulla oli sintteri ja Sachsin sport asetelma, luisti aivan tolkuttomasti jo jossan 0.5:ssä. Nyt on AP:n race asetelma kiinni, ei luista enää tuli paineetkin jo nostettua kilon korville.
Täytyy sanoa että toi Mega+Edis on aivan mahtipeli.
Mulla on kahdessa autossa on sattunut väännön paras kohta sattunut liki siihen pisteeseen johon vaihtokohdassa kierrokset tippuvat. Edellisessä kesti n.500Nm ja nyt 450Nm. Tuossa nykyisessä alkoi kytkimen luistaminen kun sillä oli ajeltu reilut 10Tkm,eikä konettakaan ole säästelty tuona aikana kuin alku taipaleella. Sekä takana 235/45-17":set tekivät tehtävänsä. Isot ku kele ja välitys piteni tuntuvasti 215/40 verrattuna
Tosin mulla menee kytkin vaihtoon kun ei enää kestä täyskiihdytystä jossa vaihdetaan. Tilalle pitäisi patentoida cossun 6-lapainen sinteri ja cossun vakio asetelma(oli kestänyt 390hv/450Nm mutta 4wd laatikko ei). V-pyöräksi tulossa näillä näkymin transun pyörä.
Katsotaan meneekö talven projekteisi vai pitääkö nokka/venttili "remontin" jälkeen ruveta aikaisemmin tuo kimppuun jos ei kestä säätelemistä isommille paineille.
triggeripyörä
Mistäs oot tuon triggeripyörän hommannu?
itellä meinaan kiinnostais asentaa omaan sierraan ms+edis4 sun muut härpäkkeet
mut mitään ei oo tullu viel hankittua.
http://www.minunauto.com/?3305
itellä meinaan kiinnostais asentaa omaan sierraan ms+edis4 sun muut härpäkkeet

http://www.minunauto.com/?3305
Re: triggeripyörä
Ford klubin foorumilla joku kaupasi tuollaista viime syksynä ja silloin tuli hommattua se.kepa^ wrote:Mistäs oot tuon triggeripyörän hommannu?
itellä meinaan kiinnostais asentaa omaan sierraan ms+edis4 sun muut härpäkkeetmut mitään ei oo tullu viel hankittua.
http://www.minunauto.com/?3305
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 11
- Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
- Location: Kotka
mul on 2.0 turbo sierras se 30% vakioo jäykempi asetelma ja vakio levy..0.4 paineil kesti viälä jotenkii mut siint ku nosti niin alko luistaa..nyt tilasin moposportista 4 lapasen sintterin jousitetulla keskiöllä...aattelin viel et jos sorvais siint vauhtipyörän ulkokehält vähä pois ni eiks asetelman pitäis vähä kiristyykin..onko kokemuksia..???ja paljo pitäis noilla vermeillä kestää tehoa/vääntöä...????
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Jousittamaton 4 lapainen sintteri ja tommonen sportti asetelma ei pitänyt mitään. Asetelmaa oli upotettu milli joka saattoi olla liikaa.
Nyt toi AP:n asetelma on vakio vautipyörässä kiinni, ahtoja 1.35bar eikä luista. Perä vaihtuu vielä orkkis 3.36->3.92 mikä helpottaa kytkimen /askin kuormaa.
Vaikuttais noi 'sportti' osat olevan enempi vaparikoneiden heiniä.
Nyt toi AP:n asetelma on vakio vautipyörässä kiinni, ahtoja 1.35bar eikä luista. Perä vaihtuu vielä orkkis 3.36->3.92 mikä helpottaa kytkimen /askin kuormaa.
Vaikuttais noi 'sportti' osat olevan enempi vaparikoneiden heiniä.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 11
- Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
- Location: Kotka
mistä aattelit et oli upotettu liikaa???ja miten muutes siint saa ne tapit irti onks ne vaa tiukal sovitteel ja liimal..????ootko käyny penkis noil paineil..???country sedan wrote:Jousittamaton 4 lapainen sintteri ja tommonen sportti asetelma ei pitänyt mitään. Asetelmaa oli upotettu milli joka saattoi olla liikaa.
Nyt toi AP:n asetelma on vakio vautipyörässä kiinni, ahtoja 1.35bar eikä luista. Perä vaihtuu vielä orkkis 3.36->3.92 mikä helpottaa kytkimen /askin kuormaa.
Vaikuttais noi 'sportti' osat olevan enempi vaparikoneiden heiniä.
missä mallis on ollu toi 3.92 perä..??
joo niinhän ne vissii näyttää olevan..

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Tuli vaan mieleen että on liikaa upotettu, kun oli ihan toivoton...lada racing wrote:mistä aattelit et oli upotettu liikaa???ja miten muutes siint saa ne tapit irti onks ne vaa tiukal sovitteel ja liimal..????ootko käyny penkis noil paineil..???country sedan wrote:Jousittamaton 4 lapainen sintteri ja tommonen sportti asetelma ei pitänyt mitään. Asetelmaa oli upotettu milli joka saattoi olla liikaa.
Nyt toi AP:n asetelma on vakio vautipyörässä kiinni, ahtoja 1.35bar eikä luista. Perä vaihtuu vielä orkkis 3.36->3.92 mikä helpottaa kytkimen /askin kuormaa.
Vaikuttais noi 'sportti' osat olevan enempi vaparikoneiden heiniä.
missä mallis on ollu toi 3.92 perä..??
joo niinhän ne vissii näyttää olevan..
Ne tapit lähtee irti vetämällä, lukkopihdit kiinni ja sitten naputtelua pihteihin.
Penkkiin en oo vielä ehtinyt, mutta G-Tech tivolimittarilla on tullu mittailtua. Kolmosella tulee tauluun 220hv takapyörätehoksi, mistä vois odotella jotain 260hv dynolukemia. Mittauksissa on ollut massana 2600lbs eli 1180kg mikä saattaa olla alakanttiin jolloin tehojakin saattais olla enemmän.
Toi 7.5" 3.92 murikka on Dokki Scorpiosta.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 11
- Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
- Location: Kotka
kannattaisko sun mielestä upottaa sit asetelmaa ollenkaan..???oikasis sorvis vaa sen painepinnan.. millä paineilla alko luistaa tol sintteri levyl ja "sportti" asetelmal???country sedan wrote:Tuli vaan mieleen että on liikaa upotettu, kun oli ihan toivoton...lada racing wrote:mistä aattelit et oli upotettu liikaa???ja miten muutes siint saa ne tapit irti onks ne vaa tiukal sovitteel ja liimal..????ootko käyny penkis noil paineil..???country sedan wrote:Jousittamaton 4 lapainen sintteri ja tommonen sportti asetelma ei pitänyt mitään. Asetelmaa oli upotettu milli joka saattoi olla liikaa.
Nyt toi AP:n asetelma on vakio vautipyörässä kiinni, ahtoja 1.35bar eikä luista. Perä vaihtuu vielä orkkis 3.36->3.92 mikä helpottaa kytkimen /askin kuormaa.
Vaikuttais noi 'sportti' osat olevan enempi vaparikoneiden heiniä.
missä mallis on ollu toi 3.92 perä..??
joo niinhän ne vissii näyttää olevan..
Ne tapit lähtee irti vetämällä, lukkopihdit kiinni ja sitten naputtelua pihteihin.
Penkkiin en oo vielä ehtinyt, mutta G-Tech tivolimittarilla on tullu mittailtua. Kolmosella tulee tauluun 220hv takapyörätehoksi, mistä vois odotella jotain 260hv dynolukemia. Mittauksissa on ollut massana 2600lbs eli 1180kg mikä saattaa olla alakanttiin jolloin tehojakin saattais olla enemmän.
Toi 7.5" 3.92 murikka on Dokki Scorpiosta.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
T9 oli tarkoitus laittaa tuon kanssa.Katsotan kun pelit alkaa rokkaamaan reilummalla vedolla.
Nyt joku outo härö tuli tuon venttiili/nokka rempan aikana niin pähkäillään sitä hieman ensi.
Alle 1200rmp kun laskee niin häviää alipaineet lähes kokonan ja alkaa käymään tosi huonosti+savuttamaan sinistä reilusti. Tuon yläpuolella toimii lähes nosmaalisti. Varsinkin kun koneeseen tulee hieman ylipainetta niin ei minkäänlaista savutuksen merkkejä ole enään mutta matka ajossa perässä kierää sininen savutus. Kannelle ei tehty mitään muuta kuin isommat imut ja uudet venan kumit(hieman oudot olivat) ja 285ast/11,8nost nokka. Ainut mitä ei tullut katottua et osuuko venan lautaset noihin kumeihin täydellä nostolla.
Mulla oli edellisessä autossa 285hv/490Nm tuolla sinterillä ja AP-racingillä,1,2bar ja kesti kyllä viellä nostaa 1,6 asti kun ajelin tosin tehoh eivät kyllä nousseet varmasti mutta väänto tuntui kasvavan tuostakin reilusti.
Astelmalla kun oli ajettu reilu 10Tkm niin sen jouset olivat entiset,"helistin lelu"
Vasta näin jälkeen päin on tullut tarkemmin ajateltua tuota penkitystä niin ollaan menty kyllä hieman laihoilla seoksilla tuon koneen kanssa eikä mitään ongelmia ollut sen suhteen.
3750rmp oli viellä AFR11,38
4000-> AFR 11,96
4500-> AFR 12,83
5000-> AFR 13,57
kyseinen kone toimi viellä kesä kuumalla 1,2bar 95okt kanssa ilman nakutusta.
Ja jälkeenpäin on alkanut vituttamaan tuon auton pölliminen kun tuosta olisi ollut kiva päästä jatkojalostamaan tuota koneta kun tuossa vaihaassa vasta mentiin vakio nokalla ja cossun to3:lla

Nyt joku outo härö tuli tuon venttiili/nokka rempan aikana niin pähkäillään sitä hieman ensi.
Alle 1200rmp kun laskee niin häviää alipaineet lähes kokonan ja alkaa käymään tosi huonosti+savuttamaan sinistä reilusti. Tuon yläpuolella toimii lähes nosmaalisti. Varsinkin kun koneeseen tulee hieman ylipainetta niin ei minkäänlaista savutuksen merkkejä ole enään mutta matka ajossa perässä kierää sininen savutus. Kannelle ei tehty mitään muuta kuin isommat imut ja uudet venan kumit(hieman oudot olivat) ja 285ast/11,8nost nokka. Ainut mitä ei tullut katottua et osuuko venan lautaset noihin kumeihin täydellä nostolla.
Mulla oli edellisessä autossa 285hv/490Nm tuolla sinterillä ja AP-racingillä,1,2bar ja kesti kyllä viellä nostaa 1,6 asti kun ajelin tosin tehoh eivät kyllä nousseet varmasti mutta väänto tuntui kasvavan tuostakin reilusti.
Astelmalla kun oli ajettu reilu 10Tkm niin sen jouset olivat entiset,"helistin lelu"
Vasta näin jälkeen päin on tullut tarkemmin ajateltua tuota penkitystä niin ollaan menty kyllä hieman laihoilla seoksilla tuon koneen kanssa eikä mitään ongelmia ollut sen suhteen.
3750rmp oli viellä AFR11,38
4000-> AFR 11,96
4500-> AFR 12,83
5000-> AFR 13,57
kyseinen kone toimi viellä kesä kuumalla 1,2bar 95okt kanssa ilman nakutusta.
Ja jälkeenpäin on alkanut vituttamaan tuon auton pölliminen kun tuosta olisi ollut kiva päästä jatkojalostamaan tuota koneta kun tuossa vaihaassa vasta mentiin vakio nokalla ja cossun to3:lla



Ensimmäinen viikko on takana tuon megan voimilla ajeltu ja tiedon keruun perusteella nuo suuttimet(380) loppuivat jo säätely vaiheessa 0,8bar/5500rmp alkoi seos tippua laihammalle(afr12,5->) ja mittarit tapissa muillakin osastoilla(duty cycle/pulse width).
Normaali ajossa ollaan liki kohdillaan mutta viellä pientä rytkytystä löytyy aivan pintakaasun painalluksessa/1500rmp maastossa.
Normaali ajossa ollaan liki kohdillaan mutta viellä pientä rytkytystä löytyy aivan pintakaasun painalluksessa/1500rmp maastossa.
Ensimmäinen ratavierailu on suoritettu megan ohjastamana ja hienosti pelitti vaikka paineet/kierrokset pidettiin maltillisena(0,6-0,7bar/5500rmp)
Mukavaa oli todeta että melkein voisin väittää megalla viikon säätelyn tuloksena vetoja olevan melkein paremmin kuin tuolla aikaisemmin cossunruiskulla ollessa. Ainakin huomattavasti ajettavanpi auto on nyt vaikka vaihdettu vakiota huomattavasti kireämpi nokka viime vierailuun verrattuna=vetoalue alkaa aikaisemmin pienillä paineilla.
Mukavaa oli todeta että melkein voisin väittää megalla viikon säätelyn tuloksena vetoja olevan melkein paremmin kuin tuolla aikaisemmin cossunruiskulla ollessa. Ainakin huomattavasti ajettavanpi auto on nyt vaikka vaihdettu vakiota huomattavasti kireämpi nokka viime vierailuun verrattuna=vetoalue alkaa aikaisemmin pienillä paineilla.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Jos en aivan väärin muista niin nikin olisin nähnyt ikkunassa mut eipäs tullut taas siinä vaiheessa mieleen.country sedan wrote:Harmi kun ei taidettu osua nokatusten, olin katoksessa Timpan Coupe Tanen vieressä valkoisella 'viistokeula coupella'.
Kokemukset Megasta kanssa positiivisia, harmittava vesivahinko tosin sotki suunnitelmat, ei tullu rullailtua kun muutama kierros.
Joku sanoi et olis kellottanut mulle jopa 1:40~1:42 aikoja siellä. Jälkeen päin aloin vasta miettimään et kuulinko varmasti oikein sen ajan.
Hieman painiskeltu erinäisten bensa/paine ongelmien kanssa mutta eiköhän taas aleta olemaan voiton puolella.
Ajeltu 0,9 paineilla tuon remontin jälkeen ja meno kohtuu mukavaa vaikka lisää kaipaa soppaa hivenen ylä kierros aluelle. Toiset suuttimet vaihtoon niin eiköhän taas päästä kilon paremmale puolelle.
Savutus kiertää vielläkin auton perässä kun ei ole selkävaivoilta pystynyt kyykkimään tuolla konehuoneen yllä pahemmin mutta kun "vika" on tiedossa niin ei häiritse kuin takana tulijoitten nenää.
Ajeltu 0,9 paineilla tuon remontin jälkeen ja meno kohtuu mukavaa vaikka lisää kaipaa soppaa hivenen ylä kierros aluelle. Toiset suuttimet vaihtoon niin eiköhän taas päästä kilon paremmale puolelle.
Savutus kiertää vielläkin auton perässä kun ei ole selkävaivoilta pystynyt kyykkimään tuolla konehuoneen yllä pahemmin mutta kun "vika" on tiedossa niin ei häiritse kuin takana tulijoitten nenää.