suorasytytys

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Onkohan nuot asetukset nyt sitten sinnepäinkään?

Image

Image

Tästä ei kyllä oikein ota selvää?

Image
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Re: suorasytytys

Post by Turtana »

kimmo-p wrote:
Turtana wrote:
Sitten vaan rustataan megatunella asetukset kuntoon.
Tosi hyvät ohjeet Turtanalta, vielä olisin kysynyt megatunen ruuvauksesta että mitähän noihin kohtiin spark settingeissä kirjoitetaan jos laitan eka tapin 60" ennen ykk ja kytken kaikki em ohjeiden mukaan.

Trigger angle (Deg)?
Trigger angle addition?
Cranking advance Angle (Deg)?
Hold Ignition?
Spark output inverted?
Fixed Angle ?
Trim Angle?

Tässä olisi pari 4-sylinteristä autoa johon nyt pitäs saada tuo suorasytkäkin toimiin.

Niin ja rarviiko tuohon dwell settingsiin mitenkään koskea?

No jos kirjoitin että eka tappi 60" ennen ykk niin Trigger angle on 60" jolloin trigger angle addition on 0

Crank asetukseksi on noin 5-10" hyvä riippuu vähän koneesta millä lähtee jouhevasti käymään.

Hold ignition on se asetus kuinka monta sytytys sykliä jätetään pois starttauksessa, auttaa yleensä kylmäkäynnistykseen. itsellä tämä on 2 joka on hyväksi testattu.

normaalilla sytkämoduleilla ignition inverting on "no" asetuksessa

fixed angle on asetus jolla pystyy ns. lukitsemaan sytytysennakon kiinteäksi esim 10" jos haluaa tarkistaa että trigerangle pitää paikkansa.
normaali asetus on -10 jolloin sytkäennakko menee kartan mukaan.

Trim anglen avulla pystyy myöhästämään tai lisäämään ennakkoa halutun astemäärän koko karttaan. normaali asetus 0.
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Kiitoksia taasen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mistä MS tietää aikaistaa sytytystä ja taasen paineilla ajettaessa myöhästää juuri oikean määrän? Vai pitääkö nämä määrittää jotenkin karttoihin?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

kimmo-p wrote:Onkohan nuot asetukset nyt sitten sinnepäinkään?
jos käytetään kahta spark outputtia, eli suorasytkää 4-koneelle, pitää ne outputit ottaa led 17 ja led 19 kautta, eli spark output ja spark output B otetaan käyttöön.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html tuossa on ohjetta miten triggerit asetetaan kohdalleen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Masi_K wrote:Mistä MS tietää aikaistaa sytytystä ja taasen paineilla ajettaessa myöhästää juuri oikean määrän? Vai pitääkö nämä määrittää jotenkin karttoihin?
Tässä olis muutama esimerkki sytkäkartasta
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

TVH wrote:
Masi_K wrote:Mistä MS tietää aikaistaa sytytystä ja taasen paineilla ajettaessa myöhästää juuri oikean määrän? Vai pitääkö nämä määrittää jotenkin karttoihin?
Tässä olis muutama esimerkki sytkäkartasta
Juu mutta, onko noi arvot alunperin temmattu hatusta ja sitten hienosäädetty kokeilemalla?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Masi_K wrote:Juu mutta, onko noi arvot alunperin temmattu hatusta ja sitten hienosäädetty kokeilemalla?
ohan tuolla jossain ollu jotain esimerkkikarttoja mutta kyllä ne on juuri tuolla tapaa tehty ainakin itellä.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Jaaha hieman epäilyttävä systeemi jos ei yhtään tiedä millä ennakoilla kone on alunperin esmes toisella ruiskulla toiminut. Saatikka ahtopaineen vaatima myöhästys.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Sehän se homman suola on, säätää ite nollatilanteesta kone vimpan päälle 8)
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mites laajakaista soosimittarin näytämä muuttuu kun sytytyksen ajoitus muuttuu?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Masi_K wrote:Mites laajakaista soosimittarin näytämä muuttuu kun sytytyksen ajoitus muuttuu?
Se muuttuu sen mukaan miten seos muuttuu samaan aikaan.

Taidat etsiä keinoa mitata jollain tapaa parasta mahdollista sytkäennakkoa? Siihen on tarjolla lähinnä pakokaasun lämpötilan muutoksen seuraaminen, joku muu asiasta enemmän tietävä voisi tarinoida aiheesta enemmän...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

No vähän siihen suuntaan.
Ajattelin vaan että kun kerran ajoin toista kuukautta tavallisella jakajallisella autolla ja sattumalta tulin ylämäkeen 4. vaihteella ja silloin nakutti. Kertaakaan aikasemmin en ollut kuullut sitä missään tilanteessa. Olin kuitenkin ajellu toista tuhatta kilometriä.

Onhan tuossa kirjassa ohjeet kuinka ettiä parasta ennakkoa. Tosin jakajaa kääntämällä. Mutta mitäs se haittaa...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

TVH wrote:
Masi_K wrote: Taidat etsiä keinoa mitata jollain tapaa parasta mahdollista sytkäennakkoa? Siihen on tarjolla lähinnä pakokaasun lämpötilan muutoksen seuraaminen, joku muu asiasta enemmän tietävä voisi tarinoida aiheesta enemmän...
Paras tapahan olisi tutkia sylineripaine käyriä, mutta kelläpä amatöörillä siihen olisi mahdollisuus?
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Image

Auto jo pärähtelee ja poksuu lupaavasti, pitääkö tuohon tauluun noiden kysymysmerkkien tilalle kirjoittaa muutakuin nollia ja onko nuo muut lukemat oikein jos on 4-1 järjestelmä?
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Sekin vielä jäi arveluttaan, että kun nyt käytän tuota fordin suorasytkäpuolaa ja autossani on 1-3-4-2 sytytysjärjestys, niin tökinkö vain puolan numeroiden mukaan tulpanjohdot paikoilleen, vai onko fordissa eri sytytysjärjestys?
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

kimmo-p wrote:Sekin vielä jäi arveluttaan, että kun nyt käytän tuota fordin suorasytkäpuolaa ja autossani on 1-3-4-2 sytytysjärjestys, niin tökinkö vain puolan numeroiden mukaan tulpanjohdot paikoilleen, vai onko fordissa eri sytytysjärjestys?
Tökit niin että toimii ! Fordia tarkemmin tuntematta taitaa sytytysjärjestys tuo normaali 1-3-4-2.

Petteri
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Sitä mää tässä vielä vähä ihmettelen, että miksikähän nuo 2kpl 4-napaista hei yksikköä kuumenevat aivan tolkuttomasti kun auto on käynnissä, lämmönjohtotahnaa on kyllä välissä, onkohan alumiininpala liian pieni niille n12x12cm?

Minkähänkokoinen sulake noille uksiköille pitää olla, nyt on 10A?
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

kimmo-p wrote:Sitä mää tässä vielä vähä ihmettelen, että miksikähän nuo 2kpl 4-napaista hei yksikköä kuumenevat aivan tolkuttomasti kun auto on käynnissä, lämmönjohtotahnaa on kyllä välissä, onkohan alumiininpala liian pieni niille n12x12cm?

Minkähänkokoinen sulake noille uksiköille pitää olla, nyt on 10A?
Koita käyttää extra koodin 4pin hei dwelliä, tai sitten otat 'oikean' dwell koodin käyttöön ja etsit sellaiset arvot millä yksiköt pysyy viileinä mutta auto toimii hyvin
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

TVH wrote: Koita käyttää extra koodin 4pin hei dwelliä, tai sitten otat 'oikean' dwell koodin käyttöön ja etsit sellaiset arvot millä yksiköt pysyy viileinä mutta auto toimii hyvin
Elikkäs mulla on tuosta "Mega tune power cycle after changes" taulusta valittuna se wheel decoder, siis siinäkö pitää valita jotain muuta?
Post Reply