Tilanne on että tuossa pystylyhty mersun koneessa on alkuperäisesti "liian isot" suuttimet ja säätöongelmia on ymmärtääkseni tulossa noiden kanssa. Mitattu ~450cm^3 3 barilla.. Suuttimia en ala pienentämään, koska onhan ne perskule toiminu -70 luvun d-jetilläkin. Eihän sitä tiedä vaikka ahtimen laittaa joskus..
Hi-res koodi?!
Moderator: Masi_K
Hi-res koodi?!
Mitkä vaihtoehdot nyt on tarkemmalle resoluutiolle MS1:ssä, extrassako nyt tuota ei ole? Eikös siihen ollut joku oma koodiversio, mutta onko siinä 12x12 karttoja bensalle?
Tilanne on että tuossa pystylyhty mersun koneessa on alkuperäisesti "liian isot" suuttimet ja säätöongelmia on ymmärtääkseni tulossa noiden kanssa. Mitattu ~450cm^3 3 barilla.. Suuttimia en ala pienentämään, koska onhan ne perskule toiminu -70 luvun d-jetilläkin. Eihän sitä tiedä vaikka ahtimen laittaa joskus..
Tilanne on että tuossa pystylyhty mersun koneessa on alkuperäisesti "liian isot" suuttimet ja säätöongelmia on ymmärtääkseni tulossa noiden kanssa. Mitattu ~450cm^3 3 barilla.. Suuttimia en ala pienentämään, koska onhan ne perskule toiminu -70 luvun d-jetilläkin. Eihän sitä tiedä vaikka ahtimen laittaa joskus..
Viimeinen HiRes koodi minkä olen itse nähnyt löytyi jotenkin linkitettynä joko megamanualista tai alkuperäsiltä bsoflex-megasquirt-sivustolta. Koodi oli toiminnallisesti muuten ihan vastaava kuin ykkösmegan peruskoodi. Eli 8x8 kartoilla sekin siis toimii.
Vähän OT, mutta siis sääli ettei extra-koodia aikanaan lähdetty rakentamaan tuon Hires-koodin pohjalle. Syy varmasti eniten siinä, että vanhalle koodille oli eniten valmiiksi modauksia, dual table, megasquirt'n'spark jne jolloin kaikkea ei tarttenu vääntää alusta uusiks vaan yhdistelty pikkuhiljaa ja ympätty uusia ominaisuuksia.
Jos joku nyt lähtis kasaamaan samaa pakettia Hires-koodille niin ois ihan mahdoton homma ja pienemmällä vaivalla todnäk ymppäis ne samat jutut kehittyneempään MS2:seen. Onneks MS2:seen on suunniteltu/suunnitteilla jo noi lisäpalikat mitkä pitäs yksinkertaistaa liitännällisyyttä ja tuoda lisää lähtöjä. Sillä vois sit jo tehdäkin jotain.
Vähän OT, mutta siis sääli ettei extra-koodia aikanaan lähdetty rakentamaan tuon Hires-koodin pohjalle. Syy varmasti eniten siinä, että vanhalle koodille oli eniten valmiiksi modauksia, dual table, megasquirt'n'spark jne jolloin kaikkea ei tarttenu vääntää alusta uusiks vaan yhdistelty pikkuhiljaa ja ympätty uusia ominaisuuksia.
Jos joku nyt lähtis kasaamaan samaa pakettia Hires-koodille niin ois ihan mahdoton homma ja pienemmällä vaivalla todnäk ymppäis ne samat jutut kehittyneempään MS2:seen. Onneks MS2:seen on suunniteltu/suunnitteilla jo noi lisäpalikat mitkä pitäs yksinkertaistaa liitännällisyyttä ja tuoda lisää lähtöjä. Sillä vois sit jo tehdäkin jotain.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Ajelen par aikaa uusimmalla HI res koodilla MS1 sellä. Vielä on vähän hakemista. Mutta on jo sinnepäi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Ei mulla sinänsä ole ongelmia nykyisessä kokoonpanossa, vaan ei se parempi säätötarkkuus olisi pahitteeksi. Nykyisellään on tuota painetta hieman alta 2 baria, siis se alkuperäinen säädinhän on säädettävä. Noita letkumallisia suuttimia halvinten ja helpointen mahtaa saada kun ostaa koko koneen, kuten itse tein. Saa samalla varaosia..Heikki H. wrote:Homma alempi paineinen paineen säädin. Millainen muuten tuollaisten letkumallin suuttimien saatavuus on tätänykyä? Saako niitä mistään.
-
Sivonen
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
Minulla on samanlainen kone ja samanlaiset suuttimet odottelee tallin hyllyllä... Itse skuirtti kylläkin vielä puuttuu.
Muistatko Antti mitä ne suuttimet tuottaa vakiopaineilla (oliko se nyt 1.2 vai 1.4 bar)? Mun koneeseen kun pitäs saada bensaa sellaiset 250ml / min / suutin, niin meneeköhän paineet tyhjäkäynnin kannalta vallan mahdottomaksi noilla suuttimilla...
Sun ongelmaanhan löytyy (mahdollisesti) ratkaisu kun ostaa kertovan paineensäätimen, eli tyhjäkäynnillä voi pitää vaikka 1.4bar b-paineita ja kierroksilla sitten enemmän.
Muistatko Antti mitä ne suuttimet tuottaa vakiopaineilla (oliko se nyt 1.2 vai 1.4 bar)? Mun koneeseen kun pitäs saada bensaa sellaiset 250ml / min / suutin, niin meneeköhän paineet tyhjäkäynnin kannalta vallan mahdottomaksi noilla suuttimilla...
Sun ongelmaanhan löytyy (mahdollisesti) ratkaisu kun ostaa kertovan paineensäätimen, eli tyhjäkäynnillä voi pitää vaikka 1.4bar b-paineita ja kierroksilla sitten enemmän.
Auttaskohan tuo hi-res koodi tuohon munki ongelmaan sitte, mulla on 1400cc kone 370cc suuttimet (turbon takia noin isot) ja semmonen kertova bensanpaineensäädin.
3000 ylöspäin toimii tosi hyvin, siihen asti on seokset tosi epämääräisiä, johtuneeko sitte suht isoista suuttimista, tyhjäkäynti on tosi karmeaa röpötystä, karttan säädöllä ei sitä siistiksi saa eikä squirttien määrällä per cycle.
3000 ylöspäin toimii tosi hyvin, siihen asti on seokset tosi epämääräisiä, johtuneeko sitte suht isoista suuttimista, tyhjäkäynti on tosi karmeaa röpötystä, karttan säädöllä ei sitä siistiksi saa eikä squirttien määrällä per cycle.
Luulis että saa aika hyvän tyhjäkäynnin silloin stanu koodilla. Vaikkakin 1 pykälä VE kartalla muuttaa tyhjäkäynnillä arvoa reippaasti.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Totas noin, mikä Megatune tuolle Hi-res koodille. Kokeilin pikaisees aamulla yhtä mutta tuossa Megatunessa kaikki tuntui sekoilevan, ei edes kiekkalukemaa näyttänyt. Auto sinällään kyllä läksi käymään ja otti kierroksia, ei siinä mitään.. Saattoi tuo sekoilu johtua kyllä myös kun nakkasin 29q asetukset sille.. 
Eilen latasin uusimman msnextra-hires koodin hr_08d omaan autooni ja ei voi muuta kuin suositella, varsinkin jos on liian isot suuttimet.
Mulla on aika isot suuttimet ja nyt auto tuntuu paljon paremmalta!
Megatuneksi se uusin. Itse päivitin 029k:sta tuohon ja asetukset ainakin mulla asettuivat kohdalleen tuon asetuksilla...
t. Leka
Mulla on aika isot suuttimet ja nyt auto tuntuu paljon paremmalta!
Megatuneksi se uusin. Itse päivitin 029k:sta tuohon ja asetukset ainakin mulla asettuivat kohdalleen tuon asetuksilla...
t. Leka
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
hr_09a, uusin extra on aivan törkeän hyvä. Siihen on otettu mukaan kaikki korjaukset joita tuonne on tehty. Ei ole enää mitään nykimistä tai muuta ongelmaa havaittavissa. Suosittelen varauksetta.Vauhtivaunu wrote:Onko muuten Hi-res-extra tällä hetkellä miten vakaa? Onko tullu kellä ongelmia vastaan?
t. Leka
ja ettei tartte kaikkien sitä etsiä netin syövereistä laitan linkin siihen... (tämä on mun omilla sivuilla, joten ei häviä, ennenkuin itse sen sieltä poistan...)Leka wrote:hr_09a, uusin extra on aivan törkeän hyvä. Siihen on otettu mukaan kaikki korjaukset joita tuonne on tehty. Ei ole enää mitään nykimistä tai muuta ongelmaa havaittavissa. Suosittelen varauksetta.Vauhtivaunu wrote:Onko muuten Hi-res-extra tällä hetkellä miten vakaa? Onko tullu kellä ongelmia vastaan?
t. Leka
hr_09a
Uudempaa pukkaa
FYI: Uusin on tietääkseni tällähetkellä: Täältä löytyvä Hr_10d2. Tuo on testausvaiheessa, mutta näyttäisi vakiomapilla toimivan hyvin; 4 bar mapilla jotain häikkää. VE-karttaa saattaa joutua säätelemään hieman tälle versiolle.
-
Vauhtivaunu
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Uudempaa pukkaa
Eikös siinä ole juuri korjaus 3 ja 4 bar mappeja varten. Aikasemmin oli kai jotain bugia, jonka vuoksi nuo kovempipaineiset mapit veti seosta liian rikkaalle.msivula wrote: 4 bar mapilla jotain häikkää. VE-karttaa saattaa joutua säätelemään hieman tälle versiolle.
Re: Uudempaa pukkaa
Onkos tätä koodia ketään jo kokeillut, että miten toimii?msivula wrote:FYI: Uusin on tietääkseni tällähetkellä: Täältä löytyvä Hr_10d2. Tuo on testausvaiheessa, mutta näyttäisi vakiomapilla toimivan hyvin; 4 bar mapilla jotain häikkää. VE-karttaa saattaa joutua säätelemään hieman tälle versiolle.
sierra twinturbo
Re: Uudempaa pukkaa
Täällä mennään kyseisellä koodilla, mutta en tiedä, paljon tuota VE-karttaa joutuu säätelemään kun itselle tuli ns. ensiasennuskoodiksi(tai siis lähdin täysin tyhjältä pohjalta etenemään tämän kanssa, moottoriin tuli samalla paljon muitakin muutoksia).. Lähtee kylmänä ja kuumana käyntiin ja tuntuisi toimivan ainakin omassa setupissa ilman ongelmia.puuhapete wrote:Onkos tätä koodia ketään jo kokeillut, että miten toimii?msivula wrote:FYI: Uusin on tietääkseni tällähetkellä: Täältä löytyvä Hr_10d2. Tuo on testausvaiheessa, mutta näyttäisi vakiomapilla toimivan hyvin; 4 bar mapilla jotain häikkää. VE-karttaa saattaa joutua säätelemään hieman tälle versiolle.
Re: Uudempaa pukkaa
Kyllä hr10d2 koodi toimii hyvin, ja suurentunut seoksen säädön resoluutio (aiemmin 0.1 ms vs. hr koodin 0.025 ms) auttaa selkeästi, erityisesti tyhjäkäynnin tuntumassa/emissioteknisten seossäätöjen suhteen.puuhapete wrote:Onkos tätä koodia ketään jo kokeillut, että miten toimii?msivula wrote:FYI: Uusin on tietääkseni tällähetkellä: Täältä löytyvä Hr_10d2. Tuo on testausvaiheessa, mutta näyttäisi vakiomapilla toimivan hyvin; 4 bar mapilla jotain häikkää. VE-karttaa saattaa joutua säätelemään hieman tälle versiolle.
Itellä oli jotain outoo hires-extran kanssa. Tasasta kyytiä ajelin ja seokset pyöri siinä stoikiometrisen molemmin puolin. Sitte lambdajännite kertoi, että seokset meni rikkaalle. Kapeakaista näytti yli 0,8V kokoajan ja kohta auto rupes lievästi röpöttämään. Ongelma ilmeni monta kertaa matkan aikana ja sen sai pois käyttämällä kaasua ylhäällä, jolloin overrun cut menee päälle.
Lambdakorjauksen otin pois, eikä sillä tuntunu olevan vaikutusta. Välillä ihan ku ois ollu liian laihallaki.
Aattelin jo että suuttimet jumii tai jotain mutta kun vaihdoin 029y4 koodiin takas niin ongelma hävis.
Lambdakorjauksen otin pois, eikä sillä tuntunu olevan vaikutusta. Välillä ihan ku ois ollu liian laihallaki.
Aattelin jo että suuttimet jumii tai jotain mutta kun vaihdoin 029y4 koodiin takas niin ongelma hävis.
Auto on -88 vapari ei turboa, extra pela muuten hyvin paitsi tyhjäkäynti on hankala saada säädettyä katsastuksen ellei vaihda pienemmät suuttimet.
on se ihme 300cc pitää vaihtaa 200cc että saa päästöt kohdalle..
Eli kaipaan sellasta nippeli tietoa jos joku jaksais vaivautua.
On noissa uusimmissa HR-koodeissa 12x12 VE ja Sytty.. Olennaisena erona on tuo suuttimien PWM virranrajoituksen puute (eli korkeaohmisilla suuttimilla tai etuvastuksella varustetuilla matalaohmisilla ei vaikutusta).
Saatat joutua säätelemään VE-taulukkoa kun vaihdat normi-extrasta tähän.. Omassa kulkuvälineessä kyseinen koodi on pyörinyt ongelmitta, tähän asti ainakin (nythän se tunnetusti lopettaa toimintansa, kun on kehuttu), elikkäs noin 5tkm.
Saatat joutua säätelemään VE-taulukkoa kun vaihdat normi-extrasta tähän.. Omassa kulkuvälineessä kyseinen koodi on pyörinyt ongelmitta, tähän asti ainakin (nythän se tunnetusti lopettaa toimintansa, kun on kehuttu), elikkäs noin 5tkm.
