Parempi ryyppy vanhukseen
Moderator: Masi_K
Parempi ryyppy vanhukseen
Tämä ei nyt ihan ole megasquirt topicci, mutta anyway, voisikohan kaasutinmoottoriin rakentaa ryypyn ruiskun suuttimia hyväksikäyttäen?
Auto on niin vanha ja väsynyt,että se käynnistyy vain kauniina kesäpäivinä. Eli vuoden 65 metrifoordi olisi kyseessä 2.0 V6 koneella ja 6 Voltin sähköillä.
Kaasuttimessa on automaattiryyppy. Ja kone on hyvin kranttu ryypyn käytölle. Ryyppyä tarvitaan, mutta siihen ryyppyyn se myös tukehtuu, jos käynnistys ei onnistu ensi yrittämällä. Ryyppyläpän alipaineavautuminenkin taitaa olla vähän niin ja näin.
6 voltin sähköjen ansiosta pyöritys on hieman laiskempaa ja epäilen että bensa ei kaasuunnu kunnolla startatessa, vaan tulee "loristen" pyttyihin. Eikä se sitten syty.
Jos kaasuttimeen piilottaisi suuttimen tai kaksi kurkkujen yläpuolelle ja niitä ohjaisi jollakin itsetehdyllä PWM säätimellä, niin saattaisi saada koneelle syttyvämpää seosta.
Suurin ongelma on 6 volttisuus. Suuttimet pitäisi olla varmaankin matalaohmiset. Mutta entäpä pumppu?
Millä järjestän suuttimille tarpeeksi painetta? ei taida 0,4 baria oikein riittää suihkuttamiseen.
Pyöriikö ruiskupumppu vielä 6 voltilla ja antaako se vielä painetta?
Onko paluukierto ja paineensäädin pakollisia?
Millä periaatteella pumput yleensä toimii? Mitä pumppu sanoo jos virtauksen estää?
Auto on niin vanha ja väsynyt,että se käynnistyy vain kauniina kesäpäivinä. Eli vuoden 65 metrifoordi olisi kyseessä 2.0 V6 koneella ja 6 Voltin sähköillä.
Kaasuttimessa on automaattiryyppy. Ja kone on hyvin kranttu ryypyn käytölle. Ryyppyä tarvitaan, mutta siihen ryyppyyn se myös tukehtuu, jos käynnistys ei onnistu ensi yrittämällä. Ryyppyläpän alipaineavautuminenkin taitaa olla vähän niin ja näin.
6 voltin sähköjen ansiosta pyöritys on hieman laiskempaa ja epäilen että bensa ei kaasuunnu kunnolla startatessa, vaan tulee "loristen" pyttyihin. Eikä se sitten syty.
Jos kaasuttimeen piilottaisi suuttimen tai kaksi kurkkujen yläpuolelle ja niitä ohjaisi jollakin itsetehdyllä PWM säätimellä, niin saattaisi saada koneelle syttyvämpää seosta.
Suurin ongelma on 6 volttisuus. Suuttimet pitäisi olla varmaankin matalaohmiset. Mutta entäpä pumppu?
Millä järjestän suuttimille tarpeeksi painetta? ei taida 0,4 baria oikein riittää suihkuttamiseen.
Pyöriikö ruiskupumppu vielä 6 voltilla ja antaako se vielä painetta?
Onko paluukierto ja paineensäädin pakollisia?
Millä periaatteella pumput yleensä toimii? Mitä pumppu sanoo jos virtauksen estää?
Taunus -65
Ruiskussa on aina paluukierto. 6 voltilla tuskin jaksaa edes pyöriä, ottaa virtaa varmaan aika mukavasti tuolla jännitteellä. Yleinen bensapaine ruiskukoneissa on siinä 3 baaria.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Chevy Astron TBI:n suutin 0.8-0.9 Bar 42-45lb/hr
Pitäisi tulla soppaa ihan riittävästi vielä 0.4 bar:lla.
Suihkukuviolla ei ole juuri väliä, jos suihkutetaan kaasarin venturin yläpuolelta.
Pitäisi tulla soppaa ihan riittävästi vielä 0.4 bar:lla.
Suihkukuviolla ei ole juuri väliä, jos suihkutetaan kaasarin venturin yläpuolelta.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta. Saattaisi toimia ihan mekaanisen bensapumpun kanssa. Onkos nuo suuttimet matalaohmisia?MrFairlane wrote:Chevy Astron TBI:n suutin 0.8-0.9 Bar 42-45lb/hr
Pitäisi tulla soppaa ihan riittävästi vielä 0.4 bar:lla.
Suihkukuviolla ei ole juuri väliä, jos suihkutetaan kaasarin venturin yläpuolelta.
Taunus -65
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
On. Megan kanssa vaatii ~5.8 Ohmin vastuksen eteen.20m wrote:Tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta. Saattaisi toimia ihan mekaanisen bensapumpun kanssa. Onkos nuo suuttimet matalaohmisia?MrFairlane wrote:Chevy Astron TBI:n suutin 0.8-0.9 Bar 42-45lb/hr
Pitäisi tulla soppaa ihan riittävästi vielä 0.4 bar:lla.
Suihkukuviolla ei ole juuri väliä, jos suihkutetaan kaasarin venturin yläpuolelta.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Itse veikkaisin että tuolla 6:lla voltilla pyörii jo melkein mikä tahansa pumppu riittävästi ryyppysuutinta varten. Minun kokemuksen mukaan sähkömoottorit ottavat pienemmällä jännitteellä myös pienemmän virran eivätkä isompaa(kuten kävisi jos ottaisivat vakiotehon). Jonkinlainen paineensäädin on käytännössä pakollinen, mutta veikkaisin ettei sen tarvitse olla ryyppykäytössä välttämättä imusarjan paineeseen reagoiva. Yksinkertaisen painesäätimen voi helposti tehdä itsekin vaikkapa T-liitimestä jousesta ja kuulasta. Olettaisin myös että normi suutin toimii riittävän hyvin 6V:lla, avautumisaika voi olla mitä sattuu mutta sillä ei ole niin väliä omatekoisessa PWM-kötöstyksessä, tietysti jos mahdollista niin kannattaa käyttää matalaimpedanssista suutinta. Yhdellä kaverilla oli muistaakseni joskus valjastettuna pissapoika käynnistysrikastuskäyttöön mutta sitä jopa minä sanon viritykseksi.
GSX-R1100 -90
Ehkei tämä niin mahdoton projekti loppujen lopuksi olekaan. Yksinkertaisimmillaan se olisi 1-piste ruiskun suutin kaasuttimeen ja haaroitus kaasuttimen bensaletkusta sinne (n.0.4bar).
Ja sitten juottaa kasaan jonkun säätimen, jolla voi suuttimen aukioloa säädellä kabiinista käsin.
Ja seuraavaksi sitten hieman kehittyneempi versio, mikä haistelee moottorin lämpöä ja säätyy sen mukaan ja sitten vielä kehittyneempi versio, johon lisätään lambda jota myös haistellaan.
Ja sitten...
Joka tapauksessa joku tuollainen V-moottorin suutin voisi olla hyvä. Onko Astrossa 1 vai 2 suutinta, vai miten on hoidettu suihkun suuntaus moottorin molemmille puoliskoille? Suihkuttaako se suutin kenties leveän viuhkan?
Mulla on tuo kaasutin samanlainen kuin tuossa:
http://www.taunus-zodiac.ch/images/sof047.jpg
Eli 2 kurkkua jotka aukeavat yhtäaikaisesti. Pitäisikö olla molemmille kurkuille oma pieni suutin, vai voiko tuohon kurkkujen välimaastoon laittaa yhden isomman suuttimen? Ryypyn läpät toki poistettaisiin tieltä.
Ja sitten juottaa kasaan jonkun säätimen, jolla voi suuttimen aukioloa säädellä kabiinista käsin.
Ja seuraavaksi sitten hieman kehittyneempi versio, mikä haistelee moottorin lämpöä ja säätyy sen mukaan ja sitten vielä kehittyneempi versio, johon lisätään lambda jota myös haistellaan.
Ja sitten...
Joka tapauksessa joku tuollainen V-moottorin suutin voisi olla hyvä. Onko Astrossa 1 vai 2 suutinta, vai miten on hoidettu suihkun suuntaus moottorin molemmille puoliskoille? Suihkuttaako se suutin kenties leveän viuhkan?
Mulla on tuo kaasutin samanlainen kuin tuossa:
http://www.taunus-zodiac.ch/images/sof047.jpg
Eli 2 kurkkua jotka aukeavat yhtäaikaisesti. Pitäisikö olla molemmille kurkuille oma pieni suutin, vai voiko tuohon kurkkujen välimaastoon laittaa yhden isomman suuttimen? Ryypyn läpät toki poistettaisiin tieltä.
Taunus -65
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Kohtuulliset mötikät nuo astron suuttimet.
http://www.cfm-tech.com/images/install/ ... ring-1.jpg
http://www.cfm-tech.com/images/trucks/trucks1b.jpg
Mitenköhän nuo sopisi, ettei tuki ilmanvirtausta. Onhan ne toisaalta aika matalat.
Saako noita jostain suomesta ja mihin hintaan?
Yritin laskeskella minkäkokoisia suuttimia tarvitaan ja sain laskettua jonkun laskukaavan mukaan että tollanen 80-90 heppanen kone vaatisi ruiskuna n. 53lb/h eli 557cc/min.
Mutta jos puhutaan pelkästä kylmäkäynnistys-rikastuksesta siten että kaasutin hoitaa kaiken muun, niin paljon se sitten mahtaisi olla?
http://www.cfm-tech.com/images/install/ ... ring-1.jpg
http://www.cfm-tech.com/images/trucks/trucks1b.jpg
Mitenköhän nuo sopisi, ettei tuki ilmanvirtausta. Onhan ne toisaalta aika matalat.
Saako noita jostain suomesta ja mihin hintaan?
Yritin laskeskella minkäkokoisia suuttimia tarvitaan ja sain laskettua jonkun laskukaavan mukaan että tollanen 80-90 heppanen kone vaatisi ruiskuna n. 53lb/h eli 557cc/min.
Mutta jos puhutaan pelkästä kylmäkäynnistys-rikastuksesta siten että kaasutin hoitaa kaiken muun, niin paljon se sitten mahtaisi olla?
Taunus -65