Suotuisa paineensäädin turbokäyttöön

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Suotuisa paineensäädin turbokäyttöön

Post by Hessu »

Niin, mitenkäs on: Ei taida normaali vaparikoneen Bosch-bensanpaineensäädin tunnistaa ahtopainetta? Periaatteessa matalilla ahdoilla tilanteen voisi korjata vain VE:tä kasvattamalla mutta ei taida olla kovin suositeltava vaihtoehto...
Mitäs edullisia vaihtoehtoja on olemassa asian hoitamiseksi? Toinen regu sarjaan alkuperäisen kanssa vai kokonaan uusi?
VW T1 -68 MS1 + EDIS
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Kyllä pääsääntöisesti ihan perus paineensäätimet käyvät turbokäyttöön jos niissä on vain imusarjapaineelle liitäntä.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

kannattaa hommata suoraa vaikka malpassin kertova säädin vaan sinne :)
Bmw E32 750ila
flektivitonen
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
Location: Helsinki

Post by flektivitonen »

ei kertovaa säädintä, eikä malpassia/FSE:tä. paineet heittelee, eikä pysy kohdallaan vaikka paineet on tiettyyn arvoon ruuvattu.
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

Jaaha, äänet siis alkuperäiselle säätimelle? No, se on toki mahdollisimman halpa ja helppo tapa :)
VW T1 -68 MS1 + EDIS
flektivitonen
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
Location: Helsinki

Post by flektivitonen »

mun tietääkseni kertova ja säädettävä säädin on 2 eri asiaa. säädettävällä säätimellä voidaan perusbensanpainetta nostaa, johon tulee lisäksi ahtopainereferenssi.

kertova säädin on taas ymmärtääkseni sellainen, jossa peruspaine on "vakio" ja vain ahtojen alaiseen bensanpaineeseen saadaan lisäystä ruuvaamisella.

ikävä kyllä, FSE on edullinen ja kaikkien tiedossa, mutta se ei oikein toimi niinkuin sen pitäisi toimia.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Sain ainakin yhden vapariin tarkoitetun vakio paineensäätimen jumiin hetken ajeltuani. Ei säätänyt enää painetta suuntaan taikka toiseen, vaan lähes tasainen 3 bar.

Siinä nyt ei tosin mitään menetä jos alkuperäisellä aloittelee, vaihtaa sitten jos tarvetta ilmenee.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Mietiskelin tuota bensanpaineensäädintä sitä kautta että mikä sen tehtävä on: Pitää bensanpaine halutun määrän X imusarajan painetta ylempänä.

No, kalvon toisella puolella on:
imusarjanpaine + bensanpaine
ja toisella puolella:
ahtopaine + jousi

Nyt kun todetaan että imusarjanpaine=ahtopaine, säätimen "yhtälö" typistyy muotoon bensanpaine vs. jousi. Eli tuonmallinen bensanpaineensäädin toimii aina myös ahtopaineenalaisena.

Ja nyt irroittamaan FSE:tä, jo aiemmin mainituista syistä :)
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

En paljo tosta viestistä ymmärtäny, mutta yläpuolella on imusarjantaine+ perus paine-eron määräävä jousi. Alapuolella on bensakiskon paine ja paluureikä.

Mites tuo vakiosäätimen kasaan puristamalla saatu paineen nousu...
Siis oletteko tehneet ja miten suurille paineille asti? Ajattelin sellaista 4bar peruspainetta.
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

flektivitonen wrote:ei kertovaa säädintä, eikä malpassia/FSE:tä. paineet heittelee, eikä pysy kohdallaan vaikka paineet on tiettyyn arvoon ruuvattu.

no ihme kyllä mutta kyllä mulla vaan pysyy bensanpaine siinä mihin se on säädetty :roll: ja mulla on juuri tuo Progressiivisesti säätyvä malpassin 3 kalvoinen bensanpaineen säädin :)
Bmw E32 750ila
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

täältä löytyy toinen FSE säädin joka ainakin toistaiseksi on toiminut moitteetta, käytössä on juuri tuo kolme-kalvoinen versio jossa säätösuhde on 1--1,7.

P_L
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

Onko tuo 3-kalvoinen nyt sitten semmoinen "rising rate regulator"? Miksi sellaista pitäisi käyttää ohjelmoitavan ruiskun kanssa?
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Kaahari
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:49
Location: Vantaa

Post by Kaahari »

Kertovaa säädintä voi yleensä säätää ihan niin kuin muitakin, mutta se kerroin esim. 1.2-1.5 vaikuttaa siihen kuinka paljon bensanpaine nousee suhteessa imusarjan paineeseen. 1.5-kertova nostaa 0.4bar imusarjapaine-erolla 0.6bar bensanpainetta.
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

Niin niin, mutta eikös tuollaiset viritykset ole tarkoitettu lisäämään soppaa siinä tapauksessa että ruiskun säätöihin ei muuten päästä puuttumaan? Ohjelmoitavan polttoaineensuihkutuksen kanssa siis tarpeeton ominaisuus.
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Kaahari
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Feb 25, 2005 22:49
Location: Vantaa

Post by Kaahari »

Eipä sitä tarvihe.
JJ
Megasquirttaaja
Posts: 67
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:31
Location: Ylivieska
Contact:

Post by JJ »

Itsellä fse:n 3-kalvoinen säädin ja näyttää että paineet ei pysy välillä samoina ja moottorin sammuttua aika nopeasti paineet tippuvat.
Opel 20XE project
olski
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Sat Feb 26, 2005 2:02
Location: Vammala

Post by olski »

Mulla on malpassin 3-kalvoinen säädin, vähän kans ollu onkelmia sen kans.Paineet pudonnu pari kertaa 2baariin.
Tuunus 20m 2.9 msnedis
Half time
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sun Mar 13, 2005 22:52
Location: Kainuu..

Post by Half time »

olski wrote:Mulla on malpassin 3-kalvoinen säädin, vähän kans ollu onkelmia sen kans.Paineet pudonnu pari kertaa 2baariin.
eihän vaan lopu pumpun tuotto tämmösissä tapauksissa? eli onko pelkän paineensäätimen vaihtamisella korjaantunut??
Ruutan opiskelija..
olski
Megasquirttaaja
Posts: 61
Joined: Sat Feb 26, 2005 2:02
Location: Vammala

Post by olski »

Half time wrote:
olski wrote:Mulla on malpassin 3-kalvoinen säädin, vähän kans ollu onkelmia sen kans.Paineet pudonnu pari kertaa 2baariin.
eihän vaan lopu pumpun tuotto tämmösissä tapauksissa? eli onko pelkän paineensäätimen vaihtamisella korjaantunut??
Voihan se tietysti pumppukin olla.Epäilen kuiteski kun paine tippu tyhjäkäynnnillä.Katon tolla vakio säätimellä tekeekö se viä noin.
Tuunus 20m 2.9 msnedis
Japso
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:21
Location: Savonlinna

Post by Japso »

Kaahari wrote:Eipä sitä tarvihe.
Tarvii, jos loppuu suuttimien tuotto kesken vakiopaineilla :wink: .

Tuntuu olevan melkoisia yksilökappaleita nuo FSE/Malpassit, tähän mennessä olleista säätimistä kaksi on toiminut moitteetta, yksi pudotti paineita todella pahasti.
JZS147
Mr.Crossfire
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Apr 06, 2005 13:37
Location: Riihimäki

Post by Mr.Crossfire »

Heh, ensimmäinen viesti tälle foorumille... :)

Eikös se ole niin, että jos moottorissa on riittävän pienet suuttimet, jotta tyhjäkäynti/alakierrokset saadaan säätöihin, mutta täyskuormallakaan ei tuotto lopu kesken niin silloinhan kertova paineensäädin on tarpeeton?

Jos taas on semmoinen kone, että vakiobensanpaineilla tuotto loppuu kesken ja isommat suuttimet aiheuttaisivat tyhjäkäyntiongelman, niin silloin olisi kertova säädin paikallaan?
arpati
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Sat Apr 02, 2005 10:57

Post by arpati »

JJ wrote:Itsellä fse:n 3-kalvoinen säädin ja näyttää että paineet ei pysy välillä samoina ja moottorin sammuttua aika nopeasti paineet tippuvat.
Minkä kokoinen paluulinja tankkiin? Ettei meinaan menisi niin että paluulinja ahdistaa ja säädöt perseellään sen takia... Ihan vaan toi sammuttamisen jälkeinen paineiden tippuminen kuulostais siltä :shock: Itekin tarttis tollanen hommata joten laitteen toimivuudesta en tiedä sanoa :lol:
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

itsellä axussa 3 kalvoinen progressiivinen säädin, tuo kertova säätöhän tietysti vaikuttaa kumpaankin suuntaan yli ja alipaineella.

itsellä tämä ainakin on hyvä juttu koska ajan 400cc suuttimia 1400cc koneessa, jolloin tyhjänäkäynnillä bensanpaine on noin 2bar ja saadaan tuotto tippumasan ja pidennettyä suuttimen aukiolo aikaa ja tämä taas parantaa säätöresoluutiota alakierroksilla ja matka ajossa (paremmat kulutuslukemat) täyskaasulla vaparina säädin ainakin piti säädetyssä 3bar asetuksessa ihan hyvin, ja painepuolella pitäisi kertoa sitten sen 1.5 tai jotain mutta kuitenkin tasoittaa tuota bensakarttaa sen avulla. Kertova on siitä mukava että sen avulla jos normaalisti olisi staattinen säädin niin ei oteta huomioon ahtopainetta joka puskee bensanpainetta vastaan.
Kuitenkin itsellä on lähinnä sen takia että saa pudotettua tuon kanssa suuttimien duty-cycle arvon niin että pysyy alle 85% jolloin ollaan koko ajan hyvällä hyötysuhteella ja yli tuon 85% ei kannata mennä koska suuttimien tuotto voi pinentyä välillä 85-95% jolloin suutin voi jäädä ns. leijumaan eikä virtaa kunnolla.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Turtana wrote:Kertova on siitä mukava että sen avulla jos normaalisti olisi staattinen säädin niin ei oteta huomioon ahtopainetta joka puskee bensanpainetta vastaan.
Ei kai kertovan ja lineaarisen säätimen toiminta eroa toisistaan mitenkään tuossa kohtaa. Sama imusarjan paine vaikuttaa kalvon kummallakin puolella joten sen vaikutus bensanpaineeseen imusarjasta katsottuna kumoutuu. Vai tarkoititko staattisella säätimellä jotain muuta kuin tuollaista olettamaani bensakiskon ja paluulinjan välissä majailevaa imusarjanpaineohjattua lineaarista säädintä?

Perustelusi kertovalle säätimelle ovat tietenkin oikein. Mulla FSE toimi muuten ok, mutta bensanpaine muuttui noin -0.1bar/10°C eli aina kelin vaihtuessa sai käydä ruuvaamassa paineen uudestaan kohdalleen.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

JesseT wrote:Kyllä pääsääntöisesti ihan perus paineensäätimet käyvät turbokäyttöön jos niissä on vain imusarjapaineelle liitäntä.
Nimenomaan. Kunnossa oleva säädin.

Järjestelmää rakennettaessa pitää muistaa, ettei rullakennopumpun tuotto välttämättä riitä, sillä tuotto alenee paineen funktiona. Yleensä tuotto on ilmoitettu 3 kg/cm2 vastapaineeseen. Ahdetuissa linjapainetta nostaa ahtopaine l. 1.5 kilon ahdoilla linjapaine on 4.5 kg/cm2.

'Vakio'pumpuissa on painerajaventtiili, joka yleensä avautuu n. 5 kg/cm2 paineella. Jos nostat linjapainetta ahdetussa 4 kg/cm2 suuttimien 'virtausta kasvattaaksesi', joudut todennäköisesti vaihtamaan pumpun jossa enemmän tuottoa ja painerajaventtiilin avautumispaine korkeampi.
rontuj
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Fri Mar 11, 2005 23:56
Location: Tampere

Post by rontuj »

Millä te tuota besanpainetta mittaatte? Jos pistää normaalin painemittarin bensalinjaan niin eihän se kerro mitään siitä paine-erosta joka on bensalinjan ja imusarjan välillä.
MB 190E 2.3-16 kompressor - projekti kesken
jimi
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Mar 13, 2005 9:36

Post by jimi »

Pistä ahtopainemittari siihen bensanpainemittarin viereen vaikka seuraavasti (niin se jossa lukee OIL on oikeesti bensanpaine)

Image
Image
Image

Ja paine-anturi T-liittimellä polttoainelinjaan

Image



(kuvat lainattu http://www.subaruclubfinland.net -sivulta)

Tämä ei ole aivan tarkin mahdollinen, mutta varmasti halvin ja helpoin toteuttaa

-Jimi-
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?
Volvo 360GL -88
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

JTbo wrote:Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?
ei se paine anturi välitä aineesta mitä mittaa,,, omassakin autossa voi katsoa bensan paineen ÖP-mittarista , välissä on vaihtokytkin jolla valitaan kumpi anturi on kytketty, mutta ainakin VDO.lla on mittareita/antureita sekä 7bar ja 10 bar asteikolla, en tiedä voiko niitä sekottaa keskenään ,ainakaan kiinteään asennukseen en suosittelisi bensaputken vetoa ohjaamoon, mekaaniset isolaattorit on aika kalliita
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

PE-LE wrote:
JTbo wrote:Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?
ei se paine anturi välitä aineesta mitä mittaa,,, omassakin autossa voi katsoa bensan paineen ÖP-mittarista , välissä on vaihtokytkin jolla valitaan kumpi anturi on kytketty, mutta ainakin VDO.lla on mittareita/antureita sekä 7bar ja 10 bar asteikolla, en tiedä voiko niitä sekottaa keskenään ,ainakaan kiinteään asennukseen en suosittelisi bensaputken vetoa ohjaamoon, mekaaniset isolaattorit on aika kalliita
Kiitoksia tietopaketista :)

Tulipa sitten hankintoja lisää.
Volvo 360GL -88
Post Reply