Suotuisa paineensäädin turbokäyttöön
Moderator: Masi_K
Suotuisa paineensäädin turbokäyttöön
Niin, mitenkäs on: Ei taida normaali vaparikoneen Bosch-bensanpaineensäädin tunnistaa ahtopainetta? Periaatteessa matalilla ahdoilla tilanteen voisi korjata vain VE:tä kasvattamalla mutta ei taida olla kovin suositeltava vaihtoehto...
Mitäs edullisia vaihtoehtoja on olemassa asian hoitamiseksi? Toinen regu sarjaan alkuperäisen kanssa vai kokonaan uusi?
Mitäs edullisia vaihtoehtoja on olemassa asian hoitamiseksi? Toinen regu sarjaan alkuperäisen kanssa vai kokonaan uusi?
VW T1 -68 MS1 + EDIS
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 42
- Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
- Location: Helsinki
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 42
- Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
- Location: Helsinki
mun tietääkseni kertova ja säädettävä säädin on 2 eri asiaa. säädettävällä säätimellä voidaan perusbensanpainetta nostaa, johon tulee lisäksi ahtopainereferenssi.
kertova säädin on taas ymmärtääkseni sellainen, jossa peruspaine on "vakio" ja vain ahtojen alaiseen bensanpaineeseen saadaan lisäystä ruuvaamisella.
ikävä kyllä, FSE on edullinen ja kaikkien tiedossa, mutta se ei oikein toimi niinkuin sen pitäisi toimia.
kertova säädin on taas ymmärtääkseni sellainen, jossa peruspaine on "vakio" ja vain ahtojen alaiseen bensanpaineeseen saadaan lisäystä ruuvaamisella.
ikävä kyllä, FSE on edullinen ja kaikkien tiedossa, mutta se ei oikein toimi niinkuin sen pitäisi toimia.
Mietiskelin tuota bensanpaineensäädintä sitä kautta että mikä sen tehtävä on: Pitää bensanpaine halutun määrän X imusarajan painetta ylempänä.
No, kalvon toisella puolella on:
imusarjanpaine + bensanpaine
ja toisella puolella:
ahtopaine + jousi
Nyt kun todetaan että imusarjanpaine=ahtopaine, säätimen "yhtälö" typistyy muotoon bensanpaine vs. jousi. Eli tuonmallinen bensanpaineensäädin toimii aina myös ahtopaineenalaisena.
Ja nyt irroittamaan FSE:tä, jo aiemmin mainituista syistä
No, kalvon toisella puolella on:
imusarjanpaine + bensanpaine
ja toisella puolella:
ahtopaine + jousi
Nyt kun todetaan että imusarjanpaine=ahtopaine, säätimen "yhtälö" typistyy muotoon bensanpaine vs. jousi. Eli tuonmallinen bensanpaineensäädin toimii aina myös ahtopaineenalaisena.
Ja nyt irroittamaan FSE:tä, jo aiemmin mainituista syistä

En paljo tosta viestistä ymmärtäny, mutta yläpuolella on imusarjantaine+ perus paine-eron määräävä jousi. Alapuolella on bensakiskon paine ja paluureikä.
Mites tuo vakiosäätimen kasaan puristamalla saatu paineen nousu...
Siis oletteko tehneet ja miten suurille paineille asti? Ajattelin sellaista 4bar peruspainetta.
Mites tuo vakiosäätimen kasaan puristamalla saatu paineen nousu...
Siis oletteko tehneet ja miten suurille paineille asti? Ajattelin sellaista 4bar peruspainetta.
flektivitonen wrote:ei kertovaa säädintä, eikä malpassia/FSE:tä. paineet heittelee, eikä pysy kohdallaan vaikka paineet on tiettyyn arvoon ruuvattu.
no ihme kyllä mutta kyllä mulla vaan pysyy bensanpaine siinä mihin se on säädetty


Bmw E32 750ila
Voihan se tietysti pumppukin olla.Epäilen kuiteski kun paine tippu tyhjäkäynnnillä.Katon tolla vakio säätimellä tekeekö se viä noin.Half time wrote:eihän vaan lopu pumpun tuotto tämmösissä tapauksissa? eli onko pelkän paineensäätimen vaihtamisella korjaantunut??olski wrote:Mulla on malpassin 3-kalvoinen säädin, vähän kans ollu onkelmia sen kans.Paineet pudonnu pari kertaa 2baariin.
Tuunus 20m 2.9 msnedis
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 18
- Joined: Wed Apr 06, 2005 13:37
- Location: Riihimäki
Heh, ensimmäinen viesti tälle foorumille... 
Eikös se ole niin, että jos moottorissa on riittävän pienet suuttimet, jotta tyhjäkäynti/alakierrokset saadaan säätöihin, mutta täyskuormallakaan ei tuotto lopu kesken niin silloinhan kertova paineensäädin on tarpeeton?
Jos taas on semmoinen kone, että vakiobensanpaineilla tuotto loppuu kesken ja isommat suuttimet aiheuttaisivat tyhjäkäyntiongelman, niin silloin olisi kertova säädin paikallaan?

Eikös se ole niin, että jos moottorissa on riittävän pienet suuttimet, jotta tyhjäkäynti/alakierrokset saadaan säätöihin, mutta täyskuormallakaan ei tuotto lopu kesken niin silloinhan kertova paineensäädin on tarpeeton?
Jos taas on semmoinen kone, että vakiobensanpaineilla tuotto loppuu kesken ja isommat suuttimet aiheuttaisivat tyhjäkäyntiongelman, niin silloin olisi kertova säädin paikallaan?
Minkä kokoinen paluulinja tankkiin? Ettei meinaan menisi niin että paluulinja ahdistaa ja säädöt perseellään sen takia... Ihan vaan toi sammuttamisen jälkeinen paineiden tippuminen kuulostais siltäJJ wrote:Itsellä fse:n 3-kalvoinen säädin ja näyttää että paineet ei pysy välillä samoina ja moottorin sammuttua aika nopeasti paineet tippuvat.


itsellä axussa 3 kalvoinen progressiivinen säädin, tuo kertova säätöhän tietysti vaikuttaa kumpaankin suuntaan yli ja alipaineella.
itsellä tämä ainakin on hyvä juttu koska ajan 400cc suuttimia 1400cc koneessa, jolloin tyhjänäkäynnillä bensanpaine on noin 2bar ja saadaan tuotto tippumasan ja pidennettyä suuttimen aukiolo aikaa ja tämä taas parantaa säätöresoluutiota alakierroksilla ja matka ajossa (paremmat kulutuslukemat) täyskaasulla vaparina säädin ainakin piti säädetyssä 3bar asetuksessa ihan hyvin, ja painepuolella pitäisi kertoa sitten sen 1.5 tai jotain mutta kuitenkin tasoittaa tuota bensakarttaa sen avulla. Kertova on siitä mukava että sen avulla jos normaalisti olisi staattinen säädin niin ei oteta huomioon ahtopainetta joka puskee bensanpainetta vastaan.
Kuitenkin itsellä on lähinnä sen takia että saa pudotettua tuon kanssa suuttimien duty-cycle arvon niin että pysyy alle 85% jolloin ollaan koko ajan hyvällä hyötysuhteella ja yli tuon 85% ei kannata mennä koska suuttimien tuotto voi pinentyä välillä 85-95% jolloin suutin voi jäädä ns. leijumaan eikä virtaa kunnolla.
itsellä tämä ainakin on hyvä juttu koska ajan 400cc suuttimia 1400cc koneessa, jolloin tyhjänäkäynnillä bensanpaine on noin 2bar ja saadaan tuotto tippumasan ja pidennettyä suuttimen aukiolo aikaa ja tämä taas parantaa säätöresoluutiota alakierroksilla ja matka ajossa (paremmat kulutuslukemat) täyskaasulla vaparina säädin ainakin piti säädetyssä 3bar asetuksessa ihan hyvin, ja painepuolella pitäisi kertoa sitten sen 1.5 tai jotain mutta kuitenkin tasoittaa tuota bensakarttaa sen avulla. Kertova on siitä mukava että sen avulla jos normaalisti olisi staattinen säädin niin ei oteta huomioon ahtopainetta joka puskee bensanpainetta vastaan.
Kuitenkin itsellä on lähinnä sen takia että saa pudotettua tuon kanssa suuttimien duty-cycle arvon niin että pysyy alle 85% jolloin ollaan koko ajan hyvällä hyötysuhteella ja yli tuon 85% ei kannata mennä koska suuttimien tuotto voi pinentyä välillä 85-95% jolloin suutin voi jäädä ns. leijumaan eikä virtaa kunnolla.
Ei kai kertovan ja lineaarisen säätimen toiminta eroa toisistaan mitenkään tuossa kohtaa. Sama imusarjan paine vaikuttaa kalvon kummallakin puolella joten sen vaikutus bensanpaineeseen imusarjasta katsottuna kumoutuu. Vai tarkoititko staattisella säätimellä jotain muuta kuin tuollaista olettamaani bensakiskon ja paluulinjan välissä majailevaa imusarjanpaineohjattua lineaarista säädintä?Turtana wrote:Kertova on siitä mukava että sen avulla jos normaalisti olisi staattinen säädin niin ei oteta huomioon ahtopainetta joka puskee bensanpainetta vastaan.
Perustelusi kertovalle säätimelle ovat tietenkin oikein. Mulla FSE toimi muuten ok, mutta bensanpaine muuttui noin -0.1bar/10°C eli aina kelin vaihtuessa sai käydä ruuvaamassa paineen uudestaan kohdalleen.
Nimenomaan. Kunnossa oleva säädin.JesseT wrote:Kyllä pääsääntöisesti ihan perus paineensäätimet käyvät turbokäyttöön jos niissä on vain imusarjapaineelle liitäntä.
Järjestelmää rakennettaessa pitää muistaa, ettei rullakennopumpun tuotto välttämättä riitä, sillä tuotto alenee paineen funktiona. Yleensä tuotto on ilmoitettu 3 kg/cm2 vastapaineeseen. Ahdetuissa linjapainetta nostaa ahtopaine l. 1.5 kilon ahdoilla linjapaine on 4.5 kg/cm2.
'Vakio'pumpuissa on painerajaventtiili, joka yleensä avautuu n. 5 kg/cm2 paineella. Jos nostat linjapainetta ahdetussa 4 kg/cm2 suuttimien 'virtausta kasvattaaksesi', joudut todennäköisesti vaihtamaan pumpun jossa enemmän tuottoa ja painerajaventtiilin avautumispaine korkeampi.
Pistä ahtopainemittari siihen bensanpainemittarin viereen vaikka seuraavasti (niin se jossa lukee OIL on oikeesti bensanpaine)


Ja paine-anturi T-liittimellä polttoainelinjaan

(kuvat lainattu http://www.subaruclubfinland.net -sivulta)
Tämä ei ole aivan tarkin mahdollinen, mutta varmasti halvin ja helpoin toteuttaa
-Jimi-



Ja paine-anturi T-liittimellä polttoainelinjaan

(kuvat lainattu http://www.subaruclubfinland.net -sivulta)
Tämä ei ole aivan tarkin mahdollinen, mutta varmasti halvin ja helpoin toteuttaa
-Jimi-
ei se paine anturi välitä aineesta mitä mittaa,,, omassakin autossa voi katsoa bensan paineen ÖP-mittarista , välissä on vaihtokytkin jolla valitaan kumpi anturi on kytketty, mutta ainakin VDO.lla on mittareita/antureita sekä 7bar ja 10 bar asteikolla, en tiedä voiko niitä sekottaa keskenään ,ainakaan kiinteään asennukseen en suosittelisi bensaputken vetoa ohjaamoon, mekaaniset isolaattorit on aika kalliitaJTbo wrote:Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Kiitoksia tietopaketistaPE-LE wrote:ei se paine anturi välitä aineesta mitä mittaa,,, omassakin autossa voi katsoa bensan paineen ÖP-mittarista , välissä on vaihtokytkin jolla valitaan kumpi anturi on kytketty, mutta ainakin VDO.lla on mittareita/antureita sekä 7bar ja 10 bar asteikolla, en tiedä voiko niitä sekottaa keskenään ,ainakaan kiinteään asennukseen en suosittelisi bensaputken vetoa ohjaamoon, mekaaniset isolaattorit on aika kalliitaJTbo wrote:Heetkonen, pelaako bensapaineen mittaus öljynpaine anturilla? Helpottaisi asiaa kummasti. Tuosta viskositeetin vaikutuksesta paineen mittaukseen kun en ole ihan selvillä, vaikuttaako se edes?

Tulipa sitten hankintoja lisää.
Volvo 360GL -88