Sytytyasetukset 36-1 pyörällä cvh-moottorissa? Lupaa, ei käy

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
ari.kivinen
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue Mar 01, 2005 9:39
Location: Tampere

Sytytyasetukset 36-1 pyörällä cvh-moottorissa? Lupaa, ei käy

Post by ari.kivinen »

Onkos kenelläkään tietämystä miten asetukset laitetaan tässä kokoonpanossa: fordin cvh-kone, 36-1 vauhtipyörä, anturi originaalipaikallaan. Kun en saa konetta edes millään tapaa lupaamaan, pari kertaa on putkessa sylkenyt. Ajamalla tuli pihaan esc-sytytyksen kera ja mega hoisi bensapuolta, nyt mega mukana kipinää ohjaamassa ja ei mitään eloa.

Lähinnä siis kaipailisin tietämystä, mikä trigger angle, mitkä trig pos a ja trig return pos a, trib pos b ja trig return pos b.

Nöyrimmät kiitokset jo etukäteen tietämyksensä jakaville.

-ari
Last edited by ari.kivinen on Wed Jul 26, 2006 17:26, edited 1 time in total.
-ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

copy paste wheeldecoderin ohjeista:

EDIS4 replacement
36-1 wheel aligned the same as EDIS4 (see EDIS pages)
trigger angle=60
Timebased cranking and 10deg cranking angle.
trig A=3
trig B=21
Use two VB921 to drive the coils and set LED17,LED19 as spark outputs.
Spark output "inverted"
Dwell control with 5ms cranking, 4ms running and a 0.1ms min discharge.
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Hieman samaa aihetta sivuten: Onko kukaan laittanut CVH:ssa nokkapyörän taakse triggerikiekkoa? Jos on niin löytyisikö kuvia? Jano:lla taitaa olla tähän tapaan escortissaa mitä joskus passionfordia selailin.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Jano käyttää Weber-Marelli ruiskuja ja silloin nokassa on vaihetriggerit sekventiaalia varten, eli kaksi hammasta 90 asteen erolla. Alahihnapyörässä sitten normaalit 4 hammasta tasavälein.
ari.kivinen
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue Mar 01, 2005 9:39
Location: Tampere

Post by ari.kivinen »

Eipä toiminut tuolla wheeldecoderin ohjeella.
Sillä alkaa erikoiselta tuntua, kaikki tulpat kuitenkin kipinää roiskii ja edellisellä sytkällä ajamalla tuli pihaan, bensa käryää reippahasti jne.
Ohjeiden mukaan myös sytytysjärjestys on ok. Voisihan sitä varmuudella koittaa kääntää toisinpäin ettei ole siittä kiinni.

-ari
-ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-
ari.kivinen
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue Mar 01, 2005 9:39
Location: Tampere

Post by ari.kivinen »

Nyt sytkäjohdot toisinpäin ja johan lupaa, mutta todellakin vaan lupaa ja niin kauan kun jaksaa startata. Heti kun starttaamisen lopettaa niin loppuu elo moottorissa.
Johtuisiko ongelma mahdollisesti hall-anturista, tällä erää paikallaan positiivista pulssia antava anturi ja optoerotin sen mukaisesti kytketty (eli alasveto ja toinen jalka maissa).

-ari
-ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

JesseT wrote:Jano käyttää Weber-Marelli ruiskuja ja silloin nokassa on vaihetriggerit sekventiaalia varten, eli kaksi hammasta 90 asteen erolla. Alahihnapyörässä sitten normaalit 4 hammasta tasavälein.
Onko heittää arviota, että kuinka paksuja nuo triggerikiekot noissa on vakiona? Tällä anturilla: 2.0RS-Cosworth 86-- Marelli Hall? Tietäisi, että onko turha edes suunnitella sen kiekon sijoittamista nokkapyörän taakse.

Ja kiviselle anteeksipyyntö kun sotken sun threadia :oops:
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Oletko siis vaihtanut alkuperäisen anturin tilalle hall-anturin lohkoon vauhtipyörää lukemaan?

Koskar: yleensä triggerikiekot on 8-10mm, eli paljon anturin lukupintaa leveämpiä.
ari.kivinen
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue Mar 01, 2005 9:39
Location: Tampere

Post by ari.kivinen »

Kyllä vain, pnp tyyppinen hall-anturi paikallaan.
Kokeilin tänään invertteriä väliin, eli muuttaen toiminnan npn tyyppiseksi niin eipä sekään auttanut. Kai sitä vaan on niin pahasti ennakot persiillään ettei pelaa, muuta kun yrittää kerätä itsensä ja paeta tallille säätämään.
Toivottomalta vaikuttaa moinen urakka.

-ari
-ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

ari.kivinen wrote:Kyllä vain, pnp tyyppinen hall-anturi paikallaan.
Kokeilin tänään invertteriä väliin, eli muuttaen toiminnan npn tyyppiseksi niin eipä sekään auttanut. Kai sitä vaan on niin pahasti ennakot persiillään ettei pelaa, muuta kun yrittää kerätä itsensä ja paeta tallille säätämään.
Toivottomalta vaikuttaa moinen urakka.

-ari
Ajoituslamppu on aika halpa investointi.
Post Reply