Omistan kyseisenlaisen kiesin. Haluaisin autoon uuden ja kehittyneemmän moottorinohjaus järjestelmän. Saako Megasquirtin toimimaan kyseisessä autossa vai tuleeko hommasta sus.
Tällä hetkellä autossa on tai ainakin pitäisi olla Bosch Motronic M2.10.4 mallinen Boxi, jossa tehosteena on Superchip. Löytyykö tästä hyödynnettävää tavaraa Mega.s yksikköä paikalleen laitettaessa ja saako motronicin liitäntäjohtoja käytetyksi Megan kanssa.
Eräänä mukavana piirteenä haluaisin Fiigeliin useamman ohjelman, joita voi käyttää manuaalisesti. Eli käyttöauto-ohjelma, Täysin kisaohjelma sekä ohjelma, jota käytetään katsastuksessa.
Autoon tulee kaksitoiminen pakojärjestelmä, joista toisesta löytyy vastusta ja toinen on suora hole alusta loppuun. Näille kahdelle pakoputkityypille tulisi nuo käytössä etupäässä olevat ohjelmat.
Olen aika pahasti ulkona etenkin tietokonesanastosta, mutta varmaankin saan vastaukset kysymyksiini yksinkertaisen ihmisen ymmärrettävässä muodossa.
Mulla on poika joka ammatikseen tekee noita tietsikkahommia, ja hänet minä yritän saada ylipuhutuksi ensi talven aikana tehtävän ohjausyksikön tekijäylipäälliköksi. Kertokaa helvatissa mitä pitää sanoa, ettei hän vaan kieltäydy tehtävästä. Naisväen konsteja en halua kuulla, koska niillä minua vedätetään harvasepäivä.
Yhtenä päämääränä on jatkuvan kehityksen tavoite. On joitain juttuja joita saa halavallla ja jotka joutuu karsimaan myöhemmin pois, että saa toimivammat tilalle. Tämä tulee kalliiksi ja siksi tarkoituksena on hankkia vehkeet joita voi rakentaa eteenpäin. Ei yhdessä rysäyksessä vaan pitempi aikaisena harrasteluna.
Jutellaan niin päästään täältä tiedon suosta vähän kuivemmille kankaille.
Jyrki-boy
Fiat 2000 Coupe 20v turbo -97
Moderator: Masi_K
Jos kehittyneemmän moottorinohjauksen ko. autoon haluat, niin parempi tutustua VEMSiin. Mega on kuitenkin hyvin yksinkertainen ja ominaisuuksiltaan/liitännöiltään rajoittunut laite(vaikka tässäkin on paljon kehitystä tapahtunut), ja sopii paremmin vanhempiin autoihin kaasarien korvaamiseen.
Periaatteessa tuosta autosta varmaankin saa hyödynnettyä ~kaikki anturit ym. Se on sitten eri asia, minkälainen homma siinä on. Tuolta VEMSin webshopista saa ainakin sitä 55pin Motronicin liitintä kohtuuhintaan, siitä on helppo tehdä bolt-on sovitejohtosarja alkuperäisen ecun tilalle mikäli sinulla ko. liitintyyppi on.
Erilaisten ohjelmien käyttö on täysin turhaa. Oikein säädetyllä ohjelmalla moottori käy siistiä joutokäyntiä hyvillä päästöarvoilla, osakuormilla saa hyvän polttoainetaloudellisuuden sekä tehoa tarvittaessa "kaikki ulos".
Miten meinasit tuon pakoputkisysteemin toteuttaa? Sillekin on mahdollista ottaa ohjaus moottorinohjaimesta, joko simppeli rpm-kytkin, tai useampiakin ehtoja. Tutustu NOS-ohjaukseen, itse olen siitä tekemässä Hondan VTEC-ohjausta. Ihmettelen vain moisen tarvetta, varsinkin kun kyseessä on turboahdettu auto. Haetaanko tällä hiljaisuutta "normaaliin" ajoon, vai mitä?
Periaatteessa tuosta autosta varmaankin saa hyödynnettyä ~kaikki anturit ym. Se on sitten eri asia, minkälainen homma siinä on. Tuolta VEMSin webshopista saa ainakin sitä 55pin Motronicin liitintä kohtuuhintaan, siitä on helppo tehdä bolt-on sovitejohtosarja alkuperäisen ecun tilalle mikäli sinulla ko. liitintyyppi on.
Erilaisten ohjelmien käyttö on täysin turhaa. Oikein säädetyllä ohjelmalla moottori käy siistiä joutokäyntiä hyvillä päästöarvoilla, osakuormilla saa hyvän polttoainetaloudellisuuden sekä tehoa tarvittaessa "kaikki ulos".
Miten meinasit tuon pakoputkisysteemin toteuttaa? Sillekin on mahdollista ottaa ohjaus moottorinohjaimesta, joko simppeli rpm-kytkin, tai useampiakin ehtoja. Tutustu NOS-ohjaukseen, itse olen siitä tekemässä Hondan VTEC-ohjausta. Ihmettelen vain moisen tarvetta, varsinkin kun kyseessä on turboahdettu auto. Haetaanko tällä hiljaisuutta "normaaliin" ajoon, vai mitä?
Honda Civic '90 1.6 SOHC VTEC (D16Z6) ITB VEMS GenBoard V3.2
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
"Anyone can know, the point is to understand." A. Einstein
"People don't think as much as they should. If you think hard enough, the answer will come." B. Crower
Kaksitoiminen pönttö perärööriin
Kyseessä on Flow Tech Warlock merkkinen kapistus. Autoon tulee turbosta lähtien kolmen tuuman putki, jonka päässä on kyseinen pönttö. Normaaliajossa pakovaimennuksesta huolehtii kammio-resonaattori-kammio-resonaattori yhdistelmä, eli ajettaessa kanalan ohi ei kanat muni nahkamunia. Selväkielisesti asian voi ilmaista sillä, että ajettaessa mörisevällä autolla Haminasta Rovaniemelle, niin ääni alkaa varmaankin jo Kajaanin korkeudella ottamaan pattiin.
Warlockista avataan kolme siipimutteria ja otetaan pötikkä pois, jolloin koko pönttö toimii suorana putkena ilman minkäänlaista äänenvaimennusta tai pakovastusta lisäävää elementtiä. Näin tarpeen vaatiessa.
Tohon oisin ajatellut ne kaksi ohjelmaa, eli kaikki pihalle suoralla tröötillä ja normaalikäyttöön miedompi ohjelma toimintaan.
Toisaalta onhan mulla itsellä automaattisesti ja portaattomasti säätyvä kaasujalka, joka voidaan ohjelmoida jokaiseen tilanteeseen juuri kuljettajan mielestä parhaaksi.
Jyrki-boy
Warlockista avataan kolme siipimutteria ja otetaan pötikkä pois, jolloin koko pönttö toimii suorana putkena ilman minkäänlaista äänenvaimennusta tai pakovastusta lisäävää elementtiä. Näin tarpeen vaatiessa.
Tohon oisin ajatellut ne kaksi ohjelmaa, eli kaikki pihalle suoralla tröötillä ja normaalikäyttöön miedompi ohjelma toimintaan.
Toisaalta onhan mulla itsellä automaattisesti ja portaattomasti säätyvä kaasujalka, joka voidaan ohjelmoida jokaiseen tilanteeseen juuri kuljettajan mielestä parhaaksi.
Jyrki-boy
Harvemmin itselle on tullut vastaan ettei turbovehkeessä ole ääntä saatu tarpeeksi alas, siis ilman että pakopaineet ovat tulleet asiaksi.
Kahdesta eri ohjelmastakin pääsee yksinkertaisimmillaan kun antaa kaksi vaihtoehtoista ahtopainekarttaa, näin itselle tulee Vemssiin. Eli kun autoa lainaa joku muu niin on X-maksimipaineet, ja itseajettaessa Y-maksimipaineet.
Tuohon että haluat kehittyneemmän moottorinohjauksen, niin sekä Mega että Vems on vähemmän kehittynyt kuin alkuperäinen. Itsellä sama homma, mutta koska tuo Vems hoitaa homman, niin on moninkertaisesti halvempi kuin pari kunnon säätösessiota Motronicille.
Kahdesta eri ohjelmastakin pääsee yksinkertaisimmillaan kun antaa kaksi vaihtoehtoista ahtopainekarttaa, näin itselle tulee Vemssiin. Eli kun autoa lainaa joku muu niin on X-maksimipaineet, ja itseajettaessa Y-maksimipaineet.
Tuohon että haluat kehittyneemmän moottorinohjauksen, niin sekä Mega että Vems on vähemmän kehittynyt kuin alkuperäinen. Itsellä sama homma, mutta koska tuo Vems hoitaa homman, niin on moninkertaisesti halvempi kuin pari kunnon säätösessiota Motronicille.