Kartat?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
KTA
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:11

Kartat?

Post by KTA »

Katselin tossa noita kartaston arvoja ja ihmettelin että mitä noi luvut on, ovatko ne suuttimen aukioloaikoja vai joitain prosentteja maksimista?

Kun suurimman ja pienimmän lukeman ero tossa seoskartalla on aika olemattoman pieni.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ne ovat täytösarvoja, eli Volumetric Efficiency. Prosenttiosuus siitä paljonko kyseisen iskutilavuuden omaava sylinteri voi maksimissaan vetää ilmaa sisään vallitsevalla paineella.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tarkennuksena, arvot ovat VE * gamma, jossa gamma = (stoikiometrinen AFR)/(todellinen AFR). Stoikiometriseen seokseen tähdätessä arvo on suoraan VE, muussa tapauksessa haluttu AFR vaikuttaa lukemaan.

Lisäksi VE on täytös suhteessa imusarjan paineeseen, ei ulkoilman paineeseen.

http://www.megasquirt.info/manual/mtune.htm#ve
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Re: Kartat?

Post by TVH »

KTA wrote:Katselin tossa noita kartaston arvoja ja ihmettelin että mitä noi luvut on, ovatko ne suuttimen aukioloaikoja vai joitain prosentteja maksimista?

Kun suurimman ja pienimmän lukeman ero tossa seoskartalla on aika olemattoman pieni.
Mun omalla kartalla liikutaan tyhjäkäynnillä ja alhaisella kuormituksella suuremmalla kuin 18:1 seoksella, ne on säädetty siihen missä alkaa nykiä ja siitä vähän raskaammalle. Täyskaasulla vedätyksessä on tähdätty stoikiometriseen seokseen, koska kuten sanottu, tuo kartta on päivittäiseen ajoon ei maksimitehojen ulos ottamiseen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KTA
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:11

Post by KTA »

Onks se ainoa tapa jolla ton voi tehdä?

Mun mielestä noi erot tyhjäkäynti lukuarvon ja täyskaasuarvon välillä on ihan epäkäytännöllisen pieniä. Eiks ois paljo havainnoillisempaa puhua suoraan suuttimen aukioloajoista?

Ymmärsinkö siis oikein että siinä lukuarvossa on yhtenä muuttujana vielä imusarjanpainekin, eli se ei ole millään tavalla edes verrattavissa keskenään. Lukuarvo 50 jollakin paineella ei tarkoita samaa ruiskutusaikaa kuin 50 jollakin muulla paineella???
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Tämän systeemin hyvä puoli on, että kartat pysyy samana suuttimia ja ruiskutuslukumäärää/kierros vaihdettaessa. Myös vertailu autosta toiseen on nyt suoraviivaisempaa.
Loppupeleissä sehän nyt on aivan yksi ja sama, mikä se yksikkö on. Sitä vaan pienennetään ja suurennetaan tarpeen mukaan.
Post Reply