kuusi sylinterisen boxserin kytkentä?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
jopi73
Megasquirt aloittelija

kuusi sylinterisen boxserin kytkentä?

Post by jopi73 »

Moi

Miten noi ruiskun johdot tulisi kytkeä kun moottori on bokseri?

Poltto aine pankkeja on kaksi! Laitanko toisen vasemmalle syöttään ja toisen oikealle? vai pitäisikö vähän katsoa miten sytytys järjestys?

Alun perinhän se oli K-jetronikki ja silloin joka sylinteri sai kakkua kokoajan.
kenties varmaan MSII :takin voisi käyttää silleen?

Kertokaa ken tietää, olisin todella kiitollinen

Jopi
se mikä on nopeampi kuin porsche on turha
markkul
Megasquirt aloittelija

Post by markkul »

Mikä tuossa on sytytysjärjestys ja miten sylinterit on numeroitu?

Itse olen mitettinyt kanssa tuota ruiskutuksen järjestämistä. Siitä oli täällä yksi ketju, mutta mielestäni siinä ei tullut mitään lopullista selitystä kahden pankin käyttöön vs. yhden ja niiden ruiskutuskertojen määräämiseen?

Esim. Alfa 33:n 4-bokserissa sytkä järjestys on 1-3-2-4 ja sylinterit on numeroitu niin, että 1/3 on samalla puolen lohkoa ja vastaavasti 2/4. Eli tuossa järkisanoisi, että laitetaan 1/3 samaan pankkiin ja 2/4 omaansa. Koska noin saadaan imutahdit peräkkäin. Vai käykö tuossa nyt niin, että kun 3:ssa on imu, ruiskutetaankin 2/4 pankkia? Eli olisko esim. 1/4 2/3 kytkentä parempi?

Oma on V6 Sierra ja siinä järjestys 1-4-2-5-3-6 ja sylinterit 1-3 toisella ja 4-5 toisella puolen lohkoa. Tuossa kai pitäisi kytkeä molemmat lohkonpuoliskot omaansa, jolloin tilanne olisi sama kuin tuon bokserin tapauksessa jälkimmäinen esittämäni.
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Itse kykisin mieluuati niin että sytkä järjestyksessä joka toinen samaan. tämä ihan sen takia että jos jostain syystä toinen sutin tyhmä pimenee niin jokatoinen sylinteri käy, on huomattavasti tasaisempaa kuin se että puolet sytyttää peräkkäin ja sitten perään puolet sytyttämättä. Käynnin kannalta ei järjestuksellä ole mitään väliä, ellei sitten käytä kahtalambdaa ja halua molemmille koneen puoliskoille omaa lambda säätöä, silloin tietenkin puolisko samaan.
jopi73
Megasquirt aloittelija

Suuttimista

Post by jopi73 »

Niin miten sitten käyttäytyy juuri toi lamda?
Mistä sitten ottaisitte sen lamdan arvon eli mihin putkeen sen laitan?
Mulla on oikeastaan kolme paikkaa.
Putkisto on rakennettu silleen että ensin on pelti pako sarjat kummallakin puolella kolmesta yhteen, sitten ne putket on kytketty yhteen josta ne taas
erkanee omille puolille vaimentajiin ja sitten puskurin alta ulos.
No lamdan paikat olen laittanut sinne silleen että voin laittaa anturin sinne
keskelle tai kumpaankin puoliskon putkiin erikseen.
Elikkä jos joku vielä kärryillä niin jommalle kummalle puolelle tai keskelle.
keskellekkään ei matkaa sylintereistä ole kuin vajaa metri.
se mikä on nopeampi kuin porsche on turha
markkul
Megasquirt aloittelija

Post by markkul »

Turbiini wrote:Itse kykisin mieluuati niin että sytkä järjestyksessä joka toinen samaan. tämä ihan sen takia että jos jostain syystä toinen sutin tyhmä pimenee niin jokatoinen sylinteri käy, on huomattavasti tasaisempaa kuin se että puolet sytyttää peräkkäin ja sitten perään puolet sytyttämättä. Käynnin kannalta ei järjestuksellä ole mitään väliä, ellei sitten käytä kahtalambdaa ja halua molemmille koneen puoliskoille omaa lambda säätöä, silloin tietenkin puolisko samaan.
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että jos järjestys on 1-4-2-5-3-6, niin kytketään joka toinen, eli 1-2-3 samaan? Omassa tapauksessa tuo tarkoittaa sitä, että toinen lohkon puolisko on omassaan ja toinen omassaan.
Turbiini
Megajumala

Post by Turbiini »

Juurikin noin
Post Reply