Suuttimien ohmien valinta

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
iiro
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:52
Location: Karjaa

Suuttimien ohmien valinta

Post by iiro »

Kaipaisin hieman neuvoja, miten valita suuttimet.
Suuttimien koko ei ole mikään ongelma, siihen löytyy laskureita useampiakin, mutta miten valita ohmit suuttimille.

Olen ajatellut suuttimet tilata projektiini jenkkilästä, missä erä valmistaja kehuu tekevänsä erikokoisia (200 - 1600 cc) suuttimia asiakkaan toiveiden mukaan joko matala- tai korkeaohmisena.

Normaalisti isot suuttimet ovat matalaohmisia, mutta miksi ?

Eikö olisi megasquirtin kannalta parempi ottaa korkeaohmiset suuttimet, mutta toimivatko ne "mekaanisesti" huonommin kuin matalaohmiset ?

Iiro
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Guest

Post by Guest »

matalaohminen suutin ilmeisesti aukeaa nopeammin
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Korkeaohmiset on helpompi kytkeä megasquirttiin, yleensä suurituottoiset suuttimet on matalaohmisia juuri sen nopeamman avautumisen ja sulketutumisen takia.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
iiro
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Mon Feb 28, 2005 16:52
Location: Karjaa

Post by iiro »

Kiitokset tiedosta.

Täytyypä tässä nyt sitten miettiä mitkä valitsisi.
Moottorin kannalta nopea aukeutuminen ja sulkeutuminen olisi varmaan toivottavaa, eli ehkä sitten koitan elää matalien ohmien aiheuttamien "vaikeuksien" kanssa.

Onko muuten mahdollista (tai yleensä mitään järkeä) laittaa Megasquirttiin isompia komponentteja niihin kohtiin jotka ovat matalaohmisten suuttimien käytössä kaikkein kovimmalla ?
Tai jotain pientä alumiinikampaa parantamaan niiden osien jäähdytystä ?
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Half time
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Sun Mar 13, 2005 22:52
Location: Kainuu..

Post by Half time »

Hmm mitä on sitten raati mieltä kannattaako ottaa korkea ohmiset vai matalaohmiset???? siis matalaohmiset ilmeisesti sulkeutuvat nopsemmin ja tyhjäkäynti on esim helpompi saada isoilla suuttimilla. näin olen ymmärtänyt. olenko väärässä?? mitä mieltä kummat kannattaisi valita????
Ruutan opiskelija..
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Mä laittaisin kyllä korkeaohmiset. Ei tartte välittää PWM:stä, etuvastuksista tai mistään. Suuttimien tuoton kanssa ei kannata laittaa hommaa överiksi, Megasquirtin perusversio kun kontrolloi suuttimia vain 0.1ms tarkkuudella, mistä seuraa ongelmia jos suuttimet on liian isot, tyhjäkäyntiä ei saa kohdallleen, tai ainakan päästöihin. Ongelmia voi tulla jo erittäin korkeaviritteisillä koneilla vaikka suuttimet oliskin oikein mitotetut. Megasquirt II sen sijaan kontrolloi suihkutusta 1000-kertaisella tarkkuudella, pitäisi helpottaa tähän ongelmaan...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Matalaohmisten tapauksessa, mikäli haluaa varmistaa sekä luotettavuuden että hyödyntää suuttimien nopeuspotentiaalin(*), kannattaa tällöin rakentaa flybackboard. Osat maksavat noin 5e.

http://www.megasquirt.info/manual/minj.htm#fb

(*) TVH:n mainitsemasta syystä tuo nopeusetu ei välttämättä toteudu MS:n tapauksessa.
Post Reply