Kaipaisin hieman neuvoja, miten valita suuttimet.
Suuttimien koko ei ole mikään ongelma, siihen löytyy laskureita useampiakin, mutta miten valita ohmit suuttimille.
Olen ajatellut suuttimet tilata projektiini jenkkilästä, missä erä valmistaja kehuu tekevänsä erikokoisia (200 - 1600 cc) suuttimia asiakkaan toiveiden mukaan joko matala- tai korkeaohmisena.
Normaalisti isot suuttimet ovat matalaohmisia, mutta miksi ?
Eikö olisi megasquirtin kannalta parempi ottaa korkeaohmiset suuttimet, mutta toimivatko ne "mekaanisesti" huonommin kuin matalaohmiset ?
Iiro
Suuttimien ohmien valinta
Moderator: Masi_K
Suuttimien ohmien valinta
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Kiitokset tiedosta.
Täytyypä tässä nyt sitten miettiä mitkä valitsisi.
Moottorin kannalta nopea aukeutuminen ja sulkeutuminen olisi varmaan toivottavaa, eli ehkä sitten koitan elää matalien ohmien aiheuttamien "vaikeuksien" kanssa.
Onko muuten mahdollista (tai yleensä mitään järkeä) laittaa Megasquirttiin isompia komponentteja niihin kohtiin jotka ovat matalaohmisten suuttimien käytössä kaikkein kovimmalla ?
Tai jotain pientä alumiinikampaa parantamaan niiden osien jäähdytystä ?
Täytyypä tässä nyt sitten miettiä mitkä valitsisi.
Moottorin kannalta nopea aukeutuminen ja sulkeutuminen olisi varmaan toivottavaa, eli ehkä sitten koitan elää matalien ohmien aiheuttamien "vaikeuksien" kanssa.
Onko muuten mahdollista (tai yleensä mitään järkeä) laittaa Megasquirttiin isompia komponentteja niihin kohtiin jotka ovat matalaohmisten suuttimien käytössä kaikkein kovimmalla ?
Tai jotain pientä alumiinikampaa parantamaan niiden osien jäähdytystä ?
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Mä laittaisin kyllä korkeaohmiset. Ei tartte välittää PWM:stä, etuvastuksista tai mistään. Suuttimien tuoton kanssa ei kannata laittaa hommaa överiksi, Megasquirtin perusversio kun kontrolloi suuttimia vain 0.1ms tarkkuudella, mistä seuraa ongelmia jos suuttimet on liian isot, tyhjäkäyntiä ei saa kohdallleen, tai ainakan päästöihin. Ongelmia voi tulla jo erittäin korkeaviritteisillä koneilla vaikka suuttimet oliskin oikein mitotetut. Megasquirt II sen sijaan kontrolloi suihkutusta 1000-kertaisella tarkkuudella, pitäisi helpottaa tähän ongelmaan...
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Matalaohmisten tapauksessa, mikäli haluaa varmistaa sekä luotettavuuden että hyödyntää suuttimien nopeuspotentiaalin(*), kannattaa tällöin rakentaa flybackboard. Osat maksavat noin 5e.
http://www.megasquirt.info/manual/minj.htm#fb
(*) TVH:n mainitsemasta syystä tuo nopeusetu ei välttämättä toteudu MS:n tapauksessa.
http://www.megasquirt.info/manual/minj.htm#fb
(*) TVH:n mainitsemasta syystä tuo nopeusetu ei välttämättä toteudu MS:n tapauksessa.