Common Rail diesel

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Common Rail diesel

Post by olafu »

Megallahan pystyisi periaatteessa ohjaamaan commonrail moottoriakin. Onko jossain päin maailmaa joku muuttanut megaa ja ohjelmia niin että dieselin ohjaus onnistuu? Suutinohjauksen joutuu muuttamaan varmaan täysin ja niitä pitää saada lisää. commonrail tarvitsee sekventiaalisen systeemin. Lisäksi pelataan vähän isommilla virroilla.
pjr
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Tue Mar 22, 2005 19:01
Location: JKL
Contact:

Post by pjr »

ja sequentaalinen versiohan tulee sitten vasta tuossa ?
http://www.megasquirt.info/UMS.htm
ei riemulla rajaa, kun...
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Kyllä se tavallisesta megastakin onnistuu muuttaminen sekventiaaliseksi, sytkän ohjauksen voi unohtaa koska se on tarpeeton, niin saadaan lisää resursseja suuttimia varten. Ohjelmasta kiinni onko seq. vai ei. Ja tietysti raudasta siltä osin, että löytyy lähtöjä tarpeeksi. Multa ei toi ohjelman teko onnistu ainakaan, mutta meinasin että olisko jossain jo valmiina.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

Dieseleiden raili on sitten aika mutkikas juttu kun paineet on 700- 1000 baaria . Polttoainetta syötetään monessa eri jaksossa ja siihen tulee esi syöttö käyntiäänen pehmentämiseksi ja savu arvojen kurissa pitämiseksi.

Railissa on sitten aika paljon vaarallisempi toi väärässä ajassa ruiskus kuin bensa koneessa . Mäntäpistiäinen tulee aika nopsaan. Ja tämä tieto on kokeiltua työn kautta raileissa. Monella raili koneiden valmistajilla on vaikeuksia saada pysymään koneet nipussa noiden lämpöjen takia. Ja suutimien sisäiset vuodot ovat oma haasteensa tuolle systeemille mikä on nyky raileissa käytössä.

Eli voin sanoa että oma rakenteinen raili on tällä hetkellä kyllä aika vaikea toteuttaa koska tuon korkeapainepumpun vuoksi.
Tuottoa on voitava säätää portaattomasti. Ja tavallisilla diesel pumpuilla toi ruiskutuksien ennakoiden säätö on aika turhaa koska niihin saa "chippaus" ohjelmia aika hyvin.
Mutta periaatteessa toi megan ohjelmalla on mahdollisuuksia säätää osaa railin toiminnoista . Toivotaan että joskus tulla putkahtaisi diy mallin railikin mutta nyt on sellainen hetki että suuretkaan valmistajat eivät anna mitään tietoja railin softasta olen nimittäin kysellyt asiaa muutamia kertoja.
Olihan 80 luvulla noiden lh jettien ruiskujenkin tiedot salaisia mutta nykyään voi jo netin kautta lastun tekaista.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

hmm.. josko vaikka koodaisi moisen softan - ainut vain että se commonrail auto uupuu :)
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

Jos koodi taipuu niin kannattaa ehdottomasti. Nimittäin niitä touhuja riittäs vaikka työhommiksi asti.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Olisko työtarjouksia? ;) Jonkin verran on noita kommareita tullut koodattua ja säädettyä...
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No yks tdci Focus olis?
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Mitäs tälle kuuluu? Lähtikö mikään/kukaan kehittymään pidemmälle?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

jani wrote:Olihan 80 luvulla noiden lh jettien ruiskujenkin tiedot salaisia mutta nykyään voi jo netin kautta lastun tekaista.
url ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jaa'a.. taitaa se mega olla resoluutioltaan liian huono kommariin - varsinkin kun split injection pitäisi olla.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Noniinno, mutta luulis sen riittävän, kun tyhjäkäynnillä ruiskutus tulee viidessa tai kuudessa pätkässä, osakuormalla yhdessä tai parissa kolmessa, täyskuormalla ruiskutukset tulee kerralla.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Resoluutio megalla 100us.. Liian karkea. MS2 voisi olla asia erikseen sitten.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

joo luulen ainakin että ei tarkkuus riitä kun työtahdille on ennakko ruiskutus . joka pienentää ruikskutus kalinaa , määrä ruiskutus ,päästöllinen egr ruiskutus ja jäähdyty ruiskutus ja nämä kaikki "vain pienen hetken aikana" . Eli ei vielä mega siihen pysty mytta kaikki kehittyy eiköhän kohta ole "jollakin" pelle pelottomalla riisseli mesessä diy railin ohjaus joka ajelee naama näkkärillä pitkin kujia. :D :D
Post Reply