PWM idle closed loopíssa, turtana 160-103 ei tottele ?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

PWM idle closed loopíssa, turtana 160-103 ei tottele ?

Post by Masi_K »

Eikai lankulle tarvitse tehdä mitään muutosta kun virrat kääntää päälle, vetää moottori oikeaoppisesti täysin auki 2 sekunniksi? Senjälkeen se jää kiinni asentoon loppu elämäksi. Miksi näin ? Asetukset megatunessa eivät tunnu vaikuttavan. Moottori on boschin 2 napainen. Onneksi kone käy, kun moottori on sitä tyyppiä että sille pitää antaa jännitettä jotta se menee täysin kiinni.

PWM gaugea sekä IAC stepper asentoa on kokeiltu settings.inissä

koodi on 029q2

Edit: Niin ja jos tps tresholdia nostaa yli sen minimi arvon minkä TPS antaa, alkaa käynti humpaa ja accel triggaantuu kokoajan map arvon kautta. Tarkoittaako tämä tilanne juuri sitä että silloin venttiili olisi käytössä ??
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Hakemalla sain humpauksen pikkuhiljaa vähenemään, mutta ei vieläkään noudata target rpm ää. Fidle valo vilkkuu tyhjäkäynnillä ruudun alalaidassa ajoittain.

Image
Image

Jos joku osais vähä jeesaa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Ettei nyt vaan puutu joku ylös/alasveto tms tai olis särki? Fetti on kuitenkin irlz34 jonka keskijalassa on kytkiksen mukaan r43 yhteydessä +5V.

Moottorina on http://www.tuneparts.co.uk/prod/is2.jpg tuommoinen bochsin numerona 0 280 140 516
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Masi_K wrote:Ettei nyt vaan puutu joku ylös/alasveto tms tai olis särki? Fetti on kuitenkin irlz34 jonka keskijalassa on kytkiksen mukaan r43 yhteydessä +5V.

Moottorina on http://www.tuneparts.co.uk/prod/is2.jpg tuommoinen bochsin numerona 0 280 140 516
Itsellä sama moottori, mutta fettinä on TIP122.

Vielä ei ole käyntikuntonen, ennen kuin saan uuden puolan. Auki 0, kiinni 25% DC.
Volvo 242 & 240
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ainakin tuo dead band sallii 100 rpm:n virheen
Timo_
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Sat Sep 16, 2006 22:48

Post by Timo_ »

Itselläni myös tuo levy, ohjelmaversio, boschin tyhjäkäyntiventtiili ja sama vika. Muutetut arvot eivät tunnu tallentuvan. Hetkellisesti muistaa säädetyt arvot mutta unohtaa ne pian...
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Masi_K wrote:Hakemalla sain humpauksen pikkuhiljaa vähenemään, mutta ei vieläkään noudata target rpm ää. Fidle valo vilkkuu tyhjäkäynnillä ruudun alalaidassa ajoittain.

Image
Image

Jos joku osais vähä jeesaa ?
Kannattaa kokeilla josko tuon x arvon muuttaminen auttaisi. Jos pwm vena ei pysy kyydissä ja mega sekoaa sen takia?
X ei ole taajuus vaan laskennallinen, itse käytän 40 ->250hz.
(muistaakseni itsellä sama ongelma kun testailin ensikertoja).
Jos x arvo on liian iso voi venttiili alkaa pitämää bzzz ääntä.
Helppoa on kokeilla venan toimintaa niin että ottaa sen irti autosta, laittaa auton käymään ja katsoo mitä eri arvot tekevät. Oikealla taajuudella ventiili liikku kauniisti ja tasaisesti, ei rämpyttämällä.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Topicia lainaten, liittyen tuohon pwm venttiiliin. Miten kylmäkäynistystä pitäs alkaa säätää, meneekö näin: Auto ensin lämpimäks, kartat kohdilleen tyhjäkäyntialueella, lisäilmaventtiilin säädöt kohdilleen että käy hieman kovempaa kylmänä ja sitten vasta warmup rikastukset, vaiko toisinpäin?
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Supa^ wrote:Topicia lainaten, liittyen tuohon pwm venttiiliin. Miten kylmäkäynistystä pitäs alkaa säätää, meneekö näin: Auto ensin lämpimäks, kartat kohdilleen tyhjäkäyntialueella, lisäilmaventtiilin säädöt kohdilleen että käy hieman kovempaa kylmänä ja sitten vasta warmup rikastukset, vaiko toisinpäin?
Ensin sun kannattaa ottaa pwm pois toiminnasta kokonaan ja säätää auto muuten valmiiksi; warm up ja ase ja tasainen joutokäynti lämpimänä.
Sitten pwm toimintaan, arvoja hakemaan niin että moottori käy joutokäyntiä kunnolla. Kylmäkäynnistys vaatii vain isomman prosentin. Esim jos jt on 10% niin kylmäkäynnistys avautuma 15% luokkaan ja start up delay 0,5ms luokkaa (aika jona joutokäyntiä ei säädetä= moottori tasaantuu).
Timo_
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Sat Sep 16, 2006 22:48

Post by Timo_ »

Onkos tähän löytynyt mitään ratkaisevaa tietoa? Pitäs nyt saada tuo humppaava tyhjäkäynti korjattua että pääsee lumien sulettua ajelemaan? 8)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Säädön dynamiikkaa/resoluutiota saattaisi flyback diodi (kytkentä säätimen + ja - pinnien väliin) parantaa (ellei ole jo levyllä tai johtosarjassa). Auttaa ainakin Boschin 2 pinnisten jousella varustettujen säätimien tapauksessa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Benkku wrote:Säädön dynamiikkaa/resoluutiota saattaisi flyback diodi (kytkentä säätimen + ja - pinnien väliin) parantaa (ellei ole jo levyllä tai johtosarjassa). Auttaa ainakin Boschin 2 pinnisten jousella varustettujen säätimien tapauksessa.
Aijahas.. No kuitenkin daihatsussa käytetty venttiili toimii warmup modessa mainiosti. Closed looppia siinä ei tarvitse. Pitänee koittaa diodia joskus tohon volvon 2nap bosch venttiiliin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Niin ja tarkistin tossa aikaa sitten että resoluutio pwm ohjauksessa ei vaan yksinkertaisesti riittänyt ainakaan siihen venttiiliin mikä mulla oli kokeilussa. Yks pykälä lisää, käänti venttiiliä ihan liikaa. Nosti about 500-700rpm kerralla. Sentakia ei saanut säädettyä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Timo_
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Sat Sep 16, 2006 22:48

Post by Timo_ »

Törmäsin msextra.com sivuilla tuommoiseen topiciin http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=23072

Aika hyvin selitetty mikä arvo vaikuttaa mihinkin. Kokeilin vielä lopussa olevia taulukon arvoja niin kävi paremmin kuin koskaan tyhjäkäyntiä, mutta vaatii vielä pientä säätöä. Noudattaa nätisti target rpm:ää mutta kaasuttelun jälkeen tuppaa sammumaan tai heijaa vähän aikaa ennenkuin käynti tasaantuu. Mutta eiköhän noiden ohjeiden avulla ja kokeilemalla siitä selviä :wink:
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Onkohan muilla samaa probleemaa, eli kun flekti lähtee käyntiin niin tyhjäkäynti laskee niin paljon, että kone sammuu.

Muuten toi Warmup skulaisi hienosti, mutta tyhjäkäynti kuumana laskee kun laittaa vaikka puhaltimen täysille :shock:

Boschin 2-nap venttiili ja asetukset:
frequency 100
Cranking 43 dc
Cold 39 dc
Warm 35dc

Jos laittaa esim. 45 dc, niin alkaa "surisemaan" jo.
Post Reply