suorasytty
Moderator: Masi_K
suorasytty
elikkä olen aloittelija tässä jutussa ja toivoisin että neuvoisitte pikkasen alkuun että pääsen jutusta jyvälle.
joten olenko ymmärtänyt oikein kun haluaa ohjata bensansuihutuksen lisäksi sytytystä EDIS4:lla tarvitaan vain seuraavat osat: EDIS4 moduuli, triggeri pyörä(mitkä materiaalit kelpaavat?) hall-anturi ja hukkakipinä puola.
niin ja noiden osien kytkennästä voi kanssa kertoa. olen kyllä yrittänyt hakea aiheesta tietoa mutta on se tieto ollut vaikeasti selitettyä.
jos tähän voisi yksin kertaistaa asian.
joten olenko ymmärtänyt oikein kun haluaa ohjata bensansuihutuksen lisäksi sytytystä EDIS4:lla tarvitaan vain seuraavat osat: EDIS4 moduuli, triggeri pyörä(mitkä materiaalit kelpaavat?) hall-anturi ja hukkakipinä puola.
niin ja noiden osien kytkennästä voi kanssa kertoa. olen kyllä yrittänyt hakea aiheesta tietoa mutta on se tieto ollut vaikeasti selitettyä.
jos tähän voisi yksin kertaistaa asian.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
pitääkö ylä kuolokohdan ja vr sensorin kulman olla joku tietty kulma vai riittääkö se että vr sensorin ja sen puuttuvan hampaan kulma on 90 astetta? toisin sanoen mikä määrää vr sensorin kohdan yläkuolokohtaan nähde? vai onko sillä mitään merkitystä?
saattaa tulla typeriä kysymyksiä mut minkästeet ku ei tiiä.
saattaa tulla typeriä kysymyksiä mut minkästeet ku ei tiiä.
konee olessa ykk asennossa
edestäpäin katsottuna
puuttuva hammas vr anturista
nelos moottorissa 9 hammasta eteenpäin
kutosessa 6 hammasta
kasissa 5 hammasta
anturin paikalla ei ole väliä
kunhan etäisyys tyhjään hampaaseen on kohdallaan ykk:ssa
edestäpäin katsottuna
puuttuva hammas vr anturista
nelos moottorissa 9 hammasta eteenpäin
kutosessa 6 hammasta
kasissa 5 hammasta
anturin paikalla ei ole väliä
kunhan etäisyys tyhjään hampaaseen on kohdallaan ykk:ssa
Last edited by cortna on Sun Jun 04, 2006 21:02, edited 1 time in total.
Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.
Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.
Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...
- Kimmo
Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.
Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...
- Kimmo
Edelleenkin mielestäni kaikista selvin kuva on jo edellämainitulla sivulla
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html
juuri tuota vahvistusta haeskelin. kiitos!Kimmo's wrote:Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.
Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.
Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...
- Kimmo
Hmm.. kyllähän juuri tuon selostuksen mukaan sen triggeripyörän ja anturin PITÄÄ olla tietyssä asennossa kampiakseliin nähden. Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.Kimmo's wrote:Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.
Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.
Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...
Mutta tuota astelukua ei tarvitse alkaa laskemaan koneen ajoitusmerkeistä, vaan siitä kohdasta missä anturi on. Ja kun anturin paikan saa vapaasti määritellä, myöskään kiekon asento ei ole mitenkään riippuvainen kampiakselin asennosta, niin pitkään kun se pysyy TDC:ssä.Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.
Äh. Korjataan:KariM wrote:Ja kun anturin paikan saa vapaasti määritellä, myöskään kiekon asento ei ole mitenkään riippuvainen kampiakselin asennosta, niin pitkään kun se pysyy TDC:ssä.Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.
Puuttuva hammas on oltava 90 astetta anturin jälkeen, kun kampiakseli on yläkuolokohdaassa.
EDIS moduli olettaa että puuttuva hammas tulee 90 ATDC, joten ihan mielivaltaisesti sitä kehää ja anturia ei voi sinne akselille asettaa.
Kaikki 3 - anturi, hammaskehä ja kampiakseli täytyy olla toisiinsa nähden oikeassa asennossa - vai väittääkö joku muuta?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
jos/kun tirggeripyörää ja anturia molempia kääntää yhdessä, voivat ne olla missä asennossa tahansa, anturin kuitenkin pysyessä oikeassa paikassa suhteessa yläkuolokohtaan. Eli ajoitusteknisesti kaikki on oikein, anturi vain ei ole 90 asteessa suhteessa kampuran ajoitusmerkkiin. Tätä Kari yritti sanoa.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Huomaatko, että Kimmo puhui triggeripyörän asennosta ja sinä triggerin ja anturin asennosta? Pelkän triggeripyörän asennolla kampuran suhteen ei ole mitään merkitystä. Eli tuo Kimmon eka lause on ihan looginen ja oikein, eikä siinä ole ristiriitaa muun selostuksen kanssa.teg wrote:Hmm.. kyllähän juuri tuon selostuksen mukaan sen triggeripyörän ja anturin PITÄÄ olla tietyssä asennossa kampiakseliin nähden. Eli puuttuva hammas 90 astetta TDC:n jälkeen.Kimmo's wrote:Triggeripyörän ei tarvitse suoranaisesti olla missään tietyssä asennossa kampiakselin suhteen, vaan nimenomaan sen pitää olla suhteessa siihen anturiin jolla sitä luetaan.
Eli ensin kannattaa katsoa anturille sopiva kiinnityspaikka. sitten kun anturi on kiinni, pyöritetään kone yläkuolokohtaan. Tämän jälkeen triggeripyörä kiinni siihen asentoon, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen. jos siis kyseessä neloskone, kutosissa asteet oli muistaakseni 60 ja kaseissa 45 astetta.
Joku jolla on nuo tuoreessa muistissa, niin voi varmaan vahvistaa asteet, mutta pointti joka tapauksessa on siinä, että anturi ja triggeripyörä pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden...
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Olet oikeassa, kaikkien kolmen pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Anturin ja triggeripyörän ei vain tarvitse olla missään tietyssä kulmassa kampuraan nähden, vaan niitä voidaan käännellä vapaasti, kunhan niiden keskinäinen suhde säilyy oikeana.teg wrote: Kaikki 3 - anturi, hammaskehä ja kampiakseli täytyy olla toisiinsa nähden oikeassa asennossa - vai väittääkö joku muuta?
Tarkoitin tuolla selostuksella juuri sitä mitä kalsket & Co myös painottaa, eli anturin voi sijoittaa vapaasti ja triggeripyörän asento määräytyy sitten sen anturin sijainnin mukaan.
Eli:
1: Anturi siihen kohtaan johon se on mukava kiinnittää.
2: Kone yläkuolokohtaan.
3: Triggeripyörä kiinni kampuraan siten, että puuttuva hammas on 90 astetta anturin jälkeen.
Noiden temppujen jälkeen kaikki kolme on oikeassa asennossa toisiinsa nähden.
- Kimmo
vielä tuosta trigger input piiristä sen verran että onko siinä kaikki tarvittava toimenpiteet kun siirtää vastuksen toisen langan viereiseen reikään ja laittaa hyppylangan vastuksen alta olevasta reijästä siihen vastuksen vanhaan reikään? kertokaa mitä muuta pitää tehdä esim megatunen asetuksista jne ja oliko tuo lähellenkään oikein ymmärretty?
1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
. Connect DB37 pin 25 (X11) to SAW on the EDIS module
jos käytät led 17 ulostulona
jouta 1Kvastus - jalan ledi17 ja oikealle puolelle r23sen (+5V) väliin
ja ota ulostulo edikselle led 17 -jalasta littimelle
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
poista D5, D8 ja R10
poista jupperi XG1-XG2 välistä
yhdistä hyppylangalla XG1 ja oikea puoleine D5 reikä
yhdistä hyppylangalla R10 alapää ja oikea puoleiseen päähän D9:siä
juota 1.3K-2k vastus D8:sin paikalle
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html
tosa extra koodin säädöt
juttua koodista tuolta
viewtopic.php?t=10
jotenkin näin
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
. Connect DB37 pin 25 (X11) to SAW on the EDIS module
jos käytät led 17 ulostulona
jouta 1Kvastus - jalan ledi17 ja oikealle puolelle r23sen (+5V) väliin
ja ota ulostulo edikselle led 17 -jalasta littimelle
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
poista D5, D8 ja R10
poista jupperi XG1-XG2 välistä
yhdistä hyppylangalla XG1 ja oikea puoleine D5 reikä
yhdistä hyppylangalla R10 alapää ja oikea puoleiseen päähän D9:siä
juota 1.3K-2k vastus D8:sin paikalle
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html
tosa extra koodin säädöt
juttua koodista tuolta
viewtopic.php?t=10
jotenkin näin

olen erittäin kiitollinen tuosta suomennoksesta ja se selvensi tuon jutun.cortna wrote:1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
. Connect DB37 pin 25 (X11) to SAW on the EDIS module
jos käytät led 17 ulostulona
jouta 1Kvastus - jalan ledi17 ja oikealle puolelle r23sen (+5V) väliin
ja ota ulostulo edikselle led 17 -jalasta littimelle
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
poista D5, D8 ja R10
poista jupperi XG1-XG2 välistä
yhdistä hyppylangalla XG1 ja oikea puoleine D5 reikä
yhdistä hyppylangalla R10 alapää ja oikea puoleiseen päähän D9:siä
juota 1.3K-2k vastus D8:sin paikalle
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html
tosa extra koodin säädöt
juttua koodista tuolta
viewtopic.php?t=10
jotenkin näin
kiitos vielä!
ja eikös se partcon levy ollut samanlainen kuin si B&G levy? sitä vaan että käykö tuo sana ohje partcon levyyn?cortna wrote:1b) If using LED17 output:
. Solder 1k resistor between the (-)leg of D17 and the right hand end of R23 (+5v). Run a length of wire from the (-) leg over to X11.
. Connect DB37 pin 25 (X11) to SAW on the EDIS module
jos käytät led 17 ulostulona
jouta 1Kvastus - jalan ledi17 ja oikealle puolelle r23sen (+5V) väliin
ja ota ulostulo edikselle led 17 -jalasta littimelle
2)
. Remove D5, D8, R10
. Remove jumper between XG1-XG2
. Fit wire between XG1 and right of D5 (non band)
. Fit wire between bottom of R10 and right of D9 (band)
. Fit 1.3k resistor in place D8 [1.3k-2k ok, function as above]
poista D5, D8 ja R10
poista jupperi XG1-XG2 välistä
yhdistä hyppylangalla XG1 ja oikea puoleine D5 reikä
yhdistä hyppylangalla R10 alapää ja oikea puoleiseen päähän D9:siä
juota 1.3K-2k vastus D8:sin paikalle
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-edis.html
tosa extra koodin säädöt
juttua koodista tuolta
viewtopic.php?t=10
jotenkin näin


ei nyt ei oikeen ymmärrä tota led17 kytentää. voisko joku laittaa kuvan sellaisesta piirilevystä missä on sytytys otettyu led17 kautta molemmilta puolilta levyä kuva jos mahdollista?
kiitos etukäteen jos joku laittaa kuvat!
jos ei tähän onnistu laittamaan niin jos viitsiitte laittaa kuvan s-postiin osoite on cossuesco@jippii.fi
edit: Höylä sullahan on tehty tuo sytytys led17 kautta eikö niin? jos sinä viitseisit neuvoa vähäsen mua tossa jutussa?

kiitos etukäteen jos joku laittaa kuvat!
jos ei tähän onnistu laittamaan niin jos viitsiitte laittaa kuvan s-postiin osoite on cossuesco@jippii.fi
edit: Höylä sullahan on tehty tuo sytytys led17 kautta eikö niin? jos sinä viitseisit neuvoa vähäsen mua tossa jutussa?