60-2 triggeri ja hall -anturi??

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
bmw 325i avo
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed Mar 01, 2006 15:40
Location: Tampere

60-2 triggeri ja hall -anturi??

Post by bmw 325i avo »

Terve!

Mikä on se "oikea" syy että tätä kokoonpanoa ei voi käyttää?

Tuolla extran sivuilla alalaidassa on Working Example 1 (Kia), missä on 60-2 triggeri ja hall -anturi ja hyvin toimii. Triggeröinti on vauhtipyörällä, joten pyöräkin on luultavasti isompi. Onko näin, että taajuudella ei ole mitään merkitystä, vaan hammasvälillä. Onko eri hall -antureilla eri erottelukyky, jos puhutaan tuosta hammasvälistä?

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... wheel.html

Itsellä on siis värinänvaimentajassa 60-2 pyörä ja tässä vielä toivon, että voisin käyttä sitä suoraan hallin kanssa, ettei tarvitsisi tehdä mitään ylimääräistä.
Kyselen tätä myös sen takia, että tallikaverilla on BMW missä m50 kone ja siinä kuulemma on hall -anturilla varustettu 60-2 pyörä vakiona tehtaalta?

edit. kaverin kohdalla kyse olikin ihan tavallisesta koneesta, mutta idea siis säilyy samana, että hallia käytetään uudemmissa bemareissa ja hammaskoko kutakuinkin sama, mikä tuossa m20 koneessa.
Last edited by bmw 325i avo on Fri Jun 02, 2006 15:27, edited 1 time in total.
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Tämä kiinostais itseäkin todella. Hommasin juurikin samanlaisen 60-2 pyörän omaan bemariin ja sitä olis tarkotus lukea "sillä legendaarisella" honeywellin anturilla. Jollen väärin muista niin honeywellin datasheetissä luki että pystyy lukemaan 100Khz:iin asti. Mutta onko hampaat tarpeeksi isoja niin sitä en tiedä.. Toivottavasti jollain on parempaa tietoa.

Jollei Hall käy niin siihen jää varmaan vr anturin käyttö sovitinpiirillä, vai?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: 60-2 triggeri ja hall -anturi??

Post by Benkku »

bmw 325i avo wrote:Terve!
BMW missä hartgen kone ja siinä kuulemma on hall -anturilla varustettu 60-2 pyörä vakiona tehtaalta?
Tietääkseni vakio-anturi on induktiivinen eli variable reluctance anturi.

Tokihan Hall anturiakin voi aivan hyvin käyttää.
bmw 325i avo
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed Mar 01, 2006 15:40
Location: Tampere

Re: 60-2 triggeri ja hall -anturi??

Post by bmw 325i avo »

Benkku wrote:
bmw 325i avo wrote:Terve!
BMW missä hartgen kone ja siinä kuulemma on hall -anturilla varustettu 60-2 pyörä vakiona tehtaalta?
Tietääkseni vakio-anturi on induktiivinen eli variable reluctance anturi.

Tokihan Hall anturiakin voi aivan hyvin käyttää.
Mutta kun hänellä oli ollut joku bemarin sähköhässäkkäsysteemi, missä luki, että se olisi nimenomaan ollut hall -anturi.

Ja jossain täällä foorumilla ollut puhetta, että pitäisi olla 10mm hammasväli, ennenkuin anturi toimii, mutta tuossa triggerissä hammasväli oli n. 7mm.
Omassa vessassa samaa kokoluokkaa, joten kaiken järjen mukaan pitäisi toimia.

Täytynee testata itse tämä asia ja palailen tänne sitten tietojen kera jossain vaiheessa.

Ja pointti tässä on nimenomaan se, että JOS VOI, NIIN KÄYTÄN sitä hall -anturia VAKIOVÄRINÄNVAIMENTAJAN kanssa, koska se ei vaadi mitään muutoksia pyörään, eikä mitään lisäpiirejä megaan.
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Supa^ wrote:Hommasin juurikin samanlaisen 60-2 pyörän omaan bemariin ja sitä olis tarkotus lukea "sillä legendaarisella" honeywellin anturilla. Jollen väärin muista niin honeywellin datasheetissä luki että pystyy lukemaan 100Khz:iin asti. Mutta onko hampaat tarpeeksi isoja niin sitä en tiedä.. Toivottavasti jollain on parempaa tietoa.

Jollei Hall käy niin siihen jää varmaan vr anturin käyttö sovitinpiirillä, vai?
Testasin asian M50:sen 60-2:lla ja Honeywellin 1GT101DC:llä: hampaat liian pieniä tuolle anturille ! 60-2 oli sorvissa kiinni ja anturi teräkelkassa. Käsin pyörittäen homma toimi (hampaat sai eroteltua), mutta pienimmälläkin sorvin nopeudella (~70rpm tai 35rpm) ei anturi enää erottanut hampaita toisistaan.

Petteri
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

No voi v***u...joutuuko tässä sit käyttää vr anturia? Ja onko M50:ssä samankokonen tuo hammaspyörä kun tässä ainakin M20 ja M30:stä löytyvästä? Eli 215mm?
Mutta jos nyt pitää vr-anturi käyttää niin onko sen toiminnallisuudessa eroja halliin? Siis lähinnä onko hall esim toimintavarmempi tai tarkempi, tai toisinpäin? vr:n kanssa pitää toki käyttää sitten jotain moduulia että saa signaalin pulssiksi eikö?
petteriu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 132
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:12
Location: Pori

Post by petteriu »

Supa^ wrote:No voi v***u...joutuuko tässä sit käyttää vr anturia? Ja onko M50:ssä samankokonen tuo hammaspyörä kun tässä ainakin M20 ja M30:stä löytyvästä? Eli 215mm?
Mutta jos nyt pitää vr-anturi käyttää niin onko sen toiminnallisuudessa eroja halliin? Siis lähinnä onko hall esim toimintavarmempi tai tarkempi, tai toisinpäin? vr:n kanssa pitää toki käyttää sitten jotain moduulia että saa signaalin pulssiksi eikö?
Eiköhän se samaa luokkaa ole, muistelisin 235mm, mutta voin tuon mitatakin myöhemmin.
Hall anturin kanssa ei tarvitsisi kikkailla sen muuntimen kanssa->helpompi kytkentä. Luotettavuudesta ei minulla ole riittävästi kokemusta.

Petteri
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Lonkalta vedettynä:
<osa mutua kaljan voimalla>
Hallin ongelmana on se, että liian 'paksu' anturi ei erota hampaita toisistaan. Nopeuden kasvaessa seuraavan hampaan vaikutus alkaa näkyä ennenkuin edellisen vaikutus lakkaa. Hall siis kyttää metallia; sitä joko on tai ei ole. VR-anturi taas reagoi nimenomaan kentän muutokseen ja se on melko terävä hampaan rajalla ja elektroniikka kyttää sitä muutosta, lähinnä nollaylitystä.
</osa mutua kaljan voimalla>
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Eli jollei tuo honeywellin anturi toimi niin vaihtoehtoina on ettiä toinen hall-anturi jossa tuo haisteleva alue olis pienempi tai sitten käyttää vr-anturia? Joko LM1815 piiriä tai muuta palikkaa signaalin muuttamiseksi megaruutan ymmärtämään muotoon? Käykö tähän joku HEI palikka?

Edit: Laskeskelin tuossa kuinka tiuhaa signaalia kone pukkais tuolla 60-2 pyörällä esim 6000rpm
Jollen nyt väärin laskenut niin 6Khz koska:
- 6000Rpm=>100k/s
- yks kierros kestää 10ms
- jos anturin pitää haistella 60hampaan tila niin yks hammas kestää ~0.166ms
- sekunnissa ehtii tapahtua täten ~6000 sykäystä/hampaan lukua eli 6Khz
Olenko oikeassa?
Honeywellin anturi toimii 100Khz:iin asti mutta vaatisi että hampaiden väli olisi sen 10mm, mittasin kanssa ite niin mulla se on vaan sen 7mm, samoin hampaan syvyys ja leveyskin on hieman liian pienet verrattuna datasheetin arvoihin...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Laskelmanne lienee oikea.

Hall antureita on toki saatavana myös kompaktimmassa koossa ja paremmin pienille hammasväleille soveltuvina, esim. pikaisella haulla löytyi tällainen tuoteperhe...

http://www.elensrl.it/english/prod_sensori_lowcost.htm

mutta, miksi vaihtaa anturi jos std. vr-anturia voi käyttää. Vara-osa logistiikankin kannalta ideaalimpaa käyttää std tyyppiä.
Post Reply