Hassu "vika"

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
kemes
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Mon May 16, 2005 13:56
Location: Helsinki

Hassu "vika"

Post by kemes »

Onkos muilla ilmennyt vastaavaa. Kun autosta kääntää virrat avaimella pois jää silti megaan jotenkin virrat. Kun polkaisee jarrupoljinta moottori sammuu. Muutamalla kaverilla ihan sama homma megan kanssa..
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Oliskohan kenties asennukset tehnyt sama kaveri tai vihjeet saanut samalta kaverilta?

Mikä MS versio?
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Itse kuulun tähän porukkaan. En ole tähän omituisuuteen jaksanut sekuntiakaan perehtyä, mutta virransyöttö on oikein tehty, eikä jaksa oikein järki selittää miksi rele jää päälle 50% varmuuudella kun sen ohjausjännite viedään. Sitten kun koskee melkein mihin vaan sähkölaitteeseen, niin rele päästää. Jarrupoljin (jarruvalo) on vain yksi näistä. Joku joskus sanoi, että paskat releet voi tehdä moista. Itsellä on ainakin Bilteman laatureleet :). Joskus koitin vaihtaa releet keskenään, niin mikään ei muuttunut.
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Onpas melkoinen pähkinä. Ehdotan että kaikki virtajohdot irti ja yleismittari käteen.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Onko näissä tapauksissa tehty sähköt täysin tuon megamanualin kuvan mukaisesti?

http://www.megasquirt.info/v22manual/extwir.gif


Ihmetyttää kyllä jos kaksi relettä on samanaikaisesti vetäneenä.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Jos käytetään apurelettä mikä maadottaa esim auton alkup päärelettä. Voi jännite jäädä kiertämään. Diodi jeesaa silloin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Masi_K wrote:Jos käytetään apurelettä mikä maadottaa esim auton alkup päärelettä. Voi jännite jäädä kiertämään. Diodi jeesaa silloin.
Ei ole moisia virityksiä, vaan kaavion mukaan on tehty.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ota laturin mekkivalon johto irti ja koita sitten, jos oikein herkästi vetävä rele on käytössä niin se saattaa pitää kärjet kiinni merkkivalon läpitulevalla sähköllä. Jos se auttaa niin pistä diodi väliin niin ei pääse sähkö väärään suuntaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Outoa.. Koskaan ei moista ongelmaa ole tullut vastaan?

Jääkö päävirta-rele vetäneeksi vai mitä kautta virta kiertää?
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Sieltähän se laturin merkkivalon kautta tulee.. itekin huomasin joskus saman ilmiön, kun laitoin kaasarivehkeessä releen sytytysvirralle.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ensimmäinen järkevä selitys. Eiköhän se tuo sitten ole. Pitää kokeilla hieman jäykempää relettä tai lisätä kelaan tuo 0.7V kynnystä.
205

Post by 205 »

Pistä diodi esim 1N4007 laturin merkkivalo johtoon johtosuunta laturiinpäin
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

se että mega jää päälle johtuu bensapumpun transistorille tulevasta sähköstä joka löytää tiensä releen kelan läpi ja siitä takaisinkytkentädiodin kautta megan +12v syöttöön. trc levyssä tämä korjattu vetämällä tältä ja idle lähdön suojadiodilta ihan oma takaisnkytkentä 30A sulakkeen kautta akkuun.

monessa autossa bensapumpun releelle tulee suoraan sähköt jatkuvasti sulakeboxin kautta.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Turtanan mainitsema bensapumpun releen shunttidiodi on B&G 2.2:n ongelma, 3.0:ssa tuo on vaihdettu 22V zeneriksi (gnd:stä) jolloin se ei voi ruokkia Megan 12v-linjaa. Sama muutos koskee Fidle-lähtöä.

Ts. jos vaiva ilmenee myös 3.0-levyllä, niin silloin sähkö tulee jostain muualta, esim. sieltä latauksen merkkivalolta.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Sähkö on joskus "kivaa". :!:
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Vaihdoin tuon shunttidiodin 22V zeneriksi maahan eikä mikään muuttunut. Kai se täytyy sit tuota latausvaloa kokeilla vaikka en sinne ylimääräistä 0.7V kynnystä haluaisi.
jushi69
Megasquirttaaja
Posts: 30
Joined: Mon Aug 28, 2006 22:43

Post by jushi69 »

käykö diodi 1N4004 tohon laturinvalon väliin?
Fiesta mk3 TIC feat. megaruiskaus
Post Reply