Mega hukkaa sähköt (?)

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Mega hukkaa sähköt (?)

Post by nohkis »

Nyt on nostettujen ahtojen sekä enemmän virtaavien&pienempi impedanssisten suuttimien asennuksen jälkeen alkanut tulla resetointiongelmia. Eli mega resetoituu/hukkaa sähköt kesken kovan kiihdytyksen.

Aiemmat setupit ovat sisältäneet 15.5ohm suuttimet ja 2.7ohm suuttimet (PWM:llä ohjattuna). Näiden vanhojen kanssa on kestänyt vedättää 6000rpm ja 1.3bar ahtoa. Nyt näillä uusilla (Siemens 630cc, 13ohm) on alkanut tulla ongelmaa että jo alle 4000rpm alkaa ilmestyä pätkimistä 1-1.4bar ahdoilla. Välillä enemmän tai vähemmän kierroksia tai ahtoa.

Megatunessa ongelma näkyy resettilaskurin arvon suurenemisella ja mittarit käy punaisella. Jot pätkäisyn jälkeen jatkaa kaasu pohjassa auto jatkaa hyppimistä kengurun lailla. Ei väliä onko läppäri kiinni vai ei, pätkii silti.

Nyt on vaihdettu virta- ja maakaapelit paksumpiin ja juotettu vielä ylimäärinen 6mm^2 kaapeli suoraan levylle kiinni ja toinen pää puristusliittimellä pultattu koriin. Päivitin myös extran uusimpaan versioon.

Softabugi? Kaapeloinnissa vielä vikaa vaiko raudassa hämärää? Sytkän (hall, jakaja, boschin kivi) aiheuttamaa ongelmaa? Ei kyllä hyvä merkki mutta suutinfettien kohdalta oli piirilevy tummunut.. (käytössä vanhempi turtanan levy)

Ideoita? Alkaa oikeasti **tuttaa tuo :(
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Nyt on vaihdettu megan rele (Suuttimille ja boxille sama rele, taidan laittaa vielä suuttimille oman.) Hall-anturi vaihdettu ja löysällä ollut laturin kiristinrauta kiinnitetty kunnolla. Juotettu suoraan piirilevylle 6mm^2 maakaapeli. Ei apua mistään em. toimenpiteestä.

Turtanan levyn flybackin trankut vaihdettu kun oli jotain palanutta piirilevyllä. Juotokset käyty läpi yleisesti. Lisätty jäähdytys"elementit" trankuille. Ei apua.

Seuraavaksi vaihdan/tarkastan suuttimien diodit ja zenerit. Suutinfetit voisi vaihtaa huvikseen. Sytkän pääteasteen (Bosch -139) vaihtoa voisi kokeilla, samaten puolan ja bensapumpun vaihtoa, vaikka tuntuu ettei taida auttaa. Taidan kokeilla myös Dave Cap-modia jos mahdollista (eli jos vaikka tuolla levyllä onkin jotaoin sen suuntaista jo). K-jetin bensapumpun releen voisi korvata myös hyppylangalla.

Jossain vaiheessa koitan testata myös toisella Mega-raudalla.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Vika tuli ehkä korjattua. Liikaa ei saa vielä juhlistaa ettei manaa koko juttua, henkimaailman hommiahan nämä :)

Mutta vaihdoin nuo suutin fettien diodit ja flyback-trankkujen zenerit. Kertaakaan en onnistunut samaanaikaan pätkäisyä, *kop kop*.

Tehojen palautuessa voinkin jatkaa siitä mihin jäin luistavan kytkimen kanssa 8)
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
205

Post by 205 »

Tää on mun mielipide, mutta en maadoittais megaa koriin vaan koneen
lokiin näin on kaikissa sarjavalmisteisissa autoissa mihin ruiskusysteemeihin oon joutunut puuttumaan Toyota, Subaru, Peugeot, Chrysler Neon ja Opel Omega caravan.
Nimittäin tapahtuu kummia jos mega on maissa useammasta pisteestä, ja
kun on maissa koneen lokista niin kaikki signaali maat on samassa tasossa jolloin häiriöt on minimaalisia.
Koriin maadottaessa starttausvirrat sotkee kokosysteemin ja samoin suuret latausvirrat tekee saman jos koneen ja rungon välissä on huono
maadoitus.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Täytyy alkuun todeta, että sarjavalmisteisissa autoissa ei ole MS järjestelmää. ;)

Oma mielipiteeni on se, että kaikki maadoitukset pitäisi tehdä koriin ja mahdollisimman lyhyellä (ja paksulla) johdolla. Onhan kori kaikista suurin "johdin" koko autossa, joten luonnollisesti se on maapotentiaali. Ja todella vahva sellainen.

Akku, auton jännitelähde, on pääsääntöisesti maadoitettu vain ja ainoastaan - mahdollisimman lyhyellä johdolla - koriin.

Myös moottorin, käynnistysmoottorin ja generaattorin maadoitus täytyy pitää kunnossa!

Mikäli kaikki maadoitukset tehdään koriin, ei maavirtoja pääse syntymään. Ei startatessa eikä silloinkaan kun latausvirrat ovat suuria. Mikäli tehdään maadoituksia useaan paikkaan (kori, moottori, akku), voi maavirtoja syntyä johtuen eri maapotentiaaleista.

Minä olen sitä mieltä, että autossa olisi tehtävä maadoitukset aina samaan potentiaaliin ja sen potentiaalin olisi oltava vahva. Tehtaalta tullessa, ainakin valtaosassa autoista maadoitukset ovat tehty koriin, joten mielestäni maadoitukset olisi syytä tehdä myös jatkossa samaan pisteeseen.

Auton alkuperäisestä moottorinohjausjärjestelmästä ei kannata ottaa mallia, koska sen lähdöt ja tulot saattavat olla kelluvia, joten niille voidaan sallia eri maapotentiaali. Megasquirtissa näin ei ole (osittainen poikkeus on tacho input).

Summa summarum - tehkää maadoitukset kunnolla: mahdollisimman paksulla ja lyhyellä johdolla suoraan koriin.
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Tulipa manattua homma, aamulla töihin mennessä pätki taas kuin vanha tekijä. Vituttaa...

Seuraavaksi taidankin parantaa vielä nuo maakontaktit. Koneen maadoitus on muuten tarkastamatta. Kaikki anturit ja virrat on maadoitettu nyt samaan paikkaan. Akku on takakontissa, virtajohto tulee akulta päävirtakytkimen jälkeen yhdellä kaapelilla startille, josta sitten lähtee johto jakoblokille ja siitä edes päin auton muille sähköille. Jännitte on 14-14.2V ajon aikana ja pätkimisen ilmetessä mitattuna megan releen kannoista.

Vähän kyllä kummastuttaa koko vian ilmeneminen. En oikein tiedä liittyykö ongelma edes suuttimien aukioloaikoihin. Olisikohan asetuksissa jotain mätää vielä?
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

nohkis wrote:Kaikki anturit ja virrat on maadoitettu nyt samaan paikkaan.
Onko ne maadoitettu siihen pisteeseen mihin muukin auton järjestelmä on maadoitettu? Saabissa sen olettaisin olevan kori.
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

teg wrote:
nohkis wrote:Kaikki anturit ja virrat on maadoitettu nyt samaan paikkaan.
Onko ne maadoitettu siihen pisteeseen mihin muukin auton järjestelmä on maadoitettu? Saabissa sen olettaisin olevan kori.
On maadoitettu koriin, penkin kiinnitysruuvin kautta. Auton muut maat syylärin takana, rattiakselin alla sekä takaluukussa. Varmaan turhaa alkaa sovittaa megan maita esim. tuohon rattiakselin yhteyteen, mutta taidan tehdä jonkun "kunnon" maadoitus kohdan. Hämää vaan vieläkin pirusti kun aiemmin on toiminut ihan Ok.

Enkä lisääkään suuttimille omaa relettä kun tuolle näyttikin kuuluvan vain yksi kaikille. Vai olisiko suotavaa? Nyt tuntui hitusen lämpimältä, mutta latausjänniteet on ollut OK.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Mulla oli vastaavaa oireilua kun jänniteregulaattori hajosi (tai ei setäysin hajonnu) Kaikki toimi hienosti aluksi ja sitten rupesei ahdoilla pätkimään ja lopuksi rupesi softakin megasta sotkutumaan. Lopuksi koitin jo alphan moodia map irroitettuna, jolla ongelmaa ei esiintyny mutta ahdettu kone toimi muuten oudosti. Jänniteregun ja mapin vaihdoin ja rupesi pelaamaan. nyt tosin rupesi uudestaan oireilemaan ja vaihdoin pelkänegun ja toimii. Se on sitten arvoitus mikä regun tuhoaa, epäilisin jännitepiikkiä mutta lähde ei ole tiedossa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

nohkis wrote: On maadoitettu koriin, penkin kiinnitysruuvin kautta. Auton muut maat syylärin takana, rattiakselin alla sekä takaluukussa. Varmaan turhaa alkaa sovittaa megan maita esim. tuohon rattiakselin yhteyteen, mutta taidan tehdä jonkun "kunnon" maadoitus kohdan. Hämää vaan vieläkin pirusti kun aiemmin on toiminut ihan Ok.
Jos ne kaikki on korissa, niin sittenhän se on ok.
Enkä lisääkään suuttimille omaa relettä kun tuolle näyttikin kuuluvan vain yksi kaikille. Vai olisiko suotavaa? Nyt tuntui hitusen lämpimältä, mutta latausjänniteet on ollut OK.
Releen lämpeneminen kuulostaa jo huolestuttavammalta... Sehän tarkoittaa, että siellä tapahtuu tehohäviötä - ei hyvä.
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Pätkimisestä

Post by Mikes9000 »

Saanen liittyä keskusteluun, koska olen havainnut saman vian 9000 turbossa.
Ajelin jonkin aikaa megalla, joka ohjasi bensan syöttöä. Otin jokin aika sitten sen kuitenkin pois koska se tuntui aika epävakaalta noiden resettien takia. En keksinyt vielä syytä mistä se voisi johtua.
Mun autossa oli just samalaiset oireet, eli paikoillaan ei pätkinyt vaikka antoi paljonkin kierroksia, mutta rajuissa kiihdytyksissä kierrosten noustessa yli 4000rpm jostain syystä resetoi ja aiheuttaa melkosen pätkäisyn.
Kokeilin päivittää ohjelmat ja prossun koodin uusimpiin, mutta ei auttanut.

Yks juttu mikä tuli nyt jälkeenpäin mieleen ja joka vois liittyä saabin T16 koneeseen ja kiihdytyksiin on APC:n magneettiventtiili ja sen ohjaus. Tuolla venttiilillähän APC säätää paineen pääsyä hukkaportille, mutta säätöä tapahtuu vain korkeammilla paineilla ja kiihdyttäessä. Tuli mieleen että mikäli tuo venttiilin kela antaa jonkinlaissa piikkiä sähköjärjestelmään aina kun sen virta katkeaa? APC purkissa kyllä on jonkinlainen suojadiodi, mutta en ole vielä tutkinut tarkemmin.
Tuo magneettiventtiili kävis vain niin hyvin yksiin tuon kiihdytyksen kanssa.

Itse en kerennyt tuon vaikutusta testaamaan vielä, mutta kokeileppa ottaa magneettiventtiilin liitin irti ja kokeilla sit että pätkiikö?!
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ei muuten omassanikaan regun vaihto korjannu tilannetta kokonaan pari resettiä joutui tänään tekemään. Maadoitukset mulla on kunnossa joten siitä oire ei johdu, mutta + puolella saattaa olla aiheuttaja. Mega nimittäin ottaa sähkönsä orkkisjohtosarjasta ilman lisärelettä, ainoastaa pumpput ja sytkä ja suuttimet menee releen kautta. Sähköt on pikaesesti tehty niin että akunkengän paikalta on liitos josta kaapeli akulle peräkonttiin (pitkämatka vaikka pitkä kaapeli niin tiheä taajuksiset piikit ei suoratu) samasta liitoksesta alkuperäiset kaapelit starttiin ja laturille, pahin ongelma paikka taitaa olla se että sähkökeskukselle menee sähkö laturin b+ navasta eli kaikki laturin aiheuttamat häiriöt kulkee suoraan sulake poksiin. Seuraavaksi vedän akulta 3piuhaa toinen syöttämään megaa ja suuttimia (releenkautta tietenkin) ja toinen sytkää ja vielä yksi takaisin peräkonttiin pumpun releen ohjaukseen (eli pumppujen rele peräkonttiin)

Osa syyllinen saattaa olla virtalukonpohjakin se nimittäin tuntuis hiukan lämpenevän ajossa. varsinkin kun lasinpyyhkijät on päällä.
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Re: Pätkimisestä

Post by nohkis »

Mikes9000 wrote:Yks juttu mikä tuli nyt jälkeenpäin mieleen ja joka vois liittyä saabin T16 koneeseen ja kiihdytyksiin on APC:n magneettiventtiili ja sen ohjaus. Tuolla venttiilillähän APC säätää paineen pääsyä hukkaportille, mutta säätöä tapahtuu vain korkeammilla paineilla ja kiihdyttäessä. Tuli mieleen että mikäli tuo venttiilin kela antaa jonkinlaissa piikkiä sähköjärjestelmään aina kun sen virta katkeaa? APC purkissa kyllä on jonkinlainen suojadiodi, mutta en ole vielä tutkinut tarkemmin.
Tuo magneettiventtiili kävis vain niin hyvin yksiin tuon kiihdytyksen kanssa.

Itse en kerennyt tuon vaikutusta testaamaan vielä, mutta kokeileppa ottaa magneettiventtiilin liitin irti ja kokeilla sit että pätkiikö?!
Mulla on muuten APC käytössä tuossa. Itsekin mietin pääni pimeimmässä nurkassa että jos tuo APC aiheuttaisi jotain syötön katkaisua jossain tilanteessa. Tulin kuitenkin siihen tulokseen että "eihän se voi mitenkään". Mutta eipä tullut mieleen nuo kelan aiheuttamat piikit, enpä ihmettelisi yhtään. Otan siis heti tuon mankkuvenan liittimen irti ->
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Ei tullut onnea ilman APC:tä, ainakin kaksi pätkäisyä tuli niin eipä sitä siinä sitten...

Seuraavaksi vaihdan jänniteregun.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Post by Mikes9000 »

Toinen mitä mietin omassa autossani oli tuo imuilman lämpöanturin johto. Käytän megaa LH jetin omalla johtosarjalla ja imuilman signaalin tuon megalle 3-napaisen AIC-venttiilin liittimestä. Megan kanssa käytän uudemmasta LH jetistä olevaa 2-napaista venttiiliä ja näin ollen yksi karva jää tyhjäksi joka on anturin käytössä. Tuo anturin johto oli mulla aika pitkä, koska asennus oli vielä vähän keskeneräinen ja mietin että oiskohan se saattanut saada jotain häiriötä tulpanjohdoista tai jostain.

Ihmetyttää vaan tuossa megassa tuo pätkimisen ja kiihdytyksen yhteys!?

Vaikka antaa paikoillaan reippaastikin kierroksia ei tapahdu mitään ja kaikki pelaa, mutta kun lähtee tien päälle polkemaan niin alkaa pätkiä.
Sain jopa kerran LC1-lambdan sekoamaan samassa rysäyksessä kun mega resetoitui. Molemmista virta pois ja taas mentiin.
Joskus aikaisemmin mun megassa tuo resetti tuli niin että se pimensi koko ruiskun. Auto sammui kesken kiihdytyksen eikä käyntiin muuten kuin käyttämällä virtaliitin irti. Omituisinta oli se että vaikka virta-avaimen asennon mukaan megalle ei olisi pitänyt tulla sähköä ollenkaan, jäi bensapumpun lähtö päälle ja pumppu pyöri kokoajan. Kaikki korjautui kun käytti virtaliittimen irti.
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Hmm, pidensin muuten omaa ilmanlämpöanturin johtoa juuri 20cm. Enkä muista kyllä pätkimistä ennen sitä :D. Jos vaikka kokeilisi pyörittää sen kierteelle. Johtosarja on omavalmiste.

Pitää tehdä APC:n kanssa testejä vielä. Muutaman vedon kesti ihan hyvin, mutta nuo kaksi pätkäisyä oli liikaa. APC kun oli irti niin ei ahtoja löytynyt tietenkään ihan samaan malliin. Pitänee ottaa hukkiksen letku ja APC:lta virrat pois yhtäaikaa... Bensanpaineet nousee ihan kiltisti ahtojen mukana, ainakaan mitään hiipumista ei ole paineissa havaittavissa. Ei mene laihalle.

Techedgen 2A0 asennettu ennen pätkimistä, voisiko sieltä tulla jotain?

Luin tuon ketjusi läpi aiemmin mutta silloin en siitä löytänyt yhtymäkohtia omaan ongelmaani. Mutta aika samojen ongelmien kanssa taidetaan painia.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

hLisää juttuja "korjattu".

Testasin ilman relettä kun tuntui lämpiävän, ei auttanut. Vaihdoin 7805 regun tilalle LM2940:en (orggis MS2.2:ssa on LM2937). Regu tuntui toimivan muttei auttanut. Aika samat speksit oli, 2940 antaa enemmän virtaa ulos (?) mutta sillä on pienempi käyttölämpötila-alue.

Eilen kävin moottorin maadoitukset läpi ja vaihdoin sytkän pääteasteen. Samalla tarkastin jä säädin tulpan kärkivälit 0.8mm -> 0.6mm. Tämän jälkeen vika poistui. Uskon että tuo kärkivälien säätö oli se vaikuttava asia.

Vähän tyhmäähän oli jos vika johtui noin perusasiasta. Hämäävää oli vaan tuo resetti megalle. Oli vähän semmoinen muna-kana-ongelma. Aluksi luulin että pätkäisy johtui megasta eikä tullut mieleen että mega olisikin vaan resetoinut pätkäisysta. No vika tuli toivottavasti korjattua, kahteen päivän ei ole pätkäissyt kunnon vedoissa (hyväksyn toimivaksi myöhemmin :)). Oppihan tuossa vianhakua hyvin.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Post by Mikes9000 »

Mitkäs tulpat sulla on käytössä?
Mun autossa on NGK BCPR7ES-11 0,8 millin kärkivälillä. Tulpanjohdot on Bougigordit joissa on aika pieni vastus. Huomasin aikaisemmin ongelmia APC:n kanssa kun käytin noilla johdoilla BCP tulppia. Silloin ilmeisesti nakuanturi tai jokin otti häiriötä eikä paineet nousseet peruspaineita korkeammalle. Vika korjautui vaihtamalla tulpat BCPR:iin.
Pitääpä alkaa tutkimaan voisko johtosarjaan saada minkäänlaista suojausta..
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Tulpat on BCP7ES, eli samaa tavaraa ilman Resistoria. Käytössä ollut myös R:t. Tuo 0.8mm kärkiväli saattoi olla sullakin ongelmana sitten. 1.1mm on ainakin ehdottomasti liikaa kärkiväliksi vakio jakajasytkällä. Varmuudeksi kannattaa koittaa myös toisella sytkän pääteasteella.

Toki vaikka LH:llä toimisikin tuolla kärkivälillä niin megan kanssa ei enää päde koska seokset ei ole läpi alueen samat ja sitä myötä palotapahtuma on erilainen. Ainakin itse järkeilin asian näin, eli nuo omat ongelmat olisivat karkeasti sanottuna seoksen muuttumisesta johtuvat. Tai sitten tulpat olivat vaan kuluneet.
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Post Reply