Suuttimien toiminnasta vielä, yhdessä vai vuorotellen

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Suuttimien toiminnasta vielä, yhdessä vai vuorotellen

Post by Supa^ »

Tätä asiaa tuli pohdittua hieman aikasemminkin mutta en saanut järkevää vastausta asiasta. Joten, jos koneena on rivikutonen niin kumpaa tilaa kannattaa tai on järkevää käyttää. Niin että suuttimet ruikkaavat polttoaineen yhtäaikaa vai vuorotellen. Onko vuorottelusta paljonkin etua vakiomoottorissa? Mitkä sylinterit tällöin pitää kytkeä A pankkiin ja mitkä B:hen? Oletetaan että moottorin sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4.

Entäpä sitten tämä että monta ruiskausta per tahti? En varmaan tällä tiedolla muuta tee mutta olis kiva tietää mitä käytännössä tapahtuu. Eli jos suutin vaikka ruikkaa 3 kertaa tahdin aikana niin missä kohdassa ruikkaukset tapahtuvat? jakautuvat tasaisesti aikaan nähden vai heti peräperään vai miten? Hieman pihalla asiasta vieläkin. Mutta mikäli kaikki suuttimet ruikkii yhtäaikaa niin tällöin 3 ruikausta per tahti ois hyvä vai, näin kuulin toisaalla? Mutta mitä se ruikkauksien määrän nostaminen auttaa asiassa?

Ja sytkää ohjaa mega kanssa, jakajan kautta. Tyhmiä kysymyksiä mutta asia on jäänyt vähän epäselväks. :?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mega laskee sytytyspulssien perusteella ruiskutusta. Ryhmässä sumuttavat kaikki ja alternatissa vuorotellen. Vuorottelevassa pitää sumut jakaa 2 eri pankkiin. Esim 4cyl olisi 1-3-4-2 järjestyksellä 1-3 ja 2-4. Ykkönen kun tarvitsee, saa myös 3, tosin väärän aikana. Tällöin 2-4 ovat pimeenä. 4. syl kun tarvitsee saa myös kakkonen. Koska saman pankin "huti" sumu ruikkaa aika väärään aikaan, pitää tästäsyystä suuttimien ruikkaus määrää tuplata. Eli 4cyl 2 per kierros -> 4 per kierros. Olinko ihan väärässä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Suuttimien toiminnasta vielä, yhdessä vai vuorotellen

Post by Benkku »

Supa^ wrote: - koneena on rivikutonen niin kumpaa tilaa kannattaa tai on järkevää käyttää. Niin että suuttimet ruikkaavat polttoaineen yhtäaikaa vai vuorotellen.
Riippuu käyttämästäsi moottorinohjaimesta eli osaako laite ajoittaa suihkutuksen loppuvaksi kampikulmalla.
Supa^ wrote: - Onko vuorottelusta paljonkin etua vakiomoottorissa?
Kyllä on, kulutus hieman pienillä suuttimien aukiolo-ajoilla (esim. kruisatessa pintakaasulla) pienenee, myös emissioteknisesti auttaa asiaa.
Supa^ wrote: Mitkä sylinterit tällöin pitää kytkeä A pankkiin ja mitkä B:hen? Oletetaan että moottorin sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4.
Imutahti alkaa sylinterissä 3. sylinterin 1 sytyttäessä (työtahti) eli täysin sequentiaalinen suihkutus menee em. mainitun sytytysjärjestyksen mukaan seuraavasti:

sytytys: 1, 5, 3, 6, 2, 4
suihkutus: 3, 6, 2, 4, 1, 5
Supa^ wrote: Entäpä sitten tämä että monta ruiskausta per tahti? En varmaan tällä tiedolla muuta tee mutta olis kiva tietää mitä käytännössä tapahtuu. Eli jos suutin vaikka ruikkaa 3 kertaa tahdin aikana niin missä kohdassa ruikkaukset tapahtuvat? jakautuvat tasaisesti aikaan nähden vai heti peräperään vai miten? Hieman pihalla asiasta vieläkin. Mutta mikäli kaikki suuttimet ruikkii yhtäaikaa niin tällöin 3 ruikausta per tahti ois hyvä vai, näin kuulin toisaalla? Mutta mitä se ruikkauksien määrän nostaminen auttaa asiassa?
Korkeapaineisissa (luokkaa 120 kg/cm2) suorasuihkutteisissa ottomoottoreissa käytettyä tekniikkaa, megasquirtilla ei mahdollista. Monivaiheinen suihkutus alentaa mm. palolämpötilaa ja siten typen oksidien (Nox) päästöjä.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Ruiskutushetkien ajoituksia ei tarvitse pohtia, ne tulevat megalla käytännössä ihan milloin sattuu jos kampiakselin kulmaan yrittää verrata.

Muuten tilannetta selostaa ko. ruudun helppi:
Values for injector staging are simultaneous or alternating. If you wish for all your injectors to fire at once, select simultaneous. More likely you will choose alternating, as this helps even out the pressure fluctuations in the fuel rail. If you use too many squirts per cycle, you might run out of time for all the injection events, since each one has the overhead of injector opening and closing. Likewise, raising the number of squirts effectively reduces the size of your injectors, since more time must be dedicated to the less-than-full-flow injector opening time.

Two squirts alternating is the same as one squirt simultaneous, except that the injector banks are fired out of phase.


Staging ja injections per cycle -asetuksia voi käyttää myös tavoiteltaessa Megamanuaalissa suositeltua req_fuelin aluetta 8..12ms.
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Masi_K wrote:Mega laskee sytytyspulssien perusteella ruiskutusta. Ryhmässä sumuttavat kaikki ja alternatissa vuorotellen. Vuorottelevassa pitää sumut jakaa 2 eri pankkiin. Esim 4cyl olisi 1-3-4-2 järjestyksellä 1-3 ja 2-4. Ykkönen kun tarvitsee, saa myös 3, tosin väärän aikana. Tällöin 2-4 ovat pimeenä. 4. syl kun tarvitsee saa myös kakkonen. Koska saman pankin "huti" sumu ruikkaa aika väärään aikaan, pitää tästäsyystä suuttimien ruikkaus määrää tuplata. Eli 4cyl 2 per kierros -> 4 per kierros. Olinko ihan väärässä ?
Kait se tuplamäärä tarvitaan alternating-modessa siksi että muuten mega suihkisi vain tosen pankin per kaksi kierrosta, vuorotellen näin, eli puolet pytyistä jäisi kuiviksi. Ei se bensa siis mitenkään hukkaan mene.. eihän se "oikealla" hetkellä todennäköisesti tule kuitenkaan. Toimiihan se vaikka kaikki riukkaa yhtäaikaa ja sillon gasoa tulee kahden kierroksen tarkuudella :lol:
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Masi_K wrote:Mega laskee sytytyspulssien perusteella ruiskutusta. Ryhmässä sumuttavat kaikki ja alternatissa vuorotellen. Vuorottelevassa pitää sumut jakaa 2 eri pankkiin. Esim 4cyl olisi 1-3-4-2 järjestyksellä 1-3 ja 2-4. Ykkönen kun tarvitsee, saa myös 3, tosin väärän aikana. Tällöin 2-4 ovat pimeenä. 4. syl kun tarvitsee saa myös kakkonen. Koska saman pankin "huti" sumu ruikkaa aika väärään aikaan, pitää tästäsyystä suuttimien ruikkaus määrää tuplata. Eli 4cyl 2 per kierros -> 4 per kierros. Olinko ihan väärässä ?
Minä laittaisin tuolla sytytysjärjestyksellä suuttimet 1-4 ja 2-3 koska seos olisi silloin tasalaatuista joka kanavassa. Aiemmin mainitussa pankkimallissa ykkösen jälkeen kolmonen saa tuoreen seoksen, mutta kun kolmonen ottaa sen toisen ruutan niin ykkönen saa ensimmäisen omansa muhimaan ja toisen vasta kahden tahdin jälkeen. Sama stoori koskien 3-4 pyttyjä. 1-4,2-3 -mallissa jokaiseen kanavaan suihkutetaan tasavälein eli suurin piirtein aina kun mäntä alkaa mennä alaspäin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

itse olen tuos omas V6 koneessa kytkenyt sylinterit 1,3 ja 5 ykkös pankkiin ja 2,4 ja 6 kakkos pankkiin, sytytysjärjestys tuos mun konees on niinkin monimutkainen, kuin 123456 :D

joskus kokeilin kans näitä alternating ja simultaneous säätöjä, en mitään mainittavampaa eroa huomannut (en muista kumpi nyt on käytössä, mutta enemmän ne säädöt tuntui liittyvän siihen, että sai sen reg_fuel arvon sovitteua tyhjäkäynnille siihen 8 ja 15 ms väliin :roll: )

ainakin teoreettiseti tuosta alternating säädöstä saadaan myös se hyöty, että bensan jakotukissa paine pysyisi tasaisempana, kun kaikkia suuttimia ei auota yhtä aikaa (varsinkin suuremmilla suuttimilla)

tämähän lukee näin tuolla megamanuaalissa...

"Injection per Engine Cycle (Ruiskutuksia per täysi tahti(=2 kampiakselikierrosta)) on kuinka monta ruiskutusta haluat yhden täyden tahdin aikana. Haluat tämän olevan laitettuna niin että tyhjäkäynnillä suuttimien aukioloaika ei ole vähemmän kuin 2.0 ms ja Req_Fuel on pienempi kuin 12-15 ms, mutta enemmän kuin 8 ms. Nämä arvot mahdollistavat oikeaoppisen säädön tyhjäkäyntiseokselle ja mahdollistavat lisärikastukset (kiihdytys, lämmitys) täydellä kaasulla.

Injector Staging ovat suuttimille samanaikaiset(Simultaneous) tai vaihtelevat/(Alternating). Jos haluat että kaikki suuttimesi ruiskuttavat samaan aikaan, valitse samanaikaiset(Simultaneous). Jos haluat puolet suuttimistasi ruiskuttavan jokaisella ruiskutustapahtuman aikana, ja puolet toisen aikana, valitse vaihtelevat/(Alternating).

Huomaa että jos suuttimet sijaitsevat imukanavissa, sinun on valittava vähintään 2 ruiskutusta per engine cycle, jos käytät alternating-ruiskutusta, muuten joka toisella ruiskutuksella sylinteriin ei tule bensaa ja moottori käy todella huonosti.

Hyötynä 2 ruiskutusta/vaihteleva olisi, että kun vain puolet suuttimista ruiskuttavat kerrallaa, bensakiskossa tapahtuva painepudotus laskee ja saanti on yhtenäinen."
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Höylä wrote:itse olen tuos omas V6 koneessa kytkenyt sylinterit 1,3 ja 5 ykkös pankkiin ja 2,4 ja 6 kakkos pankkiin, sytytysjärjestys tuos mun konees on niinkin monimutkainen, kuin 123456 :D
Onko tosiaan näin? Tuohan aiheuttaa suunnattomat värähtelyt kampuralle ja koko moottoriin? Koko V6 koneen idea romuttuu tuossa...
Kummallisia ovat mitsun tehtaanpaapat.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

teg wrote:
Höylä wrote:itse olen tuos omas V6 koneessa kytkenyt sylinterit 1,3 ja 5 ykkös pankkiin ja 2,4 ja 6 kakkos pankkiin, sytytysjärjestys tuos mun konees on niinkin monimutkainen, kuin 123456 :D
Onko tosiaan näin? Tuohan aiheuttaa suunnattomat värähtelyt kampuralle ja koko moottoriin? Koko V6 koneen idea romuttuu tuossa...
Kummallisia ovat mitsun tehtaanpaapat.
no, riippuu taas siitä kuinka se sylinteri järjestys on ilmoitettu ;)

eli tuos on sylinteri järjestys niin, että 1 sylinteri on edesta katsoen eka vasemmalla, 2 sylinteri eka oikealla, 3 sylinteri toinen vasemalla jne...



Image
Post Reply