MS II vs. Ms'n'Spark Extra
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
MS II vs. Ms'n'Spark Extra
Onkos toi Megasquirt II oleellisesti erilaisempi ,kuin Ms'n'spark Extra?
Odottamisen arvoinen?
Pitäisi MS hommata ja kiire ei ole.
Odottamisen arvoinen?
Pitäisi MS hommata ja kiire ei ole.
Nyt kun MS-II tulee ulos, on vanha extra vielä teknisesti jopa edellä. Uusi perustuu kuitenkin nyt aidosti 16-bittiseen teknologiaan ja muistia on paljon enemmän. Ohjelmointi on myös C-kielellä toteutettu, joten ei varmaan kestä kauaa, kun MS-II menee ohi edeltäjästään. Esimerkiksi autotune tulee varmaan nopeasti perässä. Vanhan mallin kehitys varmaan myös rupeaa hiipumaan uuden tullessa markkinoille.
Tässä oleellisimmat erot:
Suorituskyvyn kannalta katsottuna nykyinen MC68 sarjan prosessori alkaa olla äärirajoillaan. Extra koodi tosiaan on kehittynyt todella pitkälle, mutta homman luonne on se että gurut ovat tehneet tarvitsemiaan ominaisuuksia, kun taas MS-II tavallaan puhdistaa pöydän ja luo uuden standardinomaisen tilanteen. Eikä sitä voi kuin uneksia mitä extra koodin pääjehut saa aikaan MS-II:sen kanssa...
Jos ei kiirettä ole niin itse ainakin odottelisin MS-II:sta ja piirilevyä v3.0.
Code: Select all
MC68HC908 (MegaSquirt)
8 bittinen prosessori, kellotaajuus 8MHz
FLASH muistia 32 kilotavua
RAM muistia 512 tavua
toimintalämpötila:
-40ºC --> 85ºC
Code: Select all
MC9S12C32 (Megasquirt II)
16-bittinen prosessori, kellotaajuus 16MHz
FLASH muistia 32 kilotavua
RAM muistia 2 kilotavua
toimintalämpötila -40 --> 125ºC
Jos ei kiirettä ole niin itse ainakin odottelisin MS-II:sta ja piirilevyä v3.0.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megasquirt aloittelija
Löytyykö keneltäkään mitään havaintoa milloin tuo seuraava kehitysversio putkahtaa maailmalle?TVH wrote: Jos ei kiirettä ole niin itse ainakin odottelisin MS-II:sta ja piirilevyä v3.0.
Kertokaahan viisaammat miten tällainen MegaSquirt-homma kannattaa aloittaa. Sarjan saa Partcolta ja se rakennellaan mutta mitä sen jälkeen? Rakentaminen ei ole ongelma.
Johtosarja ja kärvähtänyt ruiskunohjausboksi pitäisi vissiinkin hommata kun en alkuperäistä johtosarjaa jaksaisi tuhota.
Mitä seuraavaksi...?
Missä kaikessa tuossa sarjassa pystyy säästämään:
- Tuolta MS:n kotisivuilta löytyy viissinkin ohjelman pätkä mikä löytyy tästä komponentista: MC68HC908GP32CP (ohjelmoitu/megasquirt.s19)
- Pystyn itse ohjelmoimaan vielä toistaiseksi tuollaisen kikkareen
- Piirilevyn saan myös tehtyä itse toistaiseksi
- Alukoteloa tuskin tarvitsen, jos hommaan kärvähtäneen ohjausboksin
Lisää pugeja pihaan...
1x406 hdi
2x405Mi16
1x405Sri raato
1x406 hdi
2x405Mi16
1x405Sri raato
MSEFI:n mukaan ei olla enää kaukana MS-II:sta.S_A_Mi16 wrote:Löytyykö keneltäkään mitään havaintoa milloin tuo seuraava kehitysversio putkahtaa maailmalle?TVH wrote: Jos ei kiirettä ole niin itse ainakin odottelisin MS-II:sta ja piirilevyä v3.0.
Kertokaahan viisaammat miten tällainen MegaSquirt-homma kannattaa aloittaa. Sarjan saa Partcolta ja se rakennellaan mutta mitä sen jälkeen? Rakentaminen ei ole ongelma.
Johtosarja ja kärvähtänyt ruiskunohjausboksi pitäisi vissiinkin hommata kun en alkuperäistä johtosarjaa jaksaisi tuhota.
Mitä seuraavaksi...?
Missä kaikessa tuossa sarjassa pystyy säästämään:
- Tuolta MS:n kotisivuilta löytyy viissinkin ohjelman pätkä mikä löytyy tästä komponentista: MC68HC908GP32CP (ohjelmoitu/megasquirt.s19)
- Pystyn itse ohjelmoimaan vielä toistaiseksi tuollaisen kikkareen
- Piirilevyn saan myös tehtyä itse toistaiseksi
- Alukoteloa tuskin tarvitsen, jos hommaan kärvähtäneen ohjausboksin

- blanco prossu vs valmiiksi ohjelmoitu, tuleeko siinä mitään säästöä?
- piirilevyssä voi kyllä säästää, ja kannattaa katsella myös Turtanan levyjä jos vaan on elektroniikka hanskassa
- vanha ecun kotelo on hyvä kotelo megalle, kun vielä modaa megan orkkispiirilevystä db-9 liitännän pois ja siirtää sen johtosarjan liitimen viereen koteloon niin hyvä.
sitten vaan tutkit millaset lämpöanturit koneeta löytyy, mitä puuttuu, millaset suuttimet on, ja mihin kohti laitat lambdan ja niin edelleen, millanen lisäilmaventtiili pitää hommata tai mitä muutoksia mega vaatii että nykysen saa toimimaan, ja tietty mihin sijotat ecun, hyvin suunniteltu on puoliks tehty, se on helppo heittää osia kiinni kun ei tartte sit miettiä enää et mitäs nyt.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
joko porukka on huomannut että MSII on tilattavissa ?
tosin vielä v2.2 piirilevyllä.. ja muutenkin taitaa olla vielä beta-versio.
hitsi. tulin rakentaneeksi jo tuon "vakio-squirtin" mutta ei ole edes rojektia mihin sen laittaisi vielä ja nyt pukkaa jo seuraavaa versiota.
jos jotakuta kiinnostaa B&G v2.2 levylle kasattu vakiolaite (ei modifikaatioita) niin täältä löytyisi..
tosin vielä v2.2 piirilevyllä.. ja muutenkin taitaa olla vielä beta-versio.
hitsi. tulin rakentaneeksi jo tuon "vakio-squirtin" mutta ei ole edes rojektia mihin sen laittaisi vielä ja nyt pukkaa jo seuraavaa versiota.

jos jotakuta kiinnostaa B&G v2.2 levylle kasattu vakiolaite (ei modifikaatioita) niin täältä löytyisi..
http://www.megasquirt.info/ms2/Half time wrote:tilasitko mistä?? eli siis ruutta 2 version??.. mitä kustanti??.. eli käypi vissiin vanhaan levyyn?? KERRO KAIKKI JA HETI MITÄ TIEDÄT!!!!Vesku wrote:Eilenhän tuo tuli tilattua....![]()

tota.. alkaa olla vaan kohta enemmän pihalla..
mutta sen ainakin tajuaapi että hienot on ominaisuudet jo ruutassakin.. eli mulla on nytten ihan perus ruutta ei suorasytkässä vaan jakaja ohjauksella eikä edes extra koodilla. mut tuli tuoosa mieleen että on tää perus ruutta ja nytten ruutta 2 ni mikäs se ultramega ruutta sitten on??.. kannattasko tuota ruutta 2 viel odotella jos kehittelevät viel parempia versioita sen piirilevystä vai?? eli siis jos haluaa niin vaikka tähän mun perusruuttaan saan tuon MS2 lisäkortin ostettua mutta esim ulostuloja ei tule yhtään ni onko siinä mitn järkeä ostaa sitä tuohon??
siis jos laitan tohon nykyseen v2.2 ton MS2 lisäkortin niin ohjelmat säätöön on sitten nämä uudemmat eli MS2 ohjelmat vai`???
vähän meni taas kyselyksi mutta toivottavasti joku jaksaa selittää asian.
Kiitos.

siis jos laitan tohon nykyseen v2.2 ton MS2 lisäkortin niin ohjelmat säätöön on sitten nämä uudemmat eli MS2 ohjelmat vai`???
vähän meni taas kyselyksi mutta toivottavasti joku jaksaa selittää asian.

Kiitos.

Ruutan opiskelija..