Onko RCA kaapeli suojattu?Kun lueskelin, että olisi hyvä käyttää suojattua johtoa tietyissä paikoissa tuossa johtosarjassa.Lueskelin että joku olisi käyttänyt sitä.Kun sattuu tallin nurkassa lojumaan joutavaa RCA piuhaa...
Mikä idea tuossa suojatussa kaapelissa on käytännössä??Mikä sen häiriön poistaa??Voisiko joku selventää??
Suojattu kaapeli??
Moderator: Masi_K
Jep, RCA-piuha (mikrofonikaapeli, diodikaapeli, rakkaalla lapsella on monta nimeä) on suojattua. Itse olen käyttänyt tuollaista lämpöanturien piuhoissa.
Hienosti sanottuna suojatun kaapelin tarkoitus on estää sähkömagneettisen säteilyn indusoituminen signaalijohtimeen
Eli moottorin ympäristössä on helposti paljon kaikenlaista sähköistä häiriötä, jota tulee esim. tulpanjohdoista, laturista yms. ja tämä häiriö aiheuttaa sen vaikutusalueella kulkeviin piuhoihin häiriöjännitteitä. Suojatussa kaapelissa signaalijohtimen ympärillä on jonkinlainen metallivaippa, joka yleensä kytketään maahan. Tämä metallivaippa kerää häiriöt ja estää niiden kytkeytymisen signaalijohtimeen. Tavallisessa RCA-piuhassa on signaalijohdin ja yksi suojakerros, jolloin suojavaippaa yleensä käytetään signaalin maajohtimena (esim. maadoittamaton ilmanlämpöanturi tässä tapauksessa). Yleensä tämä toimii ihan hyvin, mutta kaikkein herkimpien signaalien kanssa maajohtimeen tulevat häiriöt voivat aiheuttaa ongelmia. Tällöin pitäisi käyttää johtoa, jossa on kaksi suojakerrosta. Uloin kerros toimii häiriön keräimenä ja se kytketään vain johdon toisesta päästä maahan. Sisempi kerros toimii signaalin maana ja on suojassa häiriöiltä.
RCA-piuha ei sitten välttämättä kestä öljyä, bensaa ja kuumuutta parhaalla mahdollisella tavalla.
Hienosti sanottuna suojatun kaapelin tarkoitus on estää sähkömagneettisen säteilyn indusoituminen signaalijohtimeen

RCA-piuha ei sitten välttämättä kestä öljyä, bensaa ja kuumuutta parhaalla mahdollisella tavalla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Pitäiskös tota häiriösuojattua piuhaa käyttää Lambdan signaalissakin? Kun mun lambdasta lähtee jo vakiona ihan normipiuhana se signaali. Pitäiskös se lyödä poikki ja muuttaa suojatuksi? EGO mittari kyllä pomppii mulla aika rajusti auton käydessä.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Suojatusta kaapelista
Ainut homma tossa "RCA narussa" on se että jos käyttää ns. halpis versiota se ei kestä pätkääkään öljyä eikä pakkasta vaan on kuin
rautakankea ja lopun voi arvata kun se liikkuu koneen mukana
Jos budjetti sallii niin autosähkö liikkeestä ihan oikeeta suojattua
tai purkaamolta
Itellä ei ole yhtään suojattua piuhaa johtosarjassa, kaiken A ja O on
MS:n maitten 4*1.5 mm2 kerääminen yhteen pisteeseen koneen kylkeen mitä näkee joka sarja valmisteisessa ruiskusysteemissä.
Joissain olen nähnyt lambdan signaalin suojatulla kaapelilla ja tietysti suojattulla on induktiivisten antureiden esim. trigger wheelin induktiivinen ja jakajan VR-anturi
kierretyt 1 pariset maihin vain toisesta päästä , kun vedät maihin kummastakin päästä niin suojasta ei ole mitään hyötyä

rautakankea ja lopun voi arvata kun se liikkuu koneen mukana

Jos budjetti sallii niin autosähkö liikkeestä ihan oikeeta suojattua
tai purkaamolta

Itellä ei ole yhtään suojattua piuhaa johtosarjassa, kaiken A ja O on
MS:n maitten 4*1.5 mm2 kerääminen yhteen pisteeseen koneen kylkeen mitä näkee joka sarja valmisteisessa ruiskusysteemissä.
Joissain olen nähnyt lambdan signaalin suojatulla kaapelilla ja tietysti suojattulla on induktiivisten antureiden esim. trigger wheelin induktiivinen ja jakajan VR-anturi

Last edited by 205 on Tue Nov 22, 2005 21:30, edited 1 time in total.
TE n valmis lambda anturin johto sisältää suojatun kablun. Mulla ei ole kanssa yhtään suojattua johtoa ja hyvin toimii. Ehkä suurilla kierroksilla on havaittavissa hyppimistä eli rpm 4800->. MAP anturin letkussa sensijaan on vähän enemmän hyppimistä, kun tuota overläppiä on jonkinverran.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
VR signaali on aina suojatussa kaapelissa. Uusissa autojen omissa ruiskuissa on myös maadoitukset tuotu ohjain laitteeseen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII