Megatunen lambdamittarin paikkaansapitävyys?
Moderator: Masi_K
Megatunen lambdamittarin paikkaansapitävyys?
Huomasin tuossa kun pistin pitkästä aikaa läppärin autoon kiinni ja kattelin tyhjäkäyntiseosta, niin megatunen se ve tuning lambdamittari esm näyttää ihan holtittomia lukemia.
Sen mukaan seos olisi niin rikkaalla että se on ihan tapissa jatkuvasti, erillinen seosmittari näyttää about vähän rikasta seosta.
Kun auton käynnistää ja lambdan lämmitys lähtee päälle niin seosmittarissakun syttyy vasta 1 ledi vasemmalta niin megatunen lambdanäyttö on jo vihreän ja punasen rajalla..
Ajoon ja seoksiinhan toi ei vaikuta, onkos jollain muulla ollut samanlaista ongelmaa?
Saakos tuota jotenkin säädettyä tota "asteikkoa" megatunesta?
Sen mukaan seos olisi niin rikkaalla että se on ihan tapissa jatkuvasti, erillinen seosmittari näyttää about vähän rikasta seosta.
Kun auton käynnistää ja lambdan lämmitys lähtee päälle niin seosmittarissakun syttyy vasta 1 ledi vasemmalta niin megatunen lambdanäyttö on jo vihreän ja punasen rajalla..
Ajoon ja seoksiinhan toi ei vaikuta, onkos jollain muulla ollut samanlaista ongelmaa?
Saakos tuota jotenkin säädettyä tota "asteikkoa" megatunesta?
NB näyttää lämpimänä tyhjäkäynnilläkin ihan käyttökelpoisia lukemia, nimim. vuosikaudet katsastuspäästöt kohdalleen nb-lambdalla.
Ensialkuun minullakin nb-lambdan lukemista oli omavalmisteledivilkutin eri mieltä MS:in kanssa, mutta se korjaantui kun laitoin kumpaankin laitteeseen saman päätevastuksen lambdainputtiin; Toisessa oli aluksi 1Mohhm ja toisessa 2M ja sitä myöten näyttämät erosivat.
Ensialkuun minullakin nb-lambdan lukemista oli omavalmisteledivilkutin eri mieltä MS:in kanssa, mutta se korjaantui kun laitoin kumpaankin laitteeseen saman päätevastuksen lambdainputtiin; Toisessa oli aluksi 1Mohhm ja toisessa 2M ja sitä myöten näyttämät erosivat.
Jos noita näyttämiä voi tuollatavalla vastuksilla "muokata" haluamikseen, niin mistä sitten tietää todellisen seossuhteen. Mistä KariM tiedät kumpi näyttämä, MS vai omavalmiste, oli oikeassa kun ne näyttivät eri lukemia? Eli toisinsanoen mistä tiesit kumpaa piti muokata sillä vastuksella?
MB 190E 2.3-16 kompressor - projekti kesken
rontuj,
Kyse oli siis siitä että mittarissa ja MS:ssa päätevastukset olivat keskenään erisuuret. Kun vastus on sama, myös näyttämä on kummalekin sama. Alunperin sekä MS:n että mittarin skemassa on tuossa kohtaa kummassakin 1Mohm vastukset, mutta koska anturia mun tapauksessa kuormittikin kaksi laitetta, vaihdoin kummatkin päätevastukset 2-megaisiksi jolloin rinnankytkettynä ne antavat kokonaisvastukseksi jälleen 1Mohm ja anturin kuormitus pysyy entisenä. Toinen vaihtoehto olisi ollut poistaa toinen päätevastus kokonaan ja jättää toinen 1Mohm ennalleen.
Kyse oli siis siitä että mittarissa ja MS:ssa päätevastukset olivat keskenään erisuuret. Kun vastus on sama, myös näyttämä on kummalekin sama. Alunperin sekä MS:n että mittarin skemassa on tuossa kohtaa kummassakin 1Mohm vastukset, mutta koska anturia mun tapauksessa kuormittikin kaksi laitetta, vaihdoin kummatkin päätevastukset 2-megaisiksi jolloin rinnankytkettynä ne antavat kokonaisvastukseksi jälleen 1Mohm ja anturin kuormitus pysyy entisenä. Toinen vaihtoehto olisi ollut poistaa toinen päätevastus kokonaan ja jättää toinen 1Mohm ennalleen.
mulla ei erillinen seos mittari edes värähtänytkään kun otin ja haarotin MS ja seos mittarille johdon lambadalta.. sitten laitoin vaan sen jälkeen erillisen mittarin piuhan. mulla on sytkän kanssa jotain häröjä ni seokset pomppii ihan raivona .. mutta en oikein jaksa aina uskoa muutenkaan normi lambdaa. saisi ostettua sen laajaakaistaa mallin.. olisi aika pirun hyvä..Antti O wrote:Haarottamalla on juu kytketty.
Ruutan opiskelija..