Ei lähde käyntiin.

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Ei lähde käyntiin.

Post by Pecan »

Seuraavanlainen kokoonpano:
-Volvo B21
-MS-extra Turtana 103 levyllä
-36-1 & Honeywell hall
-Bosch 2*2 hukkakipinä
-v70 tps
-suuttimet 370cc
-24s13c


Koneessa on seuraavanlainen ominaisuus, että lupaavasti yrittää käynnistyä, mutta ei vaan jää tyhjäkäynnille. Kaikkea on nyt kokeiltu, mitä on mieleen juolahtanut, mutta nyt on ideat loppu. Koneen saa kikkailemalla käymään tyhjäkäyntiä mihinkään kajoamatta, kun laittaa cranking rpm=1000, mutta heti kun mennään yli cranking kierrosten, kone hyytyy. PW:t pyörii jossain 3ms ja pystyy tiputtamaan alemmaskin, ja ei vaan käy, vaikkei kartoille mentäessä mitään radikaalia muutosta PW:ssä tapahtuisikaan. Kipinäpuolta olen huonolla strobolla yrittänyt tutkia, eikä siinä tunnu mitään näillä keinoin havaittavaa vikaa olevan.
Pensanpaineet on 3bar ilman alipainetta. Cranking rpm olen käyttänyt 400. Simultaneous ja 2 suihkausta, VE 30 tyhjäkäyntialueella ja sen ympärillä ja req fueliksi on kokeiltu vaikka mitä arvoja, mutta kymppi varmaankin pitäisi olla aika lähelle?

Pari lokia ja msq aiheesta:
http://www2.lut.fi/~prahikai/142GT/ms/lokit/uudet/
http://www2.lut.fi/~prahikai/142GT/ms/lokit/142_1.msq
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Vaikka kirjoitat että sytkä on ok niin onko se myös sillon kun mennään cranking rpm:n yli?

Yksi sytkäteoria on tässä:
Sytkän asetuksissa lienee näin:
Spark settings => cranking timing => trigger return?

Syy miksi käy kun suurennat cranking rpm ja sammuu yläpuolella on siinä että siellä on trigger anglet pielessä pahasti. Todennäköisesti trigger angle on liian pieni ja sytkä on sen takia todella paljon aikaisella ettei tee oikeastaan mitään.

Mutta kannattaisi varmistaa nuo kulmat ja asettaa sitten kohdalleen.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

sytkäennakko näyttää olevan kiinteä 10 astetta :roll: (ei pitäis olla kyllä mikään syy olemattomaan tyhjäkäyntiin)

mutta kierrosluvut oli aivan järjettömät tuos logis (jotain 2 170 000 rpm :P , ellei sitten ole kyseessä suihkumoottori :wink: )

heti kun GVe näyttäis nousevan, kone sammuu (tai toisinpäin), eli jotain häikkää nois säädöis on (PW ja dutycyclen toiminta kyllä näyttäis ihan normaalilta).

eli tuo vois olla selitys, että koska kierrosluku tieto on mitä on, niin se sekoittaa tuon megan toiminnan (cranking rpm=1000, eli sen alle mega ei kai rekisteröi kierrosluku tietoja koneen säätämiseen, mutta heti kun se raja ylitetään, mega antaa luonnotomat arvot suuttimille yms. :roll: )
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Strobon kanssa säädetty toi trigger angle eikä sytkä näyttäisi mihinkään häviävänkään strobolla silloin, kun kone hyytyy. Ja ennakko kanssa pysyy siinä kympin paikkeilla. Toi kiinteä 10 astetta on laitettu tarkoituksilla minimoimaan kaikeinlaset sekoilut ennakoiden osalta. Time based on käytössä, trigger return jostain syystä lämmittää hieman sytkäpäätettä, niin en ole uskaltanut käytellä? Pitäisikö tuosta kierrosluvun piikistä olla huolissaan, ainoastaan kaksi kertaa juuri starttauksen alussa tullut tollanen, muuten tuntus kierroslukutieto tulevan hyvin?

Semmonen jutska tuli vielä mieleen, että voiko olla haittaa, jos trig A > trig B? Eli mulla nyt trig A=27 ja B=14, kun tuo pyörä sattui vähän hassuun asentoon.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Minkäsmoinen sytkä pääte josko se kuuluis olla inverted asetuksella?
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

vb921 päätteet ja turtanan levyssähän on ne ledit korvattu transistorilähdöillä, joten siinä kohtaa kääntyy vaihe kertaalleen.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Pecan wrote:
Semmonen jutska tuli vielä mieleen, että voiko olla haittaa, jos trig A > trig B? Eli mulla nyt trig A=27 ja B=14, kun tuo pyörä sattui vähän hassuun asentoon.
mulla on omas konees käytös trigger A pos=3, trigger B pos=1, trigger C pos=2, eli ei pitäis olla vaikutusta :roll: (toki on myös 2nd trigger asetus käytössä)
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Höylä wrote:
mulla on omas konees käytös trigger A pos=3, trigger B pos=1, trigger C pos=2, eli ei pitäis olla vaikutusta :roll: (toki on myös 2nd trigger asetus käytössä)
Jep, ja molemmat sytkäpulssit mulla myöskin tulee, joten ei luulis tuostakaan sitten olevan kiinni.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Laitappas sytkään sama cranking kuin running dwell aika.
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Huoh.. ne mun matalaohmiset suuttimet olikin korkeaohmiset, mistä lie sellanen mielikuva jäänyt.. vastahan minä reilu vuosi sitte nuo olen mittaillut, kun olen ne hankkinut. Pitää kai kaikki alkaa speksaamaan paperille. :oops:

Mut nyt kuitenki käy, kiitos ja anteeksi. :?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Pecan wrote:Huoh.. ne mun matalaohmiset suuttimet olikin korkeaohmiset, mistä lie sellanen mielikuva jäänyt.. vastahan minä reilu vuosi sitte nuo olen mittaillut, kun olen ne hankkinut. Pitää kai kaikki alkaa speksaamaan paperille. :oops:

Mut nyt kuitenki käy, kiitos ja anteeksi. :?
no, sitä sattuu :) onneksi ei ollut suurempi vika, en edes kehtaa kaikkia omia mokiani täällä julkisesti myöntää, mitä tuon megasquirtin kanssa on tullut tehtyä :P
Pecan
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Wed Apr 20, 2005 19:44
Location: 6A

Post by Pecan »

Hävettää kyllä tätäkään myöntää, mutta ei tässä muukaan auta :)
Post Reply