
Innovaten lc-1 laajakaista lamda juttua
Moderator: Masi_K
Osaisiko kukaan selvittää mulle selvällä suomenkielellä tuon laitoksen kalibroinnin. En ole mikään haka englannissa ja mulla ei mene jakeluun tuo homma.
Eli pitääkö tuo aparaatti kalibroida jotenkin vapaassa ilmatilassa tai jotain semmosta käsitin? Ja jos sen kerran kalibroi onnistuneesti niin tarviiko enää koskaan kalibroida jos ei joudu anturia vaihtamaan?
Jos vaan joku viitsii niin askel-askeleelta neuvot pölkkykirjaimilla kirjotettuna niin maalaisetkin tajuaa.
Eli pitääkö tuo aparaatti kalibroida jotenkin vapaassa ilmatilassa tai jotain semmosta käsitin? Ja jos sen kerran kalibroi onnistuneesti niin tarviiko enää koskaan kalibroida jos ei joudu anturia vaihtamaan?
Jos vaan joku viitsii niin askel-askeleelta neuvot pölkkykirjaimilla kirjotettuna niin maalaisetkin tajuaa.
Ohjeissa lukee että kalibroidaan vapaassa ilmassa ennen ekaa käyttöä ja sen jälkeen säännöllisesti, suositeltavaa kalibrointiväliä en tähän hätään muista. Oisko ollu pari kertaa vuodessa käyttökohteesta riippuen?
Tarkat ohjeet löytyy manuskasta joka taas löytyy Logworksin docs hakemiston alta, englanniks tosin.
-K-
Tarkat ohjeet löytyy manuskasta joka taas löytyy Logworksin docs hakemiston alta, englanniks tosin.
-K-
Tiara Kit Car - MsnS-E
Itellä on toi LM-1 ja siinä just laitoin tollasen motonetin autogauge mittarin kiinni ykköslähtöön.. tulos hailuntaa tapista tappiin hirveellä meuhkeella..
tutkittuani tilanteen se ykköslähtö ainakin siinä näyttää vain tuollaiseen narrow band tyyliin yli tai alle 14,7.. ja jännite vaihtuu silloin 0,2-1.1 kerta rysäyksellä. Sitten kun ajaa niin että se vaihtelee ton rajan yli koko ajan on meno aika rauhatonta mittarissa..
nyt sääsin niin että 0,25v edustaa afr 19:sta ja 1,1v afr 10:ntä niin mittari toimii nätisti..
samoin sen päivitys nopeuden laitoin hitaimmaksi (1/3 s.)
tutkittuani tilanteen se ykköslähtö ainakin siinä näyttää vain tuollaiseen narrow band tyyliin yli tai alle 14,7.. ja jännite vaihtuu silloin 0,2-1.1 kerta rysäyksellä. Sitten kun ajaa niin että se vaihtelee ton rajan yli koko ajan on meno aika rauhatonta mittarissa..
nyt sääsin niin että 0,25v edustaa afr 19:sta ja 1,1v afr 10:ntä niin mittari toimii nätisti..
samoin sen päivitys nopeuden laitoin hitaimmaksi (1/3 s.)
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed
"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Corvette c5 6-Speed
"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Kyllä lämpölaskee josiinäturbossa, eli kun paine laskee niin laskee lämpökin. Lisäksi mulla onturbo aika kaukana koneesta kapeakaistalambda ilman lämmnitystä ei toiminu osakuormalla. Lämpöjä pystyy päättelemään myös väristä eli kun oikein rankoo niin pakosarja on kannen päästä ajon jälkeen vaaleanoranssi, turbon päästä juuri huomaa että se punoittaa ja turbo ei punoitakaan.
Minäkäsitin senohjeen niin että anturin ulkokuori ei saisi lämmitä yli sen oliko se nyt 300.
Minäkäsitin senohjeen niin että anturin ulkokuori ei saisi lämmitä yli sen oliko se nyt 300.
Ja jos lämpenee niin manuskassa on simppeli ohje jäähdytyselementille, vois olla ihan hyvä lisä jos on vähänkään epäilyksiä että anturi tulee lämpöseen paikkaan.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Mulla ilmeisesti otti ja porsi tuo LC-1 kontrolleri.
Toimi pari viikkoa ihan mainiosti ja sitten yllättäen alkoikin AFR-näytössä näkymään vain kiinteästi samaa arvoa. Tietysti epäilin aluksi megaa ja sen kytkentöjä, mutta jouduin toteamaan että analog outputista tulee jatkuvasti vain tasaista ~4V jännitettä. Digitaalinen outputti sarjakaapelin kautta läppärille toimii ihan oikein ja LM programmerilla pääsi säätämään analog outputtien arvoja, sillä sai erilaisia jännitteitä kyllä outputeista ulos mutta mitään niillä ei kuitenkan ollut tekemistä todellisen AFR:n kanssa.
Hajonnutta DAC:ia epäilin, mutta miten ihmeessä silloin outputit reagoivat kuitenkin jollain tavalla ohjelmointiin? Ei kyllä varsinkaan Innovaten foorumin selaamisen jälkeen anna kovin hyvää kuvaa ko. tuotteen laadusta.
Toimi pari viikkoa ihan mainiosti ja sitten yllättäen alkoikin AFR-näytössä näkymään vain kiinteästi samaa arvoa. Tietysti epäilin aluksi megaa ja sen kytkentöjä, mutta jouduin toteamaan että analog outputista tulee jatkuvasti vain tasaista ~4V jännitettä. Digitaalinen outputti sarjakaapelin kautta läppärille toimii ihan oikein ja LM programmerilla pääsi säätämään analog outputtien arvoja, sillä sai erilaisia jännitteitä kyllä outputeista ulos mutta mitään niillä ei kuitenkan ollut tekemistä todellisen AFR:n kanssa.
Hajonnutta DAC:ia epäilin, mutta miten ihmeessä silloin outputit reagoivat kuitenkin jollain tavalla ohjelmointiin? Ei kyllä varsinkaan Innovaten foorumin selaamisen jälkeen anna kovin hyvää kuvaa ko. tuotteen laadusta.

Mitsubishi Lancer Evolution IV
BMW 525TDS
BMW 525TDS
onkohan kellään tietoa tuosta terminaton plugista? et käykä vakio plugi tuohon ku koiran ¤%#¤# puri vähä päästä pois ja jos sen tökkää paikalleen ni sitä ei enää irti sieltä saa! vai pitääkö oikeesti tilata jostaki tommone, siis se plugi mikä o tyhjä.
Last edited by Corolla on Tue Jan 17, 2006 20:00, edited 1 time in total.
Aika varovainen ohje. Boschin LSU-4 anturin datasheetista normaali maksimi käyttölämpötila 850°C.HP wrote: Ohjeesta olin lukevinani että toi anturi ei tykkää korkeista lämpötiloista >300C-astetta?
E: Ulkokuorelle tuo 300° voi olla ihan hyvä arvo.
Just just. Ei tullut tarkkaan selvitettyä että mitä tuo "bung" tuossa sensorin yhteydessä tarkoittaa.
Eli siis periaatteessa toi turbiini:nkin autossa oleva ratkaisu on sijoituspaikkana anturille paras?
Manuaali sanoo kanssa että anturia ei saisi asentaa siten että se olisi kello kolmen tai kello yhdeksän alapuolella olevissa asennoissa ja että kl 6 olisi huonoin mahdollinen ratkaisu.
Jos sen siis voi laittaa noin lähelle ahdinta, niin sittenhän sen saa helposti suoraan klo 12 asentoon mikä lienee sitten paras ratkaisu?
Eli siis periaatteessa toi turbiini:nkin autossa oleva ratkaisu on sijoituspaikkana anturille paras?
Manuaali sanoo kanssa että anturia ei saisi asentaa siten että se olisi kello kolmen tai kello yhdeksän alapuolella olevissa asennoissa ja että kl 6 olisi huonoin mahdollinen ratkaisu.
Jos sen siis voi laittaa noin lähelle ahdinta, niin sittenhän sen saa helposti suoraan klo 12 asentoon mikä lienee sitten paras ratkaisu?
Pystyykö ton LC-1 0-1v analogisen ulostulon jotenkin conffaamaan, että olisi 2 0-5v analogista?
Tolla narrow band ulostulolla en tee kyllä yhtään mitään!
Edit: tai no pystyyhän sen mitskun laittamaan tohon digitaali ulostuloonkin, mutta sitten pitäisi irrottaa aina plugi, jos käyttää logworksia..
Ajattelin niin, että Logworks ja autotune tai dataloggaus päälle --> läppäri reppuun ja eikun baanalle!
Tolla narrow band ulostulolla en tee kyllä yhtään mitään!
Edit: tai no pystyyhän sen mitskun laittamaan tohon digitaali ulostuloonkin, mutta sitten pitäisi irrottaa aina plugi, jos käyttää logworksia..
Ajattelin niin, että Logworks ja autotune tai dataloggaus päälle --> läppäri reppuun ja eikun baanalle!
Innovative XD-1, hintaan 219e osoitteesta http://www.lm-1.com/
Pientä päivitystä tähän tilanteeseen, eli DAC:ihan siitä oli kärähtänyt kuitenkin eikä reagoinut ohjelmointiin. Tuntuu olevan yleisin tyyppivika ko. laitteessa, olen melko varma siitä etten ole käsitellyt analog outputteja mitenkään väärin.seth900 wrote:Mulla ilmeisesti otti ja porsi tuo LC-1 kontrolleri.
Toimi pari viikkoa ihan mainiosti ja sitten yllättäen alkoikin AFR-näytössä näkymään vain kiinteästi samaa arvoa. Tietysti epäilin aluksi megaa ja sen kytkentöjä, mutta jouduin toteamaan että analog outputista tulee jatkuvasti vain tasaista ~4V jännitettä. Digitaalinen outputti sarjakaapelin kautta läppärille toimii ihan oikein ja LM programmerilla pääsi säätämään analog outputtien arvoja, sillä sai erilaisia jännitteitä kyllä outputeista ulos mutta mitään niillä ei kuitenkan ollut tekemistä todellisen AFR:n kanssa.
Hajonnutta DAC:ia epäilin, mutta miten ihmeessä silloin outputit reagoivat kuitenkin jollain tavalla ohjelmointiin? Ei kyllä varsinkaan Innovaten foorumin selaamisen jälkeen anna kovin hyvää kuvaa ko. tuotteen laadusta.
Mutta jotain positiivistakin. Niin Innovaten kuin LM-1 webbikaupankin asiakaspalvelu toimii kiitettävästi, ja uusi ehjä kontrolleri saapui jo lentopostissa kotiovelle saakka takuuna. Toivotaan parempaa onnea tälle yksilölle..

Mitsubishi Lancer Evolution IV
BMW 525TDS
BMW 525TDS
Miten hoidit tuon takuu hommelin LC-1:n kanssa? Mulla toi näyttää analog outputeista nollaa voltti, tai jos tarkkoja ollaan niin 0-0.03v.. Molemmissa lähdöissä sama juttu. Digitaalilähtö kaiketi toimii, näyttää alus lämmityksen ja sitten seos lukemaa. Tosin ihmetyttää kun se näyttää n. AFR 20 vaikka vaikuttais enemmän olevan rikkaan puolella
Jos säätää 14,7 niin on sikarikkaalla, työntää mustaa jo tosi rankasti! Pitää tutkia tuota tarkemmin kun ehtii..

Mulla ei ollut niitä vastuksia ja laite oli megassa kiinni. Tosin olen aika sata varma, ettei ottanut maihin analogia piuhoista. Minun tapauksessa se varmaan otti nokkiinsa maadoituksista. Kun tarkemmin on perehtynyt aiheeseen niin vaikuttaa olevan aika tarkka miten maadoittaa. Eli eikös se ole että lämmityksen maa omaansa ja niitä analog. vastaava maapiuha samaan maapisteeseen kuin megan maa..
Tuosta asennuksesta kun joku kehtaisi tehdä kunnollisen ohjeen sivustolle, kuitenkin aika monta laitetta on tilattu kimppaan.
Tuosta asennuksesta kun joku kehtaisi tehdä kunnollisen ohjeen sivustolle, kuitenkin aika monta laitetta on tilattu kimppaan.
Innovaten foorumilla ja msefissä on ollut juttua tuosta LC-1 ja mega yhdistelmästä. Innovaten Klaus muistaakseni siellä sanoi syyksi maadoitukset. Ne pitää olla 110% oikein, jos ei ole ja vaikka olisikin niin vastukset kannattaa laittaa piuhoihin.
Megan kanssa ongelmaksi muistaakseni muodostui lambda-tulossa olevan kondensaattori joka huonoilla maadoituksilla varautuu.
Muistaakseni tämä kondensaattori oli tarpeeton ja kun jonkin näistä kolmesta asiasta korjaisi homma toimisi ainakin megan suhteen, tärkeimpänä maadoitukset.
Pitänee etsiä ne tekstit ja laittaa vaikka tänne niin ei tule sanottua väärin.
EDIT: faktatietoa Msefistä Klausilta:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=16 ... us&start=0
Lukekaa sieltä turhaan tähän sitä copy-pastaan tai suomentelen...
Tuosta LC-1 on tulossa (ellei jo tullut?) paranneltu versio noittan DAC:ien suojauksien suhteen jolloin niitten pitäisi kestää, tuollaisenaan tuo LC-1 on kyllä mielestäni melkein myyntikelvoton.
EDITTII: Innovaten foorumilta Klaussi jälleen 17.03.2006:
Yes, the DEc05 is still the old design. The new one is just making it into production. With the Megasquirt it's VERY important to put a 470 Ohm resistor in line with the analog out 2, and also to ground the LC-1 to the same ground where the MS is grounded (hopefully the engine block).
Ja jos jotain kiinnostaa niin DAC:
It's rated at 50mA max. It's an AD5322 from analog devices.
Megan kanssa ongelmaksi muistaakseni muodostui lambda-tulossa olevan kondensaattori joka huonoilla maadoituksilla varautuu.
Muistaakseni tämä kondensaattori oli tarpeeton ja kun jonkin näistä kolmesta asiasta korjaisi homma toimisi ainakin megan suhteen, tärkeimpänä maadoitukset.
Pitänee etsiä ne tekstit ja laittaa vaikka tänne niin ei tule sanottua väärin.
EDIT: faktatietoa Msefistä Klausilta:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=16 ... us&start=0
Lukekaa sieltä turhaan tähän sitä copy-pastaan tai suomentelen...
Tuosta LC-1 on tulossa (ellei jo tullut?) paranneltu versio noittan DAC:ien suojauksien suhteen jolloin niitten pitäisi kestää, tuollaisenaan tuo LC-1 on kyllä mielestäni melkein myyntikelvoton.
EDITTII: Innovaten foorumilta Klaussi jälleen 17.03.2006:
Yes, the DEc05 is still the old design. The new one is just making it into production. With the Megasquirt it's VERY important to put a 470 Ohm resistor in line with the analog out 2, and also to ground the LC-1 to the same ground where the MS is grounded (hopefully the engine block).
Ja jos jotain kiinnostaa niin DAC:
It's rated at 50mA max. It's an AD5322 from analog devices.
Onko megan laudoissa olemassa erilaisia kytkentöjä tuon lambdatulon suhteen._P_ wrote: EDIT: faktatietoa Msefistä Klausilta:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=16 ... us&start=0
Tuolla msefi:ssä joku sanoi näin:
"The inline resistor is there to limit the current that the DACs of the LC-1 has to supply. The problem is that some MS's (all???) have a capacitor directly across the input where the analog outs of the LC-1 connect."
Eli hän ilmeisesti tarkoitti että lambdatulossa on ensin kondensaattori rinnan tulon kanssa ja vasta sen jälkeen 1k sarjavastus.
Itselläni ainakin on sellainen levy että lambda-tulossa on ensin 1M vastus maihin, sen jälkeen 1k sarjavastus ja vasta sen jälkeen kondensaattori maihin. Kuulostaa epätodennäköiseltä että tuossa kytkennässä pääsisi LC:n lähtöä kuormittava virta kasvamaan liian suureksi. Sarjavastuksen kasvattaminen 1k + 470ohm ei luulisi vaikuttavan enää kovin paljoa, koska tuo 1k vastuksen läpi kulkeva virta on jo nyt melko pieni.
Vai mitä?