ISL9V3040P3 - 400V, 300mJ IGNITION IGBT
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
No ähöh siis joojuu... eli sitte ku vasta on käytössä se superpuola 0,01ohmin vastuksella, niin sitte lätkästä se etuvastus. Mihinkä virtaan se olis sitte hyvähkö rajottaa?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Eli mä kun hommaan VW 1,6FSI koneen puolia 4kpl (tulee volvon "vinokoneen" 16v kanteen, kun sopinevat "heittämällä"), niin kannattaa katsoa, että puolan vastus ei ole mikään superpieni, vaan ainakin luokkaa muutamia ohmeja. Ja joka IGBT:lle vaikka 5A sulake, kuullostaako järkevältä?
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
ÄLÄj-k wrote:Itse puola rajoittaa tuon virran 7 A:iin (2 ohmin puola ja 14V jännite) joten mitä välii? Ajetaanhan noita puolia pelkillä kärjilläkin ja on tehty kärkiohjattuja transistorisytkiäkin ilman mitään vastuksia

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Eikä toi dwell-control oo muutenkaan huono juttu, miksi sitä puolaa pitäs ladata yhtään pidempään mitä tarttee? Laittakaa nyt kaikki hukkaenergia kuriin.
Toihan pitäs olla niin että puola just ehtis latautumaan kunnes se puretaan. Jos haluaa hifistellä niin ton latausajan voi skoopilla mitata ja säätää optimaaliseksi.

Tiara Kit Car - MsnS-E
Juu, ehdottomasti kannattaa käyttää dwell-control:ia ja vielä oikeilla arvoilla. Kuten sanottu, niin ei niitä VB921:siä kannata ehdoin tahdoin ajaa virtarajaa vasten, ne ei tykkää siitä isommissa määrissä. Mutta aika tarkkana saa olla, jos meinaa luottaa pelkästään tuohon dwell control:iin. Tosi kiva huomata esim. uuden koodiversion bugi kärähtäneestä IGBT:stä tai puolasta
Tällaisissa tapauksissa virtaraja tuo vähän lisäturvaa.

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Onko siis tuo puolan päälläajan rajotusko tarkottaa dwellin rajottamista oikeisiin lukemiin? Eli jos mä pöllin sekatavarakaupasta vaikka neljä tällasta mölkeriä: http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/puola.GIF
Vastushan on 0,5 ohmia, joten virtaa lentää aivan liikaa. Joten puolan ja sytkäkäikäleen väliin sohastaan vastus, joka rajottaa virran vaikkapa 8 ampeeriin jolloin vois koittaa dwell-ajaksi n. 1,4ms? Onks tää ny taaskaan sinnekkäänpäin?
Vastushan on 0,5 ohmia, joten virtaa lentää aivan liikaa. Joten puolan ja sytkäkäikäleen väliin sohastaan vastus, joka rajottaa virran vaikkapa 8 ampeeriin jolloin vois koittaa dwell-ajaksi n. 1,4ms? Onks tää ny taaskaan sinnekkäänpäin?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Sinnepäin. Jos otat tuollaisen puolan ja laitat dwell-ajaksi 1,4ms 14V jännitteellä, niin dwell-ajan päättyessä puolan virta on 8A. Ilman vastuksia tai muita virran rajoittimia. Eli jos voit olla varma, ettei puolaa koskaan ladata sopivaa dwell-aikaa pitempään, niin mitään virranrajoitusta ei tarvita.
Mutta jos puolaa jostain syystä ladataankin pitempään, niin alle 5ms päästä virta onkin jo yli 20A. Vastus on tietty yksi konsti, jolla virtaa voi rajoittaa. Vastus kannattaa valita niin, että se rajoittaa virran normaalia suuremmalle tasolle, mutta kuitenkin niin, että sytkäohjain kestää. Näin vastus ei hidasta niin paljoa puolan latautumista. Eli tuolla puolalla ja tässä mainitulla IGBT:llä sopiva virta voisi olla vaikka 14A, joka saadaan aikaan 0,5 ohmin etuvastuksella.
Sulake ei sitten välttämättä ole kovin tehokas keino IGBT:n suojaamiseen. Sulakkeet kestävät hetkellisesti moninkertaista virtaa ennen palamistaan. Yleensä puolijohteet kärähtävät ennemmin kuin sulakkeet jos molempien virrankestot ovat samaa luokkaa. Nopeat sulakkeet saattavat hyvällä tuurilla toimiakin.
Mutta jos puolaa jostain syystä ladataankin pitempään, niin alle 5ms päästä virta onkin jo yli 20A. Vastus on tietty yksi konsti, jolla virtaa voi rajoittaa. Vastus kannattaa valita niin, että se rajoittaa virran normaalia suuremmalle tasolle, mutta kuitenkin niin, että sytkäohjain kestää. Näin vastus ei hidasta niin paljoa puolan latautumista. Eli tuolla puolalla ja tässä mainitulla IGBT:llä sopiva virta voisi olla vaikka 14A, joka saadaan aikaan 0,5 ohmin etuvastuksella.
Sulake ei sitten välttämättä ole kovin tehokas keino IGBT:n suojaamiseen. Sulakkeet kestävät hetkellisesti moninkertaista virtaa ennen palamistaan. Yleensä puolijohteet kärähtävät ennemmin kuin sulakkeet jos molempien virrankestot ovat samaa luokkaa. Nopeat sulakkeet saattavat hyvällä tuurilla toimiakin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Eli näistä jutuista päätellen, voin olla aika varma, että käräytän 2-3 puolaa, ennenkun edes olen saanut koneen käyntiin megan ohjaamalla sytkällä



Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
10...15 A nopea sulake testejä varten sarjaan. Voi olla myös hyvä laittaa NPN-trankku ohjaamaan suojausta.
Netlist:
1. 2N3904 kollektori, IGBT-hila
2. 2N3904 kanta, IGBT emitteri, 0.05 ohm(TO220)1
3. 2N3904 emitteri, 0.05 ohm(TO220)2, GND
4. puola_+, +12V
5. puola_-, IGBT kollektori
Virran mennessä >14A vetää trankku hilan maihin...

Netlist:
1. 2N3904 kollektori, IGBT-hila
2. 2N3904 kanta, IGBT emitteri, 0.05 ohm(TO220)1
3. 2N3904 emitteri, 0.05 ohm(TO220)2, GND
4. puola_+, +12V
5. puola_-, IGBT kollektori
Virran mennessä >14A vetää trankku hilan maihin...

Jatkuva virta ja pulssivirta on kaksi eri asiaa. 10A (50% duty cycle) vastaa periaatteessa 5A (continuous)
Puola ja trankku/fetti pääsee välillä jäähtymäänkin...
Esim. 6000rpm vastaa 100 kampikierrosta per sekunti eli 10ms kierähdysaika ja 4-pyttyisellä jakajamallilla tulee 2 sytytystä kierroksella. Puolan varausaika jos on mainittu 1,4ms se tekee yhteensä 2,8ms/10ms -> 28% duty cycle. 14A pulssivirta olisi siis 3,92A jatkuvaa..
Lisäksi pitää ottaa huomioon induktiivinen luonne jolloin tuo pulssivirtakaan ei heti kytkettäessä ole 14A vaan kasvaa dI/dt:n mukaan. Puhtaasti resistiiviselle kuormalle tuo malli käy suoraan.
Pienemmillä käyntikierroksilla puolan lepoaika vain kasvaa.

Esim. 6000rpm vastaa 100 kampikierrosta per sekunti eli 10ms kierähdysaika ja 4-pyttyisellä jakajamallilla tulee 2 sytytystä kierroksella. Puolan varausaika jos on mainittu 1,4ms se tekee yhteensä 2,8ms/10ms -> 28% duty cycle. 14A pulssivirta olisi siis 3,92A jatkuvaa..

Pienemmillä käyntikierroksilla puolan lepoaika vain kasvaa.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Mites käykö noi Vemsillä myytävät kivet suoraan VB921 tilalle?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 674a16fbfc
DIYautotunesta ei viitti parin kiven takia tilata ku postimaksut tuplaa hinnan (~26$)
Vai onkos joku tilaamassa diy:stä muutakin isoa, jos samalla sais itelle muutaman päätteen?
Tai sit kimppaa tehdään.
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 674a16fbfc
DIYautotunesta ei viitti parin kiven takia tilata ku postimaksut tuplaa hinnan (~26$)
Vai onkos joku tilaamassa diy:stä muutakin isoa, jos samalla sais itelle muutaman päätteen?
Tai sit kimppaa tehdään.