ISL9V3040P3 - 400V, 300mJ IGNITION IGBT

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

No ähöh siis joojuu... eli sitte ku vasta on käytössä se superpuola 0,01ohmin vastuksella, niin sitte lätkästä se etuvastus. Mihinkä virtaan se olis sitte hyvähkö rajottaa?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Eli mä kun hommaan VW 1,6FSI koneen puolia 4kpl (tulee volvon "vinokoneen" 16v kanteen, kun sopinevat "heittämällä"), niin kannattaa katsoa, että puolan vastus ei ole mikään superpieni, vaan ainakin luokkaa muutamia ohmeja. Ja joka IGBT:lle vaikka 5A sulake, kuullostaako järkevältä?
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

j-k wrote:Itse puola rajoittaa tuon virran 7 A:iin (2 ohmin puola ja 14V jännite) joten mitä välii? Ajetaanhan noita puolia pelkillä kärjilläkin ja on tehty kärkiohjattuja transistorisytkiäkin ilman mitään vastuksia
ÄLÄ :shock: nyt tommosta mene kirjoittamaan, kun suurin osa (lue lähes kaikki "nykyaikaiset") puolista on alle 1ohm.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

So? Se olikin esimerkki wanhasta puolasta. :P
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

No, kun sähän kirjoitit, että puola rajoittaa. Eikä, että joku vaikka -67 mallin Skodan puola rajoittaa :wink: .

Ja asiaakin sitten.
volvoman - Ei taida löytyä suorasytytyspuolia, joissa olisi muutamia ohmeja.
Aika turvallista on 2ms:n ajalla aloittaa.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Eikä toi dwell-control oo muutenkaan huono juttu, miksi sitä puolaa pitäs ladata yhtään pidempään mitä tarttee? Laittakaa nyt kaikki hukkaenergia kuriin. :) Toihan pitäs olla niin että puola just ehtis latautumaan kunnes se puretaan. Jos haluaa hifistellä niin ton latausajan voi skoopilla mitata ja säätää optimaaliseksi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Juu, ehdottomasti kannattaa käyttää dwell-control:ia ja vielä oikeilla arvoilla. Kuten sanottu, niin ei niitä VB921:siä kannata ehdoin tahdoin ajaa virtarajaa vasten, ne ei tykkää siitä isommissa määrissä. Mutta aika tarkkana saa olla, jos meinaa luottaa pelkästään tuohon dwell control:iin. Tosi kiva huomata esim. uuden koodiversion bugi kärähtäneestä IGBT:stä tai puolasta :) Tällaisissa tapauksissa virtaraja tuo vähän lisäturvaa.
Arttu
GSX1100 -85
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Onko siis tuo puolan päälläajan rajotusko tarkottaa dwellin rajottamista oikeisiin lukemiin? Eli jos mä pöllin sekatavarakaupasta vaikka neljä tällasta mölkeriä: http://www.saunalahti.fi/markusco/roina/puola.GIF
Vastushan on 0,5 ohmia, joten virtaa lentää aivan liikaa. Joten puolan ja sytkäkäikäleen väliin sohastaan vastus, joka rajottaa virran vaikkapa 8 ampeeriin jolloin vois koittaa dwell-ajaksi n. 1,4ms? Onks tää ny taaskaan sinnekkäänpäin?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Sinnepäin. Jos otat tuollaisen puolan ja laitat dwell-ajaksi 1,4ms 14V jännitteellä, niin dwell-ajan päättyessä puolan virta on 8A. Ilman vastuksia tai muita virran rajoittimia. Eli jos voit olla varma, ettei puolaa koskaan ladata sopivaa dwell-aikaa pitempään, niin mitään virranrajoitusta ei tarvita.

Mutta jos puolaa jostain syystä ladataankin pitempään, niin alle 5ms päästä virta onkin jo yli 20A. Vastus on tietty yksi konsti, jolla virtaa voi rajoittaa. Vastus kannattaa valita niin, että se rajoittaa virran normaalia suuremmalle tasolle, mutta kuitenkin niin, että sytkäohjain kestää. Näin vastus ei hidasta niin paljoa puolan latautumista. Eli tuolla puolalla ja tässä mainitulla IGBT:llä sopiva virta voisi olla vaikka 14A, joka saadaan aikaan 0,5 ohmin etuvastuksella.

Sulake ei sitten välttämättä ole kovin tehokas keino IGBT:n suojaamiseen. Sulakkeet kestävät hetkellisesti moninkertaista virtaa ennen palamistaan. Yleensä puolijohteet kärähtävät ennemmin kuin sulakkeet jos molempien virrankestot ovat samaa luokkaa. Nopeat sulakkeet saattavat hyvällä tuurilla toimiakin.
Arttu
GSX1100 -85
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Eli näistä jutuista päätellen, voin olla aika varma, että käräytän 2-3 puolaa, ennenkun edes olen saanut koneen käyntiin megan ohjaamalla sytkällä :roll: :lol:
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

10...15 A nopea sulake testejä varten sarjaan. Voi olla myös hyvä laittaa NPN-trankku ohjaamaan suojausta.

Netlist:
1. 2N3904 kollektori, IGBT-hila
2. 2N3904 kanta, IGBT emitteri, 0.05 ohm(TO220)1
3. 2N3904 emitteri, 0.05 ohm(TO220)2, GND
4. puola_+, +12V
5. puola_-, IGBT kollektori

Virran mennessä >14A vetää trankku hilan maihin...

:)
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Uskaltaakos puolalle tosiaan antaa 14A virtaa, kuullostaa kyllä käryltä :?
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Jatkuva virta ja pulssivirta on kaksi eri asiaa. 10A (50% duty cycle) vastaa periaatteessa 5A (continuous) :) Puola ja trankku/fetti pääsee välillä jäähtymäänkin...

Esim. 6000rpm vastaa 100 kampikierrosta per sekunti eli 10ms kierähdysaika ja 4-pyttyisellä jakajamallilla tulee 2 sytytystä kierroksella. Puolan varausaika jos on mainittu 1,4ms se tekee yhteensä 2,8ms/10ms -> 28% duty cycle. 14A pulssivirta olisi siis 3,92A jatkuvaa.. :lol: Lisäksi pitää ottaa huomioon induktiivinen luonne jolloin tuo pulssivirtakaan ei heti kytkettäessä ole 14A vaan kasvaa dI/dt:n mukaan. Puhtaasti resistiiviselle kuormalle tuo malli käy suoraan.

Pienemmillä käyntikierroksilla puolan lepoaika vain kasvaa.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mites käykö noi Vemsillä myytävät kivet suoraan VB921 tilalle?
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 674a16fbfc

DIYautotunesta ei viitti parin kiven takia tilata ku postimaksut tuplaa hinnan (~26$)
Vai onkos joku tilaamassa diy:stä muutakin isoa, jos samalla sais itelle muutaman päätteen?
Tai sit kimppaa tehdään.
Post Reply