Ruiskun&sytytyksen amistelu Suzuki S1 2-tahti mopoon
Moderator: Masi_K
Ruiskun&sytytyksen amistelu Suzuki S1 2-tahti mopoon
Elikkäs tommosta projektia pukkaa, kaveri rakentelee aika varmasti mulle ton levyn ja muut elektroniikat, ite suoritan asennuksen tohon mopoon sitten.
Pari ongelmaa on jo ilmenny, mistä saan 56cc/min virtaavan suuttimen ja pitääkö tossa ottaa erikseen huomioon tuo 2t tekniikka?
Pari ongelmaa on jo ilmenny, mistä saan 56cc/min virtaavan suuttimen ja pitääkö tossa ottaa erikseen huomioon tuo 2t tekniikka?
Last edited by Soukka on Wed Mar 29, 2006 14:12, edited 1 time in total.
Ensinnäkin luulisin, että voit käyttää vähän isompaakin suutinta ilman isompaa ongelmaa. Todennäköisesti joku 50-70hv tehoisen pikkuauton koneesta kotoisin oleva suutin toimisi ihan hyvin. Ja sitten tarvittaessa painettakin voi tiputtaa jonkin verran tuoton vähentämiseksi.
2-tahtisuutta ei mielestäni tarvitse huomioida mitenkään erityisesti. Asetuksista pitää vain valita 2t-kone, tämä vaikuttaa ruiskutuksien määrään kierrosta kohti. Työkierroksi tulee yksi kampuran kierros kahden sijaan.
Mutta ensimmäinen itselle mieleen tuleva ongelma on sähkön järjestäminen. Etenkin bensapumppu tahtoo haukata aika paljon virtaa, tyypillisesti 3-7A. Muistaakseni tuosta Suzukin magneetosta irtoaa korkeintaan n.5A. Tietty jos jaksaa viritellä, niin kai tuokin olisi ratkottavissa.
2-tahtisuutta ei mielestäni tarvitse huomioida mitenkään erityisesti. Asetuksista pitää vain valita 2t-kone, tämä vaikuttaa ruiskutuksien määrään kierrosta kohti. Työkierroksi tulee yksi kampuran kierros kahden sijaan.
Mutta ensimmäinen itselle mieleen tuleva ongelma on sähkön järjestäminen. Etenkin bensapumppu tahtoo haukata aika paljon virtaa, tyypillisesti 3-7A. Muistaakseni tuosta Suzukin magneetosta irtoaa korkeintaan n.5A. Tietty jos jaksaa viritellä, niin kai tuokin olisi ratkottavissa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Hmm, jos toi on totta niin pitää käämittää uusi toisiopuola, mutta jos kerran voi käyttää isompaa suutinta niin päivä on pelastettuArttuH wrote:Mutta ensimmäinen itselle mieleen tuleva ongelma on sähkön järjestäminen. Etenkin bensapumppu tahtoo haukata aika paljon virtaa, tyypillisesti 3-7A. Muistaakseni tuosta Suzukin magneetosta irtoaa korkeintaan n.5A. Tietty jos jaksaa viritellä, niin kai tuokin olisi ratkottavissa.

Viekö tuo muka oikeasti sen 3-7A, jopa yhellä suuttimella?
Tälläsen läppärungon teen, siis tuo ylempi, on tosin muotti vaiheessa vasta.teg wrote:Ihan mielenkiinnosta:
Millainen läppärunko sulla siihen tulee?
Miten aiot starttauksen hoitaa - vaatinee akun ja latauksensäätimen?

Startti tulee olemaan edelleen tuo hyväksi todettu poljin

Tuoppi, mitä tarkotat tolla virran tiputtamisella? Kenties sitä että mega saisi vähemmän virtaa?
Tarkoitettiin varmaan että jos polttoainepumpun jännittettä tiputtaisi niin virrankulutuskin tippuisi ja tuotonkin luulisi riittävän noin pieneen koneeseen.
Liittyisiköhän tuo läppärunko kysymys tässä tapauksessa enemmänkin kurkku/suutin/polttoainesyöttö puolelle kuin tuohon mihin 2t-koneen läpät tulevat kiinni vai olenko nyt hakusessa??
Liittyisiköhän tuo läppärunko kysymys tässä tapauksessa enemmänkin kurkku/suutin/polttoainesyöttö puolelle kuin tuohon mihin 2t-koneen läpät tulevat kiinni vai olenko nyt hakusessa??
Todella mielenkiintoinen projekti.
Tuohon suzukin omaan läppään en menis koskemaan vaan kaasarin tilalle vaan putki johon ilmansuodatin ja suutin kiinnitetään.
Koska magneeto ei anna täyttä virtaa käynnistys ja tyhjäkänti hetkillä, laittaisin akun josta otetaan käyntivirrat. Täydellä kaasulla ajettaessa akkua ladattaisiin.
Tuohon suzukin omaan läppään en menis koskemaan vaan kaasarin tilalle vaan putki johon ilmansuodatin ja suutin kiinnitetään.
Koska magneeto ei anna täyttä virtaa käynnistys ja tyhjäkänti hetkillä, laittaisin akun josta otetaan käyntivirrat. Täydellä kaasulla ajettaessa akkua ladattaisiin.
Kiitosta kiitosta.MToiv wrote:Todella mielenkiintoinen projekti.
Tuohon suzukin omaan läppään en menis koskemaan vaan kaasarin tilalle vaan putki johon ilmansuodatin ja suutin kiinnitetään.
Koska magneeto ei anna täyttä virtaa käynnistys ja tyhjäkänti hetkillä, laittaisin akun josta otetaan käyntivirrat. Täydellä kaasulla ajettaessa akkua ladattaisiin.
Käyn ottamassa kuvia miten aion ton rakennella tohon, kohta niitä saa.
Nonni, nyt on kuvia.

Ton kultasen nipan tilalle ajattelin suutinta, onko järkevää?

Tonne mistä mun sormi tulee tulis suuttimen "ruikkaava" kohta.

Vai teenkö tohon päähän vaan semmosen imukaulan mihin suutin?
Monellakos baarilla tuo jaksaa lykätä sitä bensaa?
Tuo on siis mäntä- ja läppäohjatulla imulla, ei pelkillä läpillä.
Jos joku olisi niin mukava että jaksaisi selittää mulle juurta jaksain miten saan tuon sytytyksen helpoiten tehtyä, ilmeisesti vauhtipyörään vaan hampaat (CAD ohjelmoiu laseri?) ja siihen joku pieni hal-anturi?

Ton kultasen nipan tilalle ajattelin suutinta, onko järkevää?

Tonne mistä mun sormi tulee tulis suuttimen "ruikkaava" kohta.

Vai teenkö tohon päähän vaan semmosen imukaulan mihin suutin?
Monellakos baarilla tuo jaksaa lykätä sitä bensaa?
Tuo on siis mäntä- ja läppäohjatulla imulla, ei pelkillä läpillä.
Jos joku olisi niin mukava että jaksaisi selittää mulle juurta jaksain miten saan tuon sytytyksen helpoiten tehtyä, ilmeisesti vauhtipyörään vaan hampaat (CAD ohjelmoiu laseri?) ja siihen joku pieni hal-anturi?
Sukisukiin tuli joskus -95 12V sähköjärjestelmä jos en ihan väärin muista. Ainakin Piaggiolta löytyy purejet ruiskulla varustetut moposkootterit, niistä voisi Soukka ehkä hyödyntää tekniikkaa, varaosat voivat kyllä olla aika hurjan hintaisia 
Niin ja onhan Aprilialla Ditech mallit jotka on ruiskulla....

Niin ja onhan Aprilialla Ditech mallit jotka on ruiskulla....
Last edited by HanhiEmo on Wed Mar 29, 2006 17:28, edited 1 time in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Jaa noin tuoreita laitteita, eihän tuolloin enää mopoiltu joten niistä mitään tiedäHanhiEmo wrote:Sukisukiin tuli joskus -95 12V sähköjärjestelmä jos en ihan väärin muista. Ainakin Piaggiolta löytyy purejet ruiskulla varustetut moposkootterit, niistä voisi Soukka ehkä hyödyntää tekniikkaa, varaosat voivat kyllä olla aika hurjan hintaisia

Ranskassa voisi olla kaikkea mielenkiitoista projektiin, siellä kun skootteritouhu on ollut pitkälle kehittynyttä kun täällä ajettiin vielä pappatunskilla ja karvareuhka päässä

Volvo 360GL -88
Pumpun virrankulutusta voisi tosiaan pienentää jännitettä pudottamalla. Yksinkertaisimmillaan tämä onnistuisi pumpun kanssa sarjaan laitettavalla vastuksella, mutta siinä hukataan osa tehosta vastukseen, eli virtaa ei säästy niin paljoa. Parempi ratkaisu olisi PWM-säädin, joka pätkii pumpun virtaa suurella taajuudella ja pulssisuhteella säädetään pumpun saama jännite. Menee vaan elektroniikan harrastamiseksi. Pumpun jännitettä ja siten virtaa voisi luultavasti tiputtaa aika paljon, koska yksi pieni suutin ei tarvitse suurta tuottoa.
Muut osat eivät sitten vie kovin paljon sähköä, paitsi sytkä, jos sen aikoo tehdä "perinteisellä" puolan lataamiseen perustuvalla tavalla. Itse kyllä tekisin magneetto-CDI:n megan ohjaamana. Mutta tämä vaatii taas elektroniikan näpertelyä. Viisainta voisi olla alkuperäisen sytkän käyttäminen, ainakin aluksi.
Suzukin sähköjärjestelmä on tosiaan alunperin 6-volttinen, mutta magneetto antaa kyllä yli 12V, ainakin kierroksilla, kun jännittensäätimen ottaa pois. Tässä tapauksessa akku olisi mielestäni välttämätön, muuten käynnistäminen voi olla mahdotonta. Eli sitten tarvittaisiin 12V jännitteensäädin ja tasasuuntaus. Jos sytkälle aikoo ottaa sähköt akulta, niin sitten magneettoon voisi laittaa toisen valopuolan sytkän ensiöpuolan paikalle.
Yksi mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla mekaanisen pumpun käyttäminen. Sen voisi ehkä sovittaa tuoreöljyvoitelupumpun paikalle. Tämä vaan vaatisi jonkin verran luovaa mekaanista askartelua.
Muut osat eivät sitten vie kovin paljon sähköä, paitsi sytkä, jos sen aikoo tehdä "perinteisellä" puolan lataamiseen perustuvalla tavalla. Itse kyllä tekisin magneetto-CDI:n megan ohjaamana. Mutta tämä vaatii taas elektroniikan näpertelyä. Viisainta voisi olla alkuperäisen sytkän käyttäminen, ainakin aluksi.
Suzukin sähköjärjestelmä on tosiaan alunperin 6-volttinen, mutta magneetto antaa kyllä yli 12V, ainakin kierroksilla, kun jännittensäätimen ottaa pois. Tässä tapauksessa akku olisi mielestäni välttämätön, muuten käynnistäminen voi olla mahdotonta. Eli sitten tarvittaisiin 12V jännitteensäädin ja tasasuuntaus. Jos sytkälle aikoo ottaa sähköt akulta, niin sitten magneettoon voisi laittaa toisen valopuolan sytkän ensiöpuolan paikalle.
Yksi mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla mekaanisen pumpun käyttäminen. Sen voisi ehkä sovittaa tuoreöljyvoitelupumpun paikalle. Tämä vaan vaatisi jonkin verran luovaa mekaanista askartelua.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Siinä on vaan se että mä oon iskeny tähän kiinni moottorikelkan 12V jännitteensäätimen että se huoli on poissa, akku mulla tässä on kanssaJTbo wrote:Jaa noin tuoreita laitteita, eihän tuolloin enää mopoiltu joten niistä mitään tiedäHanhiEmo wrote:Sukisukiin tuli joskus -95 12V sähköjärjestelmä jos en ihan väärin muista. Ainakin Piaggiolta löytyy purejet ruiskulla varustetut moposkootterit, niistä voisi Soukka ehkä hyödyntää tekniikkaa, varaosat voivat kyllä olla aika hurjan hintaisia
Ranskassa voisi olla kaikkea mielenkiitoista projektiin, siellä kun skootteritouhu on ollut pitkälle kehittynyttä kun täällä ajettiin vielä pappatunskilla ja karvareuhka päässä

Noita skootterien suuttimia oon mettästäny (saksasta saa), mutta mistään ei löydy näitä viritysosa valmistajien suuttimia, tulee kaikki osat mukana (pytty,TCI-yksikkö,kansi jne.) ja nuo varaosa suuttimet maksaa jokusen 10e, mutta voisin jopa väittää että ei virtaus ei riitä.
ArttuH, aluksi laitan pelkän ruiskun, sitten myöhemmin laserleikautan sen vauhtipyörän (onkohan sen magneeteista haittaa?) jotta saan magneettoon rattaat, siihen hal-anturi ja olisi sytytys jo valmiina, mutta tohon ei riitä budjetti tällä hetkellä

Mites sitten tuo JTbo:n mainitsema TBI, vaatiiko se vähemmän virtaa vai miten, ja mähän en tarvitse minkään sortin välisäiliötä tolle pumpulle, koska tankki tulisi ruiskun ylle.
Mjuu, tuon mä ymmärsin tosta sun aikasemmasta viestistäs jo, mutta tarviiko toi sitten pumpun mikä lykkää vähemmällä paineella sitä bensaa?JTbo wrote:TBI on throttle body injection eli autoissa yksipisteruisku, noissa on matalemmat bensapaineet mielestäni ja ehkä vähemmän virtaa vaativat pumput, kuka tietää?
Mites toi anturi mikä ottaa ton kaasun aukiolo prosentin, ite ajattelin erään sortin rullasysteemiä, eli vaijeri kulkisi 90astetta pyörivän pyörän välistä, ette varmaankaan tajunnu mutta ei se mitään

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Oma opel omegan (2,5l v6 moottorista) pa-pumppu ottaa 3,5A joka tuottaa sen 3bar. Tuossa käytössä varmasti puolet riittää joten reilu jänniteen pudotus on varmasti mahdollista vastuksella jolla saadaa virrat tarpeeksi alas ilman hienoja pwm ohjauksia. Ei sillä hyvähän se kyllä on, mutta jos rakennut taitoa ei niin paljon ole.
Kaiken helpoin voisi olla jos laittaisi tälläisen lineaari potikan siis liike lineaarinen. (samanlainen kuin miksi pöydissä :)
Suuttimista jos odotetaan mopoon saatavan 6hp voimaa teoreettinen suuttimen koon tarve on 37cc/min pienin suutin jonka nopeasti katsoin autoissa käytettävän http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm on n.140cc/min@2,5bar. (on varmasti pienempiäkin jossain mutta saattaa olla tiukassa) jos paine pudotetaan 1,5bar tuotto jää 100cc/min joten vielä ollaan aika korkealla.
Kaiken helpoin voisi olla jos laittaisi tälläisen lineaari potikan siis liike lineaarinen. (samanlainen kuin miksi pöydissä :)
Suuttimista jos odotetaan mopoon saatavan 6hp voimaa teoreettinen suuttimen koon tarve on 37cc/min pienin suutin jonka nopeasti katsoin autoissa käytettävän http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm on n.140cc/min@2,5bar. (on varmasti pienempiäkin jossain mutta saattaa olla tiukassa) jos paine pudotetaan 1,5bar tuotto jää 100cc/min joten vielä ollaan aika korkealla.
Last edited by Dr.Pioneer on Wed Mar 29, 2006 20:38, edited 1 time in total.
Eli suomeksi se ois säätö potikkaDr.Pioneer wrote:Oma opel omegan (2,5l v6 moottorista) pa-pumppu ottaa 3,5A joka tuottaa sen 3bar. Tuossa käytössä varmasti puolet riittää joten reilu jänniteen pudotus on varmasti mahdollista vastuksella jolla saadaa virrat tarpeeksi alas ilman hienoja pwm ohjauksia. Ei sillä hyvähän se kyllä on, mutta jos rakennut taitoa ei niin paljon ole.
Kaiken helpoin voisi olla jos laittaisi tälläisen lineaari potikan siis liike lineaarinen. (samanlainen kuin miksi pöydissä

Mutta mainiota jos jollain 200cc suutinta voi ajaa puolella teholla ja rupee pelittään, jos joku vielä voi tuon vahvistaa niin mainiota.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Olit prkl kirjottanu lisääDr.Pioneer wrote:Suuttimista jos odotetaan mopoon saatavan 6hp voimaa teoreettinen suuttimen koon tarve on 37cc/min pienin suutin jonka nopeasti katsoin autoissa käytettävän http://www.kolumbus.fi/badluck/suutin.htm on n.140cc/min@2,5bar. (on varmasti pienempiäkin jossain mutta saattaa olla tiukassa) jos paine pudotetaan 1,5bar tuotto jää 100cc/min joten vielä ollaan aika korkealla.

Tavotteena ois repiä 9hp@8500rpm, tuolle luvulle on pytty ja putki suunniteltu, kaveri laski jollain kaavalla sen 56cc/min suuttimen mulle.
Tuo kyseinen 9hp olisi tarkoitus repiä vaparina, eli voitte odottaa turboakin tähän laitokseen

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Jos jaksat kattoa mä voisin ostaa yhen jos raaskit yhestä luopua.JaniM wrote:Mulla olis Bemarin suuttimia ja tuotto oli muistaakseni 126 cc, pitäis kattoa numero, 6 kpl kaytettyjä.
Olipahan yöunien menettämisestä jotain hyötyö, ratkasin tuon kaasun tunnistuksen. Eli vaijerissa on päässä pieni nippa/tappi, siihen kiinni saman tapainen kuin tavallisissa mopojen/moottoripyörien kiinnitys.
Mistä sä sen oot keksiny että olis 50cc, 74cc tää onHanhiEmo wrote:Siinä olisikin rankka Sukisuki, ruiskulla ja remmiahtimella höystettynä.
Et ole aatellut isompaa sylinteriä kuin 50cc käyttää koska laillinenhan tuo ei kuitenkaan tule olemaan vaikka "normi" sylinteri on kiinni?

Eikä mitään remmejä, ihan sen toisen meinaan laittaa (en muist nimeä), kun on ruisku ei tarvii kaasaria paineistaa ja sitten on jo hauskaa

Mulla oli jotain järkevääkin sanottavaa mutta pääs unohtumaan kun kirjotin tätä ja irccasin samalla, noh palaillaan.
Aajuu, nyt muistin.
Vaikka mulla on tässä nestekansi, niin onko mahdollista rakentaa ryyppyä joka toimii napilla?
Ei helvetti, joskus pilanpäiten kavereiden kanssa tullu juteltua, että kukahan ekaksi keksii pistää turbon ja megaruutan mopoonsa.
Tossa on asennetta!
Teetkö itte turbon, voi 10-20hv riitolle olevat turbot olla aika hakusessa.

Tossa on asennetta!

Teetkö itte turbon, voi 10-20hv riitolle olevat turbot olla aika hakusessa.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 53
- Joined: Tue Dec 13, 2005 17:41
Alkuunsahan tuo kaasuluistin asento tieto ei ole välttämätön megan toimintaan joku floodclear, over run fuel cut, jäi toimimatta.. joten jos suurta vaivaa täytyy nähdä kannattaa ensin kokeilla ilman sitä.
Itse käynnistysvaiheeseen ei taida saada napilla toimivaa rikastusta, startti pulssin pituushan riippuu lämpötilasta joten mihin sitä lisä ryyppyä? Tuli tuossa mieleen, jotta jos lämpimänä tarvitsee lisärikastusta startatessa voihan siihen lämpöanturin rinnalle laittaa potentiometrin joka on täysin auki kun annetaan oikeaa lämpötietoa ja kun rikastusta tarvitaan voidaan sen määrä säätää portaattomasti.
Ajon aikana saadaan napista toimiva rikastus extra koodilla karttaa vaihtamalla.
Itsellänikin kyllä on tälläinen projekti suunnitteilla joka ehken jää toteuttamatta, mutta eihän tuota tiedä. Eli monkeyn moottoriin vems (ylimääräinen kortti hyllyllä) sekä Roots mallisen ahtimen piirustukset (suurinpiirtein oikean kokoinen) olisi koneella sen kun koneistaisi saisi aika paketin :)
Itse käynnistysvaiheeseen ei taida saada napilla toimivaa rikastusta, startti pulssin pituushan riippuu lämpötilasta joten mihin sitä lisä ryyppyä? Tuli tuossa mieleen, jotta jos lämpimänä tarvitsee lisärikastusta startatessa voihan siihen lämpöanturin rinnalle laittaa potentiometrin joka on täysin auki kun annetaan oikeaa lämpötietoa ja kun rikastusta tarvitaan voidaan sen määrä säätää portaattomasti.
Ajon aikana saadaan napista toimiva rikastus extra koodilla karttaa vaihtamalla.
Itsellänikin kyllä on tälläinen projekti suunnitteilla joka ehken jää toteuttamatta, mutta eihän tuota tiedä. Eli monkeyn moottoriin vems (ylimääräinen kortti hyllyllä) sekä Roots mallisen ahtimen piirustukset (suurinpiirtein oikean kokoinen) olisi koneella sen kun koneistaisi saisi aika paketin :)