Saisiko hieman apua skoopin antaman informaation tulkintaan?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Saisiko hieman apua skoopin antaman informaation tulkintaan?

Post by JTbo »

Olen tehnyt extran sivuilta löytyvän lm1815 piiriin perustuvan kytkennän, tuo kytkentä muuntaa VR-anturin singaalin megalle kelpaavaan muotoon.

Tässä on kuvia tuon lm1815 kytkennän ulostulosta tarkasteltuna skooppiohjelmalla ja suoraan sanottuna en saa noista paljoa irti, jos joku osaavampi voisi hieman opastaa mitä tuosta pitäisi osata katsoa yms.


Image
Paikallaan kierrättelyä, +5000rpm, kierrosluku sekoilee megassa ja rajoittaja katkoo, kun tulee sen verran korkeita piikkejä.

Image
2. vaihteella veto osakaasulla, noin 5000rpm rajoittaja taas katkoi.

Image
2. vaihteella kaasupohjassa mahrotonta pauketta noin samat kierrokset edelleen

Image
Tyhjäkäynnillä.

Tuskinpa noilla merkitystä millä vaihteella yms. mutta kierrosluku vaan sekoaa ja nyt kun olen skoopilla hämmästellyt niin mielestäni tuossa lm1815 kytkennän ulostulossa megalle ei ole ongelmaa? Vai olenkos taas väärässä?

Se tietenkin vähän ihmetyttää, että tuo singaali ei ole kovin selvästi kantikasta, mutta kun kerta toimii hyvin pienillä kiekoilla, niin ei kai sen sitten kuulukkaan olla?
Volvo 360GL -88
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Vaikuttaa vahvasti itsetehdyn pulssipyörän ? ts. näyttää signaalin amplitudi ongelmalta.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Benkku wrote:Vaikuttaa vahvasti itsetehdyn pulssipyörän ? ts. näyttää signaalin amplitudi ongelmalta.
Kiitoksia vastauksestasi.

OEM osat on kyseessä, alkuperäinen sytkä toimi ihan ok.

Mitäs tämä amplitudi ongelma on? Joku taajuusjuttu?

44-2-2 on reikäjako, Megalle informoituna 22-2. Tuonhan ei periaatteessa pitäisi olla liikaa vielä, koska 60-2 pyöräkin toimii?

Mitä keinoja olisi ehdottaa tämän amplitudin korjaukseen ongelmattomaksi?

Näissä singaaliasioissa olen vielä ihan keltanokka, joten rautalangasta joutuu vääntämään, pahoittelut :(
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Sellainen tuli vielä mieleen, kun laiskuuttani en ole suojattua johtoa saanut asennettua, niin voisiko tuossa oleva häiriö(siinä kai on sellainen) johtua suojaamattomista johdoista?
Volvo 360GL -88
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

mahdollisesti saa häiriöitä

ainakin jos kulkee läheltä tulpan johtoja tai muita sytytys osia
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

cortna wrote:mahdollisesti saa häiriöitä

ainakin jos kulkee läheltä tulpan johtoja tai muita sytytys osia
No ei nyt kovin läheltä, tulpatkin toisella puolen konehuonetta.
Toki megalta sytkämodulille menee johto samassa nipussa kuin tuo vr-singaalin johto tulee, samoin kaikki muutkin piuhat menee samassa nipussa.

Mutta jos kerta on mahdollista, että johtuu ihan häiriöstä niin pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja pujotella tuota suojattua piuhaa ja tehdä vertailua :P
Volvo 360GL -88
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jos tuo tosiaan on LM1815:lta megalle menevää signaalia, niin eipä se tosiaan kovin kantikkaalta näytä. Lisäksi noissa isojen kierrosten kuvissa huippujen jännitetasot (amplitudi) näyttävät aaltoilevan omituisesti.

Ilmeisesti nuo on mitattu läppärin mikkiliitäntää käyttävällä ohjelmalla? Mulla ei ole kokemuksia tuollaisen skooppiohjelman käytännön suorituskyvystä, mutta arvelisin, että silläkin saattaa olla vaikutusta tuloksiin.

Muutenkin noita on vähän hankala arvioida tarkemmin, kun jännitearvoista ei ole kunnollista tietoa. Kuitenkin pari juttua pistää silmään. Ensinnäkin pulssien välit jäävät paikoitellen aika pieniksi, joten prossulla voi olla ongelmia erottaa pulsseja toisistaan. Toiseksi puuttuvien hampaiden kohdalla näkyy kohtuullisen voimakasta värähtelyä, jonka prossu saattaa tunnistaa pulssiksi. Tyhjäkäynnillä pulssien välit jäävät suuremmiksi ja pulssien jälkeen esiintyy paljon vähemmän värähtelyä.

Mitä tuolle sitten pitäisi tehdä? Hankala sanoa, mutta suojatusta anturijohdosta ei ainakaan ole haittaa. Mutta jos nuo kuvat oikeasti esittävät piiriltä lähtevää signaalia eikä kyse ole mittauksen häiriöistä, niin vahvistinkytkennässäkin on jotain omituista. Ymmärtääkseni tuon LM1815:n pitäisi tuottaa ihan kanttiaaltoa ja tuo ei kyllä näytä oikein siltä.

Mutta jos sinulla riittää intoa mittailuun, niin kokeileppa mitata anturilta tulevaa signaalia ja pistä kuvia näytille. Voidaan sitten taas esittää hatusta vedettyjä arvioita ongelman syistä :)
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Koita pistää kuormitus vastus anturin rinnalle, vaimentaa kummasti häiriöitä tosin valitettavasti myös signaali heikkenee. mulla aluksi oli induktio anturi ilman kuormitus vastusta ja signaali sekos jo joutokäynnillä 1kohm ja kiersi ongelmitta 6000, 500ohm niin signaali oli jo täysin puhdasta mutta alle 500rpm liian heikko joten ei saanu käyntiin vastksen kansa. Tuos sun tapauksessa voi jo 2kohm auttaa asiaa.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Hmm, jos siis sen pitäisi tosiaan muuttua kantikkaaksi tuon singaalin niin silloinhan tuo on ihan pielessä.
Ihme että ylipäätään toimii.
Mittauspisteestä noin 6cm U4:ään matkaa, joten tuollaisena kai se megalle tulee.

Läppärin mikkiliitännällähän tuo on mitattu, oma kokemus ei riitä arvioimaan oikein kummemmin tuota kuinka oikein se sitten ottaa singaalin.

Tuossa välissä on ollut vielä sellainen vastuskytkentä, joka rajoittaa tuota jännitettä, en tiedä voiko se sotkea singaalia, mielestäni sen päitäisi vain hillitä sitä singaalia eikä muutoin vaikuttaa.
Sama kytkentä kuin puolan miinuksesta otetaan singaalia ja tuodaan läppäriin, eipä siinä muuta ole kuin vastus ja potikka, joten tuskin singaalin muotoa muuttaisi.

Säädin jännitteen siten, että tyhjäkäynnillä noin 57mV isoilla kierroksilla ehkä jopa 100? Parissa tonnissa oli 65mV luokkaa.

Voisi kai sitä vr-anturiltakin yrittää singaalia ottaa, kytkeminen vaan teettää vähän töitä, lähinnä pitää rakentaa muutamia testijohtoja.

Itse lm1815 kytkentä on hieman kaoottinen kun ei ollut piirilevyä, taidan aloittaa tekemällä uuden kytkennän piirilevylle, sitten suojatut johdot ja uusi testaus.

Hyvä että valistuneita arvauksia tulee, omat valistumattomat arvaukset kun ei auta eteenpäin :D

Opiskellaan ja tutkitaan :P
Volvo 360GL -88
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Käytä anturin kytkemiseen mikrofonikaapelia. Anturi kahden kuuman karvan väliin toisessa päässä ja toisessa päässä toinen karva vaikka suoraan kiinni (ainakin lähelle ) piirin nastaa 2 (maa) ja toinen siihen 18k vastuksen juureen joka toivottavasti on ihan nastassa 3 kiinni :). Kaapelin suojavaipasta piuha kiinni siihen kohtaa missä boksissa maat yhtyy eli pääliittimessä. Mualta ei saa sukkaa kytkeä maihin, toisessa päässä sukka ylettyy aivan anturiin asti ja huolehdittava siitä ettei se kosketa minnekään. Pahin virhe on maadoittaa se molemmista päistä :twisted: Kuormitusvastus lähelle piiriä, ei missään nimessä anturin yhteyteen...
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Tuossa anturissa on kiinteänä tuo alkuperäinen johto, sillähän sen pitäisi toimia, kun alkuperäinenkin sytkä kerran toimii.

Lykkään toisen karvan tuohon lm1815 kytkennän inputtiin, eli vastuksen päähän ja toisen maihin vaikka sitten tuonne reikälevylle, jollaisen tänään väsäsin.

Reikälevyn maan sitten kytken siihen samaan paikkaan missä muutkin megasquirtin maat on, kun matkaakin on vain se noin 30cm.

Tuolle on vielä oma laatikkokin, tosin sijainti on konehuoneessa, mutten tiedä onko miten häiriöherkkä tuollainen kytkentä, pitäsikö se ängetä kabiiniin suojatuilla mahdottoman pitkillä kaapeleilla, tämäkään vaihtoehto ei oikein innosta, kun pitkät johdot kai on häiriöherkempiä kuin piirilevyllä olevat pienet hyppylangat.

Tuosta lm1815 kytkennästä sitten lähtee megalle sinne U4:ään piuha ja tietty megalta tulee tuohon Boschin modulille, nämä ajattelin vetää nyt sitten suojattuna, VR-anturin piuhaa en ajatellut kummemmin muuttaa. Tosin jos nyt laittaisi sen maihin tulevan piuhan tosiaan tuohon lm1815 kytkennän levylle maihin, viimeksi oli kytketty tuohon korin maadoituspisteeseen, jossa kaikki megan maat on, tuossahan saattoi tietysti tulla vähän häiriön mahdollisuutta.

Sitä 390ohmin vastusta tosiaan olen hämmästellyt että mitenkäs se kytketään, kun sanotaan että across VR-Input, no minähän olin sitten nykäissyt sen tuosta 18k vastuksen edestä maihin, kun siinähän se vr-input on. Anturin toinen karva tosin oli siellä eri paikassa maissa, mutta toki kytkennältä maapiuha meni samaan pisteeseen. En tiedä olikohan tuo kuormitusvastus sitten oikein kytketty, mutta ei se kyllä yhtään mitään vaikuttanut, vaikka kokeilin 4700ohmin vastustakin siinä.

Konehuoneessa oli tuota lunta, kun pientä myräkkää pitänyt, siirtyi testailut toiseen päivään.
Boschin kipinämoduliakin sai hetken kaivaa, ennen kuin löytyi. Tuon lm1815 kytkennän laatikkokin on melko kookas, vajaa 10cm korkea ja ei sitäkään näkynyt. Aika paljon tuntuu konepellin samoista tuota tavaraa mahtuvan, kun tarpeeksi pienenä tulee :(

Toivottavasti en ole käsittänyt kovin pahasti harhaan toistaseksi, jos huomenna olisi keliä jo testailla, pohjolan hallissa kun joutuu näitä värkkäämään.
Volvo 360GL -88
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

JTbo wrote:Tuossa anturissa on kiinteänä tuo alkuperäinen johto, sillähän sen pitäisi toimia, kun alkuperäinenkin sytkä kerran toimii.
Kyse ei olekaan siitä, vaan sen jälkeen tulevan laitteen häiriöherkkyydestä. Omatekeleet kun taitaa yleensä olla niitä herkempiä kun ei paneuduta suojaukseen kunnolla. Labrassa toimii, mutta ei konehuoneessa.. :twisted:
pjr
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Tue Mar 22, 2005 19:01
Location: JKL
Contact:

Post by pjr »

tuossa sitten vielä ihan noitten signaalien erot ~.

Image
ei riemulla rajaa, kun...
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ryssin ilmeisimmin kytkennässä, kun ei anna ulos mitään.

Image
Oli tuo .33uf konkka 1M vastus peräkkäin kytkettynä, vaihdoin oikeinpäin, mutta ei mitään siltikään, ehkä siinä kärähti jotain.

Pitää muutenkin tutkia tuota kytkentää, ehkä jotain muutakin häikkää.

Kuvamateriaalia
http://www.janiervast.com/gallery/v/alb ... um/lm1815/

Ongelmana itselläni näiden kanssa on se, etten koskaan ole opiskellut elektroniikkaa enkä kunnolla ymmärrä mitä noiden karkilta näyttävien palikoiden funktio on, mutta kuvan mukaan yritän liimata kolvilla niitä paikoilleen.

Tämän läjäilin piirilevylle uusista osista.

Olisikos jollain heittää tuota suojausasiaa käsittelevää urlia päin näköä, kun suoraan sanottuna en tiedä asiasta oikeastaan mitään, olo on kuuntelisi foliohattuista hemmoa kuinka ajatuksemme ohjelmoidaan :P Kokeilin haeskella mutta ilmeisen väärillä hakusanoilla, kun en kykene löytämään aiheesta muuta kuin korkeakoulujen tuntilistoja.
Eli opiskelua tarvitaan lisää.
Volvo 360GL -88
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Jos sulla on ollut kuvien mukainen hässäkkä autossa niin ei ihme että kerää häiriöitä :twisted:

Kytkentä on varsin omiaan antenniksi; vetojen pitäisi olla mahdollisimman lyhyitä, eli mainittu kytkentä pitäisi sopia esim. tulitikkuaskiin..

btw. Missä noita LM1815 -piirejä on kaupan? En nähnyt Partcon listassa..
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

j-k wrote:Jos sulla on ollut kuvien mukainen hässäkkä autossa niin ei ihme että kerää häiriöitä :twisted:

Kytkentä on varsin omiaan antenniksi; vetojen pitäisi olla mahdollisimman lyhyitä, eli mainittu kytkentä pitäisi sopia esim. tulitikkuaskiin..

btw. Missä noita LM1815 -piirejä on kaupan? En nähnyt Partcon listassa..
Ei suinkaan tuollaisella ole ollut häiriöitä, en edes ole varma että onko häiriöitä vai jotain muuta miksi kierrokset sekoaa 5000 jälkeen. Mutta piirilevylle tehtynä en ole vielä saanut kipinää aikaan.

Image
Tällä se on pelannut ihan hyvin muutamia tuhansia kilsoja, ainut vaan se +5000rpm sekoaminen ongelmana. Tämä ehkä saattaa jo olla antenni :lol:

Kuitenkin jo tämä nykyinen oli hankalan pieni rakentaa, tulitikkuaskin kokoon ei näillä näpeillä/silmillä kyllä päästä, laitanko siis foliohatun koteloinnin päälle vai olisiko jotain muuta vaihtoehtoista tapaa minimoida häiriöitä?

Aijjuu, niitä lm1815N piirejä saa Partcolta, joskus viime vuonna tuli uutuuslistoille, mutta ei kai ole varsinaisessa hinnastossa. Olikohan liki 5€ kipale hintaa. Ostin kahteen kytkentään noita kamoja kun tiesin että jossain vaiheessa onnistun jotain särkemään...
Volvo 360GL -88
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

JTbo wrote:
Benkku wrote:Vaikuttaa vahvasti itsetehdyn pulssipyörän ? ts. näyttää signaalin amplitudi ongelmalta.
Kiitoksia vastauksestasi.

OEM osat on kyseessä, alkuperäinen sytkä toimi ihan ok.

Mitäs tämä amplitudi ongelma on? Joku taajuusjuttu?

44-2-2 on reikäjako, Megalle informoituna 22-2. Tuonhan ei periaatteessa pitäisi olla liikaa vielä, koska 60-2 pyöräkin toimii?

Mitä keinoja olisi ehdottaa tämän amplitudin korjaukseen ongelmattomaksi?

Näissä singaaliasioissa olen vielä ihan keltanokka, joten rautalangasta joutuu vääntämään, pahoittelut :(
Todennäköisesti häiriöitä signaalissa ja/tai sen suojauksessa. Toisaalta käyttämäsi 'skooppi' <- huomaa hipsut - ei kykene mittaamaan VR-anturin tuottaman signaalin aaltomuotoa -> näytteistysnopeus ei riitä.

VR anturin signaali -> 5000 1/min -> n. 83 Hz x 44 -> n. 3.6 kHz (ja vielä x 2 kun signaalissa nouseva ja laskeva reuna) -> about 7.2 kHz...

'Skooppisi' maksimi näytteistysnopeus lienee enintään 20 kHz mikä ei vielä riitä kyseisen taajuuden aaltomuodon toistamiseen -> näytteistysnopeuden pitäisi olla 'vähintään' luokkaa x 5-10 mitattavaan taajuuteen nähden.

Toinen juttu on tuossa signaalissa esiintyvä amplitudin vaihtelu, sen syy kannattaa ilman muuta selvittää. Moinen on aiheuttanut ongelmia 'teollisesti valmistetuissakin' LM1815 piiri kytkennöissä, pääsääntöisesti amplitudivaihteluille on syy löytynyt omatekoisen pulssipyörän mitoituksista/laadusta.

'Sama homma' pätee em. signaalin digitaalipuolellekin mittaamasi signaali voi hyvinkin olla 'jonkinlainen' kanttiaalto, mutta 'pituus' lienee melko lyhyt ja siksi näyttää matalalla näytteistysnopeudella mitatuna 'lähinnä piikiltä'. Pulssin lyhehkö duraatio/'pituus' johtunee em. pulssipyörän ominaisuuksista.

Mitkähän mahtaa olla ko. pyörän 'toimintamitat' l. hampaan/välin pituus ja pulssisuhde ?

Pikakurssi mittaamisesta, signaalin näytteistys taajudesta jne...

http://www.picotech.com/applications/os ... orial.html
http://www.epanorama.net/links/measuring.html
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Vauhtipyörä
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ%20131, ... 1/0030.JPG

Vähän yleistä toiminnasta
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ%20131, ... 1/0029.JPG

Nuo nyt on Penta venekoneelle, mutta ihan samanlaiset hilut ne tässäkin.

Eli miten tuossa nyt haluaa hampaan mieltää, reikiä lähinnähän tuossa on.
Reikien väliin jää kapea siivu tasaista ja 180 välein puuttuu kaksi reikää.

Kahden vierekkäisen reiän välinen tasainen on noin 1/3 reiän halkaisijasta, mutten koskaan kummemmin ole noita mittaillut, reikä + tasainen reikien välissä on noin 8,18 astetta, vauhtipyörän halkaisijasta ei tietoa eikä kovin kummoisiin mittailuihinkaan ole mahdollisuutta.

En tiedä sitten voisiko olla mahdollista, että lm1815 ei ymmärrä kunnolla reikiä ja sekoaa korkeilla kierroksilla. Ehkä on jotkin tietyt mitat minkä jälkeen ei tuo vaan toimi, 60-2 toimii, mutta siinähän taitaa olla kolo ja hammas saman mittaisia. Koska toimii 5000 kierrokseen saakka, niin luulisi olevan mahdollista parantaa toimimaan vielä korkeammillekkin kierroksille, mutta ehkäpä ei sitten ole, ehkä on ihme että ylipäätään toimii?

Tuo amplitudin vaihteluhan on mitattu lm1815 kytkennän jälkeen.

Mielestäni alkuperäinen sytkäkin huojui samalla tavalla:
http://www.janiervast.com/kuvat/rajoittaja.JPG

Tuo on nauhoitettu kierroslukumittarin piuhasta wav tiedostoksi ja kuva on sitten goldwave ohjelmasta, jolla editoidaan ääntä, näyttää sen graafisena.
noin 6200 kierrosta tuossa kohtaa.
Tuleeko heittely sitten ihan vaan läppäristä, sekinhän on aivan mahdollista, mutta parempaa kalustoa ei ole ja näillä tuloilla ei tule.

Eli mikäli oikein olen ymmärtänyt niin mittaus tuolla skooppiohjelmalla on hyödyllistä vain pienillä kiekoilla ja silloinkin rajoitetusti.

Pitää nyt yrittää saada tuo uusi kytkentä edes jotain tajuamaan ja katsoo mitä suojattu kaapeli uuden kytkennän kanssa auttaa.
Toisaalta alkaa bensan hinta olemaan sitä luokkaa, että taitaa tulla stoppi harrastamiselle tällä vauhdilla :(

Mutta kiitoksia tiedosta ja linkeistä, yritän niistäkin jotain saada irti :)
Volvo 360GL -88
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Eikös äänikorttien näytteistystaajuus ole yleensä 44-48kHz? Jossain vanhemmassa läppärissä tästä tietysti saattaa olla tingitty. Mutta joka tapauksessa, kyllähän tuo näytteistystaajuus alkaa rajoittaa mittauskykyä, ainakaan noita aaltomuotoja ei kannata tuijotella liian tarkkaan. Mutta tuokaan ei selitä kaikkea kuvissa näkyvää värähtelyä.

Yksi juttu mitä voisi myös kokeilla, on LM1815:n pinniin kytketyn 50k vastuksen pienentäminen, vaikkapa 20-30k luokkaan. Tämä lyhentää ulostulevan pulssin pituutta. Piiri nimittäin tuottaa vakiomittaisia pulsseja kierrosluvusta riippumatta, eli kierrosten kasvaessa pulssien väli lyhenee ja jossain vaiheessa pulssit alkavat mennä päällekkäin.

Ja sitten tuon 0,1uF konkan voisi kytkeä suoraan piirin koipiin 2 ja 8. Tämä saattaa vähentää häiriöitä jos kytkentä on jonkinlainen hyppylankahässäkkä.
Arttu
GSX1100 -85
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Ei tarvitse pienentää sitä vastusta. Noilla arvoilla (47kohm + 0.001µF) pulssin pituus on 32µs joka vastaa 50% pulssisuhteella 15625Hz taajuutta mikä riittää mainiosti 60-2 -pyörälle 15000rmp kiekoilla (15000rpm/60s*64=15500Hz -> 64,5µs -> pulssin pituus(50%)= 32,5µs). Pitäisi siis tulla ulostulosta puhdasta kanttia noilla kiekoilla!

Ihmettelen tuota sekoilua kun 5000rmp tarkoittaa tuolla 44-2-2 -pyörällä pulssien väliksi peräti 0,25ms...

Noilla arvoilla ja tuolla 44-2-2 -pyörällä alkaa pulssit mennä päällekkäin vasta 39000rpm kierroksilla.. :P
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Tosiaan kun laskee, niin pitäisi toimia noilla arvoilla. Toisaalta taas noiden skooppikuvien mukaan pulssin pituus olisi pitempi ja pulssisuhde jopa yli 50% tuossa 5000rpm kohdalla. Tämä voi tosin johtua myös pienestä näytteenottotaajuudesta. Mutta kannattaa tarkistaa sen vastuksen ja konkan arvot.
Arttu
GSX1100 -85
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

Image

tommonen levy ois areksella kyhätty
http://i58.photobucket.com/albums/g264/prpv/omat/vr.gif
mitat 32x40

sopii parkon pikkulootaan
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Taisipa löytyä syy miksei tullut kipinää, hienosta kytkennästäni uupui +5v prossun jälkaan 8 :oops:
Voipi olla haittaava vaikutus toimintaan.

Sähköpostilla sain vinkkiä laittaa pieni konkka lm1815 lähdön(prossun jalka 12) ja maan väliin, tätä tulee varmaan testailtua myös, kiitoksia vinkeistä :)

Eikun taas kokeilemaan :wink:
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Jeps, tuo piirilevysysteemi, jonka tein tekee mahdottomasti piikkejä singaalin, sen lisäksi sekoaa siellä noin 5000 kierroksen tuntumassa, johtohässäkkä toimii paremmin. Suojattu kaapeli megan ja tämän lm1815:n välille ei tehnyt sanottavaa eroa, joten ainakaan sitä kautta ei tule häiriöt.

Tuollainen kunnollinen piirilevy voisi olla ihan pätevä, mutta, mutta, on niin kovin pientä :oops:

Onkos tuo pulssisuhde suomeksi nyt sitten sitä, että kuinka leveä tasainen alue on suhteessa koloon tuossa pyörässä?
Tässähän se olisi 33.3/66.6 (tasainen/reikä) noin karkeasti. Mutta suoraan sanottuna nuo kaikki pyyhkii yli korkealta ja kovaa.

Tajusin myös tänään, että puolahan on melkein kiinni tuossa lm1815:n laatikossa, toisella puolen on tuo sytkäkivi, ne kai voi jotain häiriötä tehdä.

Ai niin, mainitsinkohan jo siitä, että 25koodin wheel decoderilla sekoaa noin 2300-2500 kierroksella, mutta kun laittaa 24s9 tyylisen käyttöön niin vasta tuolla noin 5000 kierroksen tienoilla, en tiedä onko asiaan paljoa vaikutusta tosin.

Nuo kierrospiikit laittaisin ainakin ihan häiriöiden tiliin, mutta tuo sekoaminen voisi johtua jostain muusta, siihen saattaisi auttaa tuo konkan lisääminen, jota pitääkin testata seuraavaksi, taidan myös ottaa toistaiseksi tuon johtohässäkän käyttöön, kun sillä ei tule niin paljoa noita satunnaisia piikkejä.
Lisäksi voisi kokeilla tuota konkkaa tuonne 2&8 koipien väliin.

Tuo kotelointi on muuten muovia, metallinenhan maadoitettuna varmaan olisi parempi häiriöiden kannalta?
Volvo 360GL -88
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

JTbo wrote:pulssisuhde suomeksi nyt sitten sitä, että kuinka leveä tasainen alue on suhteessa koloon tuossa pyörässä?
Tässähän se olisi 33.3/66.6 (tasainen/reikä) noin karkeasti.
Kyllä ja sepä tuossa voikin olla ongelmana, sillä tuo LM kytkis lienee 50/50 pulssisuhteelle.

Jep - hyvä idea - puolan ynnä muiden korkeajännitepuolen osien 'pitää ehdottomasti' ;) sijaita mahdollisimman lähellä - eihän muuten hommassa ole mitään jännitystä - saati että 'häiriö alttiutta' muutenkin huonosti suojatussa järjestelmässä saisi selville - eihän ?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Benkku wrote:
JTbo wrote:pulssisuhde suomeksi nyt sitten sitä, että kuinka leveä tasainen alue on suhteessa koloon tuossa pyörässä?
Tässähän se olisi 33.3/66.6 (tasainen/reikä) noin karkeasti.
Kyllä ja sepä tuossa voikin olla ongelmana, sillä tuo LM kytkis lienee 50/50 pulssisuhteelle.
Määritteleekös tuo piiri sitten sen pulssisuhteen mille on kytkis suunniteltu vai nuo oheiskomponentit?

Yritänpä tehdä itseni naurunalaiseksi ja päätellä tuon hässäkän toimintaa...

Aiemmin mitä on mainittu, niin tuo 50k(47k paikoillaan) vastus vaikuttaisi pulssin pituuteen ja tuo piiri antaisi ulos aina vakiomittaista pulssia, joten se ei ainakaan liity pulssisuhteeseen.

Ymmärtääkseni sitten tuo 18k vastus vaimentaa vr anturilta tulevaa jännitettä ja 330pf konkka jollain tavalla suodattaa?

.1uf konkka ilmeisesti suodattaa häiriöitä +5V linjasta, .001uf konkka taas liittyy jotenkin siihen pulssin pituuteen jota piiri antaa ulos, tasaakohan se sitä?

4k7 vastus kai on sitten taas vähentämässä jännitettä tuolle megasquirttiin palaavalle singaalille, ettei se +5v tulisi suoraan piiriin, tuolla +5v:llä kai vahvistetaan piiriltä ulos tulevaa singaalia?

Olisiko sitten tuolla sisääntulon puolella tuo 1 meg vastus ja .33uf konkka jotka tekevät tuosta 50/50 pulssisuhteelle tehdyn? Tai sitten se on piirissä oleva ominaisuus.

Jospa laitan tuon 1M vastuksen tilalle jotain 660ohmisen vastuksen? (33/66 pulssisuhde)
Voisiko olla konkka = kolo ja vastus on tasainen kohta vauhtipyörällä, pitäisikö tuota konkan kokoakin kasvattaa samassa suhteessa vai riittäisikö vastuksen muuttaminen?

Ei kai se pahasti rikki voi mennä jos kokeilee tuohon eri kokoista vastusta, kunhan ei oikosulkua tule :P
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Benkku wrote:
JTbo wrote:pulssisuhde suomeksi nyt sitten sitä, että kuinka leveä tasainen alue on suhteessa koloon tuossa pyörässä?
Tässähän se olisi 33.3/66.6 (tasainen/reikä) noin karkeasti.
Kyllä ja sepä tuossa voikin olla ongelmana, sillä tuo LM kytkis lienee 50/50 pulssisuhteelle.

Jep - hyvä idea - puolan ynnä muiden korkeajännitepuolen osien 'pitää ehdottomasti' ;) sijaita mahdollisimman lähellä - eihän muuten hommassa ole mitään jännitystä - saati että 'häiriö alttiutta' muutenkin huonosti suojatussa järjestelmässä saisi selville - eihän ?
*reps* Elämässä tulee olla jännitystä :lol:

Jos saisi tuon vaikka kabiinin puolelle siirrettyä, toinen vaihtoehto olisi akun etupuolella, mutta joka tapauksessa johdot joutuu menemään aika liki puolaa.
Volvo 360GL -88
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

pinniin 14 tulevilla

R 50k ja 0.001 konkan suhteella säädetään ONE SHOT TIMING:ia

vastuksen suurin sallittu koko 150K

pulse width = 0.673 x R x C

http://cache.national.com/ds/LM/LM1815.pdf

data lehtisestä tuo selviää

pinni 5 sellakin voi jotain säätää
olemalla irti, kytkettynä maihin tai +5V:tiin
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

JTbo wrote:Määritteleekös tuo piiri sitten sen pulssisuhteen mille on kytkis suunniteltu vai nuo oheiskomponentit?
Oheiskomponentit kuten edellisessä viestissä mainittu - eli kompiaisen datalehti kätöseen ja selvittämään asia...
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

cortna wrote:pinniin 14 tulevilla

R 50k ja 0.001 konkan suhteella säädetään ONE SHOT TIMING:ia

vastuksen suurin sallittu koko 150K

pulse width = 0.673 x R x C

http://cache.national.com/ds/LM/LM1815.pdf

data lehtisestä tuo selviää

pinni 5 sellakin voi jotain säätää
olemalla irti, kytkettynä maihin tai +5V:tiin
Tuohan onkin mielenkiintoinen dokumentti, kiitokset tästä :)

Siellä sanotaan myös seuraavaa (kohdasta input current clamp):
In the application example shown in figure 1 (Rext = 18kΩ) the recommended maximum input signal voltage is ±54V

Kuitenkin jännitettä tulee anturilta vähintään tuplasti. Vaikka tuossa kappaleessa onkin kyse virran rajoituksesta tuolla vastuksella, niin ilmeisesti olisi kuitenkin tarpeen laskea uusi vastus tuon 18k vastuksen tilalle.
Siihen annetaan kaava:
Minimum Rext = [(Vin peak)/3mA]

Jos ajatellaan että olisi 150V tuolta vauhtipyörän anturilta tuleva jännite, niin eikös laskenta menisi jotenkin näin:
Min Rext = [(150)/3] ?
Jos tuon mukaan ajatellaan, niin saadaan tulokseksi 50 jotain yksikköä, ilmeisestikkin sitten kohm.

Ajattelin näin yksinkertaisena kaverina, että jos tuonne tulee liikaa jännitettä ja sen takia sekoaa sitten siellä korkeammilla kiekoilla, jolloin vr-anturi antaa enemmän jännitettä, lyö läpi jostain tai jotain sellaista?
Volvo 360GL -88
Post Reply