Fly-by-wire kaasupoljin

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
gnz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat Feb 26, 2005 16:25
Location: espoo

Fly-by-wire kaasupoljin

Post by gnz »

Nykyään uusista autoista löytyy otsikosta ilmenevä verme. Tavoitteena on mitä ilmeisemmin irroittaa systeemin suurin "häiriögeneraattori" eli ihminen moottorinohjausprosessista, mikä on ihan järkevää.

Tämän otsikon alla voitaisiin keskustella kyseisen toiminnallisuuden hyvistä ja huonoista puolista. Onko tämä ominaisuus implementoinnin arvoinen harrastajan näkökulmasta? Mitä algoritmeja/toiminnallisuutta tarvitaan, ym ?

Suurimpia haasteita on mitä ilmeisemmin kaasuviiveen minimoiminen. Ihminen kun on varsin herkkä tuntemaan tällaisia asioita. Lisäksi laskentatehoa vaaditaan jonkin verran lisää.

Systeeminen rakentamisen pitäisi olla varsin suoraviivaista: Potentiometri, vastuksia, A/D sekä askelmoottori ohjaamaan kaasuläppää. That's it. Säätäminen on sitten taas hankalampaa, sillä nyt kaasupolkimesta saatava data vaikuttaa ainakin kolmeen asiaan: Suuttimien aukioloaikaan, kaasuläpän asentoon, sytytysennakkoon ja palautteena prosessin onnistumisesta saattaa vielä tulla dataa happitunnistimelta.

edit: Virheitä korjailtu ja pari lisäystä.
Village Idiot
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Fri Mar 04, 2005 22:18

Post by Village Idiot »

Aihetta hipoen...
Äimisteltiin duunissa porukalla tollasen kaasupolkimen asentotunnistimen hintaa ku kaveri vaihto uudehkoon vw passatiin sellasta. Hinta niinkin viaton ku 430jöröä.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

siin on potikalla hintaa.
Vertaa Renaultin 1.4 kone 500E
Mr.Crossfire
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Wed Apr 06, 2005 13:37
Location: Riihimäki

Post by Mr.Crossfire »

Onko tuosta jotain käytännön hyötyä ihmiselle, paitsi tietysti jos luistonesto perustuu kaasun säätelyyn? (liekö tuokaan hyöty)
Pirusti tulee lisää osia ja vikamahdollisuuksia järjestelmään.

Tietysti jos rakentamisen ilosta tekee, niin sehän on sitten erikseen.
gnz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat Feb 26, 2005 16:25
Location: espoo

Post by gnz »

Mr.Crossfire wrote:Onko tuosta jotain käytännön hyötyä ihmiselle, paitsi tietysti jos luistonesto perustuu kaasun säätelyyn? (liekö tuokaan hyöty)
Pirusti tulee lisää osia ja vikamahdollisuuksia järjestelmään.
No eikai tuosta kellekkään perusruuttaajalle ole mitään iloa. Mutta sellaiselle jota moottorinohjausjärjestelmät kiinnostaa vähän pintaa syvemmältä tällainen toteuttaminen olisi varmasti mielenkiintoista.

Hyödyt on varmasti suurimmat seoksen säädössä. Muista sovelluksia vaikkapa vakionopeuden säädin ja luistonesto.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

gnz wrote:sovelluksia vaikkapa vakionopeuden säädin ja luistonesto.
ja tyhjäkäynnin säätö. Ilman erillistä solenoidia tmv. venttiiliä.

Ahdetuissa mm. Antilag
gnz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Sat Feb 26, 2005 16:25
Location: espoo

Post by gnz »

Benkku wrote:
gnz wrote:sovelluksia vaikkapa vakionopeuden säädin ja luistonesto.
Ahdetuissa mm. Antilag
Rallipuolella taitaa olla aikalailla pakollinen systeemi. Miksei radallakin jos pitoja riittää mutkista lähdettäessä.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

turhat ja kalliit osat pois.

Post by kamski »

Kyllä toi autoilu on helpottunut niistä 70`vehkeitä siinä mielessä että ECU hoitaa tarvittavat toimenpiteet "ne aamu kylmäkäynistykset" ryyppy vetäminen, pumppaaminen kaasupoljinta ennen starttia, ellei jo juopunut liikaa ja paljon paljon muuta mihin ei nenään tarvis kajota, ecu hoitaa kaikki ja ihmisille jää vain ajamisen iloa. Vai jääkö? Tänä päivänä autot on niin paljon täynnä elektroniikka että suorastaan auton paino tuplaantuu" ja kaikista hauskinta on se että jos auton tulee joku vika-vika niin sitä ei mennä räpeltämän itse vaan ajetaan tai hinataan suoraan merkki korjaamolle. Jos takuu on umpeutunut niin kannattaa omista nippu seteleitä sillä vikadiagnostiikka ei tahdo pelata kunnolla jolloin vaihdetaan auton turhaan uudet ja kalliit osat, tietysti mukavalla tuntitaksalla. Siinä onkin miettimistä mihinkään suuntaan ollaan menossa ja onko kuljettaja "vika-generaattori vai raha-generaattori" kuten sivun alussa oli juttua. :wink: En oikein tiedä mikä tulisi halvemmaksi toi rikkinäinen kaasupotikka-luistonestolla tai uusi hubriittimoottori, uudet akut siihen.
Auton kestävyys vaihtelee merkistä ja mallista ja ennen kaikkia miten sitä huolletaan. Itselläni on toyota ja viime huollossa asensin siihen MEGASQUIRT+ extra koodin jolloin poistin lähes kokonaan 70´ luvun oireet jolloin jäi vaan ajamisen iloa ja fly-by-wirenä toimii kaasu jalka. Vaikka autoni on vm-88 niin megalla pystyy säätää kaikki ne asiat mitä alkuperäisellä eculla ei voinut tehdä, nyt ajetaan paljon ja lujaa.. VROommm..,.... :twisted: Kannattaa pitää mielessä-sitä mitä vähemmän osia autossa sitä halvemmaksi se tulee ja jos ei asenna mitään osia niin se ei maksa mitään..
Obi-Lan
Megasquirttaaja
Posts: 69
Joined: Fri Sep 08, 2006 20:26

Post by Obi-Lan »

Fly-by-wire kaasupolkimella pienennetään myös päästöjä. Riippumatta siitä mitä se kuski painelee, aukasee ECU sen läpän sopivalla nopeudella niin tietyt arvot pienenee. Mulla on duunin puolesta semmonen Ford Focus 1.6 2006 (mikä on btw paska vehje), siinä pystyy polkasee kaasun nopeasti pohjaa ja ylös ilma että moottori varsinaisesti kerkee reagoimaan. Kyseessä pieni singeri bensamoottori. Samate sutimisen esto leikkaa kaasun aina kokonaan poikki pienimmästäkin ja ajamisen ilo tiessään. Ja talvel aina patti otsassa. Onneks sen saa sentää napista pois.

Elektroniikan lisääntymiseen on varmaan eniten vaikuttanut päästö vouhotukset, sen seurauksena länsimaalaiset joutuu ostaa ylikalliita vikapommeja ja ne vanhat saastuttavat ja toimivat ajoneuvot kukkuu köyhemmissä maissa vielä kymmeniä vuosia. Tosin mukavuuksia vinkuva kuluttaja on varmasti vaikuttanut ostopäätöksillään myös tähän kehitykseen. Toi Fokuski semmoselta vaikuttaa että 5v päästä elektroniikassa enemmän tai vähemmän vikaa, toki silloin olisi helpompaa asentaa suoraa siihe joku aftermarket moottorinohjaus, mutta sitten suuri ja mahtava EUvostoliitto rankaisee uskollisen alamaisensa Suomen avustuksella kun yrittää itse tehdä jotain, eikä vaan tue autoteollisuutta ja osta uutta autoa.
Post Reply