selventäkääs tyhmälle et miten homma toimii!
eli olis tarkotus laittaa läppärungot toyotaan mutta mitens toi tyhjäkäynti/kylmä käynnistys tuleeko ongelmia. saako moottori tarpeeks ilmaa vaikka läpät on kiinni vai tarvisko sinne saada jotenkin lisää ohjattua.
jos tarvii niin voisko laittaa ihan erillisellä katkasijalla olevan venttiilin ja jokaseen imukanavaan siis imusarjas letku läppien jälkeen. jos joku on vastaavia virityksiä tehny ja viittis selventää asiaa perin pohjaisesti olis hyvä.
yritin tos kovasti lueskella ja hakea tietoo mut ei löytyny silleen et olisin ihan täysin ymmärtäny
kiitos avusta jo etukäteen
Tai sitten voi viritellä solenoidin avaamaan läppiä. On/off-tyylisellä säädöllä tuo luultavasti toimisikin hyvin, PWM-säädön toimiminen saattaa olla vähän nihkeämpää.
eikös se kummiskin niin mee et kun kone on lämmin ni se käy ihan kivasti. vai vaatiiko se sillonkin lisä ilmaa välttämättä... toi olis suhkot helppo toteuttaa ihan wapcon vettiilillä joka on suljettu jos ei tu virtaa ja auki kun tulee... eikös tommotteelle nyt sais jotenkin ohjauksen kun kaasupetaali on ylhääl ni tulis virtaa... löytyyks megasta mitään millä ohjata (vaatis 12v)... vai vaatiiko se yhtikäs mitään?
No siis megassahan on lähtö juuri tätä varten, FIdle. Megatunella voidaan laittaa lämpötila johon asti se vetää.
Kun kone on käyntilämpötilassa säädät kaasuläpänsäätöruuvilla läpän sopivaan kulmaan jotta kone pyörii ilman lisäilmaa oikeaa tyhjäkäyntiä. Kylmänä sitten vain venttiili auki.
Täytyy itellekkin varmaan väkertää tuolla solenoidiventtiilillä korotettu kylmäkäynti kun läppärungoissa on sopivasti 4 letkupaikkaa vapaana mikäli reikien koko vaan riittää mutta eipä se hirveesti happee tarvitse ohitte et kierrokset nousee. Paljohan tuossa megassa on pieniä hienouksia jahka vaan löytää ne ja oppii käyttämään ja säätään ne toimimaan niinku kuuluu
Itse laitoin tälläsen bimetallipariluistin tuohon omaan autoon. Luisti oli 2.8l koneesta joten kylmällä kelillä aukeaa vähän liikaa. Tein supisteholkin siihen johon porasin 4.5mm reijän. 1.8 kone kiersi 2000rpm vielä tuon kokoisella reijälläkin, joten iso sen ei tarvitse olla.
Nyt tarkoitus olisi kokeilla pwm ohjattua venttiiliä parin viikon sisään jolla sitten yritetään closed loop tyhjäkäyntiä.
Eiks siinä bimetallihässäkässä ole säätö? Ainakin sen pienen mutterin avulla sitä saa jotenkin eri asentoihin kiristettyä. Tai sit vaan kuvittelen. En oo tota tarkemmin tutkinu kun ei oo ollu toi auto aktiivikäytössä.
Ahaa no toi voipi olla ihan hyvä sitten kun läppärungos on varmaan 1mm luokkaa joka kanavassa se reikä. Kokeilemallahan se sitten selviää. Tuohon hommaan sopis varmaan joku vw:n ahtopaineventtiilikin. Niitä varmaan joku ehjäkin jääny nurkkiin