regulaattori U5 kysymys?

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
mrgallop
Megasquirt aloittelija

regulaattori U5 kysymys?

Post by mrgallop »

Mites on saako tuo regulaattori u5 olla kosketuksessa piirilevyn maatasoon sen kannan kautta? elikkäs asennettunahan se "makaa" piirilevyä vasten, niin pitääkö huolehtia ettei tämä metalli kanta ole maatasoon kiinni vai onko hyvä, että se on kiinni ja näin purkaa lämpöä laajemmalle? Omassa levyn tekeleessä on tällä kohdalla maski ja ajattelin, että kannattaako maski rapata regun alta pois? onkohan siinä orkkislevyssä maskissa aukasu tällä kohtaa?
villek
Kokenut Megasquirttaaja

Re: regulaattori U5 kysymys?

Post by villek »

mrgallop wrote:Mites on saako tuo regulaattori u5 olla kosketuksessa piirilevyn maatasoon sen kannan kautta? elikkäs asennettunahan se "makaa" piirilevyä vasten, niin pitääkö huolehtia ettei tämä metalli kanta ole maatasoon kiinni vai onko hyvä, että se on kiinni ja näin purkaa lämpöä laajemmalle?
Muistaakseni regun laatassa on maita jokatapauksessa, korjatkaahan jos väärässä. Mulla ainakin on regu levyä (partco) vasten eikä ole ollu ongelmia. Tiedä sitten taas miten se PITÄISI olla :lol: :roll:
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
mrgallop
Megasquirt aloittelija

Post by mrgallop »

juu, tässä mittasin, niin tuo regun keskimmäinen jalka on maadoitettu levyyn ja se on myös "samaa puuta" tuon laatan kanssa. Varmaankin on vain hyvä johtaa se laattakin levyn maahan, korjatkaa ihmeessä jos olen hakoteillä!!
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Joo Partcon levy ja on tuo pultattu suoraan siihen piirilevyyn kiinni, kuten villek:lla.
Volvo 360GL -88
mrgallop
Megasquirt aloittelija

Post by mrgallop »

Niin just. Ajattelin vain, et vaikka se on pultattu, niin kuuluuko välissä olla johde vai eriste... ilmeisesti ei väliä.
Sultzi
Kokenut Megasquirttaaja

Post by Sultzi »

Tarvitseeko nuo piirilevyn alle juotettavat komponentit nylon ruuveja? Vai käykö normaalikin pultti? MAP anturihan ei taida tarvita, kun muovia on kehys.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

mrgallop wrote:Niin just. Ajattelin vain, et vaikka se on pultattu, niin kuuluuko välissä olla johde vai eriste... ilmeisesti ei väliä.
On minulla hopeatahnaa, piitahnakin varmaan käy, jotta lämpöjohtuu tehokkaammin :)
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Sultzi wrote:Tarvitseeko nuo piirilevyn alle juotettavat komponentit nylon ruuveja? Vai käykö normaalikin pultti? MAP anturihan ei taida tarvita, kun muovia on kehys.
Minä olen vetänyt ilman mitään eristeitä rautapulteilla, kyllä kai siellä olisi jotain eristettä kuinkin ihan hyvä olla tai nailon pulttia kehiin, näin muistelen lukeneeni. Itselläni vaan ei ollut mitään ja tuntuuhan tuo toimivan, onnella varmaan.
Volvo 360GL -88
j-k
Kokenut Megasquirttaaja

Post by j-k »

Ei mitään väliä ja parempi jos saisi laitettua palan alumiinilevyäkin väliin niin ettei se kosketa mihinkään muuhun kuin maapotentiaaliin. Itse laittaisin (ja varmaan laitankin kun sama levy on odottamassa kolvaustaan) pystyyn komponettipuolelle ja taakse kotelon mittaisen alumiinilevyn jäähdytystä varten. Sama levy voisi tehdä mutkan takaosassa (kts. kuvaa) ja ruuvata noi fetitkin siihen kiinni. Q1 todennäköisesti poistettu kytkennästä jos aktiivinen fb mallia V3 käyttöön. Senkin trankut vois ruuvata samaan plootuun ylösalaisin jos fb-piirikortti tulee samaan koteloon niin kaikki saisi samaan ripaan kiinni...

Image
smoke
Megasquirttaaja

Post by smoke »

onko se normaalia että tuo U5 lämpeää todella kuumaksi? omassa kun lyö virran niin alkaa kuumenemaan ja sormea ei pysty pitämään siinä metallisessa osassa :?:
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja

Post by volvoman »

smoke wrote:onko se normaalia että tuo U5 lämpeää todella kuumaksi? omassa kun lyö virran niin alkaa kuumenemaan ja sormea ei pysty pitämään siinä metallisessa osassa :?:
EI ole normaalia, jossain taitaa olla isompi tai pienempi oikari, toimiikos mega muuten?
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
smoke
Megasquirttaaja

Post by smoke »

olen vasta kasannut virransyötön ja testannut sitä yleismittarilla ja saanut lukemia joten luulilisisen toimivan mutta se regulaattori vaan kuumenee ja patteri myös. voiko olla mahdollista että partcon levyssä on joku vika koska mielestäni olen laittanut komponentit oikein päin ja tarkistanut juotokset.
smoke
Megasquirttaaja

Post by smoke »

niin lisäys vielä eli vaikka regulaattori U5 kuumenee niin silti saan tuloksia siitä prosessorin kannassa olevinta pinneistä. eli eikös se niin ollu jos on oikosulku niin ei pitäis saada tuloksia siitä?
Post Reply