Megasquirt vaparissa??

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
sanze
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Thu Mar 16, 2006 21:35

Megasquirt vaparissa??

Post by sanze »

eli onko mitään järkeä laittaa MS:ää vapaasti hengittävään??

ja onko jollain kokemusta tai tietoa paljon toolasella saa lisää tehoa jos on hyvin säädetty??
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Varmaan järkevää kaasarien tilalle, tehot riippuu paljon muustakin kuin pelkästä ruiskusta.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Re: Megasquirt vaparissa??

Post by Anssi »

sanze wrote:eli onko mitään järkeä laittaa MS:ää vapaasti hengittävään??
On. Onko tämä tosiaan ihan yleisluontoinen kysymys, vai onko kenties kiinnostusta jonkun tietyn auton/moottorin ruiskuttamiseen?
sanze wrote:ja onko jollain kokemusta tai tietoa paljon toolasella saa lisää tehoa jos on hyvin säädetty??
Kysymys ei ole relevantti. Tai ainakin tarvittaisiin tarkennus. Eli mihin verrattuna sitä lisätehoa pitäisi saada? Polttomoottori tarvitsee tietyn määrän polttoainetta tietyn tehon tuottamiseksi. Se on melko sama, että mikä ohjainyksikkö (tai vaikka kaasutin) siellä on takana, jos se vaan toimii oikein. Moottorin tehopotentiaali riippuu lähinnä sen mekaanisesta rakenteesta.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
sanze
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Thu Mar 16, 2006 21:35

Post by sanze »

niin siis auto on 405 pösö ja mi16 tekniikka vakiona 160hv ja lisää pitäis saada
GSA
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Sun Mar 27, 2005 11:14

Post by GSA »

TU/T?/XU jotain koineiden virimies on toi turtana ,mutta uskon että tohon 16v 1,9L voit saada max 5-8 Kw lisää tehoja MS:llä ,niin ja polttoaineen kulutusta myöskin lisää . :wink:
Ride on..Ride on...
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

GSA wrote:TU/T?/XU jotain koineiden virimies on toi turtana ,mutta uskon että tohon 16v 1,9L voit saada max 5-8 Kw lisää tehoja MS:llä ,niin ja polttoaineen kulutusta myöskin lisää . :wink:
xu9j4 lienee pata, sanotaan että megalla saatat saada ne 160hv:ta oikeasti pihalle.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

2l vaparissa, jossa 100hv vakiona. Kaasariin verrattuna noin 10hv lisää, kaasari kireällä nokalla verrattuna ms samalla kireällä nokalla noin 20hv lisää.

Tosin herkkyys ja käyttöominaisuudet sitten kasvoivatkin aivan eritavalla, voimaakin voi käyttää myös muutoin kuin lataamalla pedaalin lattiaan, kaasarilla kun pedaali oli joko oltava lattiassa tai ylhäällä, väliasennoilla ei tullut kuin vihaiseksi.

Mutta eniten hyötyä saa tosiaan jos on koneeseen muitakin muutoksia ja tietty saahan sen ilmamäärämittarin pois ahdistamasta, jos sellainen tuossa pökötissä on?

Tuo Anssin vastaus on muuten ihan täyttä asiaa :)
Volvo 360GL -88
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

onhan silläkin myös vaikutusta, kun/jos heittää ne saaste systeemit mäkeen ja saa säädettyä seoksen parhaita tehoja ajatellen, eikä vaikka sen katin toiminnan kannalta parhaiksi :wink: (itse megasquirtilla tämän asian kanssa nyt ei oikeastaan ole mitään tekemistä, saman pystyy tekemään myös muilla säädettävillä ruiskuilla)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

viritys on kokonaisuuksien summa, tee siihen 16v:hen alkuunsa kunnon koneremppa (palauttaa tehot sinne 160hp pintaan, tyypillisesti niistä on 15v ja 250tkm aikana kadonnut 10%) ja sitten nokat, nokkapyörät, läppärungot, isot suuttimet ja MS niin 180hp on täysin mahdollinen. Pelkkä MS vakiokoneessa ei paljon tehoa tuo mutta vääntöä ja kaasuun vastaamista kyllä.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
TRD
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Mon Apr 10, 2006 16:22

Post by TRD »

Kokonaisuuksien summa nimenomaan. Kyllähän megalla saa hyötyä vakiokoneessakin. Moottoreissa on aina pieniä eroavaisuuksia ja moottorinohjaus on kuitenkin sama tehtaalta lähtiessä kaikissa. Tämä riippuu tietty autonvalmistajasta aika paljon miten suuria heittoja moottoreissa on Jos pienet tehon ja väännön lisäykset riittää niin ennen kaikkee tekee sytkän säädön megalle siihen. Sytkä vaikuttaa olennaisesti ja sen hakeminen optimiksi. Seoskin vaikuttaa mutta ei ihan niin paljoa. Ja mikä parempi jos moottori toimii ja kestää laihaa seosta niin voi optimoida matka-ajon kulutuksen aisoihin. Ite sain megalla tiputettua kulutusta.
Vaparimoottorin rankempi viritys meneekin sitten mielenkiintoiseksi. Läppärungoista ei saa kunnon hyötyä ilman kunnon nokka-akseleita, nokka-akselit vaatii puristuksen nostoa, samalla on hyvä parantaa kannen virtauksia, pakosarjan pitää toimia yhteen koko paketin kanssa eli loppujen lopuks kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yhdellä vääränlaisella osalla pilaa koko moottorin suorituskyvyn. Mutta juuri siinähän sen hienous onkin jos saa toimimaan ja potkua ulos. Ei missään nimessä helppoa eikä niin halpaakaan, mutta haasteita pitää olla! Yllätyksenä tuli itellekkin kun ahdettuja autoja tullu aikasemmin rakennettua.
Toyota Starlet EP91 5e-fe 1500cc 16-v
-tuomas-
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Fri Jul 21, 2006 21:47
Location: salo

Post by -tuomas- »

Joo eihän se mega itsessään mikään ihme tehonlisääjä ole,tehokas vapaastihönkivä tarvii hyvän alakerran päälle tehokkaasti hengittävän kannen, ko moottoriin sopivat nokka-akselit sekä hyvän putkiston sekä kunnon imusarja, eli mielestäni jos autossasi on jo ruisku, älä vaihda toiseen ruiskuun, teho ei kasva koska eihän moottoriin menevä ilmamäärä missään vaiheessa kasva,viritä moottoria kunnes oman ruiskun resurssit ei riitä ja vaihda sitten megaan
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Itsellle tulossa juuri mi16 xu9j4 pata megalla.
Itelläkin tavoite on +160hp, mutta toiveita on enemmänki.

205:ssä samaisella koneella jossa todella pieniä hifistyksiä (hippasen kevyempi alakerta) + hestec suorasytkällä niin 183hp dynotettu.

Ja miksei ms pysty samaan kun tuokin ruutta..

Itelle tulee tossa kk sisään ajoon tuo 405 ja pannu on juuri laitettu kokonaan ja alakerrassa olikos nyt kilon kevyempi kampura.

Sittenhän sen näkee kun saa dynoon.
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Post Reply