Useampi EGT anturi
Moderator: Masi_K
Useampi EGT anturi
Tarkoitus ois pistää 4 koneen jokaiseen pyttyyn oma anturi.
Niin onnistuuko ko. toimenpide?
Niin onnistuuko ko. toimenpide?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Jos tollaselle 4-kaistaselle löytyy enemmänkin kiinnostuneita, niin voishan moisen tehdä. Tosin megaan niitä ei edelleenkään saa kiinni.
Tulokset voisi tulostaa vaikka sarjaporttii CSV:nä, jolloin copy-pasteemalla exceliin sais tulokset suoraan taulukkoon. Tai sitten logittaa muistiin ne ja nappia painamalla saa sitten tulostettua sarjaporttiin.
T. Pasi
Tulokset voisi tulostaa vaikka sarjaporttii CSV:nä, jolloin copy-pasteemalla exceliin sais tulokset suoraan taulukkoon. Tai sitten logittaa muistiin ne ja nappia painamalla saa sitten tulostettua sarjaporttiin.
T. Pasi
Kaksikanavaiselle EGT anturi/mittari (esim. LED palkki) yhdistelmälle olisi käyttöä ja jos siihen saisi vielä jonkun loggaus toiminnon niin se olisi iso plussa.
Olen yrittänyt itsekkin pähkäillä vaihtoehtoja, mutta on tuo elektroniikan osaaminen vielä aika vähäistä niin ei ole saanut oikein mitään järkevää aikaiseksi. (ei ymmärrä kaikkea
)
Tuollaisen jos joku protoilisi niin voisin siittä mielelläni maksaa, kaupalliset sovellukset kun ovat sika hintaisia.
Olenko käsittänyt oikein että megaan saisi periaatteessa yhdistettyä kaksi EGT enturi jos sisääntuloina käyttäisi X6 ja X7 pinnejä?
Olen yrittänyt itsekkin pähkäillä vaihtoehtoja, mutta on tuo elektroniikan osaaminen vielä aika vähäistä niin ei ole saanut oikein mitään järkevää aikaiseksi. (ei ymmärrä kaikkea

Tuollaisen jos joku protoilisi niin voisin siittä mielelläni maksaa, kaupalliset sovellukset kun ovat sika hintaisia.
Olenko käsittänyt oikein että megaan saisi periaatteessa yhdistettyä kaksi EGT enturi jos sisääntuloina käyttäisi X6 ja X7 pinnejä?
Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Tollanen kiinnostaa!! mitä tulee kust antamaanpassi wrote:Jos tollaselle 4-kaistaselle löytyy enemmänkin kiinnostuneita, niin voishan moisen tehdä. Tosin megaan niitä ei edelleenkään saa kiinni.
Tulokset voisi tulostaa vaikka sarjaporttii CSV:nä, jolloin copy-pasteemalla exceliin sais tulokset suoraan taulukkoon. Tai sitten logittaa muistiin ne ja nappia painamalla saa sitten tulostettua sarjaporttiin.
T. Pasi

Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Joissain vetureissa on pakolämmöille yksi näyttö ja nokkakytkin, josta valitaan sitten eri sylintereiden arvot.
(Tosin monikymmentälitraiset diisselit on aika kaukana MS-harrastamisesta, mutta tuli nyt mieleen.)
(Tosin monikymmentälitraiset diisselit on aika kaukana MS-harrastamisesta, mutta tuli nyt mieleen.)
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Kuinka nopeasti noita anturitietoja pitää nähdä ?
Koska tuohon voisi tehdä systeemin mikä vaihtaa aina määrävälein anturia.
Eli jokainen anturi näkyisi loggauksessa jonkin aikaa omalla vuorollaan. Yksi antureista olisi "valittuna" pidempään niin sitten pystyisi erottamaan jokaisen anturin ja jokaisen anturivaihdon välissä pienenpieni kytkentäväli niin erottaisi anturin vaihtumisen.
Ja kun tuota nyt pohtii niin helposti tuon saa toimimaan että menee kaikki anturit vähintään kerran sekunnissa läpi.
Mutta mites usein mega taas logiin heittää tavaraa että tuleeko sieltä jokin määrätty vaihtonopeus hmm...
Koska tuohon voisi tehdä systeemin mikä vaihtaa aina määrävälein anturia.
Eli jokainen anturi näkyisi loggauksessa jonkin aikaa omalla vuorollaan. Yksi antureista olisi "valittuna" pidempään niin sitten pystyisi erottamaan jokaisen anturin ja jokaisen anturivaihdon välissä pienenpieni kytkentäväli niin erottaisi anturin vaihtumisen.
Ja kun tuota nyt pohtii niin helposti tuon saa toimimaan että menee kaikki anturit vähintään kerran sekunnissa läpi.
Mutta mites usein mega taas logiin heittää tavaraa että tuleeko sieltä jokin määrätty vaihtonopeus hmm...
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Tässä aikani kuluksi tutkiskelin ja modailin extra.iniä, eli tässäpä ohjeet miten saa sekä X6 että X7 nastoihin EGT tulon ja niiden loggauksen
* #if CELSIUS
* egtGauge = egttemp, "EGT1", "C", 350, 750, 400, 450, 650, 700, 1, 1
> egtGauge2 = egttemp2 "EGT2", "C", 350, 750, 400, 450, 650, 700, 1, 1
################################### ESIM ######################################
;Gauge Setup 0
gauge1 = RpmHiResGauge
gauge2 = cltGauge
gauge3 = matGauge
gauge4 = dutyCycle1Gauge
gauge5 = mapGauge
gauge6 = egtGauge
gauge7 = egtGauge2
gauge8 = advanceGauge
################ESIM#############################################################
* #if CELSIUS
* egttemp = { egtADC * 3.90625 } ; Setup for converting 0-5V = 0 - 1000C
> egttemp2 = { fuelADC * 3.90625 } ; Setup for converting 0-5V = 0 - 1000C
##################################################################################
(HOX!!) * fuelvolt = { fuelADC < 1 ? 0.0 : fuelADC * (5/255) + 0.5}
##################################################################################
(Datalog)
* entry = egttemp, "EGT1", int, "%d"
> entry = egttemp2, "EGT2", int, "%d"
Tähdellä (*) merkittyjen rivien ensimmäinen sana löytyy inistä sellaisenaan, nuolella (>) merkitty pitää sinne kirjoittaa.
Huomaa tuo HOX!! eli tuota +0.5 arvoa muuttamalla voi kalibroida mittarin ja login näyttämään lähemmäs oikein, samanlaisen rivin voi kirjoittaa [egttemp = { egtADC * 3.90625 }] perään samalla vaikutuksella, eli egttemp = { egtADC * 3.90625 + 0.5 } tuo pitää kokeilla.
...Jos rivit kopioi suoraan niin mittarit näyttävät megatunessa 350°c - 750°c, tämä on omaa käyttöäni varten järkevin näyttämä alue.

Jos joku huomaa virheitä, niin korjatkoon ihmeessä
* #if CELSIUS
* egtGauge = egttemp, "EGT1", "C", 350, 750, 400, 450, 650, 700, 1, 1
> egtGauge2 = egttemp2 "EGT2", "C", 350, 750, 400, 450, 650, 700, 1, 1
################################### ESIM ######################################
;Gauge Setup 0
gauge1 = RpmHiResGauge
gauge2 = cltGauge
gauge3 = matGauge
gauge4 = dutyCycle1Gauge
gauge5 = mapGauge
gauge6 = egtGauge
gauge7 = egtGauge2
gauge8 = advanceGauge
################ESIM#############################################################
* #if CELSIUS
* egttemp = { egtADC * 3.90625 } ; Setup for converting 0-5V = 0 - 1000C
> egttemp2 = { fuelADC * 3.90625 } ; Setup for converting 0-5V = 0 - 1000C
##################################################################################
(HOX!!) * fuelvolt = { fuelADC < 1 ? 0.0 : fuelADC * (5/255) + 0.5}
##################################################################################
(Datalog)
* entry = egttemp, "EGT1", int, "%d"
> entry = egttemp2, "EGT2", int, "%d"
Tähdellä (*) merkittyjen rivien ensimmäinen sana löytyy inistä sellaisenaan, nuolella (>) merkitty pitää sinne kirjoittaa.
Huomaa tuo HOX!! eli tuota +0.5 arvoa muuttamalla voi kalibroida mittarin ja login näyttämään lähemmäs oikein, samanlaisen rivin voi kirjoittaa [egttemp = { egtADC * 3.90625 }] perään samalla vaikutuksella, eli egttemp = { egtADC * 3.90625 + 0.5 } tuo pitää kokeilla.
...Jos rivit kopioi suoraan niin mittarit näyttävät megatunessa 350°c - 750°c, tämä on omaa käyttöäni varten järkevin näyttämä alue.

Jos joku huomaa virheitä, niin korjatkoon ihmeessä

Nopo ja naku ja nopokin on naku.
Ajattelin et vois tehdä lisäpiirin joka tutkis esim. 4 anturia ja syöttäis näistä suurimman ja pienimmän megalle.I_me wrote:Tässä aikani kuluksi tutkiskelin ja modailin extra.iniä, eli tässäpä ohjeet miten saa sekä X6 että X7 nastoihin EGT tulon ja niiden loggauksen
Onko kukaan käyttänyt tätä anturia http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=121 ?
Nuo ois aika edullisia.