Page 1 of 1

MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sat May 18, 2019 18:50
by Mighty190
Noniin. Purkkina tosiaan otsikon mukainen ja vian kuvaus seuraavanlainen:

Ilman sen suurempaa varoitusta alkoi käymään viidellä kuudesta. Neljäs sylinteri kylmempi, joten epäilin suutinvikaa (AFR myös laihalla ja etanolin käyttö aloitettu hetki sitten). Suuttimissa ei ollut tukosta, 12V tuli toiselle puolelle ja ongelmasylinterin suuttimen ohjauskin tuli skoopilla katottua. Vaihdoin myös suuttimien 3 ja 4 paikkaa, sama sylinteri edelleen kylmänä.

Suuttimien tarkistamisen jälkeen kone käyntiin ja käy edelleen viidellä. Sen enempää varoittamatta pari kehtaa paukautti putkeen ja mega meni kylmäksi. Tällä setupilla on ajettu ~6000km, josta ~200km etanolilla ja ennen ei ole samanlaista käynyt. TunerStudio sanoo, että yhteys purkkiin muodostettu, mutta firmwarea se ei sisällä. Purkin sisälle katsottaessa löytyi hapettumaa, pari vastusta (R55 ja R42) ja joku nimeltään MOV1 vaihtokuntoisen näköisiä.

EDIT/: R55 ja R42 ovat tämän mukaan Tach input piirissä, joten ei edellä mainittuun vaikuttane. MOV1 on taas Power piirissä, joten se voi aiheuttaa joitain ongelmia.

Mikä aiheuttaa prossun muistin tyhjenemisen, tai mikä saa aikaan sen, että TS luulee sen olevan tyhjä?

/EDIT

Purkin kanssa on ollut hieman yhteysongelmia RPI:n kanssa, RPI välillä vaihtoi porttia uuden käynnistyssyklin jälkeen. Tämä vika ilmennyt myös lähiaikoina, kuitenkin paljon ennen tätä päivää.

Image

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun May 19, 2019 7:30
by Masi_K
Jos MOV varistori surahtaa niin kyllä siellä on tainnut olla mielettömästi jännitettä. Hapettuma/oikosulku ja sitäkautta oudon alhaiset jännitteet tach in issä helposti voi vääristää signaalit ja pyttyjä pudota pois pelistä. Onko ecu ollut konehuoneessa vai miten siihen on päässyt vettä noin kauan ?

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun May 19, 2019 9:54
by NiceMan
Kun saa toimimaan niin lakkaa kortin...

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun May 19, 2019 10:10
by Masi_K
NiceMan wrote: Sun May 19, 2019 9:54 Kun saa toimimaan niin lakkaa kortin...
Tai sijoittaa ecun auton sisään.. :P

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun May 19, 2019 17:45
by NiceMan
Masi_K wrote: Sun May 19, 2019 10:10
NiceMan wrote: Sun May 19, 2019 9:54 Kun saa toimimaan niin lakkaa kortin...
Tai sijoittaa ecun auton sisään.. :P
Sekin, itse lakkasin lisäkortit ja päälevyn että prossukortin kun olin todennut että kaikki toimii.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun May 19, 2019 21:52
by Mighty190
Masi_K wrote: Sun May 19, 2019 7:30 Jos MOV varistori surahtaa niin kyllä siellä on tainnut olla mielettömästi jännitettä. Hapettuma/oikosulku ja sitäkautta oudon alhaiset jännitteet tach in issä helposti voi vääristää signaalit ja pyttyjä pudota pois pelistä. Onko ecu ollut konehuoneessa vai miten siihen on päässyt vettä noin kauan ?
Konehuoneessa ollut, se menee omaan piikkiin. Tänään ajoin firmwaren purkkiin ja sain käymään lopulta. Samalla tavalla kävi, nyt tuntuu hukkaavan kierrostiedon välillä ja AFR näkyy vain kolmena arvona 12.1/14.6/17.1. Todellinen todettavissa PLX DM6 kanssa, josta voi todeta oikean ration. Sammui myös välissä itsekseen ja paukutti putkeen.

Mittasin jännitteet 12V (syöttö) ja 5V (proto) ja prossun 1 ja 2 nastat. Prossun 2 nasta näytti koriin 77ohmia ja yleismittarin piippaus ei ollut kirkas, vaan "tärisi". Maadoituksia alan seuraavalla kerralla katsomaan. Otan myös datalogit ihmeteltäväksi samalla.

R55 ja R42 vaihdettu, ei vaikutusta.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sat May 25, 2019 17:24
by Mighty190
Laatikosta mittailtu monet kondensaattorit ja yhteydet maihin. Ei löytynyt mitään poikkeavaa. Aikasempi tulos 77 ohmia mittarin piikkiin. Toista prosessoria koitin myös, ei vaikutusta.

PLX DM6 antoi 0-5 voltin sijaan akun jännitettä O2 nastalle. Johto irti ja firmis uudestaan purkkiin, samalla tavalla käyttäytyy.

Alkaa olla pelkona se, että molemmat prosessorit on kärähtänyt kikkaillessa. Ärsyttävää, kun päällekkäisiä vikoja tulee samaan aikaan. Tuo O2 sensorin vika tuli jossain välissä vikaa etsiessä.

Tulpat vaihdoin ilman sen kummempaa vaikutusta. Suuttimien tukkeutuminen ei sekään täysin mahdotonta ole, menevät nekin vaihtoon.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun May 26, 2019 10:08
by Masi_K
Jossain kohdin kannattaa sitten lopettaa levyn tuijotus ja tilaa uusi varmasti ehjä.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Tue Jun 18, 2019 8:25
by Mighty190
Masi_K wrote: Sun May 26, 2019 10:08 Jossain kohdin kannattaa sitten lopettaa levyn tuijotus ja tilaa uusi varmasti ehjä.
Laitan harkintaan. Kone käy taas,

Nyt on vaihdettu
-Tulpat
-Suuttimet
-Suuttimien johdot
-VR-muunnin (MAX9926 dual-VR, kärähti vianhaussa)

Tuli mieleen nämä vaihdettuani, että korjaanko ongelmaa nyt väärästä paikasta. Olin tuon Noise filtering-asetuksen laittanut lähiaikoina päälle, kun signaalissa oli pieniä häiriöitä. Kokeilin ottaa sen pois ja meinasi sillä klikkauksella sammua koko laitos. Kierrosluku heittelee nollan ja oikean käyntinopeuden välillä melko radikaalisti, moottori ei tunnu saavan oikeaa seosta missään välissä. Skoopilla mittasin eilen anturin antaman signaalin (melko siisti), mutten muuntimen kanttia.

VR-anturi ei olisi kallis vaihtaa, mutta onko tuossa Tsel:n jälkeen vielä joku, joka voi sekoittaa pakkaa?

Tulee taas vähän yksinkertainen olo, kun korjasin Tach-in piiriä, joka ei ole edes käytössä.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Tue Jun 18, 2019 19:36
by Masi_K
Äkkiseltään luulis että jos skooppaat tulevaa signaalia maadoittaen skoopin ecun kanssa samaan paikaan ja signaali on siistiä ja ecu silti näkee mielettömästi häiriöitä notta silloin olisi ecu ite kaputt.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun Jun 30, 2019 16:00
by Mighty190
Tuossa linkkiä, josta löytyy tooth- ja composite-logia, sekä msq.

https://www.dropbox.com/s/pm2wi35cfv8g5 ... u.zip?dl=0

Tein myös excelin skoopin tuloksista, ei vaikuta lupaavalta. Kanavien maat samassa potentiaalissa. Yritän toistaa mittauksen siten, että saisin järkevää tulosta.

Usein toistuva kaava on se, että toothloggerilla saa 22-23 hammasta per kierros, jonka jälkeen tieto katoaa. Muuntimen jännitteen ajattelin myös mitata, josko se sukeltaisi samassa kohdassa.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sat Aug 17, 2019 11:04
by Mighty190
Tähän mennessä olen yrittäyt monenlaista jo:

Levyn puhdistamista kliinerillä ja hammasharjalla
VR+ johtoon 10kohm vastuksen lisääminen (huononi, otin pois)
Prosessorin pään alasvedon puolittaminen 10kohm->5kohm (ei käynyt enää, otin pois)
Maadoitusten uudelleen reititystä (tällä on ollut suurin vaikutus)
Signaalia skoopattu joka suunnasta verraten muuntimen jännitteeseen (Hyvin pientä säröä)

Eilen huomasin bensapumpun tekevän häiriötä kierroslukusignaaliin. Moottorin ollessa pysähtyneenä pumppu päälle ja kierrokset hyppivät 250-500 arvoissa n. kerran sekunnissa. Eli siellä on ehdottomasti jotain. Voiko tämä olla nyt se kaiken kivun aiheuttaja? Miten vähennän bensapumpun aiheuttamaa häiriötä?

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sat Aug 17, 2019 20:29
by NiceMan
Ohjaat pumppua releellä, pumpulle oma sulake, pumpun viereen muovi konkka ja sarjaan kela niin eiköhän häiriöt katoa tietenkin teet pumpun maadoituksen kanssa kunnolla.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sat Aug 17, 2019 21:13
by Masi_K
Törmäsin tuossa kesällä yhteen bmw tapaukseen missä sytkäpuolat metelöivät aivan jäätävästi akkujännitteen sekaan. Monien korjauksien jälkeen lisäsin siihen levylle kondensaattorin boot jumpperin reikiin. Se korjasi kaikki häiriöt. 4.7uF kerko.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun Aug 18, 2019 15:13
by Mighty190
NiceMan wrote: Sat Aug 17, 2019 20:29 Ohjaat pumppua releellä, pumpulle oma sulake, pumpun viereen muovi konkka ja sarjaan kela niin eiköhän häiriöt katoa tietenkin teet pumpun maadoituksen kanssa kunnolla.
Omalla releellä ja sulakkeella on. Pumpun maadoituksen huononeminen voisi olla kanssa vikamekanismina, tarkistetaan sekin. Pumpun viereen, eli ideana saada mahdollisimman lähelle häiriötä tekevää kohdetta?
Masi_K wrote: Sat Aug 17, 2019 21:13 Törmäsin tuossa kesällä yhteen bmw tapaukseen missä sytkäpuolat metelöivät aivan jäätävästi akkujännitteen sekaan. Monien korjauksien jälkeen lisäsin siihen levylle kondensaattorin boot jumpperin reikiin. Se korjasi kaikki häiriöt. 4.7uF kerko.
Oliko millaisilla puolilla? Tässä oma viritelmä, COP-puolat 0-5V ohjauksella ja megassa lutikat välissä. Ei ole sekään poissuljettua, että yksi kuudesta olisi rikki/hajoamassa. Käsittääkseni COP-puola ei tee häiriötä niin paljoa, kun suuremmat jännitteet kulkevat lyhyemmän matkan.

Aika mielenkiintoinen paikka häiriönpoistoon. Saako udella teoriaa tuon paikan takana?

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun Aug 18, 2019 15:56
by NiceMan
Konkka ja kela mahd.lähelle pumppua jos ei muuten tokene.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun Aug 18, 2019 17:47
by Jürgen
NiceMan wrote: Sun Aug 18, 2019 15:56 Konkka ja kela mahd.lähelle pumppua jos ei muuten tokene.
Kelaksi ilmeisesti käy vaikkapa releen käämi, mutta millainen ja minkä arvoinen konkka?
Tää vedetään ilmeisesti maihin?

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun Aug 18, 2019 19:45
by Masi_K
En ole ihan sisäistänyt että miten tuo konkan sijoitus vaikuttaa muutenkuin se on prossun jännitesyötön puolella. Ne oli 6kpl punaisia vag cop eja jotka jo kertaalleen vaihdettiin ja metelöivät silti kovaa.

Kirjootin näköjään aivan väärän kerkon toho! Asennussarjassa ylimääräinen eli C30 toimii suoraan 220nF.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun Aug 18, 2019 20:28
by NiceMan
Jürgen wrote: Sun Aug 18, 2019 17:47
NiceMan wrote: Sun Aug 18, 2019 15:56 Konkka ja kela mahd.lähelle pumppua jos ei muuten tokene.
Kelaksi ilmeisesti käy vaikkapa releen käämi, mutta millainen ja minkä arvoinen konkka?
Tää vedetään ilmeisesti maihin?
Konkaksi muovi mallinen, jännite vaikka 250v ja kapasitanssi nyt ei niin väliä mallia peukalonpään kokoinen jonka saa helposti paikalle juotettua, konka siis + ja maa johdon väliin mahdollisimman lähelle pumppua, kela taas tulee sarjaan + johtoon ja käämissä pitää olla paksuutta sen verran että kestää pumpun ottaman virran esim. 1.5mm2 kuparilangasta tehty mutta pelkkä konkka saataa jo riittää.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Mon Aug 19, 2019 19:43
by Jürgen
NiceMan wrote: Sun Aug 18, 2019 20:28
Jürgen wrote: Sun Aug 18, 2019 17:47
NiceMan wrote: Sun Aug 18, 2019 15:56 Konkka ja kela mahd.lähelle pumppua jos ei muuten tokene.
Kelaksi ilmeisesti käy vaikkapa releen käämi, mutta millainen ja minkä arvoinen konkka?
Tää vedetään ilmeisesti maihin?
Konkaksi muovi mallinen, jännite vaikka 250v ja kapasitanssi nyt ei niin väliä mallia peukalonpään kokoinen jonka saa helposti paikalle juotettua, konka siis + ja maa johdon väliin mahdollisimman lähelle pumppua, kela taas tulee sarjaan + johtoon ja käämissä pitää olla paksuutta sen verran että kestää pumpun ottaman virran esim. 1.5mm2 kuparilangasta tehty mutta pelkkä konkka saataa jo riittää.
Saattaapa olla vaikka laturin häiriönpoistokonkka tuohon sovelias. Häiriönpoistoonhan se tuossakin käytetään.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Mon Aug 19, 2019 20:07
by NiceMan
Saattaapa olla vaikka laturin häiriönpoistokonkka tuohon sovelias. Häiriönpoistoonhan se tuossakin käytetään.

Käy hyvin.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Wed Aug 28, 2019 23:02
by kamski
Mighty190 wrote: Sat Aug 17, 2019 11:04 Tähän mennessä olen yrittäyt monenlaista jo:

Levyn puhdistamista kliinerillä ja hammasharjalla
VR+ johtoon 10kohm vastuksen lisääminen (huononi, otin pois)
Prosessorin pään alasvedon puolittaminen 10kohm->5kohm (ei käynyt enää, otin pois)
Maadoitusten uudelleen reititystä (tällä on ollut suurin vaikutus)
Signaalia skoopattu joka suunnasta verraten muuntimen jännitteeseen (Hyvin pientä säröä)

Eilen huomasin bensapumpun tekevän häiriötä kierroslukusignaaliin. Moottorin ollessa pysähtyneenä pumppu päälle ja kierrokset hyppivät 250-500 arvoissa n. kerran sekunnissa. Eli siellä on ehdottomasti jotain. Voiko tämä olla nyt se kaiken kivun aiheuttaja? Miten vähennän bensapumpun aiheuttamaa häiriötä?
Voihan se olla että bensapumppu vetele viimeisiä, hiilet lopussa/tekee jotain häiriö. Toki levylle virheellinen 12voltin kytkentä voi sekoitta prosessorin toiminta ajan mittaan. Onko TPS 5v sekä bensapumpun ohjaus oikein kytketty. Ne siis kannattaa tarkistaa ajatuksen kanssa..

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Wed Mar 25, 2020 21:11
by Mighty190
Jatketaan aiheesta. Alkaa löytymään vikaa sieltä mistä sitä ei aiemmin löytynyt. Tässä matkan varrella on tullut koitettua kaikenlaista ja eteenpäinkin on päästy silloin tällöin. Alla kuvaa 21.03.2020 suoritetusta skooppauksesta ja linkistä löytyy logia:

Image

Image

Kuten logista ja kuvista käy ilmi, puuttuvan hampaan kohdalla käy jotain, mitä MS ei käsitä. Lost sync reason on 2, joten puuttuva hammas tulee väärään aikaan.

Tuo VR-muunnin liipaisee, kun anturin signaali menee nollakohdan yli. Signaalissa on oltava jotain häikkää ja alla on kuva pelkästä VR-signaalista. Tässä on tosin huomattava se, että alla näkyvän mittauksen jälkeen on tehty toimenpiteitä, joten tuo härö ei ole enää noin suuri.

Image

Jostain tuo ottaa vielä häikkää ja epäilys kääntyy vielä tuohon VR-anturin ja Megan väliin. Tähän mennessä tehty seuraavaa:
-VR-anturi ja sen johdotus vaihdettu (anturi jo taannoin)
-Maadoituksia paranneltu nyt ihan ajatuksella
-Moottorin alkuperäinen johtosarja (Mercedes, M104 ja biohajoavat johdot) purettu täysin pois, aikaisemmin vain poistettu käytöstä
-Bensapumpun häiriötä vähennetty kela/konkka virityksellä
-Boot jumpperiin kolvattu 220nF konkka

Pystyykö tuon muuntimen (MAX9926) zero-thresholdia muuttamaan esim jotain vastusta vaihtamalla? Vai voiko nämä ongelmat johtua jostain muusta kuitenkin?

Lisättäköön vielä se, että tällä hetkellä käy ilman noise filteringiäkin, tosin huonosti, mutta kuitenkin. Äänestä kuulee kyllä, että ihan 100 se ei ole. Filtteri päällä ajokuntoinen, ei tosin mukava. Logi on otettu ilman filttereitä.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Wed Mar 25, 2020 22:36
by Masi_K
On niin terävän oloinen piikki että tahdista skooppi tuohon puuttuvaan hampaaseen ja toisella kanavalla mittaat puolien ohjauksia että osuuko joku kohdalleen häiriön kanssa? Jos puuttuvaan ei skooppi nappaa niin koita toisinpäin.

Kuvat muuten näkyy vasta kun kuvan katsoo omalla välilehdellään.

Re: MS2 V3.0 sammui odottamattomasti

Posted: Sun Mar 29, 2020 9:59
by Mighty190
Masi_K wrote: Wed Mar 25, 2020 22:36 On niin terävän oloinen piikki että tahdista skooppi tuohon puuttuvaan hampaaseen ja toisella kanavalla mittaat puolien ohjauksia että osuuko joku kohdalleen häiriön kanssa? Jos puuttuvaan ei skooppi nappaa niin koita toisinpäin.

Kuvat muuten näkyy vasta kun kuvan katsoo omalla välilehdellään.
Tämä kävi mielessä kans, että joku puola voisi tehdä kipeetä tohon signaaliin. Joo, tuo kuvien hostaamisen bandwidth tulee melko äkkiä täyteen :D

Puolista sen verran, että lähdin sieltä vikaa etsimään ja sieltä sitä löytyi. 2. sylinterin puola oli täysin mykkä ja muissakin varmaan jotain. Päästömmittauksessa ennen puolan vaihtoa HC 5000 pintaan ja puolan vaihdon jälkeen 2500 pintaan. Ennen vaihtoa käynti oli huonoa, sen jälkeen siedettävää. Tilasin uudet puolat, Boschia tällä kertaa. Liekö nuo rikki menneet puolat aiheuttaneet häiriötä muihin signaaleihin, en tiedä.