Täysi aloittelija / wanha Fiat 500
Posted: Thu Feb 28, 2019 14:31
Foorumia on tullut selailtua ja manuaaleja luettua. Tietoa alkaa olemaan ähkyksi asti ja ehkäpä joku asiaa tunteva osaa laittaa tämän minulle johonkin järjestykseen. Ruiskujen kanssa ei ole juurikaan tullut pelailtua, pääpiirteittäin periaatteet kyllä ovat selvät mutta lisätietoa tarvitsen varmasti tähän projektiin: Autona on siis vanha Fiat 500 eli moottori on ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen, kokoa on tällä hetkellä 650 cc, tehoa ehkä n. 25 - 30 hv paikkeilla. Nyt autossa on kiinni Dellorton DHLA 40 minkä tilalle olisi tarkoitus asentaa Megasquirt. Lorton korvaavia läppärunkoja näyttää löytyvän kohtuullisen helposti, esim. tällainen: https://www.ebay.com/itm/40mm-Twin-Thro ... 2352366125
Autossa on myös elektroninen jakaja (123-mallinen) ja sikäli kun oikein olen ymmärtänyt niin Megan saa ohjaamaan pelkkää bensansyöttöä ja vanhan jakajan voi jättää entiselleen, onkohan näin?
Tarkoitus ei ole tehdä mitään huippuhifiä vaan toimiva korvaaja tuolle DHLA:lle mielellään niin ettei tehot putoa ja seosten säätö on ruiskun ansiosta paremmin hallussa. Kaikki tietysti maksaa mutta ei myöskään ole tarkoituksena koko omaisuutta tähän sijoittaa vaan pikemminkin edullinen toteutus.
Isommat kysymykset toistaiseksi ovat:
- Mitkä suuttimet tuohon läppärunkoon? Moottorihan on pieni ja tehot realistisesti 30 - 35 hv paikkeilla mahdollinen jatkovirittäminen huomioituna.
- Mikä Mega? MS1 on ilmeisesti jo vanhentunut eli olisiko MS2 tai Microsquirt?
- Mitä antureita tarvitaan ja osaisiko joku suositella peräti jotain tiettyjä malleja? Suotavaa olisi jos löytyy esim. Motonetistä niin saatavuus on helppo. Opiskelun jälkeen päättelin että tarvitaan ainakin läpän asentotunnistin (tämän saanee samasta paikasta läppärungon kanssa), imuilman lämpötila, moottorin lämpötila ja lambda. Riittääköhän tämä? Pitääkö olla esim. kampiakselin asennon tunnistin jos ohjataan vain bensan syöttöä?
- Onko näkemystä mihin tuo moottorin lämpö kannattaisi tällaisessa ilmajäähdytteisessä sijoittaa? Vai otetaanko öljystä? Puhallinkotelon pellistä pääsisi helposti läpi mutta tässä tapauksessa kun termostaatti aukeaa niin samalla aukeaa puhallinkotelon alareuna jolloin lämpötila kotelossa pudonnee melko äkillisesti paljon.
Todennäköisesti helppoja kysymyksiä asiaa osaavalle ja apu on enemmän kuin tervetullutta.
Autossa on myös elektroninen jakaja (123-mallinen) ja sikäli kun oikein olen ymmärtänyt niin Megan saa ohjaamaan pelkkää bensansyöttöä ja vanhan jakajan voi jättää entiselleen, onkohan näin?
Tarkoitus ei ole tehdä mitään huippuhifiä vaan toimiva korvaaja tuolle DHLA:lle mielellään niin ettei tehot putoa ja seosten säätö on ruiskun ansiosta paremmin hallussa. Kaikki tietysti maksaa mutta ei myöskään ole tarkoituksena koko omaisuutta tähän sijoittaa vaan pikemminkin edullinen toteutus.
Isommat kysymykset toistaiseksi ovat:
- Mitkä suuttimet tuohon läppärunkoon? Moottorihan on pieni ja tehot realistisesti 30 - 35 hv paikkeilla mahdollinen jatkovirittäminen huomioituna.
- Mikä Mega? MS1 on ilmeisesti jo vanhentunut eli olisiko MS2 tai Microsquirt?
- Mitä antureita tarvitaan ja osaisiko joku suositella peräti jotain tiettyjä malleja? Suotavaa olisi jos löytyy esim. Motonetistä niin saatavuus on helppo. Opiskelun jälkeen päättelin että tarvitaan ainakin läpän asentotunnistin (tämän saanee samasta paikasta läppärungon kanssa), imuilman lämpötila, moottorin lämpötila ja lambda. Riittääköhän tämä? Pitääkö olla esim. kampiakselin asennon tunnistin jos ohjataan vain bensan syöttöä?
- Onko näkemystä mihin tuo moottorin lämpö kannattaisi tällaisessa ilmajäähdytteisessä sijoittaa? Vai otetaanko öljystä? Puhallinkotelon pellistä pääsisi helposti läpi mutta tässä tapauksessa kun termostaatti aukeaa niin samalla aukeaa puhallinkotelon alareuna jolloin lämpötila kotelossa pudonnee melko äkillisesti paljon.
Todennäköisesti helppoja kysymyksiä asiaa osaavalle ja apu on enemmän kuin tervetullutta.