Page 1 of 1

Lataus aikojen kanssa ongelmia

Posted: Sun Oct 23, 2005 15:55
by Perkkis
Tässä kun on yritetty viilailla kiihytysrikastuksia kohalleen huomasin yhden erikoisen vaikutuksen puolan latausajoista. Minulla jo pitkään käytössä olleen asetukset Dwell controll Cran 9ms Run 4ms ja min 0.1ms aiheuttavat alle 1400kierroksen pienen tukehtumis efektin, tämä ei johdu bensa asetuksista vaan nähtävästi kipinä ei ole jotenkin riittävä tai myöhässä. Ja jos muutan Runnin dwellin johonkin 2.5-3ms:n paikkeille ongelma siirtyy johonkin 2krpm:n tietämille, ainoa asetus millä toimii koko kierrosalueella on Fixed dyty 50%, mutta tämä asetus polttaa puolaa mikäli auto käy pitkään paikallaan ja taas 25% asetuksella ei kierä yli 3500rpm. Sytty-yksikkö on Telefunken 191905351B ja sillä käskytetään fortin normaali puolaa. Onko vinkkejä tuon onkelman poistoon asetuksissa taikka sytty-yksikön vaihdossa?

Ja koodihan oli 025x1

Re: Lataus aikojen kanssa ongelmia

Posted: Mon Oct 24, 2005 11:00
by TVH
Perkkis wrote:Tässä kun on yritetty viilailla kiihytysrikastuksia kohalleen huomasin yhden erikoisen vaikutuksen puolan latausajoista. Minulla jo pitkään käytössä olleen asetukset Dwell controll Cran 9ms Run 4ms ja min 0.1ms aiheuttavat alle 1400kierroksen pienen tukehtumis efektin, tämä ei johdu bensa asetuksista vaan nähtävästi kipinä ei ole jotenkin riittävä tai myöhässä. Ja jos muutan Runnin dwellin johonkin 2.5-3ms:n paikkeille ongelma siirtyy johonkin 2krpm:n tietämille, ainoa asetus millä toimii koko kierrosalueella on Fixed dyty 50%, mutta tämä asetus polttaa puolaa mikäli auto käy pitkään paikallaan ja taas 25% asetuksella ei kierä yli 3500rpm. Syttyyksikkö on Telefunken 191905351B ja sillä käskytetään fortin normaali puolaa. Onko vinkkejä tuon onkelman poistoon asetuksissa taikka sytty-yksikön vaihdossa?

Ja koodihan oli 025x1
Lisää latausaikaa niin kauan että se käy hyvin, tai jos käytössä on skooppi, voit mitata mikä on optimiarvo. Msefin juttujen mukaan dwell-arvo joka syötetään tuneen, on pidempi kuin todellinen puolan latausaika, eli jos haluaa sen 4ms todellisen latausajan pitää tuneen syöttää isompi arvo.

Posted: Fri Feb 03, 2006 9:03
by Perkkis
Jatketaampas vanhaa aihetta kun tuota ongelmaa en saanut poistettua edes latausaikojen huomattavalla pidennyksellä, talvi tässä on hyvin kyllä pärjätty tuolla Fixed 50% kun keli pitää puolan riittävän viileänä.

Nyt ajattelin käyttää tuota spark output inverttiä, mutta kiinnostaisi tietää mitä se oikein loppujen lopuksi tekee ja mitä muita muutoksia tarvitsee tehdä jotta kone toimisi vastaavasti kuin invert offilla. Tällä hetkellä kierrostieto tulee tosiaan 36-1 kiekolta ja trigger angle on 50 ja trim 0. Aamulla ajelin töihin invertti ja dwell controll päällä mutta auto oli todella elottoman oloinen, tarvitseeko tuolla käyttää jotain offsettiä tai tehdä jotain muutoksia wheel decoder asetuksiin nyt trig A 4 return A 9 trig B 22 return B 27. Ei ole koskaan kunnolla auennut tuo invert.

Posted: Sat Feb 04, 2006 14:39
by KariM
Sytkävahvari iskee kipinän ohjaussignaalista joko nousevalla tai laskevalla reunalla. Tämä on modulikohtainen asia, ei viritysoptio. Invert-toiminnolla voidaan msns sovittaa kummankin tyyppisen modulin ohjaamiseen.

Msns:ssä menee näin:
Invert off: kipinä tule laskevalla reunalla, eli silloin kun sytkäpiuha maadottaa.
Invert on: Kipinä tulee nousevalla reunalla, eli kun sytkäpiuha nousee irti maasta (jonnekin tiettyyn jännitteeseen).

Se mihin tuo asetus vaikuttaa, on se että signaalin kumpi, nouseva vai laskeva, reuna ajoitetaan oikein. Koneen saa kyllä toimimaan väärälläkin valinnalla tietyllä kierrosluvulla, mutta tällöin kipinähetki vaeltaa kierrosten muuttuessa.

Jos on tullut käyttäneeksi väärää asetusta, ja haluaa vaihtaa toiseen, pitää triggeriasemointi / trigger angle hakea uudestaan kohdalleen, ainakin jakaja-triggeröinnissä. Eos. suoraan kuinka wheeldecoderilla tapahtuu.

Minulla ei ole tietoa kumminpäin tuo käyttämäsi syttymoduli toimii, mutta sen pystyy itsekin tutkimaan: Irroita megalta modulille tuleva piuha megan päästä, kytke sytytysjärjestelmään sähköt, ja töki piuhan päätä maahan, esim. joku pultinpää tms. Tästä näet tuleeko kipinä silloin kun piuha menee maahan, vai silloin kun irtoaa maasta. Jos mitään ei tapahdu, kytke piuhaan 1kohm ylösvetovastus +5v:iin (vaikka tps:ltä) ja toista testi.