Page 1 of 1

Ahtopaineen ohjaus

Posted: Thu May 31, 2018 16:56
by Jürgen
Miten tuon ahtopaineen ohjaus tapahtuu? Venttiilille toiseen napaan +12v ja toiseen IAC2:lta ohjaus?
Miten nuo closed duty ja open duty arvot määritellään (mitä ne arvot tarkoittavat)?
Kyseessä Volvo T4 vakio venttiili, vai toimiiko tuo venttiili lainkaan tässä tapauksessa?

Re: Ahtopaineen ohjaus

Posted: Thu May 31, 2018 18:32
by Masi_K
Käsittäisin että closed dutyllä haetaan pulssinleveyden pituutta kun venttiili on juuri kiinni. Vastaavasti open duty täysin auki.

Re: Ahtopaineen ohjaus

Posted: Fri Jun 01, 2018 18:47
by Jürgen
Ilmeisesti kokeilemalla laitettava ne arvot.

Re: Ahtopaineen ohjaus

Posted: Sat Jun 02, 2018 8:36
by Masi_K
Kyllä se näin on.

Re: Ahtopaineen ohjaus

Posted: Mon Jun 04, 2018 6:07
by ArttuH
Noiden arvojen haeskeluun on joskus ihan hyvä tehdä vähän ennakkotestailua. Eli vaikkapa niin, että kytkee muuten kaikki letkut, venttiilit yms. normaalisti, mutta ottaa syöttöpaineen imusarjan sijaan kompurasta (vaikka vajaa 2 bar) ja laittaa painemittarin hukkaportille menevän paineen seuraamiseen. Sitten testimoodilla ajaa eri taajuuksia ja pulssisuhteita venttiilille ja seurailee miten hukkaportin paine käyttäytyy. Tuossa monesti valkenee monta juttua, joiden selvittämiseen ajamalla saattaa mennä ikä ja terveys.

Re: Ahtopaineen ohjaus

Posted: Mon Jun 04, 2018 15:54
by Jürgen
Jotenkin tuolla lailla meinasinkin niitä arvoja kokeilla.
Kyseessä on kilpuri jolla ei pääse kunnolla ajamalla säätöjä tekemäänkään.