Page 1 of 1

Korkeajännite kierroslukumittari.

Posted: Tue May 15, 2018 16:37
by Aplaja
Terve!

Kohteena on -83 vuoden Porsche, jossa kiekkamittari ottaa siis signaalin puolan + navalta. ECUna MS2 Extra. Luin MS Extra Hardware manualista, että miten tuo kytkentä pitäisi tehdä. Olen kuitenkin kokematon asian kanssa ja heräsi paljon kysymyksiä.

Kävin ostamassa paikallisesta elektroniikkaliikkeestä releen (LEG-12F), transistorin (2N5551) ja 1K vastuksia. Kyselin tuota manualissa olevaa "relay coilia", mutta heillä ei niitä ollut, joten neuvoi tekemään kuvan mukaisen kytkennän, mutta onko oikein?

Image

Tehdäänkö tuo muutos proto arealle ja miten tuo pitää kytkeä ja mikä pinni menee mihinki? Meinasin käyttää Fiddle lähtöä. Voiko joku laittaa kytkentäkaavion?

Re: Korkeajännite kierroslukumittari.

Posted: Tue May 15, 2018 16:43
by Jürgen
Relay coil on ihan tavallinen kytkentäreleen vetokela joka purataan irti releestä. Relettä ei voi käyttää kokonaisena koska se alkaa räpättää kierrosten tahdissa, siksi purataan...

Re: Korkeajännite kierroslukumittari.

Posted: Tue May 15, 2018 17:01
by Aplaja
Aivan. Käväsen sitten ostamassa motonetistä perusreleen ja puran semmosesta.

https://goo.gl/images/EfEUfn

Tuossa on vissiin kyseinen viritys. Eli puretaan se nasta pois, joka sulkee piirin releessä ja tinaillaan tilalle vastukset ja transistori?

Re: Korkeajännite kierroslukumittari.

Posted: Tue May 15, 2018 19:54
by Jürgen
Purkaat siitä pois ne kärjet ym, pelkkä kela tarvitaan...

Re: Korkeajännite kierroslukumittari.

Posted: Tue May 15, 2018 20:20
by Aplaja
Sain rakennettua tuon. Kiitos paljon avusta!

Re: Korkeajännite kierroslukumittari.

Posted: Tue May 15, 2018 21:37
by Aplaja
Vielä varmistukseksi; pitihän käämi kytkeä noista kelatun kuparijohtimien päistä, eikä tuosta käämin sydämestä?