Page 1 of 5
Innovaten lc-1 laajakaista lamda juttua
Posted: Sat Oct 22, 2005 21:23
by jani
Elikkäs kimppatilaus paketti tuli hienosti perille kiitos siitä kuuluu kimmolle. Sain asennettua megan kaveriksi anturin mutta toi laajakaistanmukana tullut log works:sia en saanut toimii ( vika voi olla käyttäjässä). Rauta taipuu mitä hassumpaan muotoon mutta bitti ei oikein mene jakeluun minulla. Elikkäs kertokaa miten asennnnus on sujunut tuon anturi paketin kanssa ja olen halukas tietää mikä meni pieleen kun en saanut toimimaan tuora ohjelmaa. Autossa on megasruutta sytön kera ja se tuntuu ymmärtävän tuon lc-1 hienoti pääsin jo säätää kartta laihemmalle

. Oli perse dynolla säädettynä aika paksulle. Auto vetää kevyemmin kuin ennen ja mikä parasta nykimättä moottori jarrussa.
Posted: Sat Oct 22, 2005 21:47
by Kimmo's
Moikka,
onhan sulla se terminaattori (eli siis se kuulokeliittimen näkönen töpseli josta ei lähde johtoa mihinkään) kiinni siinä toisessä sarjaportissa? Muuten ei juttu kulje anturin ja kannettavan välillä...
Jos joku on tässä valin kerinny säveltään ton LogWorksinkin toimimaan niin kertokaa ihmeessä vinkit tänne!
On muuten hyvä idea koota käytännön kokemukset tämän oman topicin alle.... Rohkeasti vaan kaikki kertomaan kokemuksia tuon käytöstä!
Kimmo
Posted: Sun Oct 23, 2005 8:49
by SamiH
Yhteydessä suurin ongelma on saada ne terminaattori ja sarjaporttiplugit oikeisiin reikiin

Lähes 100% varmuudelle väärin, kun muistikuvien varassa kokeili. Mutta sen jälkeen yhteys toimii kyllä. Joskus tuntui kestävän hetken käynnistyksen jälkeen ennenkuin yhteyden sai muodostettua. Kannattaa kokeilla muutama kerta, ja sammutella sekä Logworksia että lambdaa jos ei tunnu toimivan.
Tuosta Logworksistä oli päivitetty versio Innovativen sivuilla, otin sen suoraan käyttöön.
Tässä treadi tuolta MSEFIn puolelta jossa asennusta käydään läpi
Itsellä ongelmana on vielä että Megatunessa tuo AFR mittari ei tunnu toimivan vielä kovinkaan järkevästi. Logworksissä toimii hienosti.
Posted: Sun Oct 23, 2005 16:56
by olski
Ajattelin tehdä tuosta bebekin volttimittarista seosmittarin.Se tarvii 4.5V-5.5V
Niin mistähän sille sais tommosen jännitteen, vai joutuuko leikkiin pattereilla?
Onnistuisko regulaattorilla?
Posted: Sun Oct 23, 2005 18:51
by jani
joo laitoin töpselin kiinni kyllä. Megatunessa näytää olevan kaikki ledit punaisena vaikka afr on kohillaan pitää katella siihen säädöt kohdalleensa. Ajoin tuossa muutaman säätölenkin . Säätelin karttaa kohdalleen ja kyllä se ihan nopea toiminen on joten säätäminen on tosi paljon helpompaa kun tavan anturilla
Posted: Mon Oct 24, 2005 6:34
by JaniM
Megastahan vois ottaa sen 5 V ulos.
Posted: Mon Oct 24, 2005 8:09
by Anssi
Megastahan tulee +5 jännite ulos ihan vakionakin. TPS:n referenssijännite.
Posted: Mon Oct 24, 2005 15:49
by olski
Anssi wrote:Megastahan tulee +5 jännite ulos ihan vakionakin. TPS:n referenssijännite.
Joo kävi mielessä.Mietin vaa että häiriintyköhän TPS.Ei kait.Vai?
Posted: Mon Oct 24, 2005 21:39
by jani
Kertokaa mitä asetuksia olette käyttäneet megassa tuon lamdan kanssa. Nyt tuntuu olevan pieniä ongelmia seos näytää olevan tosi rikkaalla mutta kun vahän laihentaa niin moottori ei käy enää. Siltikin megan mukaan ollaan rikkaalla. Nyt on jotain asetus vikaa jossakin. megaan olen vaihtanut laajakaistan käyttöön ja katsonut että se on vaihtunut koodiin kanssa.Vai onko "asetus vika" minulla innovaten purkissa kertokaa mitä asetuksia olette siellä käyttäneet.
Posted: Wed Oct 26, 2005 22:40
by linkooja
Oisko kellään/missään valmista suomennosta tuosta manuaalista?
Posted: Thu Oct 27, 2005 16:14
by SamiH
jani wrote:Kertokaa mitä asetuksia olette käyttäneet megassa tuon lamdan kanssa. Nyt tuntuu olevan pieniä ongelmia seos näytää olevan tosi rikkaalla mutta kun vahän laihentaa niin moottori ei käy enää. Siltikin megan mukaan ollaan rikkaalla. Nyt on jotain asetus vikaa jossakin. megaan olen vaihtanut laajakaistan käyttöön ja katsonut että se on vaihtunut koodiin kanssa.Vai onko "asetus vika" minulla innovaten purkissa kertokaa mitä asetuksia olette siellä käyttäneet.
Innovativen analogialähtö muutettu niin että 10:1 = 0V ja 20:1 =5V
Settings.ini tiedostosta muutetaan #unset INNOVATE_0_5_LINEAR eteen # set ja NARROW_BAND_EGO eteen vastaavasti #unset
Megatune -> Exhaust Gas Settings -> EGO Sensor Type muutetaan Wide bandiksi, ja EGO Switch Point (v) on mulla 2.350
Näillä ainakin tuntuis toimivan. Anturin kalibroinnin sain ensimmäisellä käyttökerralla suoritetua jotenkin ihmeellisesti, ja sain sen vuoksi sekavia lukemia, uudelleen kalibroimalla toimii. Yhteyden saaminen lambdaan tuntuu olevan hankalaa, Megatunen käyttö ensin ja sen jälkeen yhteyden yrittäminen tuntuu ainakin omalla koneella olevan mahdotonta.
Posted: Fri Oct 28, 2005 16:54
by olski
Kävin ny hakeen tuollasen bebek virtamittarin.Sillä ei pysty mittaan kun 1V.
Siihen tarvis viritellä joku jännitteen jakaja?(voltage divider).Ei oikein menny mulla jakeluun miten se tehdään ja mihin kytketään.Jos joku viisaampi viittis jeesata.
Tässä on jonkinlaiset ohjeet
http://www.kemo-electronic.de/pdf/b208/b208.pdf
Posted: Fri Oct 28, 2005 19:15
by Kimmo's
Moikka,
Tuo jännitejako tehdään yksinkertaisesti kahdella vastuksella:
- Jos laittaa peräkkäin 2 vastusta jotka ovat samankokoisia vaikuttaa keskellä puolet nimellisjännitteestä. Jos vastuksien koot ovat suhteessa 1:10 (toinen vaikka kilon toinen 10k) jakaantuu jännite vastaavasti.
Jos tuon tekis seuraavasti:
Laittaa vastuksiksi 1 kilon vastuksen ja 19 kilon vastuksen. Tuo 19 kilonen siis lambdan analogialähtöön ja siitä haarottuu piuha volttimittarille ja tuolle 1 kilon vastukselle jonka toinen pää kytketään maihin (samaan paikkaan kun signal ground). Tällöin tuo anturin antamasta signaalista 1/20 osa näkyy tuolla volttimittarilla. Eli siis seuraavasti:
4V -> 0.200 V
3V -> 0.150 V
2V -> 0.100 V
Seuraavaksi ohjelmoidaan kyseinen analogialähtö seuraavasti:
1:10 seos antaa 2V ulos ja 1:20 seos antaa 4V ulos.
Tällöin seoslukema ja millivoltit täsmää suoraan toisiinsa ja mittarilta voidaan lukea suoraan seos.
En kuitenkaan suosittele kytkemään piuhoja ennenkuin joku elektroniikasta enemmän ymmärtävä on siunannut tuon kytkennän!
Mitä muuten maksoi tuo Bebekin mittari?
Kimmo
Edit: tuohon saa näköjään myös tuon desimaalipisteen oikealle paikalle, kun laittaa tuon R4 vastuksen tuon tuohon toiseen segmenttiiin.
Posted: Sat Oct 29, 2005 1:47
by olski
Ahaa.Taisin päästä jyvälle.Kiitos!
Se makso 23euroo.
Posted: Sat Oct 29, 2005 2:18
by jani
jeps laitoi nnuo asetukset tuohon aikasemminkin mutta tein toisenkin kerran uusiksi ja nyt alkaa näyttä lamda palkkikin oikeaa. Jotain konessa on hämärää ei saa laihalla käymään millään . Tuntuu siltäkuin sytkä olis tehoton pitää tutkia nuo asetukset sytkästä. Säätäminen on vaiheessa tun ajonestopulverin eli lumen satamisen vuoksi

.
Posted: Sat Oct 29, 2005 4:06
by olski
Pitihän se sitten viä kootakkin
Meitä on moneen lähtöön.
Oli aika vmäinen kolvata kun piirilevyn johtimet on tinaa.
En ainakaan tykänny

Posted: Sat Oct 29, 2005 8:04
by Kimmo's
olski wrote:Pitihän se sitten viä kootakkin
Meitä on moneen lähtöön.
Oli aika vmäinen kolvata kun piirilevyn johtimet on tinaa.
En ainakaan tykänny

Ei ve vehkeet hyllyssä parane!Heti vaan kasaan kun mahdollista! Tosin itsellä ei ole paljon varaa puhua, kun tuo oma mitari tulee vasta keväällä käyttöön...
Tuli mieleen, että jos nuo lukemat vilisee tossa Bebekin mittarissa niin nopeesti, ettei kerkee lukemaan, niin tuossa Innovatessahan voi hidastaa analogialähdön päivitysnopeutta.
Kimmo
Posted: Sat Oct 29, 2005 9:30
by Pecan
Tuosta ei taida olla missään speksiä, että mitä tuo digitaalilähtö juttelee, jos rakentaisi näytön suoraan siihen?
Posted: Tue Nov 01, 2005 14:24
by Toni Lindroos
Pecan wrote:Tuosta ei taida olla missään speksiä, että mitä tuo digitaalilähtö juttelee, jos rakentaisi näytön suoraan siihen?
Täältä löytyy kirjoitelma nimeltä
Innovate Serial Protocol #1. Onnistunee noiden tietojen avulla?
Posted: Tue Nov 01, 2005 22:10
by Pecan
Toni Lindroos wrote:Pecan wrote:Tuosta ei taida olla missään speksiä, että mitä tuo digitaalilähtö juttelee, jos rakentaisi näytön suoraan siihen?
Täältä löytyy kirjoitelma nimeltä
Innovate Serial Protocol #1. Onnistunee noiden tietojen avulla?
Jo vain, kiitoksia.
Posted: Sun Nov 06, 2005 23:34
by Terppis
Sellanen kysymys heräs tossa, että onkos toi toinen analooginen lähtö (2)suoraan sellanen, että sen voi sen kummemmin kalibroimatta heittää kiinni johonki tollaseen perus seosmittariin ja se näyttää oikein?
Ja jos ei, niin mitenhän se pitäis kalibroida tollasille mittareille?
Posted: Mon Nov 07, 2005 0:00
by olski
Eikös se ykkös analooginen lähtö oo asetettu niinku normaali lambda-anturi.
Ohjeessa sanoo näin.
As factory programmed the first output simulates a typical narrow band oxygen sensor.
Mä tökkäsin ainaki seos mittarin suoraan tohon ykköseen.Muistaakseni siellä oli asetuksissa 0-1volttiin.
Ja muokkasin kakkosen megaruiskulle sopivaksi.
Korjatkaa jos oon väärässä!
Posted: Mon Nov 07, 2005 7:43
by jani
jeps nyt alkaa hahmottua noi minunukuin koneen seokset . Elikkäs paksullahan se oli "säädettynä" nyt alkaa näyttää laajakaista oikeita lukuja eikä megan lambda ole "tapissa". Laitoin megalle menee ton lähdön joka on valmiiksi koodattu 0-5v.
Posted: Mon Nov 07, 2005 16:39
by Terppis
olski wrote:Eikös se ykkös analooginen lähtö oo asetettu niinku normaali lambda-anturi.
Ohjeessa sanoo näin.
As factory programmed the first output simulates a typical narrow band oxygen sensor.
Mä tökkäsin ainaki seos mittarin suoraan tohon ykköseen.Muistaakseni siellä oli asetuksissa 0-1volttiin.
Ja muokkasin kakkosen megaruiskulle sopivaksi.
Korjatkaa jos oon väärässä!
Nii, tollanen käsitys mullaki on. Mutta vähän ihmetytti vaan kun oli normaali lambdalla säädetty johonki 14.7 A/F tyhjäkäynti, ni nyt veti apexin seosmittari pohjaan eli 10.0 A/F. Eli aivan törkeen rikkaalla on ollu.
Posted: Mon Nov 07, 2005 19:08
by olski
jani wrote:jeps nyt alkaa hahmottua noi minunukuin koneen seokset . Elikkäs paksullahan se oli "säädettynä" nyt alkaa näyttää laajakaista oikeita lukuja eikä megan lambda ole "tapissa". Laitoin megalle menee ton lähdön joka on valmiiksi koodattu 0-5v.
Se lähtö pitäis muokata 0v=10:1 AFR ja 5v=20:1 AFR.
Kun se on alunperin vissiinkin näin.
0v=7.35:1 AFR 5v=22.39 AFR
Posted: Mon Nov 07, 2005 22:40
by Kimmo's
Moi,
kannattaa muuten varmaan vertailla Megatunen näyttämää seosta ja Innovaten softan sarjaportin kautta näyttämää seosta. Tuolla tavalla voi varmistua, että anturin analogiatulot ja Megatunen asetukset ovat oikein ja anturin seostiedot tulkitaan oikein.
Tuossahan on vaarana sulattaa kone, jos esimerkiksi anturin analogiatulo on ohjelmoitu väärin ja sokeasti luottaa sitten Megatunen väärin tulkitsemaan seoslukemaan....
Kimmo
Posted: Thu Nov 10, 2005 9:41
by jani
Aamulla tutkiskelin tuota afr asetuksia niin innovatessa se on toisessa analogisessä lähdössä 0v=7.35 ja 5v=22,39. Yritin muutella noita mutta ei onnistunut mikähän tuossa on toiminta järjestys. minulla on käytössä megassa laajakaista asetukset ja tuntuu näyttävän ok mutta pitäs toikin innovaten lähtö saada muutettua oikeaa vastaavaksi mutta en ole saanut onnistumaan sitä.
Posted: Thu Nov 10, 2005 21:57
by olski
Kyllä sen pitäis onnistua.Mullakin se herjas jotain, taisin lyödä sinne vahingossa jonkun älyttömän arvon ja se alko ilmottaan siitä.Onnistuin kun tarpeeks yritin.
Muista valita se use air-fuel-ratio.
Sitten kun oot muuttanu paina program
Posted: Fri Nov 11, 2005 6:56
by jani
juuri noi nyritinkin mutta herjaa vain että pienenpää lukua ei saa kuin 7.35 . pitänee vielä kokeilla muutaman kymmenen kertaa
Posted: Fri Nov 11, 2005 7:42
by Kimmo's
jani wrote:juuri noi nyritinkin mutta herjaa vain että pienenpää lukua ei saa kuin 7.35 . pitänee vielä kokeilla muutaman kymmenen kertaa
Moi,
mihin käyttöön tuo pitäisi saada alle 7.35? Eikös seokset pyöri yleensä välillä 12 -20?
Kimmo