Page 1 of 3

Megasquirt ongelma

Posted: Sun Apr 01, 2018 19:40
by Jalamari
Nyt veljet jeesiä. Auto jäi 3,5 vuotta sitten seisomaan kun innostus, ymmärrys ja hermot loppuivat kesken Megasquirt and sparkin asennuksessa. :D

Kokoonpanon perustiedot
V6 moottori.
sytytysjärjestys: 1-4-2-5-3-6
Suuttimet nissan S13 vakio, matala ohm 370CC
Megasquirt1 v.2.2
Hall anturi Cherry GS100502
hukkakipinäpuola Bosch 0 221 503 010
Kaasuläppäsäädin Bosch-0280122001
Sytytysmoduli Bosch 0 227 100 203


SYTYTYS. Aloitetaan Sytytyksestä, se kun tuntui olevan ihan poskellaan. auto lupaili , iski imusarjaan ja bensa haisi.:) Aloin tarkastamaan kytkentöjä, mutta en löytänyt mistään enää kaaviota joka olisi tehty tuon mukaan minun kytkennän mukaan :roll: Alla kuvat ja vielä sama sanallisesti selvitettynä. näyttääkö oikealta?

Näin tehty
Spark A ? R23 oikealta puolelta vedetty vastus LED17 - jalkaan (levyn toiselta puolelta LED - hyppylangalla X11, eli lähtö sytkälle tulee pinniin 25?)
Spark C ? R24 oikealta puolelta vedetty vastus LED18 - jalkaan (levyn toiselta puolelta LED - hyppylangalla X12, eli lähtö sytkälle tulee pinniin 28?)
Spark B ? R27 oikealta puolelta vedetty vastus LED19 - jalkaan (levyn toiselta puolelta LED - hyppylangalla X14, eli lähtö sytkälle tulee pinniin 31?)

Image

Image

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Mon Apr 02, 2018 14:01
by Jalamari
Huonosti löytyy valmista kaaviota kuinka V6 hukkakipinäpuolalla kannattaisi kytkeä. piirsin peruskaavion pohjalta kytkennän uusiksi kuinka olen tuon tehnyt. Kiitokset jos joku tuon viitsisi tarkistaa.

Image
https://i.imgur.com/ipq1Uib.jpg

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Mon Apr 02, 2018 14:19
by Masi_K
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#bosch Ihan voimassa olevan skeman mukaan kytkentä piirilevyllä on ok jos lisättyjen vastuksien vastusarvot täsmäävät. Koska kipunaa on tullut läiskeestä päätellen, kuullostaa siltä että järjestys on vaan väärä. Jos ei siis ohjelmallisesti olla pielessä. Mega läiskii kipinää yhden moottorin kierroksen aikana aina A-B-C-A-B-C. Joten 1-4-2-5-3-6 täsmää kyllä piirtämääsi. Julkaise MSQ si ni katsotaan. Tuleeko rpm tasaisesti tunerstudioon kun starttaat? Miten triggeripyörä on ajoitettu? Ota vaikka kaikista suuttimista töpselit irti ja sytkäpyssyllä katsot että missä ykkösen kipinä luuraa.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Mon Apr 02, 2018 15:25
by Jalamari
Mainiota. Kiitos paljon. nuo sytkälähtöjen ylösvetoledit karkeasta jälkestä päätellen vaihdoin aikoinaan tuon kanssa temppuillessani jonkun neuvosta. Jos nyt oikein katsoin niin ohje sanoo 330ohm minulla nuo on 195 ohm. Osaatko sanoa voiko nuo olla silti toimivat vai vaihdanko takaisin 330ohm?

Sitten vielä tuo hallin ohjaus. Oikein?

Alla huonot kuvat ja alla selvitettynä kuinka tehty.
Halliin liittyvät vedot levyllä
D5 hyppylanka
D5 ->1000ohm vastus R11 yläpää -> hyppylanka x13 eli menee pinniin 29.
D8 Hyppylanka
XG1ja XG2 jumpperilla yhdessä.

Kokeilin tuolta X13 juuresta yleismittarin piippaustoiminolla niin se kyllä yhdistää pinnin 29, mutta myös pinni 26 resistanssi menee nollaan. Kuuluuko näin ollakkin vai olisko tuossa kytkennässä vikapaikka?

Image
Image

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Mon Apr 02, 2018 17:16
by Höylä
Masi_K wrote: Mon Apr 02, 2018 14:19 Koska kipunaa on tullut läiskeestä päätellen, kuullostaa siltä että järjestys on vaan väärä. Jos ei siis ohjelmallisesti olla pielessä. Mega läiskii kipinää yhden moottorin kierroksen aikana aina A-B-C-A-B-C. Joten 1-4-2-5-3-6 täsmää kyllä piirtämääsi. Julkaise MSQ si ni katsotaan. Tuleeko rpm tasaisesti tunerstudioon kun starttaat? Miten triggeripyörä on ajoitettu? Ota vaikka kaikista suuttimista töpselit irti ja sytkäpyssyllä katsot että missä ykkösen kipinä luuraa.
itse lähtisin juuri näin etsimään sitä syytä miksi ei käy... aimakin omissa projekteissa välillä piti kokeilemalla etsiä oikea järjestys tulpanjohdoille, muuten ampui kipinää mihin sattui... ikinä se ei muistaakseni ollut oikein silloin, jos/kun kytki niin kuinka kytkentäkaavioissa on ilmoitettu...

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Mon Apr 02, 2018 17:55
by Masi_K
Image
Kuvauksestasi päätellen se on kytketty noin ja ylösveto on viiteen volttiin. Mittaa se signaalijännite hampaan ollessa kohdallaan ja ei. Moon tehnyt cherryn kanssa aina ylösvedon 12 volttiin. Mutta toimii se 5voltillakin. Mittaa myös anturin läpi menevä virta. Sanoisin että ylösvedot moduulille ovat liian kovat. Mutta varmaksi en mee sanomaan.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Mon Apr 02, 2018 20:23
by Jalamari
Dodii. Kiitokset kummallekkin. Sarjaportillisen läppärin latauskaapeli on joutunut hukkaan joten täytyy hommata uusi, niin pääsen laittelemaan tuon MSQn jakoon. Toivottavasti läppäri kuitenkin vielä pelaa.:roll: Kaapelia odotellessa voin vaihdella nuo sytkälähtöjen ylösvetovastukset 330ohm, uudet tulpat koneeseen ja bensiinit tankkiin. Kyllä tää tästä. :D

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 6:38
by JaniM
Onko etuvastukset suuttimissa vai virranrajoitus päällä ainakin asetuksista?

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 15:35
by Masi_K
Suosittelen ostamaan jostain esin iipeistä aidon tai feikin usb sarjaportti adapterin missä mainostetaan FTDI tsippiä. Toimii ku tupakka ja ei tarvii välttämättä käyttää juurakautista tietokonetta. Ihan halvinta mahdollista ei todellakaan kannata ottaa vaikka kui mainostetaan.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 16:27
by Jalamari
^^Suuttimien etuvastukset jäi piirtämättä kaavioon, mutta ne löytyy kyllä. Arvostettavaa tarkkaavaisuutta. :P
^Noita USBsarjaporttikaapeleita olen ostanut kaksikin erilaista ja palauttanut toimimattomana. :lol: Mutta enpä tietenkään tajunnu kysellä millainen vois toimia. Kerkesin tilaamaan sarjaporttibluetoothin mitä mainostettiin mega1 kanssa yhteensopivaksi. Saapa nähdä.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 18:22
by Jalamari
No niin. Nyt löyty läppäriin kaapeli megaan syttyy valot ja ainakin yhteys boksiin toimii. Herjaa tälläistä. Johtuuko tämä nyt siitä, että ei löydä samaa tiedostoa kun purkilla on koneelta vai mitä? Mulla oli silloin ulkoinen muistitikku käytössä joka on nyt hukassa. No nappulalla lähti tuosta kyllä eteenpäin, mutta asetukset on nollilla. Purkki on nyt käytössä keittiön pöydällä, vaan sillähän ei pitäisi olla merkitystä.

Image

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 18:33
by Puuhastelija
suosittelen siirtymään tuner studio säätöohjelmaan ihan heti kättelyssä. ilmainen versio löytyy kun googlelta kysyy... Mega tune alkaa olla historiaa.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 19:00
by Jalamari
Kaikki muukin on historiallista, boksi, auto ja tietokone. :lol: Tässä läppärissä on Win2000 eikä tunerstudio näköjään lähteny pelaamaan. Pitäs olla XP. :lol: Saako nuo samat msqt auki myös tunerstudiossa, eli asetukset siirtyy, mutta vain käyttöliittymä on "modernimpi"? Mulla on kyllä sellanen muistijälki että käytinkin jo tuota tunerstudiota viimeisiä säätöjä tehdessä. Ehkäpä latasin sen vaan kotikoneelle. :roll:

Edit. Noin sanoo tuo audit.log

Image

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 19:08
by Masi_K
Tunerstudio toimii täysin ms1 kanssa.
https://www.ebay.co.uk/itm/USB-to-Seria ... SwKwVaaxgT Tuommoinen on itellä.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 03, 2018 21:18
by Jalamari
Löysinpä tuon USB-sarjaporttikaapelinkin. Tunerstudiolla löytääkin pari laitetta, mutta kun yrittää noihin yhdistää niin failed. Vanhalla koneella ei löytynyt tuosta kaapelista 3 vuotta sitten mitään, eli olisko kaapeli sittenkin passeli, mutta jostakin pitää arvoa säätää tms?

Image

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Wed Apr 04, 2018 16:22
by Masi_K
Kyllä se toimivalla karvalla toimii heti suoraan. Usb yhteyteen on säätömahdollisuutta windowsin puolella mikä korjaa yhteyden katkeilun. Yhteys muodostuu siitä huolimatta. Käy valitsemassa tunerstudion asetuksissa usb laitetyypiksi ftdi jos se sellaisena löytyy. Tai valitse suoraan että mikä com portti on se oikea.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Wed Apr 04, 2018 21:25
by Jalamari
Voi pirulainen. Hain Clas Ohlsonilta tuollaisen nimimerkki Vauhtivaununkin toimivaksi todenneen USB kaapelin. Päivitin vielä uusimman FTDI ajurinkin. Samalla lailla löytää pari laitetta kuin aiempikin kaapeli, muttei pelaa. mullahan on noita v2.2 boksejakin 2 kappaletta. Aloin epäilemään boksin toimivuutta, mutta yhtä huonosti toimi toinenkin boksi. Hyvä alku tuntuu vähän tyssäävän. :lol:

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Thu Apr 05, 2018 10:31
by Masi_K
Mikä on tarkalleen virheilmoitus?

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Thu Apr 05, 2018 17:04
by Jalamari
Ei se oikein anna mitään. Kun valitsee ohjelman löytämän portin, kun koittaa testata sitä, tulee vain FAILED! jos valitsee saman portin ilman testausta, mitään ilmoitusta ei tule, muttei myöskään yhteys pelaa.

E.Yhteys pelaa. kaapelin asetuksista Fifo pois päältä. Ja se avain onneen oli siinä kun tein uuden projektin. :!:

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Thu Apr 05, 2018 17:56
by Jalamari
.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Thu Apr 05, 2018 18:11
by Jalamari
MSQ näytille alla olevassa linkissä. 8)

https://drive.google.com/open?id=19tdV2 ... YTs-MvWeog

E.Triggeriasetus on ainakin tällä hetkellä väärin asetettu. Tuota triggerikulmaa tuli säädeltyä monella tavalla, että pelkästään siinä ei kuitenkaan vika ole

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Fri Apr 06, 2018 16:28
by Masi_K
Triggeri kulma ja hammasluvut ovat oltava oikein. Muuten tullee ryskeitä ja paukkeita. Kerro mikä on hammasluku tai monesko väli millä anturi on kun kone on YKK. Ensistarteissa on syytä olla kaikki oheis toiminnot pois päältä. Sulla on mm syötönkatko päällä. Oheis toiminnot otetaan vasta viimeisenä käyttöön. Onko joku syy miksi sytkäkartassa on ennakkoa alarivi kokonaan 0 ? Mulla eio vielä ollut koskaan tarvetta käyttää cranking pw seen muuta kuin clt perustaista. Myöskään ASEen eioo ollut ikänä tarvetta käyttää fixediä. Eli suoraan vaan decay ja korkeintaan 30s. Starttauksen ja käymisen raja on aivan liian korkea. Kone tuskin pyörii viittääsataa startilla tulpat kiinni ? Olettaisin sen pyörivän siinä 200-300rpm Jotenka limittii passaa 400. Alkuvaiheessa sytkäennakko kannattaa määrätä kiinteäksi, vaikka siihen 10 asteeseen tahi 15sta. Se tapahtuu valikosta muuttamalla -10 vaikka 10 iin jolloin ennakko on kokoajan 10 astetta.Samalla kun kone käy ni pystyy sitten trimmaamaan sytkäpyssyn avulla sytkän täsmälleen kohdalleen. Kiihdytysrikastus kannattaa myös ottaa pois käytöstä joko säätämällä arvot nollaan tai vastaavasti maski niin suureksi että se ei koskaan triggaudu. Se säädetään kanssa sitten kun VE kartta alkaa olee hyvin lähellä.

Tämmöset äkkiseltään tuli vastaan.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Sat Apr 07, 2018 9:00
by Vauhtivaunu
Jalamari wrote: Wed Apr 04, 2018 21:25 Voi pirulainen. Hain Clas Ohlsonilta tuollaisen nimimerkki Vauhtivaununkin toimivaksi todenneen USB kaapelin. Päivitin vielä uusimman FTDI ajurinkin.
Tähän on nyt puututtava senverran että Clas Ohlsonin kaapelin piiri on prolific:in valmistama eikä toimi FTDI:n ajureilla.

Tuossa linkki prolific-piirin ajureihin:

http://www.prolific.com.tw/US/ShowProdu ... 25&pcid=41

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Mon Apr 09, 2018 21:53
by Jalamari
Kiitoksia vinkeistä. Kone on YKK kun on hall on keskellä 1 ja 2 hampaan välissä. Nyt sain ihan eirilaiset asetukset triggeriin. :) Näyttäskö toimivalta?

Image

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 10, 2018 8:52
by Masi_K
Äkkiseltään joo. Avainta vaan kääntäen niin tietää.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 10, 2018 18:10
by Jalamari
Nuo yllä olevat kommentit hampaasta onkin väärin. Katsoin väärää merkkiä hihnapyörällä. Oikea kohta on 2 hammasta ja kolmas hammas melkein alkamassa kun kone YKK. Miten tuo pitäisi merkata laskuriin kun tuo hammastus on noin harva. 2,5 vai 3? tapahtuuko sytytyksen ajoituksen hienosäätö sitten kuitenkin tuosta samasta paikkaa. Eli jos ohjelma antaa trigger angleksi 45 ja ajoituslampulla näyttää että ajoitus on 5 astetta aikaisella megan näyttämään, korjaan trigger arvon 40, eikä muita arvoja muuteta?

Sain auton käymään pari kertaa kolmenkymmenen sekunnin ajaksi. Trigger asetuksien muuttaminen ei saanut suoraan autoa käynnistymään. Sitten kokeilin muuttaa spark output inverted yes. Auto starttasi todella laiskasti, kuin olisi yrittänyt vaihde päällä käynnistää, pyörähti kuitenkin muutaman kerran ja käynnistyi. Kävi noin 30 sekuntia kaasulla hieman avittaen. kunnes sammui ja sytkäkivi oli niin kuuma että poltin sormeni. :lol: No on varmaankin siis oikea asetus. Mutta ledit ei jostain syystä startessa vilku kun sytkämodulin ohjaus on inverted no, ledit palavat vain koko ajan. Yes niin hienosti vilkuttaa. Mikähän tuossa voisi olla syynä.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 10, 2018 19:45
by Masi_K
Sytytysohjaus on väärinpäin jos sormet palaa. Ledejä ei kannata tuijottaa. Ne ei merkitse mitään kun ne on sytkäohjauksina. Tosiaan ajoitusta hienosäädetään triggeranglella ja muualle ei sössitä. Hyvä että käy. Jos tulpat ovat kastuneet useasti ja voimakkasti niin ne voivat olla menneet pilalle.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 10, 2018 20:57
by Jalamari
Tämä selvä. Tuo käynnistys tilanne on kyllä erikoinen. Startilla kone lähtee pyörittämään, mutta heti kun meinaa käynnistyä ja kerkiää yhdellä sylinterillä sytyttää niin pyöriminen lakkaa kuin seinään, niin ettei startti jaksa pyörittää enää ollenkaan tai todella hitaasti, kierroksen sekunnissa. Niin kuin koko laitos menisi oikosulkuun, Oliskohan loppu kiinni moottorin ja rungon välisestä maadoituksesta tms.:roll:

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 10, 2018 21:09
by Masi_K
Kuulostaa väärältä sytytysjärjestykseltä jos lyö starttia vastaan.

Re: Megasquirt ongelma

Posted: Tue Apr 10, 2018 21:15
by Jalamari
Näinpä, Mutta kun auto kuitenkin lähti käyntiin ja mielestäni kävi kaikilla sylintereillä. Täytyy nyt silti vielä kerran tarkistaa syttyjärjestys